Telecom News - איך בנינו רשת סלולרית שלמה עם קוד פתוח – סיפור לקוח

איך בנינו רשת סלולרית שלמה עם קוד פתוח – סיפור לקוח

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> איך בנינו רשת סלולרית שלמה עם קוד פתוח – סיפור לקוח
איך בנינו רשת סלולרית שלמה עם קוד פתוח – סיפור לקוח
מאת: ניר סמיונוביץ, 19.6.14, 19:50ניר סמיונוביץ
 
אם מבצעים תכנון קפדני ותשתיתי נכון, אפשר להמיר חלקים ניכרים מרשת הסלולר (כל רשת) לתשתיות קוד פתוח ועי"כ להוזיל עלויות בצורה ניכרת.
 
כל מי שהקים רשת סלולרית או מי שהשתתף בהקמה של רשת כזו יודע, שהתהליך סבוך ויקר עם הרבה עליות ומורדות. בין אם אנו מדברים על תהליכי הרכש הסבוכים, או אוסף היועצים והטכנולוגים המספקים לנו דעות שונות או אוסף הטכנולוגיות הנערם במערכת במהירות האור – זה תהליך כואב ומתיש.

ההתמודדות עם עולם האיתותים היא בעיה ידועה, אך תודות לחברות כמו Inno Networks ו-Squire Technologies, מנגנוני הרשת כגון HLR, GGSN, SMSC ועוד כבר אינם יקרים כפי שהיינו רגילים לכך. מערכות HLR של חברות דוגמת NOKIA, שנמכרו במיליוני דולרים, נמכרות היום בעלות של כמה עשרות אלפי דולרים למערכות קטנות (המשרתות עשרות אלפי משתמשים), ולכל היותר כמה מאות אלפי דולרים למערכות גדולות (המשרתות מיליוני משתמשים).

יחד עם מערכות האיתות יש לכל רשת סלולרית מספר אלמנטים, שבלעדיהם אי אפשר לתפקד:
  • MSC or Mobile Switching Center
  • SCP or Service Control Point
  • SMS Gateways
  • Voice Switching
  • Local Number Portability
  • IN Services
  • Billing and Invoicing
מי שהמושגים הללו לא זרים לו יודע, שמחירם של אלה לא מבוטל והוא יכול להגיע במצטבר במערכות גדולות למספר מיליוני דולרים.

עם זאת, אם מבצעים תכנון קפדני ותשתיתי נכון, אפשר להמיר חלקים ניכרים מתשתית זו לתשתיות קוד פתוח ועי"כ להוזיל עלויות בצורה ניכרת.

לפני כ-3 שנים פנתה אלינו חברת סלולר בהקמה וביקשה מאיתנו לבדוק את האפשרות של בניית המערכות המופיעות ברשימה מעלה (למעט Billing), תוך כדי שימוש בקוד פתוח ולא באמצעות רכישה של ציודים קנייניים. בניית כל האלמנטים המופיעים מעלה זו בהחלט משימה לא פשוטה. אולם, האתגר סיקרן אותנו והלקוח היה מוכן לקחת את ההימור הזה, שלימים הסתבר כמוצלח.

מה היו הכלים בהם בחרנו?
  • מערכות מיתוג Voice – בחרנו במקרה זה ב-Asterisk, כיוון שנתנה לנו את יכולת הפיתוח הזריזה ביותר ואת התוצאה הטובה ביותר.
  • מערכות IN – בחרנו במקרה זה ב-Kamailio שנתן לנו גם את הגמישות הדרושה בפיתוח הפתרון וגם את ה-Scalability שחיפשנו.
  • מערכת SMS – מערכות ה-SMSC כבר היו קיימות, אך היה לנו צורך באמצעי קישור, שייתן API פשוט ומסודר. בחרנו במקרה זה לבנות ,Cluster שיהיה מבוסס על Kannel, שהוא פרויקט קוד פתוח בתחום ה-SMS.
  • מערכת SCP – כיוון שלא היתה שום מערכת פתוחה קיימת, כתבנו מערכת משל עצמנו, שהיוותה מערכת Middleware בין כל האלמנטים ברשת, ושלטה על כל המתרחש בכל שיחה או Session.
היה ברור לנו, שאנו זקוקים גם לפתרון של ניתוח לוגים, ניטור ובקרה ועבור אלה בחרנו את הבאים:
  • מערכת ניטור – בחרנו לבנות פתרון משולב של ICINGA ו-MRTG. הראשון נתן לנו שכבת התראה וניטור, שקושרה להתראות קוליות ו-SMS. השני נתן Dashboard מסודר לתעבורה. בנוסף, פותח Dashboard המספק "מבט על" של המערכת כדי לתת לאנשי התפעול אמצעי נוח לבקרה.
  • מערכת Logging – במקרה זה בחרנו ב-Graylog2, שהוא מערכת Log Aggregation המבוססת על מסדר NoSQL מסוג MongoDB ומעליו מערכת ElasticSearch. המערכת אוגרת כ-10 גיגה בייט של לוגים ביום, מנתחת אותם ומספקת סטטיסטיקה והתראות על בסיס המידע המנותח.
כדי להפוך את כל הפתרון לכדאי ברמת הברזלים, נבחרו לביצוע הפרויקט שרתים של IBM, שהותקנו עם תוכנת VMware. בתחילת הדרך, השרתים הותקנו בעזרת VMware ESXi 5.0 ולאחרונה שודרגו ל-VMware ESX 5.5.

קצת על תוכן מערכות ותוכן תוכנה:
קיים הבדל מהותי בין תוכן מערכת ובין תוכן תוכנה, שנובע מצורת ההתרחבות של כל אחת מאלו. מערכות נוטות להיות מורחבות לעומק, כלומר, עוד אחסון, עוד שרתים, עוד מתגים. מרבית בעיות הביצועים נפתרות ע"י הוספה של רכיב חומרה אחד או יותר והתאמות תצורה בהתאם לדרישות. לעומת זאת, התרחבות בעולם התוכנה הוא משהו, שצריך להיות מובנה לתוך התוכן התוכנתי מהיום הראשון. היה והגענו לנקודה בה תוכן המערכת אינו מאפשר גדילה, פגענו בתקרת הזכוכית של המערכת, ומכאן לשדרג את המערכות המשימה תהיה קשה מאוד.

אחד מהעקרונות, שעמדו מולנו בשלב התכנון, היה הצורך של המערכת להיות מסוגלת לגדול, ללא שינויי תשתית, שינויי תוכנה או שינויים בארכיטקטורה הכללית של המערכת.
לאור עקרון זה, הוחלט על מערכת במודל “Out-of-Band Call Control with De-Coupled Services” – כלומר, כל רכיב במערכת מתפקד בפני עצמו בצורה מונוליטית, אך הרכיבים מדברים בינם לבין עצמם ב-API מוגדר מראש על מנת לאפשר למערכת לתפקד ביחידה אחת.

נקודות לחשיבה בבניית מערכת Middleware:
אחת הבעיות בבניית Middleware יעיל הוא נושא של Caching. כלומר, אילו שאילתות אנו שומרים בזיכרון המערכת ואילו שאילתות לא. ברשת סלולרית מתרחשות הרבה מאוד שאילתות בין מערכות המיתוג לבין מערכות המיקום, מערכות ה-Billing ועוד.

לכולנו ברור שתשובות ממערכות המיקום לא יכולות לעבור תהליך Cache. כמו כן, תשובות ממערכות ה-Billing נחשבות למידע Real Time וגם איתן אי אפשר לבצע Cahing. לעומת זאת, שאילתות מול מערכות ה-Voicemail, ניידות מספרים, מערכות ה-IN ומערכות מיתוג וניתוב השיחות יכולות לעבור תהליך Caching.

תכנון נכון ובחירה קפדנית של כלי ה-Caching יכול להיות ההבדל בין רשת מקרטעת לרשת מדהימה. כמו כן, כאשר עוסקים ב-Caching, צריך גם לתכנן את מיקום ה-Cache ואת המבנה שלו. למשל, מנגנון כמו Memcache ייתן ביצועים אחרים מול מנגנון מבוסס Redis או אחרים.

דבר נוסף, שנוכחנו לגלות, שמערכות ניידות מספרים מתפקדות יותר טוב כאשר הן בנויות על בסיס של NoSQL מאשר SQL. במסגרת אחד הנסיונות ביצענו ניסוי, שכלל שרת Oracle, שרת MS-SQL ומולו שרת MongoDB, שצוייד ב-ElasticSearch. הפרש הביצועים היה כ-15% לטובת ה-MongoDB, בייחוד ביחס לגודל ה-,DB שכלל כ-35 מיליון רשומות. לעומת זאת, ההפרש העקרוני היה בעלויות החומרה והתוכנה הדרושים.

אפליקציות סלולריות ו-VoIP OTT:
ספקי הסלולר בעולם מפחדים מעולם ה-VoIP OTT. אפליקציות כגון Skype ו-Viber משליכות צל כבד וגדול על היכולת של ספקים לתת שירותים הולמים ומתקדמים, בייחוד בעולם בו ה-Data הופך להיות מוצר צריכה ולא מוצר פנאי. מעבר ספקי הסלולר מעולם שרותי ה-Voice/SMS לעולם ה-Dumb Pipe הוא מהלך ברור ההולך לקרות בין אם הספקים ירצו או לא.

יחד עם זאת, ספקים כגון AT&T ו-T-Mobile כבר התחילו לשלב בתוך הרשתות שלהם יכולות VoIP OTT כדי לתת ללקוחות מענה, גם כאשר הם נמצאים מחוץ לאזור קליטת הרשת.
לדוגמא, ל-T-Mobile בארה"ב יש אפליקציה המותקנת על הטלפון, המאפשרת לבצע Off Load של השיחות מעולם ה-GSM לעולם ה-WiFi, ועי"כ לשמור על הלקוח גם כאשר הוא מחוץ לאזור הקליטה או אפילו ב-Roaming.

אותה חברה שעבדנו עבורה, ביקשה מאיתנו לפני כשנה לפתח עבורה אפליקצייה בסגנון האפליקציה של T-Mobile, כמובן, עם טוויסטים שלה. התוצאה היתה מערכת מיתוג מבוססת ענן המופעלת לחלוטין בשרתים של RackSpace ו-DigitalOcean, שמספקות את השירות. מערך המיתוג היוא מערך דינמי. כלומר, הוא מסוגל לגדול ולקטון בהתאם לצרכים ועי"כ לשמור על יחס עלות תפעול למשתמשים פעילים ברמה סבירה ללא צורך בהפעלה של משאבים מיותרים.

האפליקציה בנויה על תשתיות תוכנה פתוחות, מבוססות PJSIP עם מנוע מדיה מבוסס WebRTC. האפליקציה נכון לעכשיו עדיין לא הושקה ונמצאת בשלבי בדיקות אחרונים מול מערכות ה-Billing ו-OSS/BSS.

סיכום
עולם הטכנולוגיה התקדם במשך 2 העשורים האחרונים בקצב אקספוננציאלי, דבר שגרם לחלק מהטכנולוגיות המוטמעות היום אצל ספקי הסלולר ולחלק מהמתודולוגיות הפעילות של ספקי הסלולר להיראות לא עדכניות, מיושנות עד כדי שעבר זמנן.

הצורך בהורדת עלויות האחזקה, ההקמה, התפעול והנדל"ן הדרוש (כן, גם נדל"ן הוא פקטור), גרמו לספקים לחפש פתרונות אלטרנטיביים. בעולם של תשתיות תוכנה ו-SDN, ספק סלולרי שלם יכול לחיות כחווה של מכונות ווירטואליות בתוך 2-3 ארונות תקשורת וכבר אין ממש צורך בחדרי מכונות שלמים.

להערכתי, לא רחוק היום בו נראה ספקים שונים מעבירים תשתיות קריטיות לתוך ענני העיבוד של גוגל (Google AppEngine) ואמזון (אוסף שירותי AWS). תשתיות, שאינן קשורות ישירות למיתוג Voice או מערכות שבהן Scaling דינמי יאפשר מקסום עלות תועלת, תעבורנה לעננים ציבוריים או פרטיים.
 
מאתניר סמיונוביץ,  יוני 2014
מנכ"ל  GreenfieldTech 
www.greenfieldtech.net
nirs@greenfieldtech.net
 
רשת סלולר



 
 
Bookmark and Share


 

LIVECITY

לוח מודעות

למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי בתחום ההיי-טק? - כאן

שאלות ותשובות לגבי האתר - כאן

מי אנחנו? - כאן.

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

שימרו על עצמכם והישמעו להוראות פיקוד העורף!!!!
 




1.5.24 - Axis Tel Aviv 2024

7.4.24 -  ועידת ישראל לטכנולוגיות המידע

8.4.24 - 13th Israel Machine Vision Conference (IMVC) 2024 

7-8.5.24 - ChipEx2024 

7.5.24 - Data Driven Factories - Industry 4.0 

6.6.24 - Israel Mobile Summit 

לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.
 

 

הכי ניצפים 

המחדל הגדול: איך המתקפה נעלמה מעיני המודיעין והטכנולוגיות שלו?- כאן 

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי האמת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן

תיק 4000: האם נוכל לנחש שהחשיפה כאן תהיה הגרזן הסופי שיפרק את התיק? - כאן

תיק 4000: הביזיון של כתב האישום הבדיוני דורש ועדת חקירה ממלכתית - כאן

האמת המוסתרת מהציבור בתיק 4000: פירוט 20 שקרים / אלי ציפורי ואבי וייס - כאן

איך זה שהיחיד שדיווח אמת בפרשה שהתפתחה לתיק 4000 - קיבל כתב אישום? - כאן

תיק 4000: ההדלפות לכלכליסט כביכול נגד רוה"מ דווקא מצביעות על חפותו - כאן

"נקודת האפס" - Ground Zero  שבו החלה תפירת תיק 4000 נחשף - כאן

למה לא נפתחה חקירה ב"תיק 5000" ומתבצע שימוע נוסף של הטבות ל-IBC? - כאן

החלטות של מש' התקשורת בעניין "ההדדיות" ממוטטות עוד לבנה בתיק 4000! - כאן

חשיפת הסיבה לתפירת תיק 4000 ב"נקודת האפס": "פרשת עורכי הדין"! - כאן

חשיפה בלעדית: מסתירים עוד מסמכים ש"מפוצצים" את תיק 4000 לרסיסים! - כאן

פירוט 60 שקרים בתיק 4000 (ויש עוד) שמסתירים בכוונה מהציבור! - כאן

"הנדסת התודעה" בתיק 4000 לא מסתיימת ותימשך בחודשים הבאים! - כאן

השקרים,הרמאויות, הצנזורות,העיוותים והסילופים של רביב דרוקר בתיק 4000 - כאן

חשיפת הפברוק של דרוקר שמחסלת את הראייה הישירה היחידה כנגד נתניהו - כאן

חשיפה דרמטית בתיק 4000: האם כעת התיק התפור ייפול? - כאן

איך ספינולוגים שוטפים את מוח הציבור פעם 3 בתכנית "המקור" על תיק 4000? - כאן

איך שינוי מילה אחת גם ע"י דרוקר "הפיל בפח" עדים רבים בתיק 4000? - כאן

התרגיל של שלמה (מומי) למברגר שסוגר כל חקירה שיכולה להוביל למנדלבליט! - כאן

הסתעפות תיק 4000: תיק 5000 - הטיוח הגדול כדי שהחקירה לא תגיע למנדלבליט - כאן

פשוט מדהים: התגלו כעת 2 מסמכים התומכים בגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

זה לא נגמר: נחשפו כעת עוד מסמכים המסייעים לגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

הטיוח של שלמה (מומי) למברגר, שלא קורא מסמכים, כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

תעלולים חדשים של למברגר שגם ממציא וסוגר תלונה כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

"אני מאשים": על היועמ"ש מנדלבליט לבטל היום את תיק 4000 ולהתפטר! - כאן

התמוטטות "תיק בזק" הייתה אמורה להוביל לביטול "תיק 4000": "אני מאשים!" - כאן

7 "ראיות זהב" מרכזיות בתיק 4000 שאפשר להשליך מיידת היישר לפח הזבל - כאן

עדכונים שוטפים על הסודות המסתתרים בעדות אילן ישועה בתיק 4000 - כאן

האם הגיע הזמן להעמיד לדין את תופרי התיקים ומיוחד את תופרי "תיק 4000"? - כאן

פירמידת השקרים שנבנתה ע"י היועמ"ש וגלובס סביב אילן ישועה כדי "להלבינו" - כאן

חשיפה דרמטית: אילן ישועה היה כנראה מוכן להעיד גם תחת אזהרה בתיק 4000 - כאן

האם אילן ישועה ייחקר ברשות ניירות הערך בחשדות החמורים שהתעוררו נגדו? - כאן

משפט שערוריית תיק 4000: עדכונים שוטפים ביחס למשפט נתניהו שחשוב לדעת- כאן

תיק 4000 המופרך: עדכונים שוטפים במשפט נתניהו שהציבור חייב לדעת! - כאן

חשיפת הסודות הכמוסים של ראשי הפרקליטות שמנהלים את "תיקי האלפים" - כאן

בכירים בפרקליטות ובלשכת היועמ"ש: הפרקליטות עשתה טעות בתיק 4000! - כאן

משפט "תיקי האלפים" המפוברקים נמשך: עדכונים שוטפים שהציבור אמור לדעת - כאן

גם על פי היומן של בנימין נתניהו מ-2015 - אין בסיס לכתב האישום בתיק 4000 - כאן

חשיפה: עוד ראיה מזכה לנתניהו בתיק 4000 מסתתרת בהחלטת מש' התקשורת - כאן

הסודות של ניר חפץ ואילן ישועה נחשפו באמצעות מוטי גילת שלא הבין אותם - כאן

עדכונים מהחקירה הנגדית של ניר חפץ שממשיך לפורר את תיק 4000 התפור - כאן

תפירת תיק 4000: חשיפת פרטי המפלצת של תוכנת הריגול המשטרתית אחריכם - כאן

השלכות תיק 4000: איך הלבינו את המפעל המפלצתי של הפריצות לסמארטפונים - כאן

ממצאי ועדת מררי - שקרים, טיוח ענק וזריית חול בעיני הציבור - כאן

השלכות דו"ח מררי: איך העיזה המשטרה לרמות במצח נחושה שופטים בכירים? - כאן

חשיפת מסמך מאגר המידע המשטרתי הסודי והמפלצתי על ראשי ערים ורשוית - כאן

2 הדלפות מהפרקליטות לאחר היום הראשון של החקירה הנגדית של שלמה פילבר כשאחת מהן מפילה את תיק פגסוס על המשטרה ובעקיפין על השב"כ - כאן

למה הוטל צו איסור פרסום על החשיפות בתיק 1000? כדי לחסום האמת! - כאן
 
מפלצת הפגסוס לא מסתתרת בחוק האזנות הסתר. היכן היא כן מתחבאת? - כאן

 
זרקור חברות
 
PRnews
 
NORDVPN
 
X
 
פרי הדמיון
 
טלגרם
 
לייבסיטי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Amiel
 
PRNEWS
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP
לייבסיטי - בניית אתרים