Telecom News - כתיבה עיוורת וכתיבת ברייל על מסך מגע

כתיבה עיוורת וכתיבת ברייל על מסך מגע

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> כתיבה עיוורת וכתיבת ברייל על מסך מגע
כתיבה עיוורת וכתיבת ברייל על מסך מגע
מאת: ניסן ירון, 27.1.14, 12:00המנכ"ל ואביו
 
מיליוני עיוורים ומוגבלי ראיה ברחבי העולם נאבקים להצטרף למהפכת מסכי המגע. Inpris פיתחה מקלדת מהפכנית, שאינה מצריכה לראות את המסך.
 
מיליוני עיוורים ולקויי ראיה בעולם נאבקים להסתגל לעולם מסכי המגע. אמנם, קיימים פתרונות להקראת טקסט ממסכי המגע, אך לא קיימים פתרונות יעילים להקלדת טקסט, מלבד שימוש במקלדות חיצוניות, גמלוניות ויקרות. מי שמעוניין לכתוב על מסך המגע עצמו, נאלץ  לכתוב לאט מאוד ועם טעויות רבות בעזרת מנועי קול המכוונים אותו לאותיות המבוקשות.
 
 אינפריס -Inpris הישראלית פיתחה טכנולוגיה ייחודית למיפוי אצבעות על מסך המגע, שמאפשרת כתיבה עיוורת וכן כתיבת ברייל על מסך המגע עצמו ומורידה את הצורך בציוד חיצוני כבד ויקר. המערכת מסוגלת לזהות את כף ידו של המשתמש ולמקם עצמים מתחת לאצבעותיו כך שלא יצטרך לחפש אותם על המסך. בעוד שמקלדת ברייל "זולה" עולה כ 2,000 דולרים, התוכנה צפויה לעלות כמה עשרות דולרים בלבד.
 
נגישות מכשירים חכמים
מהפכת המכשירים החכמים הביאה איתה פוטנציאל רב לאנשים בעלי מוגבלויות. אדם עיוור לדוגמא, יכול בעזרת אפליקציה לדעת איזה שטר כסף הוא מחזיק ביד. כאשר הוא הולך ברחוב הוא יכול לקבל הכוונה של ג'י.פי.אס, ובעזרת תוכנות של Text to speech הוא יכול לקרוא ספרים דיגיטליים, לגלוש ברשתות החברתיות ועוד. אך למרבה האבסורד, עד כה לא נמצא פתרון להקלדה יעילה על אותם המכשירים.

וכך אומר עדי, נער עיוור מלידה וחובב מחשבים מושבע: "סוף סוף יש פה משהו, שמאפשר נגישות בכל מקום. הרעיון, שאתה לא צריך לחשוב ולחפש את האותיות כל הזמן על המסך ויכול להקליד בברייל כמו שאתה רגיל להקליד שנים, זה רעיון מדהים".

הרקע הטכנולוגי
מקלדת אקורדים היא מקלדת בעלת 5-8 לחצנים העובדת על בסיס צירופי לחיצות. כך, שלכל אות יש צירוף לחיצות המייצר אותה. למקלדות אקורדים יש 2 יתרונות מרכזיים: האחד - כיוון שיש לכל אצבע לחצן משלה, אין צורך לחפש את הלחצנים וניתן להגיע למהירות כתיבה גבוהה ביותר. היתרון השני הוא בכך, שהמקלדת ארגונומית ונוחה לשימוש לאורך זמן.
 
לעומת זאת, מקלדת אקורדים קשה ללמידה וחסרה את הממד האינטואיטיבי. כך, שלוקח זמן רב ללמוד אותה. עם זאת, מי שמתמיד יכול להגיע למהירות כתיבה גבוהה ביותר של עד 300 מילים לדקה.
 
במהלך השנים הוצגו לעולם גרסאות שונות של מקלדות אקורדים אך הם לא ממש תפסו מלבד מקלדות הקצרניות בבתי המשפט הפועלות על אותו העיקרון. ככל הנראה הסיבה היא הקושי בהסתגלות למקלדת כזו. מקלדות אקורדים נוספות, שהצליחו בקרב קהל היעד, הן מקלדות הברייל.
 
הפתרון הטכנולוגי של Inpris
המקלדת של Inpris מבוססת על רעיון מקלדת האקורדים, אך לראשונה, נוסף לה הממד האינטואיטיבי. ע"י צירוף אפשרות לביצוע תנועות אצבעות, ניתן לכתוב אקורד אינטואיטיבי.
 
לדוגמא, אם נרצה לכתוב את האות M, נעשה שימוש בשלוש אצבעות בתנועה כלפי מטה בדומה לצורה שבה אנחנו מדמיינים את האות. אם נרצה לכתוב את האות W, נעשה בדיוק אותו הדבר רק הפוך, בדומה לצורה בה האות נראית. בעברית למשל, האות "ש" תהיה עם שלוש אצבעות כלפי מעלה והאות "ח" תהיה עם שתי אצבעות כלפי מטה.
 
מניסויים שנעשו התברר שאדם ממוצע יכול ללמוד את כל ה- א"ב תוך פחות משעה. כמו כן, קיימת האפשרות של שינוי מחוות הכתיבה לפי צרכי המשתמש.
 
יכולת כתיבה באמצעות מחוות משולבות אקורדים מהירה לאין שיעור מכתיבה ב"כתב יד" על מסך מגע. היא ארגונומית ונוחה הרבה יותר. אך לפני זה עלינו לפתור בעיה אחרת, כיצד נדע איזו אצבע נגעה במסך? הרי כל הרעיון של מקלדת אקורדים הוא שימוש בצירופי אצבעות שונות ע"מ לכתוב.
 
כאן אנחנו מגיעים לחידוש של הטכנולוגיה של Inpris:
בעת ההנחה הראשונה של אצבעות המשתמש על המסך, ממפה המקלדת את אצבעותיו וממקמת אזורים חמים סביבן. לכל אצבע יש אזור ייחודי המקושר לאותה האצבע, כך שתנועה זהה, אם תבוצע ע"י אצבע שונה תתורגם לאות אחרת מתוך אותיות הא"ב.
 
כתיבת ברייל על מסכי מגע באמצעות המקלדת של Inpris
מקלדת הברייל היא מקלדת אקורדים המבוססת על 6-8 לחצנים. כיוון שאנו מסוגלים לזהות בנפרד כל אחת מאצבעותיו של המשתמש, הוא יכול מעתה לכתוב בכתב ברייל ישירות על מסך המגע ללא צורך לראות את המקלדת.
 
לדוגמא: האות A נכתבת באמצעות מגע "האצבע המורה" של יד שמאל.  האות B נכתבת באמצעות מגע "האצבע המורה" של יד שמאל בו-זמנית עם מגע ה"אמה" של יד שמאל. עד היום לא היה ניתן לעשות זאת על מסך מגע כיון שהוא לא יכול היה לדעת איזו אצבע נגעה במסך. עכשיו אפשר.
 
יש לציין, שמקלדת הברייל הפיזית הזולה ביותר עולה כ-2,000  דולרים בעוד שהמקלדת של Inpris נותנת פתרון ארגונומי, יעיל ואינטואיטיבי ביותר על מסך המגע עצמו.
 
מדובר במהפכה עבור ציבור לקויי הראיה המאפשרת גם לאנשים רואים לעשות שימוש במקלדת בלתי נראית ולהיות מסוגלים לכתוב על מסך מגע בלי להסתכל עליו.

עד כה התבססה החברה על הון עצמי ועל מענק תנופה מהמדען הראשי. ע"מ להשלים את הפרויקט, השיקה inpris קמפיין מימון המונים והיא מזמינה את הציבור לקחת חלק במהפכה, לתרום לקמפיין, להיות הראשונים ליהנות מהמוצר החדש ולקבל מתנות.
 
 שמעון פרס בוחן את המכשיר
בתמונה:
נשיא המדינה בביקורו בחברת גוגל ישראל, בוחן את הפיתוח החדשני.
כאשר הנשיא ביצע מחווה על מסך המגע - הזזת 3 אצבעות כלפי מטה, נשמעה ממכשיר הטאבלט ההכרזה: "תחי מדינת ישראל"...
 
מאת: ניסן ירון, מנכ"ל Inpris, ינואר 2014.
המנכ"ל ואביו
בתמונה: המנכ"ל ואביו



 
 
Bookmark and Share