Telecom News - שיא עולמי בהדפסת תלת-מימד ננומטרית

שיא עולמי בהדפסת תלת-מימד ננומטרית

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> שיא עולמי בהדפסת תלת-מימד ננומטרית
שיא עולמי בהדפסת תלת-מימד ננומטרית
מאת: חיים חביב, 27.4.14, 19:00IBM
 
יבמ חשפה בשבוע שעבר שיא גינס עולמי בהפקת שער המגזין הזעיר בעולם.
 
המגזין National Geographic Kids הציג בשבוע שעבר ביריד המדעים הלאומי של ארה"ב בוושינגטון, שיא גינס לעטיפת המגזין הזעירה ביותר. השיא הושג בטכנולוגיה מוגנת פטנט של יבמ, שפותחה להדפסה מיקרוסקופית תלת-ממדית ועשויה בעתיד להיות מיושמת במגוון תחומים, לרבות הדפסת טרנזיסטורים ושבבים מהירים ודלי הספק או תגי אבטחה וזיהוי ננומטריים למניעת זיוף מסמכים או מוצרים.

לשם הדפסת התמונה הזעירה פיתחו מדעני IBM "איזמל" זעיר בעל ראש סיליקון הניתן לחימום, שקצהו זעיר וחד עד כדי פי 100,000 בהשוואה לחוד עיפרון רגיל. באמצעות חוד זה, שיוצר קווים ומטביע צורות בקנה מידה מיקרוסקופי, נדרשו כ-10 דקות ו-40 שניות לצריבת תמונת השער הממוזערת של המגזין על פני פולימר פלסטי. התמונה המלאה נדחסה לגודל של 11x14 מיקרונים (מיקרון = מיליונית המטר, אלפית המילימטר), והיא כה זעירה, עד כי ניתן להדפיס כ-2,000 עותקים על פניו של גרגר מלח בודד. בחירת עמוד השער, שזכה למזעור, הוכרעה ע"י קוראי המגזין, שבחרו בגיליון מארס השנה.

תהליך ייצור התמונה כרוך בחימום חוד ה'איזמל' הננומטרי עד לטמפרטורה של 1,000 מעלות צלזיוס. האיזמל מותקן בקצה זרוע הסורקת את פני המשטח המיועד לעיצוב  (במקרה זה, פולימר), שפותח במיוחד ע"י כימאים של יבמ ברמת דיוק של ננומטר בודד (מיליונית מילימטר). שילוב מבוקר של חום וכוח מאפשר לחוד להסיר שכבה דקה של חומר במתכונת מוגדרת מראש ולפעול כ"כרסומת ננומטרית" או כמכונת הדפסה תלת-מימדית ברמת דיוק גבוהה במיוחד. המערכת מאפשרת בניית מבנים תלת-ממדיים באמצעות שליטה ברמת הלחץ או מעבר חוזר על נקודות מסוימות.
 
הטכנולוגיה החדשה עשויה לשמש לבניית אבי טיפוס של טרנזיסטורים עתידיים, בהם טרנזיסטורים מבוססי אפקט שדה המנהרה (tunneling field), כדי לבנות מערכות אלקטרוניות מהירות וחסכוניות יותר לכל צורך, החל ממרכזי מחשוב ענן ועד לטלפונים חכמים. ב-IBM נערכים לחקור עד תום השנה את האפשרות ליישום הטכנולוגיה לצורך בניית אב"ט ראשונים של טרנזיסטורים מחומרים דמויי גרפן (Graphene, תצורה של פחמן בשכבה בת מולקולה בודדת).
 
יבמ כבר מכרה את זכויות השימוש בטכנולוגיה לחברת SwissLitho, שסיפקה בחודש שעבר מערכת ראשונה למעבדת אוניברסיטת מק גיל, קנדה, למשימות מחקר במכשירים ננומטריים.
 
תמונה: צוות החוקרים של יבמ שהפיקו את שער המגזין הזעיר בעולם
הצוות מ- IBM



 
 
Bookmark and Share