Telecom News - איך מודדים ומשפרים את חווית המשתמש בדור 4 - LTE?

איך מודדים ומשפרים את חווית המשתמש בדור 4 - LTE?

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> איך מודדים ומשפרים את חווית המשתמש בדור 4 - LTE?
איך משפרים את חווית המשתמש בדור 4 - LTE?
מאת: אבי וייס, 1.7.14, 22:30Feel Stream
 
חברת ההזנק המבטיחה ,Feel Stream שיושבת כעת בראש העין ב- Orange 4G Innovation Lab טוענת, שיש בידה את הפתרון לבעיית רוחב הפס בסלולר.
 
"Feel Stream מבטיחה שיישומים רגישים כגון: YouTube או יישומי הזרמת וידיאו אחרים, יסופקו למשתמשי קצה עם איכות אופטימלית של חווית משתמש (QoE)", מדווחים בני חדד ועזי רונן, יזמי Feel Stream. "מה שחשוב כאן, שהמדידה שלנו לא קשורה רק לרשת. היא קשורה לכל מה שעושה המשתמש: איך הוא מפעיל את המכשיר שלו, איך הוא מקבל את המידע על המסך ומה הוא עושה עם זה. המדידה שלנו מודדת איך הווידיאו עולה, האם הוא נתקע ולמה, מה עושה המשתמש כשהווידיאו נתקע וכך הלאה".
 
קיימתי ראיון בלעדי עם בני חדד (בתמונה - משמאל), מנכ"ל Feel Stream ועזי רונן (בתמונה - מימין), סמנכ"ל השיווק של החברה, כדי לשמוע על מימוש הרעיון של שיפור חווית גלישה בסלולר, בדגש על עולמות השימוש בווידיאו בסמארטפונים ובשאר המכשירים הסלולריים הניידים.
 
חברת Feel Stream נבחרה בתחרות הסטארטאפים של חברת פרטנר, כפי שתיארנו כאן, למשך 12 שבועות של "האצה", במיזם הזנקת הסטארטאפים על גבי פלטפורמות רשת הדור הרביעי – LTE.  
 
שאלה: מהיכן צמח רעיון Feel Stream?
תשובה: "אנו בעלי ניסיון רב שנים בתחום רשתות התקשורת בכלל ורשתות הסלולר בפרט. השוק, שאליו אנו מכוונים את הפתרון שלנו, הוא עולם רשתות ה-LTE, הדור הרביעי בסלולר.
 
הרשתות הללו נפרסות עם הבטחות ללקוחות, שהן באות עם רוחבי פס גבוהים. הציפיות של המשתמשים בסלולר הולכות וגדלות כל הזמן ולכן יש צורך ברוחבי פס גדולים באוויר, במיוחד לתחום הווידיאו. רוב התעבורה היום היא של וידיאו.
 
אולם, המציאות מראה, שהרשתות הללו תקועות וחנוקות, בעיקר במקומות צפופים ובמקומות בהם יש הרבה משתמשים. יש רשתות LTE שנפלו. זה כבר התרחש בכמה מקומות בעולם. זה קרה גם לחברות ענק. אנו באים עם הרעיון של פתרון בעיית חוויית המשתמש והפתרון שלנו מיועד לחברות הסלולר".
 
שאלה: ממה מורכב הפתרון שלכם?
תשובה: "הפתרון שלנו מגיע ב-2 רמות, שנובעות מהבנת חוויית המשתמש ברשתות הסלולר. עד היום, כל הפתרונות לטיפול בבעיות העומסים ברשתות סלולר הם של חברות הנמצאות ברשת הסלולר ובודקות פרמטרים של הרשת דוגמת: שיהוי, אבדן מנות ועוד. אנו באים עם גישה שונה לגמרי.
 
הגישה שלנו, שמופעלת בענן, כוללת 2 מרכיבים חשובים:
א. אנו בודקים את חווית הלקוח במכשיר הסלולר עצמו, לא רק ברשת. אנו פיתחנו אפליקציה למכשירי הקצה. זו אפליקציה, שמבחינת המשתמש, היא חינמית ותסופק לו ע"י המפעיל הסלולרי. למעשה, במכשירים חדשים היא תהיה כבר על המכשיר הנקנה מספק הסלולר. במכשירים קיימים מורידים את האפליקציה מהחנות.
 
זו גישה חדשנית, כי היא נותנת תמונת מצב מדויקת לכל אזור כיסוי סלולר, לכל סקטור סלולרי, עד רמת מכשיר הקצה, כל מכשיר קצה וכל משתמש בכל שניה. אין כיום תמונת ידע מסוג זה למפעיל הסלולר.
 
כל הנתונים, שאנו אוספים, נאספים בגישת ה-Crowd Sourcing, 'חוכמת ההמון'. זה מידע בעל ערך למפעיל הסלולרי. על הנתונים הללו אנו מפעילים את האלגוריתמים, שפיתחנו, ומבצעים 'ניקוד' – Score לחוויית המשתמש בכל אזור ואזור. כך, נוצרת מפה של חווית המשתמש עם ערך – Score של רמת החוויה. זה מאפשר ניהול רשת חכם מצד המפעיל הסלולר.
 
ב. אנו לא רק בודקים את חוויית המשתמש, אלא אנו מתערבים בחוויה הזו כדי לשפר אותה בזמן אמת.
 
אנו מתערבים ב-2 תצורות אפשריות:
1) הקצאת משאבים לאפליקציה מסוימת ומתן עדיפות לאותה אפליקציה, קצה לקצה, ברשת.
2) העברת המשתמש ל-Offload, בעיקר ל-WiFi. לפני ההעברה הזו, המערכת בודקת אם רשת ה-WiFi טובה יותר באותו רגע מרשת הסלולר ואיזו חוויית לקוח יקבל המשתמש אם הוא יעבור ל-WiFi במקום בו הוא נמצא. אם ה-WiFi קיים והוא טוב יותר מבחינת חוויית המשתמש, המערכת תעביר את המכשיר באופן שקוף לרשת ה-WiFi. פיתחנו מערכת העברה שקופה ל-WiFi וגם הפוך, להחזיר את המשתמש מה-WiFi לסלולר, אם הוא זז למקום בו ה-WiFi פחות טוב, או שהיה שיפור ברשת הסלולר".  
 
שאלה: האם שליחת נתונים באופן רציף ממכשיר הסלולר לענן לא יוצרת עומס של דיווחים על רשת הסלולר?
תשובה: "ממש לא. מדובר באפליקציה מאוד רזה השולחת מידע ממש מינימלי, ממש כמה ביטים. זה לא מעמיס בכלל.
 
השרת שלנו נמצא בענן והמפעיל מחובר לענן הזה ומקבל את תמונת חוויית הלקוח ברשת שלו. הענן יכול להיות אצל המפעיל עצמו או בכל מקום בו יש שירותי ענן. כך, שאנו מספקים שירות למפעיל הסלולר בלי כל תוספת חומרה אצלו ברשת ובכך אנו שונים מכל הפתרונות, שהיו עד כה, למדידה ושיפור ביצועי רשתות הסלולר. כל הפתרון שלנו מבוצע בתוכנה ונמצא בענן מחוץ לרשת הסלולר".
 
שאלה: האם מפעיל הסלולר בעצמו יכול להתערב ברשת, כדי לשפר את חוויית הלקוח?
תשובה: "בהחלט. אם חוויית המשתמש המתקבלת מתמונת ה-Score של הלקוחות אינה טובה, המפעיל יכול להתערב ב-PCRF (רכיב ברשת הסלולרית) ולהקצות משאבים לחיבור וידיאו מסוים אצלו, בגלל ביקוש מוגבר לאותו ערוץ וידיאו. או לחילופין, אפשר להעביר את המשתמשים ל-WiFi לטובת אותה אפליקציה ספציפית, שבה יש נפילה בחוויית הלקוח".  
 
שאלה: מה החלק החשוב ביותר בפתרון שלכם?
תשובה: "אנו בונים את ה-Feel Score, שזה הרכיב החשוב ביותר במערכת שלנו. הגשנו בקשת פטנט על הנושא הזה, פטנט על מדידת חוויית הלקוח ברשת הסלולר.
 
אנו מאפשרים גם למשתמש עצמו להגיב מה חווית הגלישה והצפייה שלו. אנו מאפשרים למפעיל לשאול את המשתמש מה הייתה חוויית הצפייה שלו בסיום הצפייה בכל אפליקציה, שהוא הפעיל על המכשיר. כך, אנו מקבלים משוב, שהוא יותר סובייקטיבי, ישר מהלקוחות. הנתונים הללו הם חלק מה-Feel Score".
 
שאלה: האם יש לכם מתחרים?
תשובה: "בתחום שלנו יש 2 קבוצות של מתחרים: כאלה הבודקים את הכיסוי הסלולרי בשטח, ברשת בין האנטנות, וכאלה הבודקים את הביצועים של רשת הסלולר ב-Core של מפעיל הסלולר. אנו באים למפעיל עם הצעה חדשה: להפעיל אפליקציה של חוויית המשתמש על המכשיר הסלולר עצמו, אצל כל לקוח קצה. זה אין בשוק.
 
אנו מוכיחים, שמפעיל הסלולר מקבל פתרון המשלים את רמת הידע הקיימת שלו על הנעשה ברשת, מנקודת המבט של חוויית הלקוח. אנו מביאים לו מידע על מה שקורה במכשירי הקצה הקיימים בידי כל משתמש".
 
שאלה: באיזה שלב אתם בפיתוח?
תשובה: "סיימנו גרסת אלפא, שנכנסת כעת לבדיקה במעבדה של הדור הרביעי בפרטנר ואנו מתחילים כעת בשלבי בדיקות. במקביל, התחלנו בתהליך של גיוס משקיעים".
 
שאלה: מה השלב הבא?
תשובה: "אנו מקווים לסיים את שלב האלפא בהצלחה ולראות שהכול עובד לפי מה שתכננו. הגרסה, שאנו מריצים כעת, היא די מוגבלת ונרצה להרחיב ולהוסיף לה יכולות הנדרשות ע"י מפעילי הסלולר השונים.
 
כרגע אנו מצויים בשלב של 'הוכחת יכולת'. נצטרך להוכיח, שהרעיון של Feel Score עובד ונותן אינדיקציה נכונה למפעיל.
 
בשלב הבא נבצע אופטימיזציה על בסיס המערכת הקיימת לרבות נושא הקצאת ה-Priority וה-Offload.
 
המוצר יספק פתרון מלא, End-to-End וכולל אפליקציית ניטור לטלפון חכם מהדגמים הנפוצים ומערכת איסוף וניהול מרכזית המוצעת כשירות ענן ואינה דורשת התקנות ברשת עצמה. המערכת אוספת את נתוני חווית המשתמש כפי שנמדדו ע"י האפליקציה ובונה תמונת מצב ברורה ביותר על רמת השרות ברשת.
 
בנוסף, הלקוח יקבל חיווי אישי על איכות השירות, שסופקה לו או צפויה להינתן באזור בו הוא נמצא. כמו כן, הלקוח יכול לבקש דרך האפליקציה לשדרג את רמת השירות שלו ע"י תיעדוף של התעבורה (למשל ווידאו), או ע"י ניתוב התעבורה דרך רשת WiFi. המערכת, שאנו מפתחים, כוללת ממשקי ADNSF  ו-3GPP להשתלבות עם ה-PCRF של רשת הסלולר".
 
שאלה: מה החלום המקצועי שלכם?
תשובה: "לשפר את חווית המשתמשים בסלולר בכל העולם. אנו פונים אל מפעילי הסלולר והם פונים למשתמשי הקצה שלהם. אנו מעוניינים לתת בידי ספקי הסלולר את היכולת לספק שירות אופטימלי ללקוחות שלהם ושהם (הלקוחות בכל מקום בעולם) יהיו מרוצים מהגלישה הסלולרית. זו משימה לא פשוטה.
 
אנו מקבלים כבר היום הרבה מידע מעניין במוניטורים שלנו, מהמידע הנאסף ממכשירי הסלולר הנמצאים בשלבי הניסוי הראשוניים. אנו יכולים לספק התראות זמן אמת בכל אזור: מה הבעיות הקיימות בו ומה ניתן לשפר בכל אזור עד רמת האפליקציה ומכשיר הקצה הבודד.
 
אנו פותרים את הבעיה הקשה ביותר של ספקי הסלולר: להבין מה המשמעות של חוויית השימוש בווידיאו סלולרי. אנו רואים, שזו בעיה בלתי פתורה בעולם הסלולר. אנו לומדים את הנושא מהתוצאות המתקבלות במערכת שלנו ועושים הכל כדי שמשתמשי הקצה ייהנו מהשיפור בחוויית הצפייה עקב ההתערבות של המערכת שלנו כשהיא רואה ירידה בחוויית השימוש".
 
LTE



 
 
Bookmark and Share