Telecom News - שר התקשורת ממשיך לפזר הצהרות המסתמכות על אמנזיה של הציבור

שר התקשורת ממשיך לפזר הצהרות המסתמכות על אמנזיה של הציבור

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> שר התקשורת ממשיך לפזר הצהרות המסתמכות על אמנזיה של הציבור
ניתוח: שר התקשורת (גלעד ארדן) מפזר הצהרות על "חבילה צרה" בטלוויזיה של 120 ש"ח, בדיוק כמו ה-129 ש"ח של "החבילה הצרה", שהוכרזה ע"י השר הקודם (משה כחלון) ב-2012, שנכשלה, וגם זו תיכשל, תוך פגיעה חמורה בתחרות בשוק, ובמיוחד בסלקום, פרטנר ו- IBC. כ"כ, חשיפה של פרשה הנוגעת לוועדת הרגולציה של השידורים על האינטרנט. 
מאת: אבי וייס, 20.2.14, 21:30גלעד ארדן

באוגוסט האחרון ניתחתי בהרחבה מדוע "החבילה הצרה" החדשה, שהומצאה ע"י השר גלעד ארדן, שהמציא "צורך ציבורי" ל"חבילה צרה בטלוויזיה" בישראל (כנראה, שבפייסבוק הוא מצא את הצורך הזה). הנימוקים והניתוחים שלי לא השתנו מהניתוח הקודם ומומלץ לקריאה למי שפספס. השורה התחתונה: זה עתיד להיכשל. אין צורך כזה בשוק. הצורך נמצא בכלל במקום אחר. אגב, קוראים לזה (UC (Unified Communications, דהיינו: שירותי תקשורת משולבים (ובענן). זה מה שמתפתח בעולם התקשורת בכל רחבי העולם (חוץ מישראל).

למה השר גלעד ארדן מרשה לעצמו למחזר "הצלחות מדומות" של רגולציה מהמאה הקודמת, פעם אחרי פעם? כי הוא כבר עשה זאת כמה פעמים (למשל כאן וכאן). השיטה שלו מאוד פשוטה: שולחים "הודעה לעיתונות" לעיתונאים, שלא בקיאים בדיוק בנושא (או חדשים בתפקיד), והם מפרסמים את הודעת השר גלעד ארדן כלשונה, בלי כל שאלות ובדיקות. מעטים העיתונאים שמבצעים בדיקה, האם מה שנמסר להם - נכון. הציבור, ממילא, אין לו הכלים (והסבלנות) לשפוט נכונות הדברים המתפרסמים מידי יום. ככה בדיוק זה עובד - ומצליח. גם על הכנסת (ועדת הכלכלה) הוא "עבד", די בקלות, בשת"פ עם המנכ"ל. אמנזיה (שיכחה) זו מחלה הנדבקת לרבים וטובים...

למי ששכח: תזכורת של "החבילות הצרות" של 2012 אפשר למצוא כאן באתר כמה זה!. החבילות הללו מתו די מהר. זה מה שצפוי גם לחבילות החדשות, שהמציא השר, תוך ביטול ושיבוש הליכי השימוע, שנעשו במועצת הכבלים והלוויין, שבקושי מתפקדת (למה צריך שימועים, אם השר - יודע הכל?). 

הבעיה היותר חמורה היא, שכעת ההחלטה של השר גלעד ארדן פוגעת בתחרות בשוק הטלוויזיה ובשוק הקווי גם יחד. זה לא היה ב-2012, כשהשר משה כחלון החליט על "החבילה הצרה" (מתוך מחשבה מוטעית, שיש צורך כזה והוא יעזור לצרכנים, דבר שלא נבדק בשום סקר או משאל, בשום דרך). אולם, בזמנו (ב-2012) הכשלון הזה של השר היה מינורי, ממש שולי, מול "הרפורמה הסלולרית" הגדולה, שהציג לציבור.

כיום, המצב בשוק שונה לגמרי. החברות סלקום ופרטנר, שקיוו להיכנס לשידורי טלוויזיה זולים על רשת האינטרנט, לא קיבלו מדיניות ורגולציה לנושא זה (אלא דחיה של ההחלטות בנושא, ע"י הקמת ועדה חדשה, שנתייחס אליה מייד בהמשך), ובמקום רגולציה על האינטרנט, הן "קיבלו בפרצוף" "חבילות צרות" של HOT ו-YES, במחיר שהן לא יכולות להתחרות בו, בגלל העלויות של רכש תוכן ושינועו ללקוחות, שלא על רשת האינטרנט. 

בנוסף, המודל הכלכלי של IBC כולל בתוכו את ההנחה, ש-IBC תספק שידורי טלוויזיה על רשת האינטרנט, ברשת הסיבים, שהיא תפרוס לבתי תושבי מדינת ישראל. לא די, שעבודת המחקר של ערן יעקובי (מצויה כא להורדה, למי שמתעניין), מראה את הקושי לקבל ROI בפריסת הסיבים לבתים ע"י IBC, כעת בא שר התקשורת גלעד ארדן ואומר ל-IBC בערך כך: "אתם לא תעבירו בזמן הקרוב טלוויזיה על רשת האינטרנט, כי אין רגולציה לנושא (אני מושך את הזמן בעוד ועדה שהקמתי). במקום זאת, אתם תתחרו ב-HOT וב-YES המציעות "חבילות צרות וזולות" ותתחרו גם מול רשת "עידן +" המספקת כעת 6 ערוצי טלוויזיה ובקרוב מאוד 18 ערוצי טלוויזיה, שחלקם HD (ועוד 15 ערוצי רדיו באיכות) - המסופקים לציבור בחינם לגמרי". בקיצור: "ככה לא בונים חומה". זו פשוט חלק מהחבלה המכוונת בתחרות בשוק מצד שר התקשורת גלעד ארדן, שרוצה להרוס כל חלקה טובה בשוק, ממניעים מאוד שקופים. 

ועדת הרגולציה החדשה לשידורי הטלוויזיה על האינטרנט
בעקבות פרסום הנוגע לוועדה החדשה של שר התקשורת גלעד ארדן (שבמקום להחליט על הרגולציה על האינטרנט, לאור 2 ועדות קודמות, שעסקו בנושא זה, דחה את ההחלטה והקים ועדה חדשה), פניתי אל שר התקשורת בשאלות הבאות:
"אך בשבוע החולף פרסם שר התקשורת גלעד ארדן על מינוי ועדה ציבורית חדשה לנושא האסדרה של השידורים המסחריים {על רשת האינטרנט].
בוועדה מונה חבר [השם שמור במערכת וידוע לנוגעים בדבר, יכונה כאן בשם א"ב], לשעבר בעל תפקיד במשרד התקשורת.
הכיצד?
הרי א"ב הסתלק בבושת פנים ממשרד התקשורת בדחיפה, שנעשתה ע"י השר הקודם, במיוחד אחרי שנחשד ע"י הקב"ט של המשרד בעבירות משמעת, שכללו (בין היתר) הוצאת מסמכים חסויים לביתו ללא היתר, מה שהביא להתפטרותו (לאחר שהיה במעקב של מצלמות האבטחה של המשרד) וכדי למנוע ברור הטענות נגדו, כפי שפורסם בגלובס, וגם על ידי - בזמנו. כ"כ, דו"ח מבקר המדינה בהקשר לתפקודו (מצ"ב) מצא ליקויים חמורים בעבודתו, מה שהביא (בין היתר) להתפטרותו וסילוקו, כמעט בכוח, ע"י הקב"ט, מהמשרדים של משרד התקשורת. אודה להתייחסות דחופה".

תגובה לא קיבלתי. אם אקבל, אפרסם.

בנוסף, הפרסומאי רמי שלמור, חבר הוועדה הזו (ועבר את תהליכי האישור טרם פרסום שמו כחבר בוועדה), עזב אמש את הוועדה החדשה הזו (שטרם הספיקה להתחיל לעבוד), משום שהיועצת המשפטית של משרד התקשורת (שמנהלת בפועל את משרד התקשורת, אבל זה סיפור חשוב המתאים לכתבה אחרת), מצאה, שיש חשש לניגוד עניינים בשל העובדה שהוא דירקטור בחברת רכש מדיה. ככה בדיוק בונים כעת את הרגולציה העתידית של הטלוויזיה על האינטרנט. זה לא יכול לצאת טוב יותר, מהרגולציה העקומה הקודמת, שהולידה את "החבילה הצרה" הקודמת והחדשה, שנולדה לצרכי פרסום אישי בלבד, של שר התקשורת גלעד ארדן, כאילו שהוא דואג לציבור הצרכנים. 


 
טלוויזיה



 
 
Bookmark and Share