Telecom News - חידושים מהפכניים בטלפון הסלולרי - מנקודת המבט של האנטנות במכשירים

חידושים מהפכניים בטלפון הסלולרי - מנקודת המבט של האנטנות במכשירים

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> חידושים מהפכניים בטלפון הסלולרי - מנקודת המבט של האנטנות במכשירים
המרכז לפיתוח ומדידת אנטנות במכללה להנדסה אפקה בת"א ממשיך להפתיע בהצגת החידושים והפיתוחים האחרונים בעולם הסלולר בדרך בין LTE-Advanced לדור החמישי (5G) של עולם הסלולר. גם סטארטאפים חדשים נחשפים בתחום זה.
מאת: אבי וייס, 2.6.14, 14:50

מכללת אפקה בת"א - המרכז לפיתוח ומדידת אנטנות (בראשותו של פרופ' עלי לוין) - ACAD, מהווה מרכז ידע, מחקר, ייעוץ ופיתוח בתחומי האנטנות ועולמות הסלולר והאלחוט. ביום העיון, שהוקדש לחידושי הטלפון הסלולרי, נחשפו מגמות חדשות וסטארטאפים העוסקים בתחום. פרטים נוספים אודות המכללה, מטרותיה ומרכזי המו"פ שבה (לרבות מרכז ACAD), כבר הבאנו כאן, כאן, כאן וכאן
פרופ' עלי לוין
פרופ' עלי לוין: "היום נציג 3 מפתחים בשוק הסלולר, שידווחו אודות הפיתוחים שלהם. להסביר מה זה עולם הסלולר - זה מייותר, כי כבר ידועות השפעותיו הכלכליות, החברתיות והאישיות של הסלולר עלינו ועל הכלכלה וההתנהגות האנושים. 

למי ששכח, כבר ב-1922 היו במשטרת שיקגו בארה"ב טלפוני דיבור ניידים ברכבים. זו הטכנולוגיה הניידת טרום הסלולר. בשוק העולמי היו מכשירי טלפון ניידים לא סלולריים (אלחוטיים), הרבה לפני המצאת הסלולר. הטלפון הסלולר הומצא, כך מסכימים כמעט כולם, ע"י מרטין קופר ב-1983 במוטורולה. התחום הזה התפתח מהר מאד בזמן קצר. מאז, שיצא האייפון לשוק ב-2008, השוק הסלולרי שינה כיוון כי החל עידן הסמארטפון והשילוב של האינטרנט כחלק מהסלולר. 

עד 1998 האנטנה הסלולרית, כמו גם במכשירי הקשר הוותיקים, ששימשו כבסיס לטלפון הנייד ואח"כ למכשיר הסלולר, הייתה מחוץ למכשיר. אז, נוקיה יצאה בפעם הראשונה ב-1998 עם מכשיר, שהאנטנה שלו היתה מוחבאת בתוכו ובלתי נראית מבחוץ. ב-1999 חברת קיוסרה יצאה בפעם הראשונה עם מכשיר סלולר עם מצלמה בתוכו. אז עוד לא הבינו מה המשתמשים יעשו עם המצלמה בטלפון הסלולרי. כיום, מכשיר הסלולר הוא 'כלבו'. יש בו הכל, החל ממכשיר בריאות לגוף האדם וכלה בארנק אלקטרוני. ההתפתחויות הן מאוד מהירות". 
אילון גרשטיין
אילון גרשטיין, CTO, מארוול ישראל (Marvell): "אני כבר 6 שנים עוסק בפיתוחים בעולם הסלולר. כיום אני גם ראש צוות פיתוח חומרה ועוסק בפלטפורמות, בדיקות ואינטגרציות. מארוול מפתחת צ'יפים לטכנולוגיות רבות בעולם הנייד. מה ששינה את השוק בדור הנוכחי של המכשירים זו תכונת ה-Multi-Touch.

מי, שלא בא כיום לשוק הסלולר עם מוצר עם מעבד של 4 ליבות, מפספס את השוק. יש מגמה לעבור ל- 64 ביט ומבחינת רוחבי הסרט מדברים ברשתות של היום על לפחות 100 מגה סל"ש בערוץ היורד ו-50 מגה סל"ש בערוץ העולה. זה אפשרי ב-LTE-Advanced בעיקר בזכות הטכנולוגיה בשם CA, דהיינו: Carrier Aggregation או 'איחוד ערוצים'. 

מהניסיון שלנו, האנטנה היא הרכיב הקריטי ביותר בבניית סמארטפון ואחריו בחשיבות זו הסוללה. התכנון המרכזי חייב להיות סביב האנטנה, למעשה אנטנות, כי יש כמה אנטנות בכל מכשיר. 

מבין מערכות ההפעלה החדשות, אני מציע לשים לב לפיירפוקס, מערכת, שהחלה מאפס ולהערכתי היא תתפוס מעל ל-10% מהשוק העולמי הנייד ב-2017. מבחינת שוקי היעד למכשירי סלולר, השוק הסיני היה ויהיה השוק הגדול ביותר, הרבה יותר מצפון אמריקה. מי שמפתח בסלולר צריך להסתכל מזרחה ולא מערבה. 

טרנד חדש המתפתח בתחום הסלולר הוא בתחום של 'מכוניות חכמות'. אנו מעורבים עמוק בפיתוחים בתחום הזה. למעשה, השוק שלנו מובל ע"י השוק הסיני ולכן אנו מכוונים מאמצים לשוק הזה". 
אביצור טיב
אביצור טיב, סמנכ"ל טכנולוגיות ויועץ תקשורת, Aerolite: "אנו כעת נמצאים בתהליך של מעבר לדור החמישי בסלולר - 5G. זה דור, שכולו אינטרנט בקצבים מדהימים, עד 1 ג'יגה סל"ש בערוץ היורד. יש כאן תכנון לכיסוי סלולרי עולמי בלי תלות מי ספק הסלולר המקורי שלך. כל העולם הוא רשת אחת שטוחה.

מדברים על מערך אנטנות תלת-ממד ומכשירי סלולר בעובי של לא יותר מכרטיס אשראי ואולי אף מכשירים שקופים.

בגלל הדרישה העולמית לקצבים גדולים, הולכים היום ל-2 כיוונים:
א. שילוב של ה-WiFi עם הסלולר ברשת אחת ומעבר שקוף בין הטכנולוגיות.
ב. מעבר לשידור וקליטה מסוג MIMO. כרגע מקובל, שהמינימום הוא 2X2. 

הכוונה של הפיתוחים להגיע עד ל-600 מגה בערוץ היורד כבר ב-LTE-Advanced, עוד לפני שעוברים לדור החמישי. הפיתוחים הללו יגיעו לשוק ב-3 השנים הקרובות.

ארגונים רבים ובמיוחד בישראל עדיין לא הפנימו את הסיכונים הקיימים ברשתות הסלולר. הם מתעלמים מכך, שכמעט כל המנהלים והעובדים עברו לסלולר. יש פתרונות רבים, אבל אין עדיין תקן עולמי מוסכם לגישת האבטחה במערכות הסלולר.

הגישה המרכזית של ה-5G היא: WWWW (ארבע פעמים W). למה? כי זה World Wide Wireless Web. דהיינו: לא חשוב היכן אתה נמצא, אתה ברשת, אין יותר Roaming (נדידה). הכל שטוח ופועל אותו דבר בכל העולם. מדובר במהפכה צרכנית אדירה הנדחפת מלמטה. הצרכנים לא רוצים יותר לשלם על הנדידה. 

ב-5G מדברים על Beam Forming. יש את זה כבר ב-WiFi אבל בסלולר עדיין לא ברור באיזו שיטה יבחרו גופי התקינה. ההתפתחות מובילה לכך, שיהיו אלמנטים של 'בינה מלאכותית' בסלולר. הכיוון המעניין הוא שילוב של ממשק סלולר במשקפיים, דוגמת משקפי גוגל וסוגי משקפיים אחרים דוגמת אלו של חברת ההזנק Oculus VR".
יריב ערד
יריב ערד, מנכ"ל הייספ טכנולוגיות (Hisep Technology): "אנו מפתחים יכולת לבצע ולהציג מיקום יחסי בין אנשים מבוסס RF. הפתרון שלנו עובד בכל מקום ונעשה ממכשיר מול מכשיר, בלי כל קשר לאנטנות סלולר ו-GPS. זה די דומה למה שניתן להפיק ממכ"מ ואנו משלבים זאת עם ממשק משתמש נוח לתפעול. אנו בתחילת הדרך בפתרון הזה.

השימוש של הפתרון הזה יכול להיות מגוון, החל מהצורך במיקום משתמש בתוך מבנים, היכן שה-GPS לא יעיל ולא תמיד יש קשר טוב לאנטנות הסלולר. זה פתרון של מיקום ללא צורך בפריסת תשתיות. יש פתרונות רבים בשוק הדורשים לפרוס תשתיות, למשל, WiFi או אנטנות סלולר קטנות בתוך קניונים ומבנים. אצלנו אין צורך כזה. מדובר בגישה מהפכנית למיקום ללא GPS.

המציאות מראה, שאנשים רוצים להיות מחוברים כל הזמן ולבצע במכשיר שלהם דברים מאוד מגוונים. התחום הזה הולך לכיוון של IoE/IoT (אינטרנט של חפצים, אינטרנט על כל דבר), עם יכולת חיבור לרשת כל הזמן.

אנו נמצאים בעידן של מיזוג בין תחומים. למשל, סנסורים משתלבים ביכולות רבות כמו קישוריות, כדי לספק חוויית משתמש חדשה לכל אחד. אנו נמצאים בשלב של כניסת מכשירים חדשים לשוק, מכשירים רבים, לא רק משקפיים, צמידים ושעונים. הולכים לנייר אלקטרוני גמיש, לטבעות חכמות על האצבע, למוצרי מציאות מדומה, למוצרים רפואיים ולבישים מכל הסוגים ועוד.

סמסונג כבר הציגה מסך גמיש, שנכנס לכל מוצר קצה, ממקרר ועד מכונית. חוויית המשתמש תדחוף את הפיתוחים של המוצרים הללו קדימה ואנו עדיין לא יודעים את כל השימושים העתידיים של הטכנולוגיות הללו. אנו מוסיפים לזה שכבה של יכולת מיקום בלי תשתיות פיזיות ותסבוכת של מערכות. אנו עדיין לא יודעים מה יהיו כל השימושים של זה במסגרת שפע המוצרים החדשים הללו היוצאים לשוק". 
 
מכללת אפקה



 
 
Bookmark and Share