Telecom News - האם הגיעה העת לסגור את מועצת הכבלים והלוויין במשרד התקשורת?

האם הגיעה העת לסגור את מועצת הכבלים והלוויין במשרד התקשורת?

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> האם הגיעה העת לסגור את מועצת הכבלים והלוויין במשרד התקשורת?
ניתוח: מועצת הכבלים והלוויין תשלם את מחיר הניהול הכושל של נתי שוברט  (שסיים בחטף את תפקידו), היעדר עשייה ממשית, פילוג בוועד העובדים, התעסקות עם שטויות (כמו "חבילה צרה") תוך התעלמות מההתפתחות הטכנולוגיות - OTT\IPTV, והמסמר האחרון בארון של המועצה מקורו בזיגזג לגבי החדשות המקומיות.
מאת: אבי וייס, 29.12.13. 09:30נתי שוברט

בשבוע שעבר סיים נתי שוברט (בתמונה) את תפקיד מ"מ יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ויצטרך להפרד מסממני השררה, שהיו קשורים בתפקיד זה, ולחזור לתפקיד המקורי שלו: סמנכ"ל בכיר ספקטרום ורישוי תדרים. לרשימת "הישגיו המפוארים" כסמנכ"ל ספקטרום ורישוי תדרים, כאחראי ישירות לכך, שישראל נמצאת במקום האחרון בעולם בתחום טכנולוגיות האלחוט והסלולר, מצטרפת "רשימת הישגיו" כמ"מ יו"ר מועצת הכבלים והלוויין בשנתים האחרונות. 

באופן מעט אירוני, בדיוק בשבוע בו הוא סיים את תפקידו בהוראת שר התקשורת גלעד ארדן, פירסם משרד התקשורת "הודעה לציבור" על כך, שמועצת הכבלים והלוויין פירסמה ברבים את הדו"ח המסכם את פעילותה לשנת 2012. למי שתוהה למה לקח למועצת הכבלים והלווין כמעט 12 חודשים כדי לסכם שנה קודמת, אשיב שזה יחסית די מהר, בהשוואה לקצב עבודת משרד התקשורת עצמו. משרד התקשורת עצמו לא פרסם עד עצם היום הזה את דו"ח סיכום פעילותו ל- 2012 (כנדרש בחוק), והדו"ח האחרון שקיים באתר המשרד הוא של סיכום שנת 2011. 

הדו"ח השנתי ל- 2012 של מועצת הכבלים והלוויין (מצוי כאן), הוא עדות כתובה לפשיטת הרגל העמוקה של הגוף הרגולטרי הזה, תחת ניהולו של נתי שוברט בשנתיים האחרונות. די ברור ,שגם השר אשם במצב, אבל במשך כל שנת 2012 הטילה המועצה כמות קטנה מאוד של קנסות ובסכומים די מגוחכים. המועצה התעלמה מכל ההפרות המרובות (מאות רבות של הפרות) של החוקים, התקנות והרישיונות. חוסר אונים מוחלט ואימפוטנציה בלתי מוסברת מול הצפצוף הארוך של כל הגופים המפוקחים, על המועצה הרגולטורית הזו ותפקידיה המוגדרים בחוק. לעומת זאת, המועצה הקדישה זמן רב (מדי) להתעסקות בשטויות, במיוחד להתעסקות עם "החבילה הצרה" שנכשלה, עד כי כנסת ישראל נאלצה לתקן את החוק ולייצר חבילה עוד יותר צרה, שגם היא (כפי המסתמן) - תיכשל.

גילוי נאות: אני הופעתי אישית פני המועצה בשימוע בנושא "החבילה הצרה" וגם כתבתי אישית לנתי שוברט וגם לשאר חברי המועצה, שהם טועים ומבזבזים את זמנם בנושא ושהם עתידים להיכשל בטיפול בו. ציינתי שהתחרות בעולם הטלוויזיה בישראל כבר החלה בשירותי "עידן +" שבתחום העיסוק של הרשות השנייה וההמשך אמור להיות ב- OTT\IPTV. הוא לא רצה להקשיב לי ולעוד אנשים, שהופיעו בפניו ושטענו בדיוק כמוני. הסיבה: נתי שוברט לא הצליח להבין את מה שנדרש ממנו כיו"ר המועצה: להסביר לשר התקשורת ש"חבילה צרה" היא לא פתיחת תחרות בתחום שידורי הטלוויזיה. טכנולוגיות ה-OTT\IPTV (וגם המעבר לטכנולוגיות שידור מתקדמות דוגמת: 3D ו-4K) זה המקום לחפש בו תחרות בעולם הטלוויזיה. אולם, זה לא קרה אצל נתי שוברט. הוא לא הבין ואינו מבין בתחום זה, בדיוק כמו שהוא לא מבין ב-LTE (דור רביעי בסלולר) ולא הבין איך צריכה להיות "רשת החרום הלאומית" של ישראל. את 3 התחומים הללו הוא הרס וקבר בו זמנית, במשך השנתיים שחלפו. לא פלא, שהמנכ"ל חיסל חלק מהבעיה בכך שסיים את תפקידו כיו"ר מועצת הכבלים והלוויין, אך בשבוע החולף. 

כך, במשך כשנתיים, הרס מ"מ היו"ר נתי שוברט לא רק את אגף הספקטרום, אלא גם את מועצת הכבלים והלוויין, שתקעה את מדינת ישראל בעבר, במקום להתקדם לעתיד. בנוסף, הסכסוך והקרע בין ועד העובדים של משרד התקשורת בירושלים לבין זה שבתל-אביב (מושב מועצת הכבלים והלוויין), על רקע האיחוד הצפוי עם מועצת הרשות השנייה, תרם לחוסר האמון של השר בעובדי מועצת הכבלים והלוויין. יודגש שהתנהגות הוועד על שני חלקיו בסכסוך העבודה במשרד התקשורת (על רקע האיחוד בין המועצות) הייתה בלתי עקבית ומלווה במאבקים פנימיים, עד כי נדרשה התערבות של צמרת ההסתדרות כדי "להשקיט את הרוחות". 

הסאגה של בחירת יו"ר חדש למועצת הכבלים והלוויין טרם הסתיימה, על רקע מהלכי החקיקה לאיחוד 2 המועצות הללו. לכן, פניתי למשרד התקשורת ושאלתי: "משרד התקשורת פרסם כאן פנייה לאיתור מועמדים לתפקיד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין. במקביל עברה בכנסת בקריאה ראשונה החקיקה הנוגעת ל"איחוד המועצות". כמה זמן המועמד יכהן כיו"ר מועצת הכבלים והלוויין - לאור החקיקה המתגבשת?".תשובה לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. מכאן, או שיגיע מועמד, שמאמין באיחוד והשר הבטיח לו משהו להמשך (אולי את התפקיד של ראש המועצה המאוחדת), או שיגיע מישהו שיתאהב בתפקיד ויחבל במהלך היזום של האיחוד בין המועצות. כרגע, נדמה שמי שייבחר, יהיה היו"ר של 2 המועצות, כי נדמה, שמועצת הכבלים והלוויין הגיעה לסוף דרכה ודינה להתחסל ולהיבלע במועצת הרשות השנייה.

אם לא די בכל המהלכים הכושלים הללו, אך בשבוע החולף בוצע זיגזג מתמיה ולא מוסבר של המועצה, בכל הקשור לשידורי "החדשות המקומיות". תוך יומיים, המועצה פעם אחת תמכה בהמשך שידורי "החדשות המקומיות" כמוצע בכנסת, ואחר כך החליטה בדיוק הפוך. אגב, לעניות דעתי, ההחלטה ההפוכה היא הנכונה. זאת, כי אין כל הצדקה להמשך קיום "חדשות מקומיות" במימון המדינה במתכונת הנוכחית. לא רק בתל-אביב לא צופים בחדשות המקומיות המדווחות מה קורה בקרית שמונה. גם בקרית שמונה לא צופים בחדשות הללו המדווחות מה קורה בעיר. פשוט, אין צופים לחדשות המקומיות, בכל מקום בארץ, לכן דינם להיסגר. אולם, הפוליטיקאים מאוהבים בסיסמאות של עצמם והם יחפשו בימים הקרובים דרכים לכפות את האנכרוניזם חסר התוחלת הזה ששמו "חדשות מקומיות", על עולם הטלוויזיה המסחרי (ועל הוט ו-YES), בעלות של כ-18 מיליון ש"ח לשנה, שנזרקים היישר לפח. 

בגלל שמועצת הכבלים והלוויין לא עשתה את מלאכתה בקדנציה של נתי שוברט, נשאר "חלל ריק" רגולטורי, שחברת YES נכנסה בו אך לאחרונה, עם שידורי IPTV\OTT משלה. מדובר במפנה רגולטורי וטכנולוגי מהפכני, שעבר בשתיקה רועמת. לכן, פניתי בשבוע שעבר אל משרד התקשורת ושאלתי: "YES פרסמה היום במסיבת עיתונאים על שירות חדש בשם yesGo. ל-YES יש היתר להעביר VOD על רשת ה- ADSL של בזק בלבד. כאן ב-yes.Go מדובר בהעברת הכל (כולל VOD) על רשתות הסלולר. לפי איזה סוג של רישיון השירות החדש הזה יסופק?" תשובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי לקבל תשובה. במצב בו "איש הישר בעיניו ייעשה", גם במועצת הכבלים והלוויין, לא פלא, שלא קיבלתי תשובה.
ניצן חן
שורה תחתונה: מועצת הכבלים והלוויין, מאז סיום תפקידו של ניצן חן כיו"ר מועצת הכבלים והלווין (בתמונה משמאל) בסוף 2011 (נפרד רשמית ממשרד התקשורת במאי 2012, אחרי קדנציה מלאת פעילות והישגים), לאחר ששימש בתפקיד זה מאז 2008, הוכיחה המועצה לציבור ולשר הממונה עליה בשנתיים האחרונות, שיחידה רגולטורית זו היא פשוט מיותרת.

המועצה איבדה את דרכה, לא תרמה דבר לשוק הטלוויזיה, עיכבה רפורמות דרושות בשוק הטלוויזיה, נכנסה לסכסוכי עבודה מיותרים מול שר התקשורת, זיגזגה בעניין החדשות המקומיות ויצרה רפורמות מדומות שלא לצורך (דוגמת חבילת הערוצים הצרה). לא יהיה זה פלא בעיני אם המועצה הזו תגיע די בקרוב לסוף דרכה ותמוזג לתוך מועצת הרשות השנייה. 

עדכון 31.12: על פי גלובס, הפארסה של הניהול הכושל של מועצת הכבלים והלוויין בראשותו של נתי שוברט תימשך, כאשר פחות מ- 3 ימים לאחר "סילוקו מהתפקיד", החליטו בכל זאת ראשי המשרד להחזיר אותו לתפקיד כמ"מ יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, עד שייבחר יו"ר קבוע בוועדת האיתור ובאישור נציבות שירות המדינה. כנראה ש"אין תחתית לחבית" ולנתי שוברט כנראה אין חוט שדרה, כי במצב הזה כל פקיד ממשלתי היה "מחזיר את המפתחות". 

עדכון 9.1.14: היום הגיע נתי שוברט לנהל את ישיבת המועצה השבועית, אך לפתע התברר לו כי במקומו ימונה סמנכ"ל הפיקוח במשרד התקשורת, מימון שמילה. בעקבות כך, ישיבת המועצה פוזרה. הסאגה המוזרה הזו נמשכת....
צפייה בטלוויזיה



 
 
Bookmark and Share