Telecom News - מהנדסי יבמ להיכל התהילה של הממציאים הגדולים בארה"ב

מהנדסי יבמ להיכל התהילה של הממציאים הגדולים בארה"ב

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> מהנדסי יבמ להיכל התהילה של הממציאים הגדולים בארה"ב
מהנדסי יבמ להיכל התהילה של הממציאים הגדולים בארה"ב
מאת: חיים חביב, 29.5.14, 19:25

בנג'מין דורפי, פרנסיס המילטון וקלייר לייק, ופרופ' הווארד אייקן, שבנו את מכונת החישוב, שסללה את הדרך לעידן התכנות, זכו בכבוד הנדיר.

3 מהנדסים, שעבדו ביבמ לפני למעלה מ-70 שנה, נבחרו השבוע להיכל התהילה של הממציאים בארה"ב, הכרה על תרומתם להמצאת מכונת חישוב אוטומטית מבוקרת רצף, Automatic Sequence Controlled Calculator, שנודעה בזמנו כ-ASCC. המכונה ביצעה חישובים מתמטיים מורכבים במהירות ובדיוק גבוה, ולימים סללה את הדרך למערכות מחשוב קוגניטיבי דוגמת הווטסון של יבמ.

המהנדסים הממציאים, בנג'מין דורפי, פרנסיס המילטון וקלייר לייק, יחד עם פרופ' הווארד אייקן מאוניברסיטת הרווארד רשמו פטנט על מכונת החישוב הדיגיטלית הראשונה, שהייתה מסוגלת לשמור על חוקים מתמטיים בזיכרון הפנימי שלה ללא צורך בתכנות מחדש לפתרון בעיות חדשות.

מערכת ASCC הייתה הסנונית הראשונה של מחשוב מבוסס תכנות ובישרה את עידן המחשב האלקטרוני. עידן התכנות בא לאחר עידן מכונות הליווח (tabulators) והיווה בסיס לעידן המערכות הקוגניטיביות, שאנו ניצבים כיום בעיצומו, ובו מסוגלות מכונות ללמוד תכנים שונים ומגוונים ולתקשר עם אנשים באופן הטבעי ביותר.

מערכת ASCC כללה 78 מכונות לביצוע פעולות חיבור וחישוב, שקושרו יחד. היא שילבה 765,000 חלקים, יותר מ-800 ק"מ חיווט חוטי חשמל ויותר מ-175,000 חיבורים. המערכת פותחה במפעל יבמ באנדיקוט, ניו יורק, והוצבה באוניברסיטת הארווארד בפברואר 1944, שם שימשה לביצוע חישובים מורכבים עבור חיל הים האמריקאי במהלך מלחמת העולם השנייה וסייעה למדענים באקדמיה ובעולם העסקי בפתרון בעיות מורכבות בפיזיקה ובתחומי מחקר אחרים.

כיום עומד מספרם של עובדי יבמ, שצורפו להיכל התהילה של הממציאים האמריקאים, על 18 בסך הכול. בין השאר, הכיר היכל התהילה בתרומתם של פיתוחים, שנולדו ביבמ בתחום הזיכרון הדינמי (DRAM), טכנולוגיות לייזר לניתוחי עיניים ומיקרוסקופ מנהרה סורק.

בתמונה: מהנדס מול מערכת ASCC באוניברסיטת הרווארד:
 
IBM



 
 
Bookmark and Share