Telecom News - Hyperboria – רשת אינטרנט חדשה ומוצפנת ודווקא לא "אפלה"

Hyperboria – רשת אינטרנט חדשה ומוצפנת ודווקא לא "אפלה"

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> Hyperboria – רשת אינטרנט חדשה ומוצפנת ודווקא לא "אפלה"
Hyperboria – רשת אינטרנט חדשה ומוצפנת ודווקא לא "אפלה"
מאת: מערכת Telecom News, 15.2.14, 19:00מעקב

למרות שברשת האפלה יש גם אתרים של חברות לגיטימיות, התדמית השלילית שלה וחדירת רשויות מעקב לתוכה מתחילות מגמה של יצירת "אינטרנט מקביל" מוצפן השומר על הפרטיות ומונע מעקב.

ל"רשת האפלה" יש כינויים רבים כמו Darknet או Deepweb או Anonymousweb או Spynet או Invisible Web או Undernet או "האינטרנט האפל" או "האינטרנט הבלתי-נראה" או "הרשת התחתית" או Deepnet או Underground Network ועוד. זו רשת עצומה המכילה אתרים, שלא ניתן לראות אותם באינטרנט הרגיל. היא כוללת את הפינות האפלות של עולם האונליין, שיש להן מה להסתיר.

היא מתפרצת מדי פעם לתודעה הציבורית כאשר נתפסים ונסגרים בה אתרים ע"י רשויות חוק, במיוחד אתרים לממכר סמים ונשק, כמו סגירת האתר הענק לממכר סמים SilkRoad ע"י ה-FBI כפי שדיווחנו – כאן, או סגירת האתר לממכר סמים Utopia ע"י משטרת הולנד כפי שדיווחנו – כאן.

לרשת האפלה לא ניתן להיכנס דרך גוגל. כדי להיכנס אליה יש צורך בתוכנה מיוחדת המצפינה את נתוני הגולש, כשהדפדפן הנפוץ ביותר הוא Tor. (מימון פיתוחו נעשה ע"י הצי האמריקאי  כדי להצפין תקשורת ולשמור על אנונימיות והתגלגל לקהילת הקוד הפתוח).

השיטה עצמה של הרשת האפלה היא לא רעה כלל וכלל. זאת, מאחר שהיא מנטרלת מעקב ושומרת על הפרטיות. מה שרע בה זה מה שחלק מהמשתמשים הכניס לתוכה כמו אתרים לממכר סמים כפי שדיווחנו – כאן, ואתרים לממכר נשק, לסחר בכסף מזויף, לסחר בבני אדם, לפורנו ולפדופיליה, אתרי מידע גנוב, אתרי הדרכה להכנת פצצות ונשק כימי/ביולוגי, אתרים של ארגוני טרור, רשתות חברתיות של קיצוניים, פורומים של טרוריסטים ועוד. 

אולם, יש ברשת האפלה גם אתרים של ארגונים, חברות ועסקים לגיטימיים וידועים, שפועלים בה רק כדי לא להיות נתונים למעקב.
מפורסם הוא האתר ברשת האפלה, שמפעיל המגזין The New Yorker, עבור הדלפות והלשנות. משתמשים ברשת האפלה גם גורמי אופוזיציה במדינות שונות מתנגדי משטר במשטרי דיכוי, הצבא האמריקאי וסוכנויות ריגול.

לאחר סגירת SilkRoad  הוקםTorSearch  כדי להציע למשתמשים, שרוצים להישאר אנונימיים, מקום ממנו ניתן להגיע בבטחה ל"רשת העמוקה" כפי שדיווחנו – כאן.  הוא מציע חיפוש פרטי ועמוק יותר מאשר Tor וגם יותר מ-DuckDuckGo, שעבר את רף 3 מיליון החיפושים ליום אחרי שערוריית PRISM ו- NSA בארה"ב, ושמפעיל מנוע חיפוש אנונימי Tor Hidden Services להגנת פרטיות של ארגונים ואנשים המשתמשים בו. בדומה ל-Tor מסוגל TorSearch לספק אנונימיות ע"י מתן אפשרות למשתמשים להתקשר לאתרים ולפלטפורמות דרך צד ג' (המשתמשים לא מתקשרים ישירות בלינק לאתרים המבוקשים) ולאחר מכן לשמור על הקישור דרך ממסר אקראי .(random relay service)  

בנוסף, בגלל שה-FBI תפס את שירות הדוא"ל האנונימי TorMail כפי שדיווחנו – כאן, חלה עליה בשימוש ב-3 דפדפנים חלופיים אחרים לכניסה לרשת האפלה כפי שדיווחנו – כאן.

לנוכח כל האמור לעיל, החלו להופיע חלופות אינטרנט, שאינן הרשת האפלה הנוכחית, על שלל אתרי הסמים שלה, והן פועלות בצורה שונה ממנה.

המתכנת Caleb James DeLisle עם צוות מתמטיקאים השיק את Hyperboria – רשת אינטרנט מוצפנת המורכבת מאנשים המתקשרים אחד עם השני בצורת עמית לעמית (P2P). אף אחד לא יכול ליירט, להתערב או לשנות את הקשר.

אולם, אתה יכול להצטרף ל-Hyperboria רק אם תבקש מאדם, שכבר משתמש בה, להתקשר אליך.

כלומר, הרשת המוצפנת הזו  גדלה באיטיות ויש בה כעת כ-500 אנשים. זה יוצר אווירה של אחווה, אווירה דומה לזו שהייתה בימים המוקדמים של האינטרנט ותחושת ראשוניות.  פדופילים, סוחרי סמים וגופי ריגול לא יכולים להצטרף.

DeLisle לא רואה ברשת הזו חלק מהרשת האפלה הקיימת כי היא דווקא מיועדת לעודד אחווה ויש בה כלים למניעת התנהגות אנונימית דוחה. זה אינטרנט בו שמים ס"ה חומר שהיו בוודאי שמים באינטרנט הרגיל.

ב-Hyperboria יש תכונה דמויי טוויטר המכונה Social-node, שירות הצבעות ושיתוף הקרוי Uppit, מרחבים לשיתוף קבצים, בלוגים וערוצי IRC  - צ'ט.

הבלוגרים ב-Hyperboria נהנים ממקטע נפרד בו הם יכולים להתבטא ללא קטלוג וארכוב של החומר שלהם.

אינטרנט זה לא מחליף את האינטרנט הרגיל, אבל מהווה תוספת ראויה לשמירה על הפרטיות. סכנה אפשרית היא, שאם האינטרנט הזה יגדל ויפתח שירות כמו פייסבוק, תוכלנה סוכניות ריגול ומעקב לחדור פנימה.

מה יקרה אם הרבה אנשים יתחילו להשתמש ברשתות אינטרנט כאלו מה שמכונה "אינטרנט מקביל"?

זה דווקא יהיה מצוין. ניתן יהיה לנהל את חיי החברה בפייסבוק אבל להיכנס ל-Hyperboria או לכל אינטרנט מקביל נסתר אחר ולקרוא ולכתוב מה שלא רוצים שיקראו חברות הפרסום, ארגוני המשווקים וסוכניות מעקב וריגול.

יש צורך ברעיונות חדשים לדרך בה אנו משתמשים באינטרנט וכל ה-"Darknets" דמויי Hyperboria מתאימים.

יש להעיר, שכדי להצטרף ל-Hyperboria צריכים להיות גם בקיאים בטכנולוגיה ולא קל להצטרף לאינטרנט הזה.

הכתבה מבוססת בחלקה על אתר smh.com.au
 
 
קישור עמית לעמית



 
 
Bookmark and Share