Telecom News - רכישת תדרים ישירות מצה"ל - "פטנט" מדהים ב"פטור ממכרז" של הרכבת

רכישת תדרים ישירות מצה"ל - "פטנט" מדהים ב"פטור ממכרז" של הרכבת

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> רכישת תדרים ישירות מצה"ל - "פטנט" מדהים ב"פטור ממכרז" של הרכבת
חשיפה: בימים האחרונים קרסה מערכת הרגולציה של משרד התקשורת בכל הקשור לתדרים, כאשר רכבת ישראל שכרה ב"פטור ממכרז" את מיטב המומחים בארץ (כך הנהלת הרכבת סבורה) לענייני עלויות תדרים של צה"ל, כדי לרכוש תדרים ישירות מצה"ל, תוך התעלמות מהחוק והרגולציה. 
מאת: אבי וייס, 14.1.14, 10:00נתי שוברט

בשבוע שעבר חשפנו כיצד מעמדו של סמנכ"ל בכיר ספקטרום ורישוי תדרים (נתי שוברט, בתמונה), ששימש גם כמ"מ יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, "התמוטט וחוסל", לנוכח ההחלטות החפוזות וחסרות האחריות של שר התקשורת, גלעד ארדן, שהחליט "לבעוט" בנתי שוברט בצורה מבזה ופומבית.

במקביל, אנו חושפים כאן, שהתפתח, אך בשבוע החולף, תהליך חדש והרבה יותר מדאיג לעולם התדרים וחלוקת התדרים בישראל. גופים ממשלתיים וציבוריים, שהם חלק מהמנגנון הממשלתי, החליטו על דעת עצמם וב"פטור ממכרז", להפעיל "מומחים" בתור "יועצים" לענייני צה"ל ולפנות ישירות לצה"ל ולנהל מו"מ מול צה"ל כדי לרכוש מצה"ל ובאופן ישיר תדרים לצרכים אזרחיים מובהקים.

כששמעתי לראשונה על העניין בשבוע החולף, לא יכולתי להאמין, שזה בכלל אפשרי. אולם, המסמכים והבדיקות שערכתי מדברים בעד עצמם. כאוס בהתגלמותו. מדובר בהתמוטטות מוחלטת של האוטוריטה (הסמכות) של אגף הספקטרום בישראל, תוך צפצוף ארוך על כמה חוקים (בינהם: חוק המכרזים, חוק התקשורת ופקודת הטלגרף האלחוטי), תוך צפצוף ארוך על משרד התקשורת וסמכויותיו הרגולטוריות וצפצוף על כל נורמה ציבורית בהתנהלות בתחום ניהול משאבים ציבוריים יקרים (מאוד) וכספי הציבור.

על הכאוס בעולם המכרזים כבר הבאנו כאן את דבריו והניתוח המבריק של פרופ' ירון זליכה, עם דוגמאות עדכניות להמחשת "השחיתות השלטונית" בתחום זה בעולם התקשורת וה-IT. מצב זה לא היה יכול להתקיים בישראל, אלמלא מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה היו כה חלשים (בתוספת מערכת משפטית מגמגמת ולא אפקטיבית, בליווי עיתונות המתעניינת יותר ב"גיבורי הריאליטי" מאשר בהפקרות המתרחשת בטיפול בכספי הציבור). 

רקע קצר למי שלא מצוי בעולם התדרים: חלוקת התדרים, שהם "משאב ציבורי" מאוד יקר, נעשית ע"י 2 מנגנונים ממשלתיים ציבוריים סטטוטוריים, בהתאם לחקיקה, לתקנות ולהחלטות הממשלה ובאישור הכנסת. מנגנון אחד בכלל לא מתפקד מזה שני עשורים ושמו: "ועדת התדרים העליונה". מנכ"ל משרד התקשורת (אבי ברגר) עומד בראש ועדה דמיונית ולא מתפקדת זו. המנגנון השני ששמו "ועדת התדרים" (שנתי שוברט עומד בראש הוועדה הזו), מתפקד בשנים האחרונות באופן מאוד תמוה (בלשון המעטה). על פעולותיו של נתי שוברט והוועדה לתדרים, שהוא עומד בראשה, להקצאת וניהול התדרים בישראל, כתב מבקר המדינה אך לאחרונה דו"ח מיוחד וחמור ביותר, ומי שמעוניין להעמיק בנושא זו יוכל לקרא את הממצאים והניתוח שלהם באתר זה, לרבות את הניסיונות שנעשו, בתוך המשרד, לחסל את אגף הספקטרום הכושל, עקב הממצאים הללו, למשל כאן, כאן, כאן וכאן.

על רקע זה, רכבת ישראל, מנסה מזה כשני עשורים לקבל תדרים עבור מערכותיה הבטיחותיות ולא מצליחה. רכבת ישראל היא לא הגוף היחיד בישראל, שלא מצליח לקבל תדרים, לשום משימה ציבורית התלויה בתדרים. זו גם הסיבה למה אין בישראל דור רביעי בסלולר, אין שירותי WiFi ציבוריים בגישת ה-Wirless Mesh וה-Offload וכך הלאה והלאה. נזק עצום ובלתי נתפס לתושבי ישראל, שעובר בשקט בעיקר בגלל שהציבור אינו מבין (או אינו רוצה להבין) את הנזקים הקיימים בתחום זה. 

לרכבת ישראל, כך נדמה, נמאס ממשרד התקשורת וחוסר תפקודו, ולכן הנהלת הרכבת החליטה ללכת בדרך חדשה לגמרי. רכבת ישראל פרסמה ודי בשקט "פטור ממכרז" לחברת Mfaculty המתמחה במו"מ מול משרד הביטחון וצה"ל בענייני כספים, כדי לנהל מו"מ ולרכוש תדרים ישירות מצה"ל. הלינק לפטור הזה מצוי כאן, ואם הלינק ייעלם מהאינטרנט מאיזו סיבה, המסמך המקורי מצוי להורדה כאן. המסמך מדבר בעד עצמו וכמדומני, שאינו זקוק להסברים נוספים... 

בשולי הדברים נציין, שחברת Mfaculty קיבלה אך בחודש דצמבר האחרון (לפני פחות מחודש) "פטור נוסף ממכרז" מחברת נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה (לשעבר מע"ץ), כמפורט כאן. בשתי חוות הדעת, גם זו של ראשי רכבת ישראל וגם של ראשי חברת נתיבי ישראל נכתב בפטור (ציטוט): "הספק המבוקש הינו הספק היחיד המסוגל ליתן את השירותים בפרק הזמן הנדרש". אם זה לא היה כתוב שחור על לבן, לא הייתי מאמין, שיש בכלל דבר שכזה. 

מומחים בכירים בשוק התקשורת, ששוחחנו עימם, אמרו לי, שמעולם לא נתקלו ברמה כה גבוהה של תחמנות וכיפוף החוקים ע"י גופים ממשלתיים. אמנם, משרד התקשורת כשל כשלון חרוץ בטיפול בבקשות רכבת ישראל לתדרים למערכות הבטיחות, אך עדיין אין בכך כדי לשנות את המצב המשפטי ולפיו משרד התקשורת הוא מופקד על ניהול מערך התדרים הלאומי.

למיטב הבנתי מן הראוי, שתדרים מתפנים (שאין בהם שימוש) יחזרו למאגר התדרים הלאומי, לניהול הגורם המוסמך והמורשה היחיד - משרד התקשורת. אולם, לאור הנסיון המצטבר בטיפול בתדרים בישראל, חברות הסלולר מזמן מצפצפות על כך, וכמובן צה"ל ומשטרת ישראל. המושג "החזרת תדרים שמתפנים" לא קיים בלקסיקון של החברות הציבוריות בישראל, ובגיבוי היועצת המשפטית (הקודמת ואולי גם הנוכחית), של משרד התקשורת, תוך "עצימת עיניים" של השר והמנכ"ל. די ברור את מי משרת המצב הכאוטי הזה. 

יתרה מכך, הכאוס כל כך גדול, שבתחומי התדרים, שהרכבת זקוקה להם, כמוגדר במסמך הפטור (GSM-R), "יושבים" השירותים של חברות הסלולר הגדולות דוגמת סלקום ופלאפון, שמנהלות ומשתמשות בתדרים סלולריים לפי תקינה אמריקאית, ולא לפי התקינה האירופאית, כפי שהיה נדרש מחלוקת התדרים בישראל. גם רשת החרום הלאומית, שהוחל בהקמתה במשטרת ישראל בעלויות פנטסטיות של מאות מיליוני ש"ח, "יושבת" בתחום התדרים הלא נכון הזה. האחריות לחלוקה המוטעית של התדרים נופלת במלואה על ועדת התדרים העליונה (שלא מתפקדת בכלל) וועדת התדרים הרגילה (שמתפקדת גרוע ביותר, גם לפי הניתוח של מבקר המדינה).

לכן, רכבת ישראל החליטה (אולי בצדק, מנקודת ראותה), שהיא לא מוכנה להשלים עם המצב הזה ומנסה "לעשות סדר וצדק לעצמה", תוך כפוף החוקים והסדר הרגולטורי הנכון. זאת, למרות שרכבת ישראל טרם מיצתה את כל הכלים החוקיים הנכונים העומדים לרשותה, למשל: פנייה לראש הממשלה ולמליאת הממשלה להתלונן על שר התקשורת, פניה לבג"ץ או לבית הדין המנהלי המחוזי בי-ם כנגד משרד התקשורת, פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, ניהול קמפיין ציבורי נגד משרד התקשורת ועוד. 

לא הצלחנו לקבל את תגובת רכבת ישראל. גם לא הצלחנו לקבל תגובה מרכבת ישראל כמה כסף ציבורי מתוכנן להישפך על הפטנט החדש הזה שהיא המציאה ושניתן ב"פטור ממכרז", להפעלת "ייעוץ חיצוני" ע"י "מומחה כספים" של צה"ל - לרכישת תדרים ישירות מצה"ל. 

תגובת משרד התקשורת: "כידוע, הגורם המוסמך להועיד ולהקצות תדרים הינה וועדת תדרים. משמעות הקצאת התדרים הינה מתן זכות שימוש בתדרים שהינם משאב לאומי. על כן, כאשר גורם מסוים שהוקצה לו תדר מפסיק את השימוש בו, או כאשר מתבטלת הקצאת התדרים לאותו גורם, חדלה זכות השימוש, וועדת תדרים תקבע מה יעשה בהם – יישארו חופשיים ללא הקצאה או שיוקצו לגורם אחר ובהמשך לפנייה מסודרת לוועדה.
אין בבחירה של רכבת ישראל לפעול בדרך שבחרה לפעול על מנת לקדם עניין זה, כדי לחייב את המשרד ו/או וועדת תדרים לפעול כך או אחרת". 

 
תדרים



 
 
Bookmark and Share