Telecom News - חשיפת המהלכים מאחורי החלטת המשטרה לעבור ל- LTE Advanced

חשיפת המהלכים מאחורי החלטת המשטרה לעבור ל- LTE Advanced

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> חשיפת המהלכים מאחורי החלטת המשטרה לעבור ל- LTE Advanced
החלטת משטרת ישראל לעבור ל- LTE-Advanced, פחות משנתיים לאחר ההחלטה על רשת P25 בעלות מאות מיליוני ש"ח, שכעת נזנחת, והקדמת השוק האזרחי של ספקיות התקשורת התקועות עם משרד התקשורת, יצרה מהומה בשוק.
מאת: אבי וייס, 16.3.14, 09:00
משטרת ישראל
חשיפת המהלך של מ"י (משטרת ישראל) למעבר ל- LTE-A כשבשוק האזרחי אין אפילו LTE, דהיינו: LTE רגיל בלי A - Advanced, יצרה תגובת שרשרת מעניינת בשוק הסלולר. מצד אחד, מפעילי הסלולר בישראל מיואשים מחוסר היכולת להתקדם עם משרד התקשורת, במהלך לדור רביעי הנמשך כבר כ-8 שנים ומצוי ב"בור עמוק", ומצד שני הם מפחדים לנקוט צעדים חד-צדדיים, כפי שהצעתי כאן. יודגש, שהמהלכים של פרטנר הם בגדר "עידוד סטארטאפים" ופיזור מודעות סרק ברחבי הארץ, שום דבר לא מעבר לכך (דהיינו: פרטנר זרקה, עד כה, מאות מיליוני ש"ח, על כלום). 

השאלה הראשונה, ששואלים בשוק: מדוע המשטרה החליטה לקפוץ קדימה, לפני המחנה, הפעם בכיוון הנכון? כדי להבין את השאלה הזו צריך לחזור לנקודת ההתחלה, נקודת ההחלטה על הרשת של מ"י.

מ"י החליטה לא ללכת על LTE אך לפני פחות מ-4 שנים וגררה את הממשלה להחליט לאמץ את מה שהיא החליטה: רשת המבוססת על תקן P25 (המכונה גם בשם Apco25) באספקה, התקנה ותחזוקה של חברת מוטורולה ישראל, ב"פטור ממכרז". ניתחתי בזמנו את הטעות הזו, ממש בזמן קבלת ההחלטות (למשל כאן וכאן) וכמה פעמים חזרתי וקראתי לשקול את ההחלטה המוטעית הזו (למשל כאן). כל קריאותי נפלו אז על אזניים אטומות ונהדפו בבוז ולגלוג. כעת, כל המלגלגים "אוכלים את הכובע" ומתרצים תירוצים קלושים למה מ"י שינתה כיוון, והפעם לכיוון הנכון.  

למתעניינים, החלטת הממשלה (למעשה החלטת ועדת שרים, מיום 18.6.12) בנושא זה מצויה כאן, והיא מדברת על "רשת חרום לאומית", שבמרכזה רשת P25 של מ"י, שתיפרס משנת 2012 ועד 2016, והרשת הזו תישאר פעילה עוד כ-15 שנה אחרי 2016. אז מה קרה שלפתע, אחרי פחות משנתיים מאז ההחלטה הזו, ובטרם סיימו לפרוס בישראל את "רשת החרום הלאומית (פריסה שהייתה אמורה להימשך, כאמור, עד 2016), המשטרה משנה כיוון לגמרי ומאמצת את הדרך, שהייתה ברורה כבר ב-2012, ללכת על הדור הרביעי המתקדם של הסלולר - LTE-A, תוך זניחת ההשקעות עתק של מאות מיליוני ש"ח ברשת P25?

את מלוא התעלומה הזו נפתור בסדרת כתבות, שתעסוק בנושא. אולם, כרגע הדבר המטריד ביותר את כל השחקנים היכולים לבנות רשת חדשה כזו הוא: האם המשטרה לא תחזור שוב על תרגיל של "פטור ממכרז", ותיתן למוטורולה את הזכות (והכסף) לבניית הרשת החדשה? זה גם לא מקרי, שמוטורולה החלה לשחרר בימים האחרונים ידיעות על רשתות דומות, שהיא בונה בארה"ב (למשל כאן, ידיעה שפרסמנו אך לפני 4 ימים, וכאן, לפני שלושה שבועות). בייחוד מטרידות את השוק כמה פסקאות בנוסח, שפרסמה המשטרה למכרז - RFI.

לכן, פניתי למשטרת ישראל ושאלתי:
"בעקבות פרסום ה-RFI של משטרת ישראל ל- LTE-A, שאלתי:
בנוסח ה- RFI, שפרסמה המשטרה (כאן), כתוב בסעיף 4.12 שחיבור הממשקים יבוצע אך ורק ע"י מוטורולה סולושנס ישראל וגם יש לשלם לה על השירות הזה. האם זה לא מספק קדימות ב- RFI למוטורולה (שכן כל מתחרה יהיה כפוף לממשקים, שמוטורולה עצמה מספקת או לא מספקת – עבורו, ולכן מוטורולה תדע בדיוק מה כל מתחרה שלה עושה ומציע למשטרת ישראל)?". 

תגובת משטרת ישראל
  1. "מערכת LTE אמורה לספק שרותי DATA בפס רחב ולהתממשק לתשתיות המבצעיות של משטרת ישראל ובכלל זה מערכת "ניצן", שהינה "מערכת הקשר הלאומית". המצב הקיים הוא, שמערכת הקשר המשטרתית ("ניצן") הוקמה ומתוחזקת ע"י מוטורולה. במצב דברים זה, ככל שמשתתפי ההדגמה יבקשו להדגים יכולות התממשקות למערכת ניצן, אין מנוס מלפעול מול מוטורולה. עם זאת, לא לחינם נכתב כי הדבר יעשה בפיקוח משטרת ישראל. נציין כי המשטרה לא דרשה את הצעת יכולת ההתממשקות של הטכנולוגיה עם מערכת ניצן במסגרת סעיף 6.2.1, שהוא סעיף חובה אלא כעניין שולי יחסית, לא חובה, שרק מי שמעוניין להציג את היכולת הזו – יעשה זאת.
  2. הליך RFI/RFD הוא לא הליך מכרזי או תחרותי, שנועד להביא להתקשרות, אלא הליך של הכרת שוק וקבלת מידע על היכולות בו. חשוב להדגיש כי מי שלא משתתף בהליך עדיין יוכל להתמודד בהליך מכרזי, אם יהיה כזה בעתיד, ומי שהשתתף בו לא הבטיח לעצמו דבר בהליך המכרזי, אם יהיה".
כמה מסקנות חשובות מהתשובה:
א. משטרת ישראל מעוניינת לבצע מכרז ואין בו קדימות לאיש (כך לפחות זה נראה כעת, לפי הודעת מ"י).
ב. משטרת ישראל הבינה (סוף סוף), ששירותי ה-Data הם הדבר החשוב ביותר בשירותים ניידים, לכן היא הולכת על LTE-A. 
ג. עדיין יש צורך להקצות את הכסף לפרוייקט ולמכרז המלא, מה שכנראה לא יהיה מכשול גדול, כי משרד האוצר הקפיא לפני פחות משנה את התקציבים לפרוייקט "רשת חרום לאומית", כשראה כמה כסף נשפך לרשת בתקן ישן, בתדרים הלא נכונים ובמכשירי קצה יקרים מאוד. כל זאת, תוך "גרירת רגליים" והתעלמות מוחלטת מצד משרד התקשורת, שהיה אמור להוביל את הנושא ופשוט נדחק הצידה ונעלם, בליווי שפע של החלטות הרסניות לשוק הסלולר שהתקבלו ע"י שר התקשורת גלעד ארדן. כתוצאה מכשלון משרד התקשורת בתחום התדרים, לא ברור כרגע באילו תדרים תשתמש מ"י ל- LTE-A והאם יבוצע תיקון בתחוםהתדרים של מ"י, כדי להתאים אותם לתקינה העולמית.
ד. עדיין אפשרי, כשתגיע העת להכרעות, שנושא ההתממשקות של רשת LTE-A לרשת הקודמת P25 יהיה אקוטי וקובע, וייתכן שיש כאן קושי, שייתן עדיפות לחברה אחת על פני מתחרותיה במכרז, כשיתקיים. נצטרך לעקוב אחרי ההתפתחויות בנושא.

יש הטוענים, שכל המהלך הדרמטי הזה הוא לא מקרי, ומקורו בהחלטות אישיות של מספר מצומצם מאוד של בעלי תפקידים. רמז לתשובה מסתתר בכתבה כאן. את זה ננתח בכתבה הבאה. 
 
LTE



 
 
Bookmark and Share