Telecom News - יבמ שותפה למאבק בשחפת בדרום אפריקה

יבמ שותפה למאבק בשחפת בדרום אפריקה

דף הבית >> חידושים הכרזות >> יבמ שותפה למאבק בשחפת בדרום אפריקה
יבמ שותפה למאבק בשחפת בדרום אפריקה
מאת: חיים חביב, 26.3.14, 11:41מיכל רוזן צבי

בוחנים דרכים למניעת עמידות חיידקי שחפת לתרופות. מודלים מתמטיים, שפותחו בחיפה, מספקים דרך יעילה יותר לבחירת התרופות הטובות ביותר וצירופיהן היעילים בהתאמה למאפיינים גנטיים אצל כל חולה איידס.

חוקרים במעבדת המחקר של IBM בחיפה מובילים מיזם משותף של יבמ עם מכון מחקר דרום אפריקאי, לפענוח המבנה הגנומי של חיידקי שחפת, בניסיון להתגבר על העמידות הנרכשת שלהם לתרופות אנטיביוטיות. החוקרים מתמקדים בניתוח יותר מ-200 מבנים גנומיים, שבכל אחד מהם 4.4 זוגות גנים בסיסיים ומפעילים כלי ניתוח אנליטיים מתקדמים ומערכות Big Data מפיתוח מעבדות המחקר של יבמ.

המכון הדרא"פ למחלות השחפת והאיידס (KwaZulu-Natal Research Institute for Tuberculosis and HIV - K-RITH) יפעיל כלי ניתוח אנליטי של יבמ למחקר בשיטות חדשות לטיפול בשחפת במדינה. הכלים, שמפותחים ביבמ, ישמשו לבחינת המבנה הגנטי של החיידקים המחוללים את המחלה ולחקר המכניזם המיוחד הגורם להם לפתח עמידות בפני אנטיביוטיקה. מטרת המחקר: למצוא טיפולים חדשים וגישות חדשות לאבחון ולניהול הטיפול.

התפשטות מחלת השחפת בדרום אפריקה קשורה בעיקר בהדבקה באיידס, בהיעדר שילוב ותיאום בין הטיפולים באיידס והטיפולים בשחפת, ובאתגר האספקה וההנגשה של שירותי בריאות. דרא"פ מדורגת כיום במקום השלישי בעולם בתפוצת מחלת השחפת, וחבל קווא-זולו נטאל, בו פועל המכון, הוא האזור בעל השכיחות הגבוהה ביותר של שחפת עמידה לתרופות (וגם שחפת רגישה לתרופות). יותר מ-100,000 מקרים חדשים של שחפת מדווחים מדי שנה באזור ויותר מ-60% מהחולים הם גם נשאי HIV.

מכון המחקר העצמאי מתמקד במחקר מדעי בסיסי במחלות השחפת והאיידס, ובוחן את הממצאים בכלים חדשים במסגרת העבודה המשותפת עם יבמ, שהעמידה לו כלי Big Data וניתוח אנליטי מתקדמים שלה, לפיצוח המבנה הגנומי של חיידקי השחפת, והרצפים הגנומיים המתפתחים בחיידקים אלה ומקנים להם עמידות בפני תרופות אנטיביוטיקה.

ד"ר מיכל רוזן-צבי, (בתמונה), מנהלת בכירה של תחום המחקר האנליטי במעבדת המחקר של יבמ בחיפה: "עמידות חיידקי השחפת בפני תרופות מציבה אתגר מורכב הרבה יותר בהשוואה למחקר הגנום של וירוס ה-HIV. הכלים החישוביים הנדרשים על מנת לגזור מידע גנומי של חיידקי השחפת הם מתקדמים ביותר וחדשים מאד. פיצוח הקוד הגנטי יסייע להגדיר אלה שילובים של טיפולים יפעלו באופן הטוב ביותר בחולים שונים, וכיצד ישפיעו על רצפים גנטיים שונים המרכיבים את החיידק.

בתחום ה-HIV, מסוגלת הטכנולוגיה לבחון את ההבדלים בין עומס הנגיף בדם לפני הטיפול ואחריו, על מנת להבין האם הטיפול מצליח. אלא שבשחפת, אין אמת מידה אחת המגדירה את מצב המחלה. נצטרך לפתח דרכים שונות ומשולבות שיאפשרו לתייג ולמדוד את תוצאות הטיפול ודרכים חדשות להגדרת האפקטיביות שלו".

הפרויקט בא בהמשך להצלחת מחקר, שנוהל גם הוא במעבדת המחקר של יבמ בחיפה, EuResist, כחלק ממיזם כלל-אירופי, שמשלב נתונים של חולי HIV ובוחן את יעילות הטיפולים בחולים אלה בעזרת ניתוח Big Data של תהליכי הטיפולים ותוצאותיהם. הטכנולוגיות החדשות והמודלים המתמטיים, שפותחו על ידי חוקרי יבמ בחיפה, מספקים דרך יעילה יותר לבחירת התרופות הטובות ביותר והצירופים היעילים ביותר של תרופות שונות, על בסיס המאפיינים הגנטיים המיוחדים המזוהים אצל כל חולה איידס.
 



 
 
Bookmark and Share