Telecom News - ביזיון הטיפול באנטנות הסלולר הקטנות

ביזיון הטיפול באנטנות הסלולר הקטנות

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> ביזיון הטיפול באנטנות הסלולר הקטנות
אם לא די בתכנית של השר גלעד ארדן לחיסול התחרות בסלולר ופירוק רוב האנטנות הגדולות במדינה, מגיע כעת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, ומודיע לבג"ץ שקמת "מתקני גישה אלחוטית" קטנים על גגות ומרפסות דורשת "היתר בנייה". מכת מוות ליכולת לבנות אנטנות סלולר מכל סוג בישראל.
מאת: אבי וייס, 18.12.13, 09:30

ניתוח: לאחר יותר מ-4 שנים של דיוני סרק בבג"ץ ואי תפקוד של משרד התקשורת בדבר הכי חיוני לעולם התקשורת: פריסת אנטנות סלולר קטנות עד בינוניות ברחבי הארץ, יורד כעת המסך גם על היכולת לפרוס אנטנות סלולר קטנות ("מתקני גישה אלחוטית" כלשון החוק). אנטנות גדולות מזמן אי אפשר לפרוס, בגלל הצורך בהיתרים שונים ומשונים המטרפדים את היכולת לבנות אנטנות ברשויות התכנון והבניה של שיראל.

פריסת אנטנות קטנות באה לענות על הצורך לתת תשובה ל-3 משימות קריטיות בעולם התקשורת:
א. לאפשר לשחקני סלולר חדשים לפרוס בזמן סביר ובתקציב סביר רשת סלולר חדשה. בלי רשתות חדשות אין תחרות ונחזור למחירים המופקעים של העבר, וללכידת כל הלקוחות כ"שבויים" בידי הענקים. 
ב. לאפשר "הסטת עומסים" של גלישה באינטרנט הנייד מהרשתות הגדולות (נקרא - Offload), כדי לאפשר גלישה במהירות סבירה עד טובה במכשירים הניידים, מכשירים שכל תושבי ישראל עברו להשתמש בהם בשנים האחרונות, כמו בכל העולם. אולם, בכל העולם הנאור הבינו את הצורך הזה והורידו את הצורך החוקי ב"היתרי בנייה" למתקני סלולר קטנים. 
ג. להוריד את רמת הקרינה הנפלטת ממכשירי הסלולר הצמודים לאוזנם של מחזיקי המכשירים הללו (ככל שיש יותר אנטנות בפיזור יותר נכון, יש פחות קרינה).

לכן, חוק התקשורת (והתקנות הנגזרות ממנו) התירו, מזה שנים, בניית אנטנות קטנות ב"פטור מהיתר בנייה" (נדרש רק היתר של בדיקת רמת הקרינה מהמשרד להגנת הסביבה). לאור ערעורים על חוק זה, גם מצד ארגוני הירוקים, גם מצד כמה רשויות מקומיות וגם מצד כמה משרדי ממשלה, ובגלל חולשת משרד התקשורת, הוקמו כמה ועדות בין משרדיות לבדוק את הנושא בצורה מקצועית ולהמליץ המלצות לשרים הנוגעים בדבר. הוועדה האחרונה שבהן, עבדה בצורה מקצועית ופירסמה את מסקנותיה ביוני 2009 - כאן. למעשה, בדיוק כפי שחזיתי לאחר פרסום המסמך הרציני הזה, שום דבר לא קרה. פשוט השתרר שקט מוחלט, מאז פרסום הדו"ח הזה. כמו הרבה מסמכים במשרד התקשורת, גם הוא נכנס למגירה (או למגרסה). משרד התקשורת המשיך להתעלם מהצורך לפתור את הבעיה והבג"ץ המתין במשך שנים להחלטת היועץ המשפטי לממשלה. כך זה היה תקוע שנים (כ- 4 שנים), עד אמש.

כעת, היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, שיש הטוענים, שהוא החלש מבין כל היועצים המשפטיים לממשלה שהיו אי פעם בישראל, נכנע "לפחדי ההמון" ןלעותרים מקרב ארגוני "הירוקים", ובניגוד לאמור במפורש בחוק ובתקנות ובניגוד לדו"ח הצוות הבין-משרדי, הודיע אמש לבג"ץ, שניתן לקבל את העתירות שהוגשו לבג"ץ, כנגד הקמה בפטור מהיתר בניה של אנטנות קטנות. דהיינו: הצו הזמני של הבג"ץ כנגד החוק ומשרדי הממשלה מלפני כ-3 שנים, יכול להפוך (כך לדברי היועץ המשפטי לממשלה) לצו קבוע, ולא ניתן יהיה לפרוס יותר בישראל אנטנות מכל סדר גודל, בלי "היתר בנייה" מהרשות המקומית, בהליכים המוכרים לכל בוועדות התכנון והבנייה בישראל. 

בשטח, הרשויות המקומיות לא חיכו בשקט לפסיקת בג"ץ והחלו, אחת אחרי השנייה, לתקוע את תהליכי הקמת רשת האנטנות החדשה של הוט מובייל וגולן טלקום, בנימוקים הזויים, שקיבלו אישור והסכמה של היועץ המשפטי לממשלה ושופטים ברמה המקומית. כעת, אחרי שהבג"ץ יאשר את המהלך הזה, של חיסול החוק, תיצטרך הכנסת לחוקק בחקיקה ראשית חדשה (שתיקח שנים), את תהליכי האישור הנדרשים לאנטנות קטנות. בעוד שעד הבג"ץ הזה, נדרש המחוקק בצו הזמני רק לפרסם תקנות חדשות ע"י משרד הפנים, מה שלא צלח. למה זה נתקע בכנסת? בגלל התנגדות משרד התקשורת לתקנות הללו. משרד התקשורת עצמו לא הציג כל תקנות חליפיות לכנסת ישראל, וכך הסמכות להכרעה נשארה בידי הבג"ץ, שיקבל החלטה סופית די בקרוב, לאור עמדתו הברורה של היועץ המשפטי לממשלה, התומך בעותרים כנגד משרדי הממשלה.

שורה תחתונה: פארסת אנטנות הסלולר מגיעה לישורת האחרונה: שר התקשורת גלעד ארדן רוצה לחסל את האנטנות הגדולות בתרגיל "שת"פ אנטנות", היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין רוצה כעת לחסל את האנטנות הקטנות בחסות הבג"ץ. מי מייצג את צרכני הסלולר? אף לא אחד. כך נהיה תוך זמן מאוד קצר, המדינה המפגרת ביותר בעולם בתחום הסלולר.  כבר כיום אנו ברמה של העולם השלישי, ובמהירויות הגלישה הדרדרנו ממש לתחתית הרשימה העולמית. ככה בדיוק נראית "אומת הסטארט-אפים" במציאות הרגולטורית שלה בעולם התקשורת הסלולרית. 
 
אנטנות סלולר



 
 
Bookmark and Share