Telecom News - איך מפתחים פתרונות ל-Smart Grid והגנת סייבר עבור מערכות אנרגיה?

איך מפתחים פתרונות ל-Smart Grid והגנת סייבר עבור מערכות אנרגיה?

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> איך מפתחים פתרונות ל-Smart Grid והגנת סייבר עבור מערכות אנרגיה?
איך מפתחים פתרונות ל-Smart Grid והגנת סייבר עבור מערכות אנרגיה?
מאת: אבי וייס, 7.7.14, 21:30עידן אודי אדרי
 
רשת ה-Smart Grid החכמה נולדה בישראל ומובילה את התחום בכל העולם וכעת נחשף, שיש גם פתרונות סייבר, שיצאו בקרוב מאוד לשוק, גם הם מבית Nation-E.
 
"הבעיה שזיהינו, שמה שיש כבר בעולם האינטרנט לא קיים בכלל בעולם ה-Smart Grid", מתאר עידן אודי אדרי, CIO ו- CSO, חברת Nation-E. "הצורך המרכזי היה לחבר את כל מה ששייך לעולם האנרגיה אל ה-Smart Grid, בדיוק כמו שכל מכשיר קצה מחובר באופן שקוף לרשת האינטרנט".
 
קיימתי ראיון בלעדי עם עידן אודי אדרי (בתמונה), כדי לשמוע על מימוש הרעיון של Smart Grid ואיך מפתרון של "אנרגיה חכמה" הגיעו היזמים לפתרון של "הגנת סייבר" על כל מערכת אנרגיה (חשמל, גז, מים) הקיימת בשוק העולמי.
 
שאלה: מהיכן צמח הרעיון של Nation-E?
עידן אודי אדרי: "החברה קמה לפני כ-6 שנים ע"י מייסד החברה, דניאל יאמר. זה החל ברעיון של דניאל, שעסק בתחום ייצור הטיטניום ועבר מטיטניום לליתיום ומשם עבר לתחום האנרגיה, כשראה לאן השוק מתפתח והחליט להתמקד בעולם האנרגיות החדשות.
 
ההחלטה הראשונה הייתה לבנות סוללות מבוססות ליתיום ומים עם טעינה מסוללה לסוללה. די מהר הגענו מזה לעולם ה-Smart Grid, שהוא העולם המקביל ושווה הערך לעולם האינטרנט, אבל בשוקי האנרגיה.
 
הפיתוח המרכזי שלנו כיום הוא 'יחידה חכמה' המאגדת את כל העולם הפיזי של האנרגיה. זה כולל ממש הכל, החל מכל סוגי הסוללות, דרך תחנות כוח וכלה במערכות 'ירוקות' ליצירת חשמל, כמו מהשמש ומהרוח ברוטורים (טורבינות רוח).  
 
אנו החברה היחידה היודעת לחבר את כל האלמנטים של האנרגיה ולהפוך זאת למידע רלבנטי, שניתן לשלוט בו ולקבל החלטות חכמות בעולם האנרגיה".
 
שאלה: מי הלקוחות שלכם?
תשובה: "בעיקר חברות אנרגיה, חברות החשמל הגדולות וגם חברות פיננסים, חברות ביטחוניות ואחרות ברחבי העולם. היכולת לאגור ולספק את כל המידע ממכשיר יחיד היא החוזק שלנו בשוק. אנו הופכים כל מכשיר אנרגיה טיפש מכל סוג למכשיר חכם. מתן החוכמה לכל מכשיר קצה מאפשר יכולת קבלת החלטות ושליטה מרוכזת בייצור, אגירה והפצת האנרגיה".  
 
שאלה: מה מצב הפיתוח של הפתרון שלכם?
תשובה: "אנו נמצאים בשלבי סיום הפיתוח ויציאה לשוק עם פתרון ה-Smart Grid החדש שלנו.
 
הפתרון שלנו מאוד ייחודי, כי הוא מסוגל לנתח ולספק שליטה בעשרות מיליוני יחידות קצה תחת מעטפת שליטה אחת. יש לנו שלוחות של החברה באירופה ובארה"ב ואנו מזהים ביקוש לפתרון הזה, שמאפשר לחבר ל-Smart Grid כל מי שמייצר אנרגיה, כולל בתים פרטיים עם לוחות אנרגיה סולרית, או כל מתקן ייצור אחר של חשמל, ולמכור חשמל לרשת הארצית.
 
היכולת הטכנולוגית שלנו מאפשרת לחבר כל יחידת קצה, מכל סוג, בכל פרוטוקול ובכל סדר גודל, אל המערכת שפיתחנו. 
 
הפתרון שלנו הוא שילוב של חומרה ותוכנה, פתרון 'קצה לקצה', שמאפשר לכל חברת אנרגיה לקבל שליטה מרכזית על האנרגיה, מה שמאפשר לה לפתח עולם חדש של פתרונות הנמצאים עדיין בפיתוח. אנו מספקים את הבסיס וכל אחד יכול לפתח אפליקציות מעל למערכת שלנו".
 
שאלה: למה שחברות החשמל לא תפתחנה פתרון כזה בעצמן?
תשובה: "אנו נמצאים במקום בו לא נמצאות חברות החשמל. אין להן יחידות מו"פ לפתח דבר כזה. חברות החשמל קונות מוצרים מוכנים. פיתוח של מערכת כזו דורש השקעה של שנים ע"י מומחים לאנרגיות מכל סוג המכירים את השוק הזה.
 
פעם, יצרני האנרגיה הפעילו יחידות ענק ליצירת כוח. כיום, כולם הולכים ל'אנרגיה ירוקה'. אנרגיה ירוקה משמעותה: אנרגיה מבוזרת. יש בה הרבה נקודות ייצור של חשמל על פני כל המדינה ובטכנולוגיות שונות. פעם היו רק כמה תחנות כוח מרכזיות לכל מדינה. היום יש מערכות מבוזרות בכל מקום.
 
הבעיה העיקרית: לא הייתה עד היום מערכת המרכזת ומאגדת את כל מקורות האנרגיה ומספקת שליטה לחברת החשמל, שליטה בביצועים ובכל הנעשה ברשת הייצור וההולכה.
 
בעיה נוספת היא היעדר סטנדרטים אחידים. אין סטנדרטיזציה עולמית בשוק האנרגיה כמו שיש בעולם האינטרנט. יש פרוטוקולים רבים ורכיבי תקשורת מרובים ולא אחידים. מה שאנו מבצעים: אנו אוגרים את הכל בסל אחד. זה תהליך למידה ארוך, שעברנו בפיתוח, וכך אנו מספקים מערכת היודעת לדבר בכל שפה ובכל פרוטוקול".  
 
שאלה: מה היתרונות הנוספים של המערכת החדשה?
תשובה: "המתג שלנו הופך הכל לחכם ויודע לדבר עם מקורות אנרגיה רבים. אנו מספקים כלי אדיר לחברת החשמל, שעד כה פעלה בשיטה הריכוזית של מקורות אנרגיה וכעת היא יכולה לעבור לשיטה מבוזרת, שבה ניתן להחליט מי ממקורות האנרגיה יספק מה, מתי וכמה, לפי היעילות שלו ולפי העלות של ייצור האנרגיה באותו רגע מאותו מקור אנרגיה.
 
לכל חברת חשמל יש מודל תמחור, אבל זה היה עד היום בשליטה מלאה של חברת החשמל ולנקודות הקצה לא הייתה שליטה של ממש בהוצאות. ב-Smart Grid אנו מספקים לכל יחידת קצה, לכל בית, מערכת, שבה הבית לא רק צורך אנרגיה אלא הוא גם יכול לעשות כסף מאנרגיה, שהוא מייצר אצלו. אנו מדברים על מערכת אנרגיה של הדור הבא, של עולם ה-Smart Grid, שיהיה מחובר בכל בית במדינה".
 
שאלה: זה נראה מאוד עתידני. יש לזה כיום ביקוש ממשי?
תשובה: "בהחלט. כבר היום יש לזה ביקוש, בעיקר בכל הפרויקטים של 'ערים חכמות'. כיום, במדינות רבות בעולם ובערים רבות מחפשים מקורות אנרגיה חלופיים. אנו באים לשוק עם פתרון מלא לבעיה הזו. באירופה, אנו כבר נמצאים עם כמה פיילוטים עם אלפי יחידות קצה ומונים הקשורים למערכת שלנו. את המערכת המלאה נציג לשוק ב-Q1 2015.
 
עולם האנרגיה הירוקה החל למעשה בעולם ה-Smart Meters באירופה. הכוונה של הממשלות באירופה הייתה לחבר את כל הצרכנים ברחבי אירופה ב'מונים חכמים'. יש כמה סוגים של 'מונים חכמים', העיקריים הםAMR  ו-AMI. השני חכם יותר מהראשון. זה היה הטריגר ליצירת השוק, שאנו מדברים עליו כעת. הכיוון הוא די ברור: להשיג שליטה על כל בניין באמצעות רשת המקבילה במאפייניה לרשת האינטרנט.
 
לכן, אפשר לא רק לשלוט בהוצאות האנרגיה אלא גם לקנות אנרגיה מכל מקום ולקיים קישור של כל מקור אנרגיה אל הרשת, כשהכל נמצא במעטפת אחת עם תמונת מצב אחת. האנרגיות המתחדשות ושימור אנרגיה אלו התפתחויות חדשות הנכנסות כעת לשוק העולמי.
 
ככל שיהיו יותר אלמנטים ברשת, שירצו לדבר ברשת אחת, יעלה הביקוש לפתרון שלנו. אני רואה, שאנשים רוצים להתחבר לרשת האנרגיה בכל העולם. זה בא ממניע כלכלי חזק. הפתרון שלנו מאפשר לעשות זאת תחת בקרה ושליטה אחת".
 
שאלה: יש לכם מתחרים?
תשובה: "כן, אבל הם לא נמצאים בקו של המוצרים שלנו. יש חברות היודעות לחבר כמה מקורות אנרגיה. אולם, איש לא מצא פתרון לחבר זאת למסך אחד הכולל את כל סוגי האנרגיה מכל המקורות בכל מקום. זה הייחוד שלנו. אנו מספקים שפה משותפת לכל מקורות האנרגיה ומאפשרים לכולם לדבר זה עם זה בשפה אחת.
 
היות ואין סטנדרטיזציה בתחום שלנו, אנו מבצעים הסמכות והתאמות של המערכת לכל המערכות הקיימות בשוק ולכל הסטנדרטים העולמיים והמדינתיים הקיימים בכל מדינה. אנו עומדים בכל התקנים הבינלאומיים של עולם האנרגיה ואנו מקווים, שנוכל לסייע ביצירת תקן עולמי אחיד לתחום ה-Smart Grid".
 
שאלה: יש לכם עוד פיתוחים מלבד ה-Smart Grid?
תשובה: "בהחלט. אנו מפתחים מספר פתרונות לעולם האבטחה והסייבר של תחום האנרגיה. אנו היחידים היודעים לשלב את תחום האנרגיה למסגרת של מערך אבטחה מתקדם, מוגן, שריד וברור. ראינו במהלך הפיתוח, שיש צורך להגן על ה-Smart Grid מפני התקפות סייבר וראינו, שאין בשוק פיירוול המתאים להגנה על ה-Smart Grid, אז פיתחנו את זה בעצמנו.
 
מיתגנו את עצמנו בתחום זה כ: Global Leaders in Cyber Security. אנו בשלבים אחרונים של פיתוח ECSC (ר"ת: Energy Cyber Security Center). זה מתקן המאגד תחתיו את כל הטכנולוגיות שפיתחנו לעולם הסייבר. כל לקוח פוטנציאלי יכול לבחון את המערכות שלנו, להשוות זאת מול פתרונות אחרים בעולם הסייבר, פתרונות שלא פותחו בצורה המתאימה לעולם האנרגיה, ולהתנסות בפתרונות הללו הלכה למעשה בתנאי מעבדה.
 
בתחום הזה אנו נמצאים ממש לפני ההשקה של ה-ECSC ונצא עם הכרזה לעניין זה די בקרוב. לקוחות רבים בעולם האנרגיה מחכים לפתרון הזה. מדובר בהגנה מקיפה לא רק על מערכות החשמל, אלא על כל המערכות מכל סוג, כולל מים וגז. אנו באים עם פתרון שלם להגנה על כל עולם ה-Utilities. זה חידוש ענק בשוק הסייבר".
 
שאלה: מה החלום המקצועי שלך?
עידן אודי אדרי: "החלום שלנו נולד לפני כ-6 שנים והיום הוא מתגשם. אנו הפכנו את החלום של המייסד למציאות. מרכז החלום שלנו: להפוך למובילי שוק בתחום ה-Smart Grid.
 
כיום אנו מוסיפים לזה חלום חדש: להיות מובילי שוק בתחום הגנת הסייבר לעולם האנרגיה. אני מאמין, שגם בתחום הסייבר ל-Utilities נהפוך למובילים, כמו שאנו מובילים את עולם ה-Smart Grid".
Smart Grid



 
 
Bookmark and Share