Telecom News - האם המכשירים האלקטרוניים יהפכו תחליף להורה?

האם המכשירים האלקטרוניים יהפכו תחליף להורה?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> האם המכשירים האלקטרוניים יהפכו תחליף להורה?
האם המכשירים האלקטרוניים יהפכו תחליף להורה?
מאת: חיים חביב, 6.1.14, 21:30אוניברסיטת בן גוריון
 
מחקר חדש באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מצא, כי שימוש ב-"שפת תינוקות" במכשירים אלקטרונים עשוי לתרום להתפתחות הילד.
 
ד"ר עידית סולקין, מהמחלקה לתקשורת וד"ר וורן ברודסקי, מהמחלקה לאומנויות באוניברסיטת בן-גוריון, מצאו כי ניתן להשתמש במוסיקה המתבססת על צלילים והברות המוכרים גם כשפה אוניברסאלית של תינוק במכשירים אלקטרוניים ובכך גם לתרום להיבטים רבים בהתפתחות הילד, כמו גם לחיזוק הקשר הרגשי בין ההורה לילדו.
 
כמעט בכל בית בו חי לו כיום עולל קטן, תלויה מרצדת (מובייל) עם דמויות מסתובבות מעל עריסת התינוק, ומרגיעה את הפעוט במוסיקה. השימוש במכשיר האלקטרוני נעשה לרוב כתחליף לשירי ערש, ששר ההורה לילד. לשירים אלו ערך התפתחותי לפעוטות. למעשה השימוש בו מונע או מקצר את האינטראקציה בין המבוגר לילד, ולא פחות חשוב מכך, המוסיקה במכשיר אינה מותאמת בהכרח להתפתחות הילד ולכן אין לה תרומה עבורו.
 
היות ובמציאות האלקטרונית כיום השימוש באביזרים אלקטרונים נפוץ מאד כתחליף מעשי לאינטראקציה בין מבוגרים וילדים, יצרו החוקרים ז'אנר מוזיקלי חדש - "שירים פארא לינגוויסיטים". שירים אלו מאפשרים ביצוע בכל תרבות, ללא הקשר לשפה המדוברת, שכן הם מורכבים מהברות ועיצורים ראשוניים, שמפיקים תינוקות ופעוטות בכל העולם באופן טבעי.
 
שירים הבנויים בשפת התינוקות האוניברסלית קלים מאוד לביצוע גם בגיל צעיר מאד. בנוסף, בכתיבתם ובהלחנתם יש התחשבות בצורך, שיהיו נוחים לשירה וקליטים. ואכן, התגובות, שהתקבלו לאחר השמעתם, היו, שההורים חשבו לבצע אותם עם ילדיהם גם ללא השימוש במובייל. החוקרים קובעים, כי "באופן זה אנחנו מקנים להורה/למבוגר המטפל נכסים מוסיקליים, שיכולים לשמש אותו באינטראקציות מוסיקליות עם ילדו הצעיר, שימוש התורם להיבטים רבים בהתפתחות הילד וגם לקשר הרגשי של ההורה עם ילדו".
 
עם זאת, ז'אנר זה אינו שולל שימוש במכשיר אלקטרוני, אלא הופך אותו ליותר מותאם להתפתחות הילד, כך שהנסיבות היומיות של השמעת מוסיקה דרך מובייל אוDVD  או כל אמצעי אלקטרוני אחר הופכת לפלטפורמה בעלת פוטנציאל לגרות את הילד להפיק מבעים קוליים ולבצע שירים, שלדעת החוקרים עשויים לתמוך ולקדם את התפתחותו השפתית.
 
המחקר - Parental preferences to music stimuli of devices and playthings for babies, infants, and toddlers - פורסם בגיליון אוקטובר של  Psychology of Music ומופיע  בקישור כאן
תינוק וטאבלט



 
 
Bookmark and Share