Telecom News - חברת חלל בלחץ: האקזיט נתקע בדרישות משרד התקשורת

חברת חלל בלחץ: האקזיט נתקע בדרישות משרד התקשורת

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> חברת חלל בלחץ: האקזיט נתקע בדרישות משרד התקשורת
חברת חלל, מפעילת לווייני "עמוס", בבעלות יורוקום (שאול אלוביץ') טוענת בהודעתה לבורסה, שמה שעושה משרד התקשורת הוא לא חוקי. למה זה לא חוקי? זה לא ברור. מה שכן ברור: על הפרק עומדת מכירת חברת חלל תקשורת לחברה ספרדית בשם היספסאט.
מאת: אבי וייס, 18.7.14, 09:00לוגו חברת חלל תקשורת

חברת חלל תקשורת בשליטת שאול אלוביץ', דרך חברת יורוקום, פרסמה ביום 8.7.14 הודעה לבורסה קצת חריגה וחריפה. ההודעה מדווחת על כך, שחברת חלל הגישה את עמדתה למשרד התקשורת ביחס לטיוטת תיקון הרישיון של החברה, וחברת חלל מציינת: "החברה (מביאה) את עמדתה העקרונית, לפיה התיקון המוצע לרישיון אינו חוקי, צפוי לפגוע באופן מהותי בפעילות החברה ובעסקיה".

לא ברור מה לא חוקי בפעולת משרד התקשורת לעידכון הרישיון, פעולה רגילה, שמשרד התקשורת עושה מפעם לפעם מול כל חברות התקשורת (עקב שינויי חקיקה, שינויי תקנות, שינויי מדיניות, שינויים טכנולוגיים, שינויים בכללי התחרות, תנאים צרכניים חדשים וכך הלאה). את זה אפשר לגלות בדיווח קודם של חברת חלל לבורסה, דווח מ- 30.6 שבו נאמר: "החברה מתכבדת לדווח, כי במסגרת דיונים, שהחברה מקיימת עם משרד התקשורת בקשר לרישיונה, נתקבלה בחברה טיוטת תיקון לרישיון החברה ל-"מתן שירותי בזק וביצוע פעולות בזק", ...
טיוטת הרישיון כוללת הוראות חדשות, בין היתר, בדבר חובות תפעוליות, העברת אמצעי שליטה ודרישות לגבי ישראליות החברה, אשר בכוונת החברה לדון עם המשרד לגביהן".

ברקע: מו"מ, שמקיימת חברת חלל עם כמה רוכשים פוטנציאליים. הרוכשת המצויה במצב מתקדם יותר לרכישת חברת חלל בכ- 1.3 מיליארד ש"ח היא חברת היספסאט הספרדית, שבין בעליה נמצא חברת תקשורת ממקסיקו.

למה שאול אלוביץ' רוצה למכור את חברת חלל תקשורת? הסיבה הרשמית שנמסרה: הרצון של יורוקום (שאול אלוביץ') להתמקד בהשקעות והפיתוח בקבוצת בזק (שעוברת כמה התפתחויות מעניינות בזמן האחרון, הבולטת מבינהן: מיזוג חברת YES לתוך בזק). סיבות נוספות הנמצאות ברקע: בעתיד, קבוצת בזק לא תזדקק ללווייני עמוס כדי לספק שירותי טלוויזיה ללקוחותיה במסגרת חברת YES, כי השידורים הללו יעברו על רשת הסיבים החדשה, שבזק פורסת בקצב בכל רחבי הארץ (בכדי להקדים את Unlimited). סיבה נוספת: הצורך לצמצם את "פירמידת החברות", שבאחזקת קבוצת יורוקום לאור ההתפתחות, שחוקקה הכנסת במסגרת "חוק הריכוזיות". 

לאור התגובה החריפה של חברת חלל, כמתואר בהודעתה לבורסה, שמשרד התקשורת מנסה לבצע מהלך לא חוקי, פניתי למשרד התקשורת בשאלה:
"מדוע משרד התקשורת מתנגד (ומנסה לשנות את הרישיון) לתכנית של בעלי חברת "חלל תקשורת", שמתוכננת להימכר לחברת תקשורת ספרדית (היספסאט)?".

תגובת משרד התקשורת: "המשרד לא קיבל פניה רשמית  להעברת שליטה בחברת "חלל תקשורת". המשרד פעל ופועל לעדכון רישיון החברה ולהתאימו לעת הזו".

דהיינו: מבחינת משרד התקשורת הכל בסדר, והם בכלל לא שמעו באופן רשמי, שמישהו רוצה לרכוש את חברת חלל. 

לכן, פניתי אל חברת חלל ושאלתי: "מדוע פרסמתם הודעה לבורסה אודות התנגדות לשינויים ברישיון של חברת חלל? מה בדיוק ההתנגדות? הרי טרם הגשתם איזו בקשה רשמית למשרד התקשורת לגבי שינוי בעלות בחברה (כך לדברי משרד התקשורת)?"

תגובה מחברת חלל לא קיבלנו. אם נקבל, נעדכן בהתאם.

 
שורה תחתונה: האקזיט, שקיווה שאול אלוביץ' להשיג במכירת חלל, נתקע ואולי אף יטורפד. השמועות מדברות על כך, שההתנגדות של משרד התקשורת להעברת החברה לידיים זרות מקורה בכך, שללווייני "עמוס" יש לקוחות נוספים חשובים מלבד חברת YES, למשל צה"ל ומערכת הביטחון. האם האינטרס הביטחוני יגבר על האינטרס הכלכלי, וימנע את היכולת לבצע כאן "אקזיט" מהיר? זה טרם ברור. ייתכן ובתי המשפט יצטרכו לעסוק בסוגיה זו, אם לא תימצא פשרה. או לחילופין, שיימצא התרגיל המתאים, שיהפוך את החברה הרוכשת הספרדית-מקסיקנית, לחברה ישראלית... אגב, בעבר זה קרה לא אחת, במציאות הרגולטורית של עולם התקשורת הישראלי, למשל: ברכישת חברת הוט ולפני כן ברכישת קבוצת בזק.  
 
לוויין



 
 
Bookmark and Share