Telecom News - כיצד לבחור ספק שירותים וירטואליים מוביל?

כיצד לבחור ספק שירותים וירטואליים מוביל?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> כיצד לבחור ספק שירותים וירטואליים מוביל?
כיצד לבחור ספק שירותים וירטואליים מוביל?
מאת: מיכאל פנחס, 20.7.14, 18:30מיכאל פנחס
 
ספקי התקשורת, האינטגרציה והשירותים מציפים את המגזר העסקי בהצעות לעבור לשירותים וירטואליים בענן או ב-VPS - Virtual Private Server. השאלה, שכל מנהל ובעל עסק אמור לשאול את עצמו: מה הפתרון המתאים לעסק ואיך אני בוחר את הספק המתאים ביותר לעסק שלי?
 
העולם העסקי נע במהירות לשירותי ענן מכל הסוגים, כאשר גם שירותי התקשורת עוברים לענן. הובילו את המהלכים הללו חברות ענק דוגמת מיקרוסופט במערכת Lync, אלקטל-לוסנט במערכות ג'נסיס ו-OpenTouch Cloud ותדיראן טלקום במערכת Aeonix. כיום, כל הספקים המשמעותיים לשירותי טלפוניה ותקשורת עסקית בעולם (החל מאוויה וכלה בסיסקו) מפתחים ומספקים לשוק רק פתרונות של שירותי תקשורת בענן.
 
למרות זאת, בישראל, מדינה הנמצאת כעשור מאחור בתחום שירותי הטלפוניה העסקיים, ובה עדיין רוב החיבורים לשירותי התקשורת העסקיים נעשים ב-ISDN, טכנולוגיה, שמזמן נעלמה מהעולם (אך לא בישראל), יש ספקים המנסים לקדם שירותי VPS לעסקים. די ברור, שמדובר בטעות עסקית. לכן, כל בעל עסק אמור לבחון בזהירות כל הצעה, שמציעים לו, ולקבל את ההחלטה על בסיס ניתוח מושכל של הצרכים, מול ההיצע הקיים בשוק והמחירים, ששירותי תקשורת יעלו לעסק שלו.
 

מה המשמעות של בחירה בפתרון VPS מול בחירה בפתרון ענן

שרתים וירטואליים (VPS) אינם שירותי ענן וירטואליים. גם שירותי IP-Centrex הם סוג של VPS שירותי .VPS ושירותי ענן אלה 2 מושגים שונים לגמרי, שהתפתחו היסטורית זה אחר זה. שרתים וירטואליים נחוצים לצורך קיום שירותי ענן וירטואליים והם קדמו להם בעשור. שרתים וירטואליים קיימים מזה כ-3 עשורים, למעשה משנות ה-90 וקיבלו מקום בולט בשוק המחשוב, עם ייסודה של VMware ב-1998 (חברה, ששמה לה כמטרה לספק שרתים וירטואליים לכל בעלי העסקים והמחשבים העסקיים בעולם, מטרה, שהושגה על ידה במידה רבה).
 
שירותי ענן במתכונת אותה אנו מכירים כיום: עננים פרטיים, ציבוריים והיברידיים (עננים מעורבים: חלק ענן פרטי וחלק ענן ציבורי, במקביל) קיימים רק עשור. ההצלחה של שירותי ענן ציבוריים והיברידיים היא בת כ-5 שנים בלבד.
 
כאמור, VPS הם רק שרתים וירטואליים, השלב שהקדים את הענן. מכאן, זו הטכנולוגיה הקודמת, שברוב העולם כבר לא קיימת כי היא התיישנה. זה בדיוק כמו להשתמש במערכת הפעלה חלונות XP על מחשבים נייחים ישנים בעולם של חלונות 8.1, מערכת הפועלת גם על מכשירים ניידים חדישים. בישראל מוכרים ספקים רבים למנהלים במגזר העסקי והארגוני שירות VPS כאילו זה שירות ענן וחלק מהם לא מתבייש להטעות את הלקוחות ולכנות את שירות ה-VPS כשירות ענן, מה שזה לא.  
 

מה בעל העסק מפסיד כשהוא בוחר ב-VPS ולא בוחר בשירות ענן?

א. הוא משלם יותר. הרבה יותר. כיום, שירותי ענן הם השירות הזול ביותר לעסקים הקיים בשוק התקשורת העולמי והמקומי.
 
ב. הוא מקבל שירות נחות מבחינה טכנולוגית ומבחינה פונקציונלית. מבחינת תצורת החיבור (SIP), השרידות והאבטחה, יש הבדלים בין VPS לענן. שירותי ענן, בעצם היותם חדישים יותר, כמובן טובים יותר בכל הפרמטרים הטכניים הללו. אולם, בשירותי ענן, העבודה מכל מקום ומעל לכל מכשיר קצה היא חלק בלתי נפרד מתכונות המערכת, מה שלא קיים ב-VPS, אלא אם מוספים ל-VPS תוכנות ייחודיות ויקרות. כיום, רוב המנהלים והעובדים (בעולם כמו גם בארץ) מעוניינים לעבוד בגישת ה-BYOD, מה שיחסית מאוד קשה ליישם בגישת ה-VPS.
 
המצב הזה קיים גם כשרוצים לחבר שירותי תקשורת מקבילים נוספים למרכזיה העסקית הווירטואלית (דוגמת: מצלמות אבטחה, Call Center, CRM, הקלטות וכיו"ב). אלה שירותים יקרים יחסית בגישת ה-VPS, כי הם תוספת ל-VPS ולא חלק מהיכולות המובנות של שירותי ה-VPS, בעוד שבענן מאוד קל (בקליק של עכבר) להוסיף או להוריד שירותים מכל סוג.
 
ג. העסקים נלכדים ב"מלכודת עכברים" או ב"חתונה קתולית" אצל ספק ה-VPS. מערכות התוכנה בשירותי ענן שונות ברובן לחלוטין מהתוכנות הפועלות ב-VPS גם בצד השרת וגם בצד ה-Client אצל משתמשי הקצה. דהיינו: מי שבחר ב-VPS נלכד בתוך מערכת סגורה, שאי אפשר להגר ממנה בקלות או בזול (או בכלל) לענן.
 

האם ניתן להמליץ כיום על רכישת מרכזיה פיזית או בשירות VPS?

ברור כיום לחלוטין, שאין שום הגיון כלכלי לרכוש בשנת 2014 מרכזיה של ברזלים וחוטים. זה עולם, שנכחד מזמן. בנוסף, הרוכש נכנס ל"מלכודת עכברים" (או ל"חתונה קתולית") בכך, שברכישת המרכזיה הוא רוכש למעשה ברישיון הבסיסי רק מוצר בסיסי מאוד מצומצם. על כל דבר, שמוסיפים במרכזיה, על כל תכונה, תוכנה, חיבור, כרטיס, שלוחה, וכך הלאה, יש לשלם ברכישת רישיון נפרד. רשימת הרישיונות הנפרדים היא מתכון בטוח לחוסר יעילות כלכלית בשימוש במרכזיה כזו. כל תכונה מהתכונות של המרכזיה דורשת רישיון נפרד וכל שינוי (הרחבה או צמצום) דורש רישיון נפרד. השיטה של גביית תשלום ברישיונות על כל תכונה של המרכזיה עברה מן העולם מזמן. לכן, אין כל סיבה כלכלית להמשיך עם שיטה זו ב-2014.
 
בנוסף, העלות של רכישת המרכזיה נחשבת כהוצאה הונית, מה שפחות משתלם לעסק, מול תשלום חודשי לשירותי מרכזיה, שנחשב כהוצאה שוטפת. ה"חתונה הקתולית" כאן כוללת גם את נושא חוסר הגמישות לבצע התאמות מהירות במרכזיה לפי צרכי העסק ובשליטתו. יש כאן תלות מוחלטת בספק השירות והתחזוקה לרבות בתחום התיקונים.
 
כך קורה גם בבחירת ספק שירותי VPS. גם בשירות זה יש חוסר גמישות לבצע התאמות מהירות בשירותים לפי צרכי העסק ובשליטתו. יש כאן תלות מוחלטת בספק השירות והתחזוקה, לרבות בתחום התיקונים. רק בשירותי ענן יש את הגמישות התפעולית והשליטה המצויות בידי הלקוח העסקי. כיום, מערכות התוכנה של החברות המובילות (ובראשן VMware וגם מתחרותיה), מאפשרות לבעל העסק לבחור באיזה ענן ישכנו הנתונים שלו ואף מאפשרות לו את היכולת להעביר את המידע שלו מענן לענן, גם בין ספקים שונים לגמרי בארץ ובעולם, באופן שקוף וקל. מכאן, שאין שום סיבה להמליץ על שירותי VPS לעסקים.
 

הבחירה של ספק שירותי ענן.

יש כיום רשימה עצומה של ספקי שירותי ענן בארץ ובעולם. מכאן, שהבחירה אינה פשוטה: האם להסתמך על ספק שירותי ענן זול הנמצא בחו"ל, שלא ברור אם הקשר אליו יישמר בכל מצב (ומה זמן התגובה שלו לתקלות בשירות הנמצא מעבר לים, שלא לדבר על בעיית העברית והלוקליזציה של השירותים), או להסתמך על ספק מקומי הנמצא כאן בפתח-תקווה דוגמת Triple C, או לחילופין ספק שירותי ענן ישראלי אחר גדול (לרבות קבוצות בזק והוט), או לחילופין להמתין, שהשוק יתפתח ונראה תחרות גדולה יותר, לרבות מהכיוון של VMware, שהמערכות הווירטואליות שלה מובילות כיום את השוק.
 
הבחירה בספק שירות ענן צריכה להתבצע רק אחרי ניתוח הצרכים של העסק. לאחר ניתוח צרכי העסק, יש לשקול בבחירה בין ענן פרטי, ענן ציבורי או ענן היברידי. רצוי להתייעץ עם מומחים בתחום כדי לבצע את תהליכי הניתוח הללו, שאמורים לתת תשובה ייחודית לכל עסק, לפי היקף ורמת הצרכים שלו, מול החיסכון בעלויות שישיג והיכולת שלו להשתנות, כדי לעבור לשירותי ענן.
 
היום די ברור, שעסקים קטנים עד בינוניים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן. למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.
 
צמצום CAPEX וה-OPEX של העסק במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. כיום, עסקים קטנים בכל העולם מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה.
 
בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.
 
החלטה על בחירת ספק שירותי תקשורת בענן - טיפ:
עסקים קטנים כגדולים יכולים להיכנס ללא היסוס לבחינת פתרונות בענן ולזנוח את הטלפוניה האנלוגית או ההיברידית הישנה (אם עדיין קיימת אצלם) וכל פתרון אנלוגי אחר, לפני ששוקלים בכלל אם לרכוש שירותי תקשורת בענן.
 
מומלץ להתנסות עם אחד מהפתרונות הקיימים כיום בשוק בתחום שירותי הטלפוניה בענן, שהם זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Center, וידיאו חוזי, שילוב סלולר, הקלטות, ו-UC ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים יקרים.
 
 
מאת: מיכאל פנחס, יולי 2014.
מהנדס תקשורת ומחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
שירותי ענן



 
 
Bookmark and Share