Telecom News - אנליסט בכיר: הביטקוין יצנח לערך חד-ספרתי קטן מ-10 דולרים במחצית 2014

אנליסט בכיר: הביטקוין יצנח לערך חד-ספרתי קטן מ-10 דולרים במחצית 2014

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> חדשות עולם הביטקוין >> אנליסט בכיר: הביטקוין יצנח לערך חד-ספרתי קטן מ-10 דולרים במחצית 2014
אנליסט בכיר: הביטקוין יצנח לערך חד-ספרתי קטן מ-10 דולרים במחצית 2014
מאת: מערכת Telecom News, 20.12.13, 15:09


פרופ' Mark Williams לניהול סיכונים ושוקי הון באונ' בוסטון יוצא בהערכה אמיצה: עד מחצית 2014 תשקף ספרה אחת את הערך הממשי של הביטקוין. הביטקוין הוא "מוצר של הימור וירטואלי מסוכן", הוא דוגמא למוצר "בועה" אופייני.
 
Mark Williams פרופ' לניהול סיכונים ושוקי הון מאוניברסיטת בוסטון, עם נסיון של 2 עשורים בתחום, כולל בבנק המרכזי הפדרלי בארה"ב ובמסחר אלקטרוני, טוען ב-iNVEZZ, שהביטקוין נתמך רק ע"י חלומות והוא שווה רק מה שאנשים מוכנים לשלם. עתה מתבהר יותר ויותר, שהביטקוין לא יהיה לעולם מטבע סטנדרטי גלובלי, אלא רעיון חדשני, שישתפר ע"י מתחרים זריזים כמו ה-Litecoin, אך רגולציות והגבלות, שתוטלנה עליו תובלנה לצניחת מחירים אנכית. הוא יגיע עד אמצע השנה הקרובה לערך של פחות מ-10 דולרים ומטה, כאשר ספרה אחת תשקף את ערכו של "מוצר" זה.

דעתו הנחרצת באה כנגד התאומים Winklevoss, (שהשקיעו רבות בביטקוין ומחזיקים 1% ממחזור הביטקוין), שהוא ינסוק לערך דמיוני של 40,000 דולרים בשנת 2014.

Williams טוען, שתהליכי הקניה והמכירה של הביטקוין נשלטים ע"י קומץ אקסצ'יינג'ים במקומות כמו סין, סלובניה ובולגריה, ואפשרויות פשיטת הרגל של שוק "רכבת ההרים" של הביטקוין הן גבוהות. האקסצ'יינג'ים תלויים במודל (peer to peer) P2P, ואין עליו כרגע רגולציה. אם הרבה מוכרים ירצו למכור, התשתיות אינן מסוגלות לבצע פקודות סחר ללא עיכוב וסיכון-מחיר.

בתחילת החודש היה ערכו של הביטקוין 1,200 דולרים, הוא נפל השבוע ל-455 דולרים ונסחר ב-MT.Gox היום ב-630 דולרים. Williams טוען, שהשוק מתחיל להבין, ש"הייפ" לבדו לא יכול לתמוך בסכום גבוה.

Williams מסביר, שלכל נכס "בועה" יש 3 פאזות: גידול, בשלות ופיצוץ, וסבור, ששנת 2013 הייתה שלב הבשלות של הביטקוין ועתה אנו מתחילים להיכנס לזמן בו הבועה מתנפצת.

באופן אירוני, סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, סייעה בדחיפת ערכי הביטקוין לשמיים ועתה היא זו המחזירה אותם לאדמה. בשבועיים האחרונים אסר הבנק הסיני המרכזי (PBoC) קבלת ביטקוין במוסדות פיננסיים וצד ג' ולאחר מכן גם מאקסצ'יינג'ים של הביטקוין. בין 2 האירועים הללו, גם ענקית האינטרנט Baidu (המקבילה הסינית של גוגל) הודיעה, שלא תקבל תשלומים בביטקוין. גם בנקים וממשלות אחרות (והיום גם בכיר רבמשרד האוצר הפולני הצהיר שרווחי הביטקוין דורשים מיסוי) הלכו בעקבות סין.

Williams אומר, שאם יורשה לביטקוין לצמוח כמטבע, הוא יצור חוסר ודאות כלכלית גדולה, הפחתה בסחר העולמי וירידה ברמת החיים של הפרט. סוחרים עובדים על שולי רווח צרים, ואי-היציבות העצומה של הביטקוין תבטל את כל רווחיהם ואפילו תגרום להפסדים. בעולם ביטקוין כזה של אי-ודאות וסיכון, הסחר ירד באופן מוחלט ויחזור ל"ימי הביניים". באופן טבעי, כשהתנודות בביטקוין גדולות, מספר העסקים, שיסכימו לקבלו, ירד באופן דרסטי.

Williams גורס, שביטקוין הוא לא מטבע לגיטימי אל מוצר של הימור וירטואלי מסוכן. גם הטענה של אחרים, שהביטקוין הוא "מטבע מוצר – commodity" אינו מבוסס, כי אין לביטקוין ערך מוחשי וברור כמו זהב, שהוא האלטרנטיבה לכסף.

מה דעת הקוראים על הגישה האמיצה של הפרופ' הבכיר?

עדכון: 16:20: תמיכה מכיוון נוסף בטענתו של פרופ' Williams לגבי  התרסקות ערך הביטקוין:: אתר Forbes פרסם בכתבה תחת הכותרת: Bitcoin May be Following the Calssic Bubble Stages Chart, השוואה של גרף הביטקויין לתופעת "בועה" אופיינית כדלקמן:

ערך הביטקוין בחודשים האחרונים (גרך הלקוח מאתר Bitcoinwisdom.com):
 

Bitcoin Crash

"גרף הבועה" הקלאסי של ד"ר Jean-Paul Rodrigue:
 
 

שלבי "בועה"

אתר Forbes שילב ביניהם כדלקמן:
 
Bitcoin-Bubble-Stages

הערה: כאן שילוב הגרף מוביל לערך נמוך של מתחת ל-200 דולרים. עם זאת, יש התאמה לכיוון הירידה התלול עליו מצביע Williams.

עדכון 23.12.13, 15:39: אתר Business Insider פרסם גרף המציג מדוע ביטקוין איננו מטבע אמיתי - כאן. פירוט והרחבה לגבי התרשים - כאן.
Bookmark and Share