Telecom News - מערכת מולטימדיה לקיום שיחות ועידה בווידיאו – מדריך

מערכת מולטימדיה לקיום שיחות ועידה בווידיאו – מדריך

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> מערכת מולטימדיה לקיום שיחות ועידה בווידיאו – מדריך
מערכת מולטימדיה לקיום שיחות ועידה בווידיאו – מדריך
מאת: מיכאל פנחס, 16.1.14, 12:00מיכאל פנחס
 
טכנולוגיות שיחות ועידה בווידיאו הגיעו גם הן לעולם שירותי הענן. השאלה הנותרת: האם להיכנס כבר היום למימוש של פתרונות וידיאו חוזי בענן ולזנוח את הפתרונות המוכרים בשוק?
 
עד לפני מספר שנים, נחשבו מערכות מולטימדיה לקיום שיחות וידיאו ל"צעצוע" של מנהלים. ארגונים בנו "חדרי שיחות וידיאו" בעלויות של מיליוני ₪, והתקינו בהם מערכות מתקדמות לשיחות וידיאו הכוללות מצלמות מתכווננות (PTZ) לפי הדובר ומסכים ענקיים ומרשימים עם חיבורים רחבי פס ייעודיים. כיום, כשבכל סמארטפון וטאבלט יש מצלמה, וקיום שיחת וידיאו גם על רשת הסלולר הינה דבר קל וזול לביצוע, הפכו מערכות המולטימדיה לשיחות ועידה לנחלת הכלל ולכלי נוסף בסט הכלים שיש בעסק \ בארגון, כדי לבצע עבודה קבוצתית, לקיים התייעצות, למכירות ולתמיכה. 
 
המחשבה, ששיחות ועידה בווידיאו תבאנה לחסכון בהוצאות נסיעה של מנהלים ובעלי תפקידים התבררה כלא מציאותית. הצורך במפגש "פנים אל פנים" והצורך להשתתף בוועידות ומפגשים מקצועיים לא פחת עם השנים וגם לא נעלם. כך, התברר, שהשימוש המעשי של שיחות ועידה בווידיאו הוא דווקא לדרגי השטח ולא דווקא למנהלים הבכירים, שירות המספק בעיקר צרכי תמיכה, התייעצות ומתן שירות ברמת דרגי השטח.
 
כניסת מערכות וידאו ל-Call Centers הרחיב את היכולת של אנשי המוקד לספק תמיכה והדרכה גם בווידיאו לפונים אליהם, לרבות ישירות מעל לדפדפנים בגלישה לאתר החברה. כך, הופך התחום הזה בהדרגה לנחלת הכלל.
 
כיום, השוק מתחלק ל-3 גישות שונות למתן שירות של שיחות ועידה בווידיאו:
 
א. התקנת ציוד לשיחות ועידה בווידאו באתר העסק, לרבות כל מרכיבי הרשת וציוד המולטימדיה הנדרש.
 
ב. קבלת שירות לשיחות ועידה בענן מספק שירות, או אינטגרטור, בחיבורים ייעודיים עם ציוד קצה המותקן בעסק ו\או עם תוכנות המותקנות בסמארטפון \ טאבלט.
 
ג.  קבלת שירות שיחות ועידה מזדמן בווידיאו באינטרנט. שירות אד הוק, בכל פעם שצריכים שירות כזה. ניתן להחליף כמובן ספקים, בהתאם לצרכים ולעלות. השירות מסופק באמצעות פורטל שירות לכל מכשיר קצה, שיש בו מצלמה, לרבות סמארטפונים, ובד"כ אין צורך בכל תוכנה מצד המשתמש (השיחות מתבצעות בד"כ מעל לדפדפן או בתוכנות קיימות). 
 
הנטייה בשוק היא לזנוח את הגישה הראשונה של ציוד יקר המותקן כולו בחצרי הלקוח ולעבור לשירותים בענן או מעל לרשת האינטרנט. זה גם יותר זול, מהיר וקל לתפעול מעל לכל מכשיר קצה.
 
שיחות ועידה בווידיאו – סקירה כללית ושחקנים בולטים
ועידות הווידאו - Video Conferencing הן כלי מתקדם לתקשורת קבועה עם שותפים עסקיים, לקוחות ועובדים מרוחקים. כדי לקיים את השירות יש צורך ב:
 
א. מצלמות, רמקול ומיקרופון (רצוי בשני הצדדים לשיחה).
 
ב. מערכת לניהול השיחות (לרבות הקלטתן, אם נדרש).
 
ג. קישור (רצוי רחב פס) בין שני הצדדים.
 
ד. במקום שיש חשיבות להגן על תוכן השיחות: מערכת הצפנה כמינימום, מערכת אבטחת מידע מלאה קצה לקצה - אם נדרש. 
 
בתחום ספקי הציוד ניתן למצא את: סיסקו (לרבות Tandberg שנרכשה ע"י סיסקו), אוויה (לרבות רדוויז'ן שנרכשה ע"י אוויה), פוליקום, סוני, אלקטל-לוסנט ומספר יצרנים מהמזרח הרחוק (בעיקר מסין).
 
לאחרונה, נכנסה לשוק זה חברת סרף (Surf Communications) מיוקנעם, עם פתרון חדש לעסקים וגם בשירות ענן, לשיחות וידיאו מכל מכשיר ובכל מקום בעולם בשם אוריון, שמסלק את המכשולים של פתרונות יקרים וקשים לתפעול בתחום שיחות הווידיאו בארגונים ובעסקים, כולל הקטנים.
 
ספקי שירותי אינטגרציה לבניית חדרי שיחות וידיאו לארגונים ולעסקים: בינת, בזק בינלאומי, 2Bnet, ועידן, תדיראן טלקום, טלדור, מוטורולה סולושנס ועוד.
 
שיחות הווידיאו היו כאמור, עד לאחרונה, נחלת חדרי שיחות וידיאו גדולים ויקרים בארגונים. אולם זה נגמר, בעיקר בגלל כניסת שירות שיחות וידיאו על הפס הרחב, בענן, בד"כ מבוסס פרוטוקול SIP. הגישה החדשה היום לתחום אומרת: וידיאו מעל לכל מכשיר ובכל מקום, במחיר שפוי.
 
בתחום ספקי השירות על רשת האינטרנט ועל חיבורים פרטיים וגם בענן ניתן למצוא את: ברידג'טוק השולטת ללא עוררין על השוק הישראלי, במיוחד בתחום שיחות הווידיאו לעסקים קטנים ובינוניים, ועידן (מקבוצת סלקום-נטוויז'ן) וכמה ספקים בהיקף יותר קטן בתחום זה דוגמת: בזק בינלאומי, 012-סמייל (קבוצת פרטנר), Voicenter (קבוצת שטרודל), Voxia, ארגוקום, אימג'קום, נאוטק תקשורת ועוד.
 
שירות חדר ועידה של ברידג'טוק (או מי ממתחרותיה) מגדיר  מחדש את תחום תעשיית שיחות ועידה לעסקים, על ידי מתן כלים באיכות גבוהה, שירות לקוחות מקוון, מודל תמחור זמין ונמוך וללא כל צורך בהזמנה מראש. ההתחברות אל שירות שיחת הועידה ניתנת בכל זמן במתכונת בינלאומית ואינה דורשת כל חומרה מיוחדת. מערכת שיחות הוועידה מאפשרת פתיחת חדרים וריטואלים ללא הגבלה ובד"כ ללא תוספת תשלום, עם שליטה מלאה בשיחות ובמשוחחים, מצד מזמין השירות. שיתוף פעולה מתבצע On-Line והינו מיידי, כשהגישה אליו ניתנת מכל מחשב וטאבלט (לרבות בגישת ה-BYOD), בעל גישה לאינטרנט הנייח או הנייד.
 
יש והמשתמשים בשיחות הוועידה דורשים תוכן ויזואלי ועבודה משותפת על קבצים. זה ניתן להיעשות בקלות על רשת האינטרנט אצל ספקים דוגמת ברדיג'טוק. לצורך מקרים אלה, ספקי השירות של שיחות ועידה מציעים שירות בשם Unified Meetings המשלב בתוכו את הטוב מ-2 העולמות: שיחות ועידה באיכות גבוהה ופגישות אינטרנט המאפשרות לחלוק מצגות, מסמכים, תוכן אינטרנטי, יישומים ואף וידיאו בשידור חי דרך מצלמת רשת בשולחן העבודה או מהסמארטפון \ טאבלט. שירותי הגישור של שיחות הווידיאו על רשת האינטרנט מספקים תוצאות טובות, ללא קשר לסוג הרשת, יצרן ציוד הווידאו או המיקום וציוד הקצה של המשוחחים. אין צורך להשקיע בתשתית יקרה ואחזקה, והשירות נגיש בכל רגע שצריכים אותו.
 
אם עוברים לשיחות ועידה בווידיאו באינטרנט, מדוע לא להסתפק בשירות אינטרנטי דוגמת סקייפ, בחינם?
פתרון של וידיאו חוזי (Video Conferencing) מנקודה לנקודה (P2P) מוכר לכולם מזה שנים רבות, גם במחשב האישי וגם במכשירי הסלולר, מהיום שהכניסו לתוכם מצלמות קדמיות. אולם, כאשר מבצעים חיבור שיחת וידיאו לכמה נקודות קצה, זו גישה שונה לגמרי.
 
בסקייפ (או ב-ooVoo, Zula, Viber ובתוכנות מתחרות אחרות), אפשר לבצע שיחות ועידה בווידיאו עם עד 3 או 4 משתתפים, כי אין בהן שום מערכת מרכזית המבצעת איזון ושליטה על זרמי הווידיאו הקיימים בשיחה בין יותר מ-2 אנשים. הפתרון של סקייפ (מבית מיקרוסופט) ודומיו, הוא עדיין פתרון של "נקודה לנקודה" – P2P. כולם משדרים לכולם וקולטים מכולם, ללא ניהול מרכזי וללא יכולת שליטה על רוחבי הפס והמדברים. לכן, זה מוגבל לכל היותר ל-5 משתתפים. לעיתים, אם החיבורים טובים, ניתן להגיע ל-6 משתתפים. זאת, באיכות די נמוכה ובתמונות וידיאו ממש קטנות ולעיתים זעירות על המסך. המיתוג של שיחות כאלו הוא פשוט, כמו מנקודה לנקודה וצריך שב-2 הצדדים לשיחה תהיה אותה תוכנה בדיוק.
 
כשעוברים לשיחות וידיאו מקצועיות, נדרש "שרת" באמצע, ששמו בשפה המקצועית: MCU  (ר"ת Multipoint Control Unit). זה הופך להיות עסק יותר יקר ולא חינמי כמו שירות בסקייפ, או בכל תוכנת וידיאו דומה וחינמית על רשת האינטרנט. לכן, צריך לחפש פתרון מלא ולא יקר המבצע את הכל בצורה חלקה ופשוטה, עם MCU. מגוון הפתרונות הוא רחב כפי שפורט בסעיף הקודם.
 
ההחלטה אם לרכוש MCU וציוד לשיחות וידיאו לתוך העסק או לרכוש זאת כשירות חיצוני, בין קבוע ובין מזדמן על רשת האינטרנט, תלויה ברצון של העסק, אם העסק רוצה להעמיס את ההוצאה הזו על ה- OPEXאו על ה-CAPEX. כיום, הנטייה היא ללכת על פתרונות OPEX, דהיינו: להשכיר את השירות מספק חיצוני מתמחה, כשנזקקים לו.
 
הערה חשובה:
לכל הפתרונות לשיחות ועידה בווידיאו יש סדרה שלמה של מוצרים נלווים, שנרכשים בנפרד ובראשם טלפוני \ מכשירי IP עם מצלמות וידיאו ומסכים וכמובן חיבורי פס רחב. את התוכנות הנלוות ושירותי ערך מוסף רבים, לרבות Call Center עם וידיאו ויכולות הקלטה, מערכות הצפנה ואבטחה, רוכשים (אם נדרש) גם בענן ובנפרד. יש לבדוק היטב טרם הרכישה אילו יכולות נכללות בחבילה הבסיסית של רכישת הציוד ואו השירות ואילו נדרשות ברכישה נפרדת ו\או רישיונות נפרדים \ תשלום נפרד.
 
מכאן, כל בעל עסק יכול וצריך לשקול את מכלול השיקולים הנכונים בבחירת שירותי שיחות ועידת וידיאו לעסק, לרבות חישוב כל העלויות הישירות והנסתרות הכרוכות ברכישה כזו, תוך התחשבות בהתפתחות התחרות בשירותי התקשורת בישראל, שתהיה חזקה בשנה הקרובה.
 
החלטה על שירותי שיחות ועידה בווידיאו - טיפ:
בעבר, שיחות וידיאו היו מבוצעות בתירוץ של החלפת נסיעה לחו"ל מצד מקימי השיחה. כיום, מתייחסים לשיחות וידיאו ככלי להשבחת התקשורת בארגון ומחוצה לו. זה כלי עסקי לביצוע טוב יותר של העבודה, בעיקר בצוותי עבודה ובעבודה בין שותפים. הכיוון, שהשוק מתפתח אליו, הוא קיום שיחות וידיאו ישירות מעל לדפדפן בטכנולוגיות ה-WebRTC ובחיבורים אל ענן השירות. נראה את ההתפתחות הזו חודרת לשוק בשנים הקרובות.
 
מכאן, מומלץ להתנסות בשירותי טלפוניה הכוללים שירותי שיחות ועידה בווידיאו בענן, בין בשלוחה רחוקה של העסק ובין בקבוצת עבודה מסוימת ומוגדרת בעסק. מומלץ להתנסות עם הפתרונות הקיימים כיום בשוק הישראלי בתחום שירותי הטלפוניה בענן, שהם זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Center, וידיאו חוזי, שילוב סלולר, הקלטת שיחות, ו- .U.C, ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים יקרים.
 
ניתן להתנסות בשירותי ענן בסניף אחד צדדי של העסק ואף בסניף אחר מרוחק (אם קיים), ולבחון האם שירותי הענן מתאימים לעסק וצרכיו, אם לאו, וניתן גם להחליף ספקי ענן די בקלות, אם רמת השירות של ספק שירותי ענן אינה מספקת. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל סוג של פתרון בו בוחרים. רמת השירות היא החלק החשוב ביותר בבחירת שירותי טלפוניה לרבות וידיאו מכל סוג.  
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, ינואר 2014. 
מחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
וידיאו חוזי



 
 
Bookmark and Share