Telecom News - "פטורים ממכרז" מוזרים בבתי המשפט, כנסת ישראל ונמל חיפה

"פטורים ממכרז" מוזרים בבתי המשפט, כנסת ישראל ונמל חיפה

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> "פטורים ממכרז" מוזרים בבתי המשפט, כנסת ישראל ונמל חיפה
תופעת "הפטורים ממכרזים" מתפשטת לכל פינה, והפעם "נרים את המסך" על 3 פטורים: במערכת בתי המשפט, בכנסת ישראל ובנמל חיפה. החוט המקשר: התירוצים ל"ספק יחיד" ול"פטור ממכרז" משתכללים עם הזמן. הדרך: שוכרים יותר עורכי דין בלי מכרז (כמובן), כדי לכתוב את חוות הדעת הללו. 
מאת: אבי וייס, 15.2.14, 19:00

את תופעת הפטורים ממכרזים והיקפה המדהים חשפתי כאן. אחרי, העיתון "דה-מרקר" חשף ובהרחבה יתרה את השיטה - כאן וכאן. אולם, התופעה אינה נפסקת או נעצרת. להיפך, היא מתרחבת לכל פינה, עד שיש משרדי ממשלה וגופים ציבוריים-ממשלתיים הכפופים ל"חוק המכרזים" המתקרבים לכ- 100% של "פטורים ממכרז", כמעט בכל ההתקשרויות שלהם, לרכש ככל העולה על דעתם, מתקציב כספי משלמי המיסים.

במגירה כאן, מובאים מקצת מהפטורים הנוגעים לעולם ההיי-טק, פטורים שאין להם (לעיניות דעתי) הסבר מתקבל על הדעת. הגופים הממשלתיים והציבוריים המתקרבים לכמעט 100% פטור ממכרז הם (בסדר יורד): מפעל הפיס (ממש קרוב ל- 100%), משרד הפנים (בדגש על תחום המאגר הביומטרי), משרד הבריאות (לרבות מערכת בתי החולים הממשלתיים), משרד התקשורת, רכבת ישראל, בתי המשפט, כנסת ישראל, רשות הנמלים (על נמליה), בנק ישראל ועוד. אגב, יש גם יוצאים מן הכלל, שכן משתדלים לקיים את חוק המכרזים על כל סעיפיו ותקנותיו, הבולטים (יחסית) לחיוב הם: משרד הביטחון וצה"ל. אולם, הם היוצא מן הכלל. 

הפעם נחשוף 3 מקרים של "פטור ממכרז" טריים שטיפלנו בהם:

א. המשך ה"פטור ממכרז" לשוקי דביר, היועץ האישי למנכ"ל בתי המשפט, השופט מיכה שפיצר, המכהן בתפקיד מנהל בתי המשפט בישראל.

חשפנו כאן לפני כשנה את פרשת הפטור השני לשוקי דביר, כיועץ למחשוב של מערכת בתי המשפט (הוא החל להיות יועץ מ- 2006, ובמסגרת זו, היה תקופה לא קצרה - כשנה, בתפקיד מנמ"ר בתי המשפט, כמובן ב"פטור ממכרז", כאזרח - קבלן חיצוני). זאת, בכפיפות אישית למנכ"ל בתי המשפט, השופט מיכה שפיצרכשהנימוק העיקרי לפטור השני הזה היה [ציטוט]: "...שוקי דביר משמש בשנים האחרונות כיועץ מיוחד למנהל בתי-המשפט בתחומי המחשוב ומערכות המידע... שוקי דביר מסייע רבות בידי מנהל בתי-המשפט בעשייתו בהקשרים אלו וביניהם קיימת מערכת יחסי אמון אישית ומקצועית. לטעמנו, אי חידוש מינויו לעת הזו עלול להסב למערכת נזקים בלתי הפיכים". נימוקים בהירים וברורים כשמש. 

בינתיים, עברה שנה, והופתענו, ששוב ניתן פטור לשנה נוספת ממכרז, לשוקי דביר, שהופיע הפעם תחת שם חברה אחרת, כך שהתקשינו לאתר את הפטור החדש הזה במערכת המכרזים הממשלתית. עיקרי הפטור החדש הזה נמצאים כאן. נראה לי די תמוה, איך אחרי הרבה יותר מחצי עשור של "פטורים ממכרז", וכיש להנהלת בתי המשפט מנמ"ר (עובד מדינה) עם צוות מקצועי פנימי, עדיין השיטה של "פטור ממכרז" ממשיכה בלי הפוגה לגבי היועץ החיצוני (וגם לגבי מערכות המחשוב של מערך בתי המשפט, שלגביהם הוא יועץ, שכולם מופעלים ומתוחזקים ב"פטור ממכרז", סיפור שנכסה אותו במאמר נפרד. מדובר במצטבר לאורך השנים האחרונות, ב"פטורים ממכרז" בענייני מחשוב לבתי המשפט, במאות מיליוני ש"ח). 

לכן, פניתי להנהלת בתי המשפט בשאלות הבאות: "שוב יוצא פטור לשוקי דביר, הטפסים נחתמו ב- 20.1.14. הפעם ללא ציון הסכום (למה – זה סודי?). הכיצד עוד פעם פטור ממכרז?" 

תגובת אילת פילו, עו"ד, ראש מערך דוברות והסברה, מערכת בתי המשפט, הרשות השופטת בישראל:
"הנהלת בתי המשפט פנתה לקבלת פטור לשנה נוספת בשים לב שלאחרונה נחתם חוזה עם ספק חדש לשרות אפליקציה ובנוסף אנו במהלכו של מכרז תשתית. היקף ההתקשרות כ- 340 אלף ש"ח בשנה. ייתכנו שינויים בהיקף ההתקשרות בהתאם לצרכים.
במהלך שנה זו ניערך לפרסום מכרז חדש".

ב. פטור למוטורולה למערכת קשר אלחוטית לכנסת ישראל.
כנסת ישראל, משמשת "דוגמה אישית" לניצול היכולת להתחמק ממכרזים. עשרות מכרזים הפכו ל"פטור ממכרז" אך בשנה האחרונה. אחד מהם, ממש טרי, צד את עיננו. מדובר בפטור לחב' מוטורולה בתחום מערכת קשר אלחוטית לכנסת. תמצית הפטור מצויה כאן

לכן, פניתי להנהלת הכנסת (לכנסת יש מנכ"ל ודובר) בשאלות הבאות: "כנסת ישראל פרסמה פטור ממכרז למוטורולה בנושא התקנת תשתית והקמת מערכת קשר אלחוטית. האם נבדק שאכן הם יחידים בשוק? מדוע בפטור ממכרז?"  

תשובת יותם יקיר, דובר הכנסת ומנהל חטיבת תקשורת וקשרי ציבור: "מדובר בהתקנת תשתית לצורך התממשקות למערכת קיימת של המשטרה, כאשר גם החשב הכללי הגדיר את מוטורולה כגורם היחיד המסוגל לספק שירות זה. לאור פניות של ספקים אחרים שטוענים שביכולתם לבצע את העבודה, ניתנה להם האפשרות להבהיר כיצד ביכולתם לספק השירות".

ג. פטור למוטורולה בתחום תחזוקת מערכות ומכשירי קשר לנמל חיפה.
תמצית הפטור מצויה כאן. כל העניין הזה נראה לנו תמוה, משום שבתחום תחזוקת ציוד ומערכות קשר (בשונה מהקמת מערכות תשתית אלחוטיות), יש בשוק שחקנים לא מעטים. 

לכן, פנינו להנהלת נמל חיפה בשאלה: "נמל חיפה פרסם פטור ממכרז למוטורולה בנושא תחזוקת מערכות ומכשירי קשר מתוצרת מוטורולה. האם נבדק שאכן הם יחידים בשוק? מודע בפטור ממכרז? ולמה ל- 3 שנים ועוד אופציה ל- 3 שנים?"

תגובת הנהלת נמל חיפה: "ביום 31.10.2013 פרסמה חברת נמל חיפה בעיתונות היומית ובאתר האינטרנט שלה "בקשה לקבלת מידע" (RFI) במסגרתה התבקשו גופים הסבורים כי הם מסוגלים לתת את השירות לפנות לחברה במענה מתאים. לבקשה זו לא התקבל כל מענה, למעט חברת מוטורולה. לפיכך, בהתאם לתקנות חובת המכרזים, ביום 12.12.2013 פרסמה חברת נמל חיפה באתר האינטרנט שלה מודעה בדבר כוונתה להתקשר עם חברת מוטורולה כספק יחיד למתן שירותי התחזוקה למערכות הקשר והמערכות הנלוות בחברת הנמל. במסגרת מודעה זו, ועל פי התקנות, ניתנת הזדמנות לכל גורם לפנות לחברה ולטעון כי הוא / גורם אחר מסוגל גם כן לתת את השירות המדובר.  לימים, פנתה חברה (שמה חסוי בשלב זה) וטענה כי יש לה את הנתונים המתאימים לצורך מתן השירות המבוקש.
דברים אלו נבחנים בשלב זה מול החברה על ידי הגורמים המקצועיים בחנ"ח. לידיעתך, טרם בוצעה ההתקשרות עם חברת מוטורולה כספק יחיד".

טוב, אז נרגענו. הכל ברור, חוקי ומוסדר. המשך יבוא...
 
חוק המכרזים

קב"ט משרד התקשורת בחוות דעת "ביטחונית" מופקרת כדי למנוע קיום מכרז

פורסם ב: 30/06/2021
כדי להתחמק מקיום מכרז לחניית עובדי משרד התקשורת בירושלים, חוות דעתו "המקצועית" של הקב"ט, אסף גרונדמן, "מחלקת" את ירושלים ו"קובעת", שההליכה בעיר מסוכנת לעובדים ומכאן גם לכלל הציבור. מאת: Telecom News
המשך לקרוא »

גיליתם "פטור ממכרז" שלא נתנו לכם אפשרות לגשת ולהתמודד בו? תערערו!

פורסם ב: 02/12/2020
כיום חל מהפך במערכות "הפטורים במכרזים", שעד 2016 הגיעו ל-80% מכלל הוצאות הממשלה העוברות דרך "מנהל הרכש" בחשכ"ל (משרד האוצר). כעת זה עומד על 18% בלבד. חשיפת מקרה אחד, שבו הערעור התקבל. מאת: אבי וייס
המשך לקרוא »

איך משרד הבינוי והשיכון עושה צחוק מיועצי התקשורת

פורסם ב: 14/05/2016
לא די בכך שמשרדי הייעוץ בתחום התקשורת נמצאים "בצלילה" (דוגמת רכישת החברה הגדולה בתחום: אגינקס), משרד הבינוי והשיכון מוסיף "שמן למדורה", תוך צפצוף על חוקי התכנון והבנייה וחוק המכרזים, מאת: אבי וייס
המשך לקרוא »

סלקום ובזק בינלאומי נהנות מפטורים ממכרז עד שפרטנר תספק שירות

פורסם ב: 05/06/2015
פרטנר זכתה במקום ראשון במכרז החשכ"ל לשירותי מפ"א (מפעיל פנים ארצי) למשרדי הממשלה. אולם, תהליך המעבר ייקח זמן, הרבה זמן. אז בינתיים החשכ"ל הוציא "פטורים ממכרז" לסלקום ולבזק בינלאומי. מאת:Telecom News
המשך לקרוא »

4 פטורים ממכרזים מטעם משרד התקשורת

פורסם ב: 07/01/2015
משאד התקשורת נתן פטור ממכרז לראובן גרונאו, לבן יוסף-מידר מהנדסים יועצים, לא. ת. אפיקי תקשורת ולזיו האפט.
המשך לקרוא »

איך "מכונת הפטורים ממכרזים" בממשל זמין עובדת

פורסם ב: 25/03/2015
"התלבשתי" על פטור אחד ממכרז של "ממשל זמין" (כיום יחידה במשרד ראש הממשלה. עד לאחרונה יחידה במשרד האוצר), פטור למערכת הגנה מפני התקפות סייבר ע"י ביזור שרתים, פטור מאוד מוזר, שניתן לאקמאי. מאת: אבי וייס
המשך לקרוא »

למה משרד הבינוי צריך מכשירי קשר יקרים של רשת החירום הלאומית?

פורסם ב: 06/01/2015
משרד ממשלתי נוסף הצטרף לפטנט החדש לעקוף את הצורך בקיום מכרזים: כל גוף ממלכתי וממשלתי מכריז על עצמו, שהוא חלק מרשת החירום הלאומית ורוכש מכשירי קשר יקרים לשומרים ולמאבטחים אצלו בלי מכרז. מאת: אבי וייס
המשך לקרוא »

עוד פטור שערורייתי ממכרז מטעם משרד ראש הממשלה בתחום קוד פתוח

פורסם ב: 21/01/2015
משרד ראש הממשלה נתן פטור ממכרז ל-2BOpen על סמך נימוקים המנותקים מהמציאות ומהווים מס שפתיים בלבד.
המשך לקרוא »

פטור ממכרז מטעם משרד התקשורת

פורסם ב: 05/01/2015
משרד התקשורת נתן פטור ממכרז לרותם אסטרטגיות עסקיות.
המשך לקרוא »

פטור ממכרז מטעם משרד התקשורת

פורסם ב: 05/01/2015
משרד התקשורת נתן פטור ממכרז לאבנת אבטחת נתונים.
המשך לקרוא »
יש 24 עמודים
1  2 3 4   לעמוד הבא   



 
 
Bookmark and Share