Telecom News - חב' AT&T מציעה לבטל את שירות תעדוף שיחות החירום (GETS)

חב' AT&T מציעה לבטל את שירות תעדוף שיחות החירום (GETS)

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> חב' AT&T מציעה לבטל את שירות תעדוף שיחות החירום (GETS)
חב' AT&T מציעה לבטל את שירות תעדוף שיחות החירום (GETS)
מאת: צבי שחם, 21.5.14, 21:00AT&T
 
זהו שירות המופעל מעל רשת הטלפונים הקיימת ומותר רק למשתמשים מורשים בשעת חירום – הנשיא, צוות הבית הלבן, מושלי מדינות ומנהלי שירותי חירום. ניתוח מצב והשלכות מקומיות.
 
בידיעה, שהתפרסמה לאחרונה כאן נמסר, שחברת התקשורת האמריקאית הענקיתAT&T  מציעה לבטל את שירות התיעדוף המיוחד למקרי חירום בארה"ב הנקרא GETS (ר"ת Government Emergency Telecommunications Service).
 
מהו שירות זה ולמה ביטולו מעורר מחלוקת?
 
נתחיל בקצת נוסטלגיה:
בפרוייקט "טריגו" של ח"א (שהייתי שותף לפיתוחו ויישומו בשנות ה-70/80) הופעלה מערכת בטכנולוגית Multi-Level Precedence and Pre-Emption (MLPP) , כפי שהיה מקובל אז בצבאות של ארה"ב ונאט"ו, ונקראה בזמנו Autovon. בעלי תפקידים בכירים קיבלו טלפונים מיוחדים, בעלי 4 לחצני עדיפות נוספים (כמו באיור1), והייתה להם זכות להפעיל את העדיפות במקרי חירום ע"י לחיצה על לחצן העדיפות, שאושר להם. זה הקנה להם עדיפות בהוצאת השיחה גם על חשבון ניתוק שיחה קיימת. אולם, זה חייב את ח"א (כמו הצבאות הזרים) לרכוש טלפונים מיוחדים (ויקרים) וכן מרכזות מיוחדות, שתמכו בתכונות האלה.
טלפון עם לחצני עדיפות
בתחום האזרחי בארה"ב לא היה צורך להפעיל מערכת יקרה כזאת ולכן פותחה ע"י ה- National Communications System (NCS) מערכת אחרת, שנקראה Government Emergency Telecommunications Service (GETS). זהו למעשה שירות המופעל מעל רשת הטלפונים הקיימת ומותר רק למשתמשים מורשים בשעת חירום – הנשיא, צוות הבית הלבן, מושלי מדינות, מנהלי שירותי חירום וכו', בסה"כ מספר קטן מאד של מורשים. הם קיבלו כרטיס מיוחד, שבו היו הנחיות איך להשתמש במערכת בשעת הצורך מכל טלפון פרטי או ציבורי. הכרטיס כלל מספר גישה כלל-ארצי וקוד אישי מיוחד (ראה איור 2).
כרטיס חיוג
 השימוש בשירות זה מאפשר תעדוף השיחות ברשת. כך, שההסתברות להעברת השיחה ולסיומה עולה בצורה משמעותית, אך ללא ניתוקים (כפי שקיים במערכות הצבאיות). אם בכל זאת השיחה לא יוצאת לפועל, יש אפשרות גם להשתמש במספרי חירום כפי שכתוב בגב הכרטיס.
 
כעת, בהתאם לידיעה שפורסמה, מציעה חברת AT&T לבטל את העדיפויות ברשת הגישה (Access), כחלק מהמעבר לטכנולוגיית IP ולתמסורת בסיבים אופטיים, אבל להשאיר את התעדוף ברשת הליבה (ראה איור 3).
הצעת AT&T
 כמובן שיש לכך מתנגדים בממשל האמריקאי המזכירים, כשבאירוע נפילת מגדלי התאומים (11 ספטמבר 2001) היו 10,000 שיחות דרך GETS, ו-95% מהן עברו ברשת, למרות העומס העצום שהיה. היו כמובן גם אירועי חירום אחרים, שגרמו ל"סתימת" רשת הטלפונים (כמו הוריקנים למיניהם), ולכן יש הרבה מתנגדים לשינוי המוצע.

הציניקנים בארה"ב אומרים: When the going gets tough, GETS keeps you going
 
המחלוקת הזו טרם יושבה. נדווח ברגע שתהיה החלטה, לכן או לכאן. 
 
צבי שחם
 
מאת: צבי שחם, M.Sc., מאי 2014.
מרצה ויועץ, מחבר הספר: תקשורת בעידן ה- IP
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com



 
 
Bookmark and Share