Telecom News - איך ממשיכים לעבוד על כולנו בפטור נוסף במשרד הבריאות, הפעם לאורקל

איך ממשיכים לעבוד על כולנו בפטור נוסף במשרד הבריאות, הפעם לאורקל

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> איך ממשיכים לעבוד על כולנו בפטור נוסף במשרד הבריאות, הפעם לאורקל
עוד לא סיימנו לחשוף את הפטור התמוה ל-HP \ SAP וכעת נחשף פטור נוסף ב-21 מיליון ש"ח עד 2019 לאורקל, למערכת, שהייתה אמורה להתמזג (על פי הפטור הקודם) במערכת של SAP. איש לא בודק את הבזבוז הכספי על הרישיונות הכפולים לתוכנות, שאין בהן כל צורך. 
מאת: אבי וייס, 22.7.10. 10:00מיכל עבאדי-בויאנג'ו

מייד לאחר שחשפנו כאן את הסיפור המוזר ביותר של מערכת ה-ERP במשרד הבריאות, של פטור ממכרז עד 2020 ב-80 מיליון ש"ח, החליט משרד הבריאות באישור החשכ"ל (מיכל עבאדי-בויאנג'ו - בתמונה) להוציא פטור ממכרז עד 2019 לאורקל. זאת, ב-21 מיליון ש"ח, עבור רישיונות ועדכונים למערכת נמ"ר בבתי החולים הממשלתיים.

אולם, בפטור הקודם ל-SAP \ HP היו כמה סעיפים מאוד מעניינים בנימוקים לפטור לגבי מערכת נמ"ר והקשר שלה למערכת SAP, שבתפעול של HP והנה הם (ציטוט):
  • לאחר בחינת כל האפשרויות להקמת המערכת (של SAP\HP) הוחלט כי נכון יהיה לפתח את המערכת על בסיס מערכת נמ”ר המשמשת את משרד הבריאות לניהול תהליכי העבודה האדמיניסטרטיביים והקליניים אשר מופעלת באמצעות חברת HP.
  • במסגרת הפרוייקט תוחלף מערכת אביב המשמשת לניהול התהליכים הלוגיסטיים בבתי-החולים ומערכות נוספות המשמשות לניהול תהליכים שונים בבתי-החולים כאשר כיום יש בכל בית-חולים מערכת שונה.
  • במסגרת הפרוייקט משרד הבריאות יבסס תשתית ידע ויכולת להפעלת המערכת באופן עצמאי במטרה לנתק את התלות בגורמים חיצוניים.
  • משרד הבריאות, בתי-החולים והממונה על התקשוב הממשלתי בחנו במהלך השנים את נושא מערכות המידע בבתי-החולים הממשלתיים. הוחלט כי קיים צורך לאחד את כלל המערכות הקיימות למערכת ERP אחת מלאה. מתווה הפיתרון נבחן לאורך השנים והוחלט כי יש להקים מערכת מותאמת לצרכים הייחודיים של בתי-החולים מחוץ למערכת מרכב”ה. כמו כן בבתי-החולים מותקנת תשתית מלאה של מערכת SAP אשר משרתת את מערכת נמ”ר ועל כן נקבע כי נכון יהיה לפתח את פרוייקט מזו”ר על-בסיס תשתית זו, כאשר בשלב הסופי מערכת נמ”ר תוטמע כמודול במערכת השלמה.
  • בשל הקשר המוחלט בין מערכת נמ”ר למערכת מזו”ר, משרד הבריאות מבקש  לקדם את הפרוייקט באמצעות חברת HP אשר מפתחת ומתחזקת את מערכת נמ”ר.

לכן, פניתי למשרד הבריאות בשאלה: "לאחרונה הוצא פטור ממכרז לאורקל בסך 21 מיליון ₪ עד 2019 למערכת נמ"ר. מדוע שוב פטור ממכרז עד 2019 כאשר בפטור ממכרז ל-HP צויין, שמערכת נמ"ר בכל בתי החולים תוחלף ע"י מערכת SAP?"

תגובת משרד הבריאות: "מערכת נמ"ר בכל בתי החולים היא מערכת המטפלת במחשוב הקליני והאדמיניסטרציה הרפואית, והיא מתבססת על יישום תוצרת חברת SAP ועל בסיס הנתונים של חברת אורקל. הפטור ל-HP, אליו מתייחסת הפנייה הינו פטור ליישום של מרכיבים מסוימים (מודולים), העוסקים בנושאים פיננסיים, לוגיסטיים ומשאבי אנוש.
מודולים אלו הינם השלמה של מערכת הנמ"ר – הם אינם מחליפים אותה – והם יתבססו על אותה פלטפורמה טכנולוגית כמו הנמ"ר, כלומר יישום מבית SAP – ובסיס נתונים מבית אורקל".

עכשיו הכל ברור.

אולם, כמה דברים נשארו ממש לא ברורים:

1. האם הבסיס לפטור הקודם שניתן ל-HP\SAP הוא שגוי (שלא לומר מטעה, שלא לומר, "מצוץ מהאצבע")? זאת, בנוסף לבעיה שלא נבחנה שום חלופה תוצרת "כחול לבן". 

2. מדוע בסיס הנתונים של אורקל לא עבר (או לתכנן זאת לעתיד) הסבה למערכת של SAP, אם הוחלט בפטור הקודם ש-SAP היא המערכת המובילה והיחידה לטווח ארוך בבתי החולים?

3. מי בכלל בדק את היקף התשלום על רישיונות (גם לסאפ וגם לאורקל)? התשובה: אף לא אחד. על פי נתונים של כמה חברות העוסקות בכך, למשל: אקספנדיון הישראלית ו- Rimini Street האמריקאית, החברות סאפ ואורקל מחייבות את החברות ברישיונות בהיקף ש"הדימיון מוביל בו" ונתון למו"מ ולמעשה אין לו כל בסיס חשבונאי. כל ארגון, שנעזר בחברות הללו לבדיקת תשלומי הרישיונות לסאפ ואורקל הצליח להוזיל את העלויות הללו בצורה ניכרת, ויש ארגונים רבים, שהצליחו (ומצליחות) להחזיק את המערכות הללו בלי הרישיונות של החברות ולקבל תמיכה ועדכונים מצד ג'. יתרה מכך, 2 החברות הללו (סאפ ואורקל) עברו (מזמן) לבסיסי נתונים בענן, מה שמוזיל עוד יותר את העלויות של תחזוקת בסיסי הנתונים שלהן ומשנה ומפשט את משטר הרישיונות ועלותן. כאן, בכלל לא נבחנה החלופה של המרת בסיסי הנתונים הללו לשירותי ענן. הסיבה די ברורה: למשרדי האוצר והבריאות בכלל לא אכפת, שהכסף של משלמי המיסים זורם בלי כל בקרה ושליטה, במשך שנים רבות, במסלול של "פטור ממכרז" לחברות (שרובן זרות) ש"קרובות לצלחת", כשמחברי חוות הדעת לפטורים הללו מקושרים אליהן בצורות שונות ומשונות, במסגרת שיטת "פירמידת הפטורים". 
מידע רפואי



 
 
Bookmark and Share