Telecom News - שירותי מרכזיה וירטואלית וטלפון בענן - סקירת מוצרים ושירותים חדשים

שירותי מרכזיה וירטואלית וטלפון בענן - סקירת מוצרים ושירותים חדשים

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> שירותי מרכזיה וירטואלית וטלפון בענן - סקירת מוצרים ושירותים חדשים
שירותי מרכזיה וירטואלית וטלפון בענן - סקירת מוצרים ושירותים חדשים
מאת: מיכאל פנחס, 26.2.14, 20:30מיכאל פנחס
 
עולם שירותי התקשורת צועד במהירות למעבר לענן, כשירות וירטואלי בענן על תשתיות ענן פרטיות או ציבוריות. השאלה המרכזית, שכל מנהל אמור לשאול את עצמו: כיצד לבחור בשירותי מרכזיה וירטואלית וטלפון בענן המביאים לו ערך עסקי ובמי לבחור?
 
עולם שירותי מרכזיה וירטואלית וטלפון בענן נמצא בתנועה לכיוון של אספקת כלל השירותים בענן ע"י חברות התקשורת הגדולות וע"י ספקים מתחרים רבים. רק בשירותי ענן (בין ענן פרטי, היברידי או ציבורי) ניתן לקבל את מירב היכולות הטכנולוגיות האפשרויות, בצד חיסכון מרבי בהוצאות של עסקים על שירותי תקשורת.
 
מרכזיותIP  בענןCloud PBX הן אחד הסוגים היותר חדישים של "מיקור חוץ" (Outsourcing) של שירותי תקשורת לעסקים. הסוגים האחרים הם: IP-Centrex, Virtual PBX ו-Hosted PBX. המעבר של שירותי מחשוב ותקשורת לעולם הבנוי סביב התפיסה של "מחשוב ענן" מתבצע בכל העולם כמו גם בישראל, בהיקפים גדלים והולכים. במדינות רבות במערב כמעט כל מערכות התקשורת עברו לשירותים מבוססי ענן. בישראל, התחרות החלה למעשה רק ב-2013 ובמהלך 2014 ו-2015 נראה את כל המתחרים בשוק עוברים לענן.
 

מוצרים, שירותים וספקים מובילים חדשים בענן בשוק הישראלי

לשוק שירותי התקשורת בענן לעסקים נכנסים, ממש בימים אלו, מספר שחקנים מאוד חשובים, מעבר לרשימת הספקים של שירותי תקשורת בענן, שכבר קיימת בשוק (ושנסקרו כבר במאמר הקודם):
 
א. בזק.
לאחר שמתחרותיה של בזק בשירותי תקשורת וטלפוניה לעסקים עברו לענן (דוגמת תדיראן טלקום), החליטה בזק גם היא לעבור לשירותי ענן לעסקים. לכן, בזק מקיימת בימים אלו "מכרז סגור" בין הספקים: סיסקו, אוויה ואלקטל-לוסנט, להקמת תשתית ענן לעסקים.  המטרה: להתקדם לשלב הבא של טכנולוגיות התקשורת לעסקים: שירותי תקשורת בענן.

בעבר, ניסו בבזק לבנות שת"פים למכירת מרכזיות עם ספקי ציוד חומרה דוגמת: סיסקו ואלקטל, אך זה לא התרומם לממדים משמעותיים.
 
לכן, בזק מעוניינת להציע בעצמה, על תשתיותיה, שירותי ענן מתקדמים, ללקוחות העסקיים של בזק. זאת, בדגש על לקוחות תחום ה-SME, שהם לקוחות עם 50 עד 200 שלוחות. המכרז המוזכר לעיל, ייסגר בסוף רבעון זה והצפי הוא, שעד סוף 2014 (ואולי אף קודם לכן), יחל שירות טלפוניה מסחרי בענן ללקוחות העסקיים, שיבחרו בבזק או שיעברו בבזק משירותים ותיקים יותר אל שירותי הענן.
 
ב. קבוצת OMC.
קבוצת OMC רכשה תוך פרק זמן מאוד קצר חברה נוספת בתחום ה-Hosting וטכנולוגיית הענן בישראל - Host4site. העסקה הושלמה לפני כשבועיים, חצי שנה לאחר ש-OMC   רכשה חברה נוספת: "קורביט – מחשוב ענן". 2 הרכישות הללו הן עוד צעד משמעותי, שעושה קבוצת OMC בשנים האחרונות בתחום השרתים הווירטואליים בישראל והפיכתה לאחת השחקניות החשובות והמובילות בישראל (לפי התכניות של OMC לתחום זה).
 
המעבר של חברת "Host4site" תחת מטריית השירותים של קבוצת OMC אמור לשדרג ולייעל את מערך השירות והתמיכה עבור 500 הלקוחות הקיימים של "Host4site", שנוסדה בשנת 2007 ומספקת שירותי ענן, מנגנון אוטומטי לרכישה של דומיינים ושירותי אחסון.
 
כידוע, יש לחברת OMC הוותיקה בתחום מחשוב הענן 5 חוות שרתים עצמאיות בארץ ובעולם ולחברה לקוחות רבים בארץ ובחו"ל. לחברה בסיס ומערך שירות ותמיכה היושב בישראל ונותן מענה בשפות: עברית, אנגלית ורוסית.
 
לקבוצת OMC, שהוקמה ב-1999, יש מספר חברות המתמחות במחשוב ענן ושרתים וירטואליים. בין החברות שבבעלות החברה: ,Hosted corebit ,Jerusahost ,CloudVPS והמותג הבינלאומי של החברה: ClubVPS. כל אוסף החברות הללו, ביחד עם 2 הרכישות האחרונות, ישדרגו את היכולת של OMC לספק שירותי טלפוניה מתקדמים בענן בשוק הישראלי, כמו גם בשוק העולמי.
 
ג. אלקטל לוסנט – פתרונות לכל ספקי התקשורת ולכל סוגי העסקים
אלקטל-לוסנט הציגה גרסה חדשה לפלטפורמת הענן לרשתות תקשורת, שפותחה בישראל ונבחנת בימים אלו ע"י כמה ספקי תקשורת (לרבות חברות סלולר) כשאלקטל-לוסנט מציגה להן מוצרי תקשורת וירטואליים לרשתות סלולריות. פתרונות אלה אינם תלויים בחומרה ייעודית, מכיוון שווירטואליזציה של פעולות ברשתות תקשורת, המכונה בשם: NFV, מאפשרת להפריד בין שכבת החומרה והתוכנה, וכך מאפשרת להפחית בעלויות ולהאיץ השקת שירותים חדשים.
 
המוצרים החדשים, שהם, כאמור, גרסאות וירטואליות למוצרי תקשורת:
 
  • Virtualized Evolved Packed Core -  vEPC – פיתוח זה של ליבת הרשת של ספק תקשורת מאפשר אוטומציה של תהליכי האימות והניהול של הלקוחות והשירותים בהם הם משתמשים, ויצירת וחיבור שירותים לרשת ספק התקשורת ולאינטרנט בהיקף גדול. מוצר זה נמצא כיום בניסוי בקרב 5 מפעילי תקשורת.
 
  • (Virtualized IMS) vIMS – פלטפורמת תקשורת בענן המספקת מגוון שירותי מולטימדיה על גבי רשתות IP. מוצר זה כבר משולב ברשתות תקשורת של חלק מלקוחות אלקטל-לוסנט, ו-8 ספקי תקשורת נוספים בוחנים אותו כעת.
 
  • מוצרי Virtualized RAN – בקר רדיו לרשת 3G  RNC ומוצרים בפיתוח לרשתות LTE ו- LTE-Advanced. מוצרי ה-LTE מתבססים על תוכנת ה-LTE של אלקטל-לוסנט המותקנת כיום ברשתות של 8 מתוך 10 ספקי ה-LTE המובילים, ואלגוריתמים מתקדמים מבית Bell Labs.
 
בנוסף, הכריזה אלקטל-לוסנט על השקת,CloudBand 2.0  פלטפורמת תשתית שירותי הענן המנוהלת ומפותחת במרכז הפיתוח של אלקטל-לוסנט בישראל. גרסה 2.0 כוללת יכולות (Software Defined Networking) SDN מפיתוח של חברת ההזנק (במימון אלקטל-לוסנט) בשם: .Nuage Networks
 
מיזם נוסף של אלקטל-לוסנט: פיתוחים מבוססי OpenStack – טכנולוגיה בקוד פתוח לתשתיות שירותי תקשורת בענן, למעשה "תשתית כשרות", המכונה בשם IaaS: ר"תInfrastructure as a Service , ושירותים נוספים לספקי אפליקציות ענן ברשתות התקשורת. 3 ספקי תקשורת גדולים בעולם הם הלקוחות הראשונים של פלטפורמת CloudBand וכיום מעל ל-10 ספקי תקשורת נוספים (כולל בישראל) מבצעים ניסויים עם הפלטפורמה הזו.
 
בנוסף, יותר מ-25 גופים כבר נרשמו לתוכנית השותפים של הפלטפורמה: CloudBand Ecosystem בהם: טלפוניקה, מלאנוקס, אינטל, רדוור, Red-Hat ,Citrix ,PeerApp ,GigaSpaces ,ConteXtream ועוד. חברות אלו תספקנה "שירותי ערך מוסף" על העננים של ספקיות התקשורת, שתבחרנה בפלטפורמה של אלקטל-לוסנט, החל משירותי אבטחה וכלה בשירותי פיתוח יישומים בקוד פתוח.
 
לצד הוספת יכולות לפתרונות המיועדים ללקוחות ה-Enterprise וחברות התקשורת, הוצגו גם פתרונות חדשים המכוונים לפלח לקוחות ה-SME. עבור לקוחות SME בארץ ובעולם הוצג פתרון ה- OpenTouch Office Cloud (OTOC) החדש, הכולל שירותי תקשורת אחודה (UC) ומתבסס על הפיתוחים העדכניים ביותר בעולם שירותי התקשורת והאפליקציות. הטמעת שירותי UC מבוססי ענן, מאפשרת ליותר עובדים בארגון לעשות שימוש בכלים אלו בצורה נרחבת יותר. ה-OTOC יאפשר לעסקים קטנים ובינוניים להעביר את שירותי התקשורת שלהם לעידן הענן, וכך לקבל גישה לשירותי תקשורת אחודה המתקדמים הזמינים כיום.
 
בנוסף, מעדכנת אלקטל-לוסנט את פתרון ה-OpenTouch Enterprise Cloud) OTEC) שלה, שהוצג לראשונה במרץ 2013, ומשלבת בו יכולות חדשות כדוגמת CCAS: Contact Center As a Service. יכולת זו מאפשרת לארגונים בכל גודל ליצר בקלות מרכז שירות טלפוני, לרבות לשעת חירום, או מערך שירות טלפוני לתמיכה טכנית.
בבסיסו של ה- OTOC מצויה טכנולוגיית ה-OmniPCX Office RCE (OXO)  של אלקטל-לוסנט, בה משתמשים כיום יותר מ-17 מיליון לקוחות עסקיים ברחבי העולם. ה-OXO הינו פתרון ALL IN ONE לשירותי תקשורת אחודה - UC ארגוני, שמאפשר להקטין את עלויות התפעול בצורה משמעותית. פתרון זה נמכר דרך משווקי אלקטל-לוסנט בישראל או ישירות מהחברה.

טיפים מעשיים לחסכון בשימוש בשירותי תקשורת בענן

כל בעל עסק המתכנן לעבור לשירותי ענן וגם מי שכבר מצוי בשירותי ענן בתקשורת, רצוי ומומלץ, שישאל את עצמו: האם הוא משיג את התשואה המכסימלית (ROI) לעצמו במעבר או בשימוש בשירותי תקשורת בענן. המעבר לשירותי תקשורת בענן אינו מהלך חד פעמי וגם אינו פשוט. יש בו מכשלות כמו בכל תחום חדש. גם בתחום זה ניתן ליפול ב"מלכודות דבש" ולהיקלע ל"חתונה קתולית", שבה הלקוח העסקי לכוד אצל ספק אחד מבלי יכולת להשתחרר מהתלות הזו, תוך תשלום על השירותים הללו במחירים העולים ומטפסים ללא כל תקרה או איזה מנגנון ריסון כל שנה ואף כל רבעון. 
 
בעולם התזזיתי בו אנו נמצאים (מבחינה כלכלית) הדרך הטובה ביותר לחסכון בהוצאות התקשורת לכל עסק היא להעביר את כל ההוצאות מסעיף ה-CAPEX לסעיף ה-OPEX. דהיינו: שכל ההוצאות על שירותי התקשורת תהיינה על בסיס תשלום חודשי נמוך וידוע מראש לטווח זמן של לפחות שנה, ללא עלויות תחזוקה, שדרוגים ורכש ציוד. זאת ניתן להשיג רק במעבר לשירותי תקשורת בענן.
 
יחד עם זאת, המעבר לשירותי ענן דורש בחינת כמה סוגיות חשובות ובכללן:
א. שמירת רמת האבטחה  של השירותים (הגם שהם נמצאים בענן).
ב. שמירה על איכות התקשורת (במיוחד איכות הקול והווידיאו).
ג. שמירה על יציבות מחירים לטווחי זמן סבירים (לפחות שנה).
ד. ניהול פשוט וקל (תוך שימוש בדפדפן), ללא צורך בהכשרות ולמידה של מערכות התקשורת העסקיות.
ה. בחירה בספק אמין ויציב עם תשתיות חזקות, שרידות ומאובטחות.
ו. יכולת לחבר את כל סוגי הטלפוניה (במיוחד הכוונה לטלפוניה הסלולרית) למרכזיה בענן.
ז. קבלת מענה בענן לצרכים ספציפיים ובכללם: הקלטות, זיהוי מתקשרים, Call Center, שילוב מערכות לעבודה קבוצתית ומרחוק, BI, שילוב מערכות "המשרד האחורי" ועוד.
ח. יכולת להחליף ספקים בצורה סבירה ללא תלות מוחלטת בספק אחד.

לא תמיד ניתן להשיג את כל המטרות הללו בו זמנית אצל ספק שירותי ענן מסוים. לכן, יש לחפש את הפתרון הנכון המביא ROI מדיד וברור לעסק.
 
הטיפ החשוב ביותר הוא שינוי הרגלי עבודה, שמביא לחסכון רב במשאבים ומעלה את הפריון העסקי. מדובר בתהליך לא קל אבל מאוד כלכלי ופרודוקטיבי לעסק. זה אפשרי במעבר לשירותי ענן, שמספקים יכולת לעובדים לעבוד מכל מקום, בארץ או בחו"ל. זה יכול להביא לחסכון גם בשטחים המוקצים לעובדים במתקנים קבועים (שכן, יהיו עובדים, שיעבדו מרחוק, כולל מהבית). שינוי הרגלי ושיטות העבודה הוא תהליך, שיש לתכנן אותו ברצינות וביסודיות במקביל להעברת שירותי התקשורת לענן.
  
החלטה על בחירת ספק שירותי תקשורת בענן - טיפ:
ריבוי  הספקים לשירותי תקשורת בענן (היקף, שיגדל משמעותית ב-2014 ובשנים הבאות) מוביל לידי כך, שבעל העסק עומד נבוך מול שפע ההצעות ואינו יודע במי לבחור.

עסקים קטנים כגדולים יכולים להיכנס ללא היסוס לבחינת פתרונות בענן, ולזנוח את הטלפוניה האנלוגית או ההיברידית הישנה (אם עדיין קיימת אצלם) ומערכות התקשורת הישנות, שאינן IP (אם עדיין קיימות אצלם). אין מה להסס וניתן להתנסות ואף להחליף ספקים, אם אינם עונים לצרכי העסק. בענן זה הרבה יותר קל ופשוט. 
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, פברואר 2014.
מחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
תקשורת בענן



 
 
Bookmark and Share