Telecom News - מה יצא ממכרז ה- LTE הקרוב? LTE "נכה". חשיפת כל התרגילים.

מה יצא ממכרז ה- LTE הקרוב? LTE "נכה". חשיפת כל התרגילים.

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> מה יצא ממכרז ה- LTE הקרוב? LTE "נכה". חשיפת כל התרגילים.
ניתוח: במקום להתמודד עם הבעיות, משרד התקשורת ממשיך בתכניות ליצור כאוס בעולם הסלולר תוך הרס התחרות ומתן שירותים נחותים (שייתייקרו די מהר ללקוחות, בגלל המכרז). האמריקאים ניסו את זה לפני 5 שנים וזה כשל. כעת עושים בדיוק אותן טעויות. ניתוח מפוקח של מצב הרגולציה בישראל לקראת מכרז הדור הרביעי. 
מאת: אבי וייס, 25.5.14, 09:30גלעד ארדן

אישור הממונה על ההגבלים העסקיים לשת"פ בין הוט מובייל לפרטנר, מבוסס בעיקרו על 2 הנחות יסוד, שהממונה על ההגבלים העסקיים קיבל מ"מומחי" משרד התקשורת:
א. יש מחסור בתדרים לדור 4 - LTE. לכן, אין מנוס משת"פ בין חברות סלולר מתחרות, כדי להמשיך ולבנות רשתות סלולר מתקדמות בישראל.
ב. שת"פ בדור 4 מחייב אוטומטית שת"פ בדור 3, ולכן ניתן לוותר לשחקנים החדשים בעולם הסלולר (הוט מובייל וגולן טלקום) על פריסת דור 3 (ובכך הם נהפכים ל-MVNO משודרג, ולחסל באחת את תוצאות מכרז התדרים הקודם, ליצירת תחרות בשוק הסלולר הישראלי, מיוזמתו של השר הקודם, משה כחלון).

הבעיה: 2 הנחות היסוד הללו שגויות ומפוברקות. לא רק שהן שגויות, הן למעשה "השתלה של חפרפרת", והמשך ישיר לשאר השערוריות הקטנות והגדולות סביב המכרז לדור הרביעי. או בעברית יותר פשוטה: השר גלעד ארדן, ברצון שלו לחסל את התחרות בסלולר, לעכב ככל הניתן כל התקדמות בסלולר, ולצמצם את כמות אנטנות הסלולר בישראל, הכווין את אנשי המקצוע שלו לקבל את עמדות חברות הסלולר, שרוצות לצמצם הוצאות ולהגדיל את הדיבידנדים המשולמים לבעלי המניות (מטרות ראויות בהחלט מבחינתן, אבל נראות פסולות לחלוטין, כשבאים לשקול את טובת הציבור וטובת התחרות בשוק הישראלי). 

איך הרגולטורים הנכבדים הנ"ל ביצעו ויישמו את 2 התרגילים המטעים, המושתלים והמפוברקים הללו לחיסול התחרות? זה מסתתר בחוות דעת, שהכין סמנכ"ל בכיר לכלכלה הרן לבאות לשר התקשורת המצוי כאן, המסמך הזה פורס באריכות את כל הכאוס רב השנים בניהול הספקטרום בישראל (לא ברור למה סמנכ"ל לכלכלה מציג זאת כאן), מה שכתבתי במאות מאמרים בשנים האחרונות ומשרד התקשורת טען, חזור וטעון, שהנתונים שאני מציג אינם נכונים. כעת, כל מה שהצגתי במשך שנים, מפורט בהרחבה במסמך רשמי של משרד התקשורת עצמו...(אך כמובן לא המסקנות שצריכות לעלות מהנתונים). 

החלק הכי מדהים במסמך של הרן לבאות, שמכשיר את הקרקע ל-2 "הנחות היסוד" המפוברקות, שציינתי לעיל (ששימשו גם את שר התקשורת גלעד ארדן במסמך המדיניות המתגבש על ידו כמפורט כאן, וגם את הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופסור דיויד גילה), מתחיל בעמוד 18 סעיף 5, בו "מומחה הספקטרום" הבינלאומי שנולד לצורך מסמך זה, הרן לבאות, מביא סיפור שלם, ששיאו מגיע במשפט הבא: "לכן אנו סבורים כי שאישור שיתוף תדר בדור הרביעי, ללא אישור של שיתוף התדר בדור השלישי יהיה לא אפקטיבי".

בכך, הוא הכשיר בחוות הדעת שלו את הדרך לביטול מכרז התדרים, שבו זכו גולן טלקום והוט מובייל. שכן, הן לא תצטרכנה לפרוס רשת, משום שהן תקיימנה שת"פ בדור רביעי עם ספק סלולר ותיק (הוט מובייל כבר קיבלה אישור לשת"פ כזה עם פרטנר), מה שיכסה אוטומטית גם את הצורך בפריסה לדור שלישי, בו הן התחייבו לכסות את כל המדינה ברשת, לפי תנאי מכרז התדרים, בו זכו אך לא מכבר.

בכך, 2 החברות הללו תהפוכנה ל-MVNO משודרג והרפורמה הסלולרית של כחלון - פשוט נקברת. העמדה, שניתח הרן לבאות תוך מניפולציות מדהימות בנתונים, הפכה למדיניות במסמך המדיניות של שר התקשורת (סעיף 30) ומיושמת הלכה למעשה בהחלטה של הממונה על ההגבלים העסקיים. יש כאן פטנט ישראלי ייחודי לחסוך מאות מיליוני ש"ח לכל חברה ולבטל מיידית את תוצאות המכרז של כחלון להגברת התחרות, במחי המצאה טכנולוגית, שיצר הרן לבאות, במו ידיו ופרי דימיון יצירתי, בחוות דעת מוכתבת ומוכוונת אינטרסים אנטי צרכניים ואנטי דמוקרטיים שפרסם. 

מה ההשלכות של המהלך "המבריק" הזה?
א. הולכים בדיוק בתלם של המסלול הראשוני של ה-LTE בארה"ב שנכשל. נתנו שם 10 מגהרץ לערוץ, בדיוק כמו המתוכנן כאן במכרז התדרים הקרוב, ומאותם סיבות של "מחסור תדרים", טיעון שבינתיים נמצא מופרך לחלוטין. מהלך זה נכשל לפני שנים בארה"ב, אבל מהר מאוד תיקנו את זה שם ובגדול, כי כשבדקו שם ברצינות (בוועדות מומחים שמינה הממשל), מצאו שאגדת "המחסור בתדרים" היא מניפולציה שנועדה לייקר את עלות התדרים ותו לא. מאז, מחלקים שם (וגם באירופה) תדרים, במאות מגות, כל שנה. כאן, "אין עם מי לדבר". בנוסף, הפתרונות הטכנולוגיים למחסור בתדרים בעולם שונים לחלוטין מהנעשה כאן בישראל. די ברור למה ואת מי זה משרת. 
ב. מתעלמים בהחלטות מהצורך לבצע מכרז תדרים נוסף לדור רביעי בתדרים הנכונים ובטכנולוגיות הנכונות.
ג. מתעלמים מהצורך לעשות סדר בכל חלוקת התדרים בישראל (המסמך של הרן לבאות, שם את הבעיות הללו "על השולחן", ללא כל פתרון או דרך לפתרון). אין תכנית לאומית לתדרים ואין מדיניות לאומית לחלוקת תדרים. אין גם תכנון לעבוד על הנושאים הללו בעתיד הקרוב או בכלל. איך בכלל יש מחסור בתדרים אם אין תכנון תדרים ומדיניות תדרים? נפלא מבינתי איךל הניתוח של הרן לבאות משמש כיום כבסיס לקבלת החלטות הרגולטורים. 
ד. מתעלמים מהצורך בהקצאת ספקטרום (ובכמויות) לשירותים המשלימים ב- Offload. בעיקר ל-WiFi. 
ה. מתעלמים (ובכוונה) מחוסר היכולת לפרוס אנטנות קטנות עד בינוניות וגם גדולות במדינת ישראל, נושא התקוע בבג"ץ מזה שנים. לא נעשה מאומה לתקן את הבעיה החמורה הזו, בגלל ששר התקשורת גלעד ארדן הוא נציג מובהק של "הירוקים" בממשלה, בלי כל איזון לעמדת הציבור וניתוח צרכי הציבור. 
ו. מאפשרים קיום "מכרז פתוח" לכל מתחרה חדש. התוצאה: העלויות של רכישת התדרים לדור רביעי תצמחנה לגובה (כי המפעילים הוותיקים לא יוכלו להרשות לעצמם להפסיד קבלת תדרים לדור רביעי, עבור מתחרה חדש דוגמת חזי בצלאל, או כל מתחרה אחר שיצוץ לו, אולי גם דור אלון - יופון). העלויות של רכישת התדרים הללו כמובן תעמסנה על המחיר הסופי העתידי לצרכן, כך שמדובר במס עקיף על הציבור בישראל. בעבר, ידעו לבצע מכרז תדרים למי שיציע את המחיר הזול ביותר לצרכנים (סלקום זכתה בזמנו במכרז כזה). כעת, משרדי התקשורת והאוצר חושבים רק איך לקבל יותר כסף ממכירת התדרים לדור רביעי, תוך יצירת מצג שוא של "מחסור בתדרים", רק כדי לייקר את עלותם לרוכשי התדרים הפוטנציאליים. 
ז. אין שום מענה לצורך ב- LTE-Advanced. גם אין כל טיפול בממשקים הנדרשים בין פריסת הסיבים הארצית (Unlimited) לפריסת תשתיות דור רביעי ברחבי הארץ. חובבנות רגולטורית מדהימה. 
ח. כל המהלך הזה חסם את פרטנר, שחשבה להיות ראשונה בדור הרביעי, וביצעה טעות אסטרטגית אותה ניתחתי בהרחבה כאן. פרטנר שפכה כסף רב על פרסום שמה כמובילת ה-LTE, דבר שהיה ונשאר רק בדימיון שלה. גם סלקום ופלאפון ביצעו טעויות אסטרטגיות. לעומת זאת, השת"פ של פרטנר עם הוט מובייל יעשה לה רק טוב (חיסכון בהוצאות, הרחבת היקף ההכנסות, שיפור המעמד והמותג בשוק, פתח לשת"פים עתידיים נוספים עם קבוצת הוט ועוד). 
ט. ביצירת רגולציה מסובכת, לא הגיונית, חובבנית, מלאת חורים ומלאת אפשרויות פעולה, משיג השר גלעד ארדן את מה שקודמיו בתפקיד לא חפצו: לקבל שליטה מלאה על מהלכי חברות הסלולר, במקום לתת לכוחות השוק לפעול, ולהשאיר את הנושאים הטכנולוגיים למומחים בחברות הסלולר עצמן. כעת, השר הוא המומחה והוא יקבע הכל מכל. 

שורה תחתונה: בעקבות המכרז, שייתפרסם די בקרוב, נקבל בישראל LTE נכה. שום דבר טוב לציבור ולצרכיו התקשורתיים לא יגיע ממהלך הזה, שמצמצם את התחרות בשוק הסלולר בישראל ולטווח ארוך יפגע בצרכנים, בכיסם ובחווית השימוש בסלולר על ידם. 

 
LTE



 
 
Bookmark and Share