Telecom News - מעבדת המחקר של יבמ בחיפה נאבקת באיידס באפריקה

מעבדת המחקר של יבמ בחיפה נאבקת באיידס באפריקה

דף הבית >> בקהילה >> קריירה >> מעבדת המחקר של יבמ בחיפה נאבקת באיידס באפריקה
מעבדת המחקר של יבמ בחיפה נאבקת באיידס באפריקה
מאת: חיים חביב, 28.6.14, 00:30עודד כהן

צוותי ייעוץ של יבמ פעלו בגאנה, קניה ומרוקו, במסגרת תכנית התנדבות בינ"ל של החברה.

צוותי ייעוץ של יבמ פעלו בגאנה, קניה ומרוקו במסגרת תכנית התנדבות של החברה. מיזם הסיוע בגאנה התמקד בצמצום שיעורי ההדבקה ב-HIV ומחלת האיידס. צוות המומחים המתנדבים של יבמ, שפעל בגאנה, הציע שיטות חדשות לייעול ואוטומטיזציה של תהליכי העבודה בגופי בריאות במדינה. הצוות יזם מודל חדש, שיאפשר לאנשי משרד הבריאות בגאנה לנתח כמויות גדולות של נתונים בסיוע טכנולוגיות ענן כדי לאפשר חיזוי תוצאות יישום החלטות ודפוסי פעולה שונים  ולהציע שיטות ליישום מדיניות ודפוסי פעולה אלה. כך, תוכל הממשלה לתעדף משאבים מוגבלים על מנת לממן את התוכניות בעלות הפוטנציאל המרבי, לצמצם את השיעור הגבוה של ילדים הנדבקים ב-HIV מאמהותיהם הנושאות נגיף זה עד לרמה של 5% בשנת 2018 ו-1% בלבד ב-2020.

נשים בגאנה מסרבות כיום לעבור בדיקות לגילוי נגיף ה-HIV במהלך ההיריון. הסירוב נובע מחוסר מודעות, מגבלות בגישה לשירותים רפואיים וסטיגמה חברתית. בהיעדר טיפול, מועברת לעתים קרובות המחלה מהאם הנשאית אל התינוק. שיתוף פעולה בין מומחי יבמ ובין אוניברסיטת ייל, הוליד תכנית לשיפור המודעות להדבקת ילדים באיידס ע"י אמהותיהם ברמת הקהילה, ברמה האזורית וברמה הלאומית.
יבמ הציעה להקים בגאנה מערכת לאומית לניהול מידע רפואי, שתאפשר לאחסן, לנתח ולגשת לנתונים בעזרת כלי ענן מחשוב, על גבי תשתיות המחשבים המרכזיים שלה. הפרויקט מתוכנן לביצוע ע"י מעבדת המחקר של יבמ בניירובי, קניה, בשיתוף מומחים ממעבדות המחקר של יבמ בחיפה.

עודד כהן, (בתמונה), מנהל מעבדת המחקר של יבמ בישראל: "פעילות המתנדבים של יבמ, בסיוע אנשי מעבדת המחקר בישראל, מתמקדת בשיפור המודעות למלחמה באיידס ושדרוג הטכנולוגיות הזמינות בידי מנהלים ועובדים בשטח. רק באמצעות גישה מתקדמת ויוזמת, אפשר יהיה להתמודד עם בעיות הבריאות ביבשת אפריקה בכלל, והתפשטות נגיף ה-HIV בפרט. המערכת החדשה, שפותחה בהשתתפות צוות החוקרים ממעבדת המחקר בחיפה, ממנפת את טכנולוגיות הענן והניתוח האנליטי של נתוני Big Data, על מנת לאפשר הצגת מיפוי מתוחכם, זיהוי חריגות מדפוסים מוכרים, ובחינת תסריטי 'מה-אם', שחיוניים לקבלת החלטות טובות יותר".

צוות מתנדבים של יבמ שהה בשטח כחודש, נפגש עם מנהלים, מקבלי החלטות ועובדים על מנת להכיר מקרוב את הבעיות המטרידות אותם ולהציע פתרונות המבוססים על הניסיון הבינלאומי של יבמ. פעילות הייעוץ מתנהלת בתחומי הבריאות, השירותים החברתיים, החינוך, פיתוח הכלכלה ועידוד היזמות.

בפעילות אחרת של כוח המתנדבים של יבמ, הוכשרו 50 סטודנטים ומתכנתים בקניה בטכנולוגיות מתקדמות לפיתוח יישומים, בדגש על כלים לעולם ענן המחשוב, Big Data, ניתוח אנליטי ועולם המובייל. ההכשרה התמקדה בעבודה בסביבת Bluemix, פלטפורמת הפיתוח של יבמ ליישומי ענן, שמאפשרת גישה לאפליקציות המפותחות מכל סביבת מובייל. האפליקציות, שפותחו במסגרת זו, מתמקדות בצרכים אופייניים לאפריקה, במיוחד בתחומי החקלאות, הביטחון, מיקרו-מימון וניהול תחבורה יבשתית.

במרוקו, סייעו מומחי יבמ לפיתוח שיטות ניהול אספקת תרופות וחלוקתן בבתי חולים, מערכות אחסון מרכזיות וניתוח מידע לגבי יעילות טיפולים במחלת האיידס.

עד סוף השנה, ישלים כוח המתנדבים של IBM משימות ופרויקטים בסיוע 3,000 עובדי החברה מ-56 מדינות, ובכללן ישראל, שפועלים ב-37 ארצות יעד. מאז שנת 2008, התנדבו 800 עובדים של יבמ במדינות ביבשת אפריקה.

 

סיוע ממוחשב לאפריקה



 
 
Bookmark and Share