Telecom News - Think Big: על Big Data וצמיחה עסקית - פתרונות חדשים לבעיות ישנות

Think Big: על Big Data וצמיחה עסקית - פתרונות חדשים לבעיות ישנות

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> Think Big: על Big Data וצמיחה עסקית - פתרונות חדשים לבעיות ישנות
Think Big: על Big Data וצמיחה עסקית - פתרונות חדשים לבעיות ישנות
מאת: אופיר צביק, 9.12.13, 20:45אופיר צביק

תחום ה-Big Data דורש כל הזמן חשיבה מחוץ לקופסה. מנהליIT  מתמודדים מדי יום  עם אתגרים לא פשוטים, רובם נוגעים לעלייה מתמדת בכמות המידע והצורך לספק מענה יעיל, מהיר ואיכותי למשתמשים. טכנולוגית NoSQL עונה על כל הצרכים הללו ואף מאפשרת להם צמיחה עסקית גמישה ושקטה.

מבלי לשים לב התעוררנו לעולם בו המידע מקיף אותנו מכל כיוון. זה מתחיל בבוקר, כשהשעון המעורר הוא כבר אפליקציה בסמאטרפון ועל הדרך קוראים גם את ההודעות מהפייסבוק, נכנסים לאוטו והמיילים מהעבודה קופצים, ושולחים תוך כדי נהיגה הודעות ב-,WhatsApp וזה ממשיך דרך הבדיקה, שאנו עושים לחשבון הבנק רק כדי לבדוק מה עשו המניות שקנינו.

רשתות חברתיות חדשות נוספות כל העת ואתרי מסחר אלקטרוני פורחים. חנויות מקוונות מציעות לנו טיסה ברגע האחרון במחיר מצחיק וחנות האפליקציות מדווחת, שהשכנים שלי הורידו אפליקציה חדשה לטאבלט שלהם, שאולי תעניין גם אותי.

שגרת היום של כולנו סובבת סביב שלל מערכות מידע שונות, שדוחפות אלינו מידע ועל הדרך גם שואבות מאיתנו מידע: מה ראינו? במה התעניינו? על איזו כתבה התעכבנו? מה קנינו? הן מנסות למקסם את המידע עלינו, זה שברשותן, ולתרגם אותו לכסף. כל המידע הזה מנותח ל"מה נרצה לקנות מחר" ו"איך אפשר להביא לנו את זה".

בניגוד לעבר בו היה לכל אפליקציה מספר סביר של משתמשים, היום כולנו משתמשים (גם אם אנחנו לא מודים בכך או לא מודעים לכך). פוטנציאל צרכני המידע גדל. הפכנו גם לעצלנים: אני לא נכנס כל שעה לבדוק אם יש לי הודעה חדשה. ההודעה החדשה רצה אלי וקופצת אצלי בכל המכשירים ברגע הגעתה.

כל אלה, מציגים אתגרים חדשים בפני הטכנולוגיות הוותיקות ובעיקר בפני מסדי הנתונים המסורתיים, שמתקשים לספק מענה לכמות המשתמשים הגדולה ולכמויות המידע הגדולות. מה שיוצר "צוואר בקבוק ופקקי תנועה", שפוגעים באיכות השירות והזמינות של היישומים והאפליקציות למשתמשים.

"מה הבעיה?" אתם אומרים, "תוסיפו שרתים". פתרון של הוספת שרתים נוספים משול, בהקבלה לעולם הפיסי, לסלילת כבישים נוספים.

בעולם הווירטואלי זה לא פתרון יעיל. כמות ה"מכוניות" על הכביש עדיין גדולה מאוד, וסלילה של עוד ועוד כבישים, קרי, הוספת כמות עצומה של שרתים, היא יקרה מאוד, קשה ליישום, ולא פותרת באופן מוחלט את בעיית הפקקים. אז מה עושים?

ניסיתם פעם להבריג בורג באמצעות אטב כי לא מצאתם מברג? גם לכם זה לקח 10 דקות במקום 10 שניות? הדבר הנכון הוא להשתמש בפיתרון המתאים ולא בהכרח בפיתרון, שכבר קיים ונמצא שם.

כאן נכנסת לתמונה טכנולוגיית NoSQL. דמיינו, שה-NoSQL היא כמו דמות הקומיקס של הענק הירוק, זה המזנק מעל כל המכוניות העומדות בפקקים. זה פתרון המורכב ממערך הפרוש על גבי שרתים רבים, ומאפשר להגיע לכל מקום ב'כביש' בקפיצה אחת ענקית, היכן שתקועות שאר המכוניות, ומבלי להיתקע ב"פקקי תנועה" של שאילתות מרובות.

פתרון ה-NoSQL דורש, כמובן, התאמות של הקוד וזניחה חלקית של השיטה המסורתית של שאילתות. יחד עם זאת, הוא מספק מענה אמיתי, הוא קל לתחזוקה וקל לגדול איתו. זה הכלי המתאים עבור מערכות הפונות לכמות גדולה של משתמשים.

לאחרונה הוטמע פתרון NoSQL עבור חברה מתחום המדיה הדיגיטלית. הוכח, שהתאוריה עבדה בפועל. עם כמות משאבים זניחה של כמה מכונות וירטואליות בלבד, החלו המערכות שלה לעבוד מול כמויות אדירות של משתמשים ולהצליח היכן, שאשכול שרתים ענק ויקר של SQL "גמגם" ולא היה מספק. כאן בעצם טמון היתרון הגדול של NoSQL. מדובר בפתרון המאפשר גידול עסקי והתרחבות מהירה ללא צורך בהשקעה יקרה בחומרה, שלעתים יכולה להגיע למאות אלפי דולרים.

מכאן נשאלת השאלה: "אם הכל מושלם למה לא עוברים כולם לעשות שימוש ב-NoSQL?" אם כן, הקושי במעבר ל-NoSQL הוא בעיקר פסיכולוגי. בעבודה עם NoSQL נדרשים המתכנתים ומנהלי ה-IT בארגון לעבוד בניגוד לאינסטינקטים הטבעיים שלהם ובניגוד למה שלמדו במסגרת ההכשרה היקרה שלהם.

יחד עם זאת, מהרגע בו הם משלימים עם העובדה, שעם NoSQL חלק מהעבודה הלוגית, זו שבעבר נכתבה בשאילתות, נעשית אוטומטית באמצעות קוד, הדרך למעבר אל הכלי החדשני הזה סלולה.

כמו כן, יש מספר טכנולוגיות ,NoSQL שכבר מאפשרות לבצע סוג מסוים של שאילתות קלאסיות בפורמט חדש. כך, שבעתיד הקרוב, חברות טכנולוגיות תוכלנה ליהנות מ-2 העולמות.

חשוב לזכור, כי תחום ה-Big Data הוא תחום הדורש כל הזמן חשיבה מחוץ לקופסא וזו בוודאי לא נעצרת בטכנולוגיית ה-NoSQL. גם למיקום השרתים יש השפעה משמעותית על העומסים ו"פקקי התנועה". קירבה פיסית וקיצור המרחק הגיאוגרפי, שהמידע צריך לעבור דרך הכבלים, יכול באמת להשפיע במניעת עיכובים ("לאגים", בעגה המקצועית). אם ניקח לדוגמא סטארטאפ ישראלי המספק שירות לחברות בארה"ב, כדאי ורצוי, שהוא יחזיק את התשתיות והשירותים שלו בחוות שרתים הסמוכה פיזית למשרדי הלקוחות שלו וכך יקצר משמעותית את זמני העברת המידע ויסייע בעצירת עומסים ו"פקקי תנועה".

לסיכום, שילוב של פתרונות NoSQL, מיקום נכון וחכם של התשתיות, שתארחנה את האפליקציות והיישומים הקריטיים המסופקים ללקוחות, לצד ליווי צמוד וייעוץ של חברת האירוח כבר משלב התכנון והמון יצירתיות, הם המפתח להצלחה עסקית וצמיחה בעולם הביג דאטה ולא פחות חשוב מכך, הם גם בוודאי יחסכו הרפתקאות רכש מיותרות ויקרות.

מאת: אופיר צביק, דצמבר 2013.
סמנכ"ל טכנולוגיות בחברת XGlobe,
 
ביג דאטה



 
 
Bookmark and Share