Telecom News - פריצת דרך: שדות חשמליים "נסתרים" בערוצי פלסמה

פריצת דרך: שדות חשמליים "נסתרים" בערוצי פלסמה

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> פריצת דרך: שדות חשמליים "נסתרים" בערוצי פלסמה
פריצת דרך: שדות חשמליים "נסתרים" בערוצי פלסמה
מאת: חיים חביב, 5.1.14, 21:30הטכניון
 
חוקרי הטכניון הציגו גילוי בעל השלכות מרחיקות לכת על מכשירים המבוססים על פריקה חשמלית המתרחשת בפרק זמן של ננו-שניות.
 
חוקרים מהפקולטה לפיסיקה בטכניון בחיפה גילו שדות חשמליים "נסתרים" בערוצי פלסמה, וסתרו דעה רווחת עד כה במדע ולפיה אין שדות כאלה בפריקות חשמליות במשכי זמן של ננו-שניות. כך חשף כתב העת המדעי היוקרתי Physical Review Letters.
 
לגילוי של החוקרים בטכניון יש השלכות מרחיקות לכת על מכשירים הבנויים על פריקה חשמלית המתרחשת בפרק זמן של ננו-שניות. ד"ר שוריק יתום, שערך את המחקר בהנחיית פרופ' יעקב קרסיק מהפקולטה לפיסיקה, הסביר: "99.9% מהיקום סביבנו מורכב מפלסמה. בכדור הארץ יש מעט מאוד פלסמה ואנו מפיקים אותה במעבדות. היא שימושית כאשר אנו מנסים להפיק אנרגיה, משתמשים בה בהתקנים רבים כמו גנרטורים ומדחסי מיקרוגל, לצרכי סטריליזציה, במסכים, במנועים ללווייניים קטנים ובאחרונה החלו להשתמש בה לצרכי ריפוי פצעים. כאשר מדובר בפרקי זמן של ננו שניות, הדעה הרווחת עד כה הייתה, שאין התנגדות גדולה ואילו בטכניון גילינו שדות חשמליים רבי עוצמה, שמתורגמים להתנגדות לא מבוטלת וכתוצאה מכך נגרם איבוד אנרגיה".
 
החוקרים מצאו בפלסמה נוכחות שדות חשמליים בעוצמות של עד עשרות קילוולט/ס"מ. כדי למדוד את השדה החשמלי מבלי לשנות את תכונות הפלסמה הנמדדת משתמשים החוקרים לרוב בשיטות אופטיות. בניסוי המתואר השתמשו חוקרי הטכניון ב-2 קרני לייזר קוהרנטיות, שפיזורן יוצר 2 קרניים קוהרנטיות נוספות,באפקט הנקרא "פיזור רמאן". מדידת היחס בין 2 הקרניים החדשות מאפשר למדוד את השדה החשמלי ברזולוציה זמנית מאוד גבוהה. השדות החשמליים יוצרים התנגדות, שמובילה לאבדן אנרגיה משמעותי, שעד כה לא נחשב למשמעותי.   



 
 
Bookmark and Share