Telecom News - קוד פתוח בצה"ל ובארגונים גדולים בישראל - סיפור הצלחה

קוד פתוח בצה"ל ובארגונים גדולים בישראל - סיפור הצלחה

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> קוד פתוח בצה"ל ובארגונים גדולים בישראל - סיפור הצלחה
בלעדי: הקוד הפתוח הוא כאן, דוחק לאחור כל קוד קנייני, בכל תחום, גם בצה"ל ובמערכות בטחוניות וארגוניות גדולות, דוגמת משרד ההגנה והצבא האמריקאי. חשיפת הפרויקטים בקוד פתוח, שמופעלים בצה"ל והפרויקטים שבדרך.
מאת: אבי וייס, 12.1.14, 22:30חיל הקשר והתקשוב

במפגש "טכנולוגיה בשלישי" במסגרת המרכז להנצחה של חיל הקשר והתקשוב ביהוד, נחשפו בשבוע החולף (במסגרת אירוע "קוד פתוח - Open Source, טכנולוגיות, מגמות, יישומים") הפיתוחים העדכניים והעתידיים בתחום הקוד הפתוח בצה"ל.

סא"ל מ.ע., מפקד יחידת "אופק", חיל האוויר: "תופעת ה Crowd Sourcing של היום החלה ב-Open Source. פעם אמרו, שלא יפטרו מנמ"ר, שקנה מוצרי IBM. אולם, כיום, יש בידנו חלופות טובות נוספות, גם בקוד פתוח. יש לנו כבר היום מערכות מבצעיות מבוססת לינוקס. הסיבה מאוד ברורה: ניתן לבצע פרויקטים מבצעיים יותר מהר ויותר טוב בקוד פתוח. המחשבה, שזה לא מאובטח, אינה נכונה". 

עמי שלזינגר, סמנכ"ל פיתוח עסקי, 2BOpen: "אנו מספקים  ומפתחים פתרונות בקוד פתוח לארגונים מכל סדר גודל בישראל, כולל לצה"ל. אני יכול לפרט מה קורה בצבא האמריקאי, ממנו למדנו המון. הצבא האמריקאי החליט, כבר מזמן, ללכת על קוד פתוח. חשוב לדעת, ש'פתוח' ו'חופשי' זה לא 'חינם'.

יש כיום מעל למיליון פרויקטים של קוד פתוח בארגונים הגדולים בעולם בכל התחומים. חברת התוכנה הגדולה בעולם היא לא מה שאתם חושבים. הלינוקס היא חברת התוכנה הגדולה ביותר. הלינוקס נמצא בכל מקום, בבנקים, בבורסות ובמערכות הביטחון. גם בצבא האמריקאי. 

משרד ההגנה האמריקאי הפך את הקוד הפתוח לאידיאולוגיה, כי הוא למד היטב על כספו ובשרו, שאסור להיות כבול לספק יחיד. כיום, פייסבוק היא האויב הגדול ביותר בעולם ליצרני החומרה בעולם התקשורת וה-Data Centers. זאת מפני, שפייסבוק העלתה לאינטרנט להורדה חופשית את כל רכיבי החומרה, שהיא בנתה על קוד פתוח עבור עצמה. הקוד הפתוח מתחיל לתפוס גם בתחום החומרה ולא רק בתוכנה.

ארגונים מכל סוג, שאני מכיר, שנכוו בהילכדות אצל ספק יחיד, מבינים כיום את הערך של 'חופשי'. פיתוחים של הצבא האמריקאי נעשים גם ב-GitHub - בענן ציבורי. מה שמסווג מפותח ב-Forge.Mil. יש במערכת המסווגת כבר כ-27 אלף מפתחים בקוד פתוח ברשת הפיתוח של צבא ארה"ב. 

כלקח מכשלונות, בנה הצבא האמריקאי רשת חברתית פנימית דמויית פייסבוק בשם MilSuite, יש בה כבר מעל ל-350 אלף משתמשים. הכל עובר להיות בקוד פתוח וברשתות חברתיות במערכת הביטחון האמריקאית".

פיני כהן, סמנכ"ל ואנליסט בכיר, STKI: "מנהלי ה-IT הפסיקו להיות המובילים בטכנולוגיות. כיום הם נגררים אחרי הטכנולוגיות. החברות הגדולות ביותר בעולם כיום הן חברות הבנויות על עקרונות קוד פתוח. העולם הולך לכיוון של Big-Data כשבמרכזו קוד פתוח, בעיקר Hadoop, על בסיס No-SQL לבסיסי נתונים". 

מוטי הדס, מנהל אגף פתרונות תוכנה וקוד פתוח, מטריקס: "יש היום הרבה חדשנות סביב השימוש בקוד פתוח. הפרויקטים הגדולים בעולם נעשים בקוד פתוח, משום שזמן הפיתוח הוא מהיר, האבטחה יותר חזקה והתחזוקה יותר פשוטה. לרד-הט יש כרגע כ-100 אלף פרויקטים, שרצים בקהילת המפתחים לפי נושאי הפיתוח בעיקר עבור הארגונים הגדולים. לנו יש כיום מעל ל-700 לקוחות בישראל על בסיס קוד פתוח, כולן חברות גדולות". 

רס"ן ע.ב., CTO, יחידת "אופק", חיל האוויר: "משנות האלפיים התחלנו בחיל האוויר לעבוד בקוד פתוח. מ-2003 אנו עובדים עם הלינוקס. כיום זה משולב כמעט בכל פרויקט. הפרסומים, שהיו על ההאזנות של ה-NSA בארה"ב, דיווחו על כך, שה-NSA חדר לכל התוכנות הקנייניות. כך, שהטענה, שהתוכנות הקנייניות יותר מאובטחות  אינה נכונה. 

יש כיום מערכות בקוד פתוח בכל עולמות התוכנה: ממערכות הפעלה, שרתי אפליקציות, תשתיות לאפליקציות, כלי פיתוח ועוד. יש כניסה לתחומי היישומים והשירותים כולל: ERP, אופיס, ניטור, פורטלים ועוד. יש אצלנו תהליך מאוד מסודר של הכנסת קוד פתוח לארגון.

אנו בוחנים כעת את מערכות ה-Open Stack וה-Cloud Stack, במקביל לבדיקת כלי ה-Big-Data על בסיס Hadoop. אנו נמצאים בשלבי כניסה למובייל עם קוד פתוח. יש אצלנו בחינה של פלטפורמות דוגמת Senda ו-PhoeGap. 

אנו נמצאים בשלבי בניית GitHub צה"לי, לכל הצבא, תוך אימוץ Mil.OSS מארה"ב ו-SafeCode לתחום האבטחתי".

רס"ן בר עינבר, לוט"ם, אגף התקשוב: "אנו מציגים פתרון לשיתוף קוד בצה"ל תחת השם 'יוחנן'. זו מערכת, שתהיה מערכת כללית לשיתוף 'קוד פתוח צה"לי'. היא מבוססת על עקרונות GitHub, אך פנימי של צה"ל, שכולל WiKi של ממר"ם, שיעבור בקרוב לענן הצה"לי. כרגע אנו מפעילים במסגרת הזו כבר 124 פרויקטים פעילים עם מאות משתמשים. אנו מתכוונים לפתח את זה לכל זרועות הצבא על כל יחידותיו.

המטרה שלנו כיום: להפיץ בכל יחידות צה"ל את המסר שלנו ובמקביל לדאוג להכשיר צעירים בבתי הספר להיות מתכנתים בקוד פתוח. כך, שישתלבו בקלות בקוד הפתוח של צה"ל".

סרן א.פ., יחידת "אופק", חיל האוויר: "אני מנהל את פרויקט Unix2Linux. כיום, 3 המערכות הכי כבדות והמרכזיות של חיל האוויר עוברות, ממש כעת, מיוניקס ללינוקס. עברנו ממערכי מחשוב מבוססי מעבדי RISC למעבדים של אינטל. הלכנו ל-COTS (ציוד תקני וזול) בעולם האחסון והשרתים, המבוססים על VMware. 

בתחילת הדרך פקפקו מפקדים רבים בהתאמת הלינוקס לארגון גדול וחיוני כמו שלנו. אולם, במציאות, הראנו לכולם, שהלינוקס פתח לנו יכולות, שלא היו לנו מקודם מעולם. עד כה מדובר בסיפור הצלחה ענק. יש שיפור בביצועים, ממש מהפכה אדירה ברמת הביצועים של המערכות המוסבות שלנו".
צה"ל וקוד פתוח 



 
 
Bookmark and Share