Telecom News - שיחות סלולר מחו"ל – איך להיפטר מתופעת "הלם החשבונית"?

שיחות סלולר מחו"ל – איך להיפטר מתופעת "הלם החשבונית"?

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> שיחות סלולר מחו"ל – איך להיפטר מתופעת "הלם החשבונית"?
שיחות סלולר מחו"ל – איך להיפטר מתופעת "הלם החשבונית"?
מאת: מיכאל פנחס, 2.8.14, 21:00מיכאל פנחס
 
השינויים המהירים בשוק הסלולר העולמי מאפשרים היום לדבר, לסמס ולגלוש בחו"ל במחירים שפויים. הדילמה העומדת בפני כל הנוסע לחו"ל לרבות מנהל ובעל עסק: איזה פתרון לבחור כאשר נמצאים בחו"ל עם מכשיר הסלולר?
 
בשנה האחרונה הייתה התפתחות משמעותית בכל הקשור למחירי הסלולר בנדידה (Roaming), כשיוצאים מישראל עם מכשיר הסלולר הישראלי. ההתפתחות הזו נוגעת גם למגזר הפרטי וגם למגזר העסקי. ההתפתחות הזו משנה את התחרות, שהתפתחה בשוק בעשור האחרון, לגבי תחום הנדידה הסלולרית.
 
אלו הנקודות המרכזיות, שחלו בהן שינויים בשנה האחרונה:
 
א. משרד התקשורת הישראלי הוציא הנחיות מאוד חמורות וברורות לגבי הגבלת העלויות, שניתן לגבות מלקוחות חברות הסלולר הישראליות. מרכז השינוי הפעם מדבר על תיקון רישיונות חברות הסלולר במגמה להסדיר את סוגיית שירותי הנדידה בחו"ל, שגורמת לחיובים של אלפי ש"ח של ישראלים, שיצאו לחו"ל וצרכו שירותי גלישה סלולרית - Data. זו הייתה סוגיה צרכנית כאובה, היות וגלישה סלולרית בחו"ל מתבצעת גם ללא הסכמה מפורשת מהמחזיק במכשיר, ולעיתים אף באופן לא רצוני, בתעריפים יקרים מאד. זאת, מבלי שהמנוי מודע לכך (בעיקר בגלל הפעלת האפליקציות המקוונות בסמארטפונים).
 
במסגרת האסדרה החדשה הוחלט, שהחברה הסלולרית תחויב לחסום, ללא תשלום, את הגישה לשירות גלישה לכל מנוי מיד עם הגעתו לחו"ל, אלא אם למנוי יש תכנית במדינת היעד הכוללת שירות גלישה או שהמנוי ביקש במפורש לאפשר לו באופן קבוע את הגישה לשירות גלישה. במקביל, מיד עם הגעתו לחו"ל של מנוי, שאין לו תכנית או חבילה בתוקף, תשלח אליו החברה מסרון (למנוי שביקש באמצעות "טופס הגישה לשירותים" להיות נגיש לשירות גלישה). המסרון יכלול מידע בדבר האפשרות לחסום את שירות הגלישה באמצעות שינוי הגדרות המכשיר, או באמצעות פנייה למוקד הפניות הטלפוני של החברה.
 
צעד חשוב נוסף עליו הוחלט, הוא חיוב החברה הסלולרית לשלוח, ללא תשלום, מסרון למנוי שרכש חבילת שירות נדידה בינלאומית, ברגע שהוא מנצל 75%, 90% ו-100%, מהחבילה, ובו יצוין שיעור ניצול החבילה ומועד עריכת חישוב הניצול. כצעד מגביר שקיפות, החברה הסלולרית תציין את פרטי עסקת ה"מכר מרחוק" בחשבון הטלפון העוקב למועד ביצוע העסקה, ותיידע את מנוייה בחשבון הטלפון העוקב למועד החתימה בדבר אפשרותם להיחסם לשירות גלישה סלולרית בחו"ל .כמו כן, המשרד חייב את החברות לאפשר לכל מנוי הנמצא בחו"ל להתקשר אל מוקד החברה ללא תשלום.
 
ב. כל חברות הסלולר החדשות (MVNO – 4 ו-2 החברות החדשות יחסית: גולן טלקום והוט מובייל), יצאו עם פתרונות מתחרים, אטרקטיביים וחדשים מול הפתרונות של ספקיות הסלולר הוותיקות (סלקום, פרטנר, פלאפון). במקביל, פערי המחירים בין כל החברות המתחרות הללו הצטמצם דרסטית. למעשה, תופעת "הלם החשבונית" כמעט ונעלמה, למי שפועל נכון בתחום הנדידה. 
 
ג. נכשלה התפישה, שיש פתרונות חדשים וזולים מסטארטאפים וחברות צעירות מאוד, שפיתחו פתרונות בתחום הנדידה. הכישלון של הפתרונות החדשים, שנולדו במספר לא קטן של סטארטאפים, הוא עמוק. למעשה, לא נמצא פתרון חלופי טוב יותר מהפתרונות, שהיו כבר בשוק הנדידה, או שנוצרו ע"י ספקי סלולר. האכזבה בתחום זה מהסטארטאפים היא גדולה. הם "לא סיפקו את הסחורה".
 
מי שנשאר בתחום זה הם סטארטאפים ותיקים, שכמעט כולם נקנו ע"י חברות ענק, דוגמת: סקייפ, שנרכשה ע"י מיקרוסופט ו-Viber, שנרכשה ע"י חברת Rakuten היפנית. החלום של שירותי נדידה זולים מסטארטאפים ישראליים – נגוז. נשארו כאן רק השחקנים הגדולים של שוק הנדידה הסלולרית.
 
ד. החלה להתפשט בעולם הגישה של "אפס נדידה" - Zero Roaming. דהיינו: המחירים בנדידה יהיו זהים למחירים שמשלם הלקוח בארץ המוצא שלו. אלה המחירים שיש לו בחבילה הרגילה המקומית שלו. דוחפים זאת רגולטורים לתקשורת דוגמת הרגולטור האירופאי לתקשורת (הרגולטור של ה-EU מעוניין להגיע ל-Zero Roaming במדינות אירופה עד 2016). בישראל זה עדיין לא קיים, אבל זה יגיע.
2 דוגמאות מחו"ל:
1) חברת הסלולר "3" הבריטית (מקבוצת האצ'יסון) הציגה בשוק הסלולר המאוד תחרותי בבריטניה כמה חידושים מאוד מעניינים והעיקרי בהם הוא: מחירי הנדידה שלה זהים למחיר שהלקוחות משלמים בבריטניה. בשלב ראשון ההסדר הזה חל על 4 מדינות ובראשן ארה"ב, יעד הנסיעות הראשי והמועדף על הבריטים היוצאים לחו"ל (המדינות הנוספות הן: אינדונזיה, סרי לנקה ומקאו). מדינות נוספות תתווספנה לרשימה הזו במהלך 2014 ו-2015. גם ב-10 מדינות בתוך אירופה הורידה חברת "3" את מחירי הנדידה של הלקוחות הבריטיים שלה - לאפס.
2) בארה"ב עצמה, חברת T-Mobile עשתה לפני "3" צעד דומה בכך, שהיא מאפשרת ללקוחותיה לצאת מארה"ב לכ-100 מדינות (!) ברחבי העולם, ללא כל עלויות נדידה. מדובר בלקוחות של החבילה העליונה בלוח התעריפים של החברה, שזוכים בהטבה של "אפס נדידה", בעת שהם יוצאים מחוץ לארה"ב עם מכשיר הסלולר.  
 
ה. שירותי WiFi הופכים ל-Commodity ("מוצר המוני") וחופשי (או במחיר סמלי) במקומות רבים בעולם. התופעה הזו מקיפה וחוצה יבשות ובכלל זה: שירותי WiFi חופשיים ברשתות עסקיות דוגמת רשת חנויות מקדונלדס, WiFi חופשי בבתי מלון, בקניונים, בשדות תעופה, רשתות WiFi עירוניות חופשיות בפריסה רחבה בערים רבות ברחבי העולם, WiFi חופשי מהתארגנויות של קבוצות משתמשים וספקי תקשורת (די דומה לרשת ה-WiFi החופשית של לקוחות בזק בישראל) ועוד.
 
שירותי WiFi חופשיים במרחב הציבורי בחו"ל (במיוחד במצב בו בכל סמארטפון יש WiFi), מאפשרים ליוצאים לחו"ל להשתמש בפתרונות תקשורת חינמיים מחו"ל על האינטרנט, דוגמת ה-Bphone הפרטי או העסקי של בזק, שירות מאוד מצליח ללקוחות בזק הנודדים, או בשירותים של אפליקציות מסרים מצליחות דוגמת: סקייפ, טוויטר, ווטסאפ ומסנג'ר.

אז מה לעשות כעת?
לאור השינויים, שהתפתחו בשנה האחרונה בשוק הנדידה, הנוסעים לחו"ל עם מכשיר הסלולר שלהם עומדים בפני בחירה באחת מהאפשרויות האטרקטיביות הבאות:
 
א. שימוש ב-SIM זר. בכל שדה תעופה ובכל קיוסק בחו"ל (וגם במכונות ממכר אוטומטיות) ניתן לרכוש סימים במחירים מאוד זולים. זו בד"כ החלופה המשתלמת ביותר מבחינה כלכלית לנודד הישראלי. אולם, לרכישת סים זר בארץ היעד אליה נוסעים יש כמה וכמה חסרונות, שיש להביא בחשבון:
1) צריך להחליף את הסים במכשיר הסלולר בכל ארץ אליה נכנסים, אלא אם רוכשים סים בינלאומי התקף בכל המדינות. תהליך ההחלפה של הסים דורש מיומנות מסוימת מבעל המכשיר כדי לא לגרום נזק למכשיר.
2) הסים הזר הוא עם מספר זר. דהיינו: המתקשרים למשתמש הנודד לא יודעים את המספר החדש שלו ולכן עליו לפרסם אותו בקרב כל אלה המעוניינים להתקשר אליו. אמנם, הנודד יכול לרכוש \ לשכור למשך הנסיעה מכשיר סלולר חכם, שיש בו יכולת להכניס 2 כרטיסי סים בו זמנית. יש כמה מכשירים כאלו בשוק. אולם, זה פתרון לא אטרקטיבי ולא מציאותי לרוב היוצאים לחו"ל.
3) סים, שהכסף הטעון עליו לא נוצל, הכסף הזה הולך לאיבוד, אלא אם יוצאים כמה פעמים לחו"ל בתקופות זמן קצרות, או מעבירים את הסים הזה לבן משפחה או לכל אדם אחר, שינצל את יתרת הכסף הטעונה על הסים.
4) לרוב, הנודד, שרוכש את הסים בחו"ל, אינו יודע אם רכש את הסים במחיר המשתלם ביותר הקיים בשוק. ביצוע "סקר צרכנות" לסימים בחו"ל הוא משימה לא פשוטה. כך, שבהחלט יכול להיות מצב, שרכישת סים בחו"ל תהיה יקרה יותר מרכישת סים כזה בישראל.
5) עסקים וארגונים לא אוהבים את השיטה הזו, כי כך מאבדים שליטה (ומאבדים את יכולת האבטחה מרחוק), של מכשיר הסלולר, שהוכנס בו סים זר עם מספר חדש.
 
ב. שימוש ב-WiFi. שיטה זו מתאימה לכל, גם ללקוחות עסקיים (תוך נקיטת אמצעי זהירות במכשיר הסלולר, בעת גלישה ב-WiFi ציבורי).
 
ג. רכישת חבילות עם סים זר המכיל גם מספר ישראלי, מספק תקשורת או שירותים ישראלי. המספר הישראלי על הסים מאפשר לחבר את המספר הישראלי הרגיל של המשתמש אל המספר החדש שעל הסים. כך אין צורך להודיע לאיש על מספר חדש כשיוצאים לחו"ל. כל מי, שמתקשר למספר הרגיל של הנודד, מגיע אליו לסים הזר, שהכניס למכשיר, באופן שקוף.
 
עם זאת, יש לשים לב, שרכישת חבילות מחברות הסלולר הגדולות בישראל לרוב אינה משתלמת. זאת, משום שבחבילות הללו יש הגבלות ומגבלות רבות וברוב המקרים רוכש החבילה אינו מנצל את הכסף, שהוטען בחבילה והיתרה, שלא נוצלה, הולכת לאיבוד.
 
בנוסף, גם אם לא רוכשים חבילה כלשהיא מספק הסלולר ומשתמשים בשירותי Call-Back של ספק הסלולר הישראלי, המחירים של שירותי Call-Back (המופיעים תחת שמות דוגמת "חו"ל משתלם", "חו"ל מוזל", "חסכון עולמי", "שירות חסכון" וכיו"ב), הם ממש לא אטרקטיביים ולא מומלצים. כל הרעיון של Call-Back נמצא בדעיכה, כי זה פשוט לא עובד כמו שמצפים מהשירות הזה.
 
ספקיות תקשורת, שאינן ספקיות סלולר הגדולות, מציעות ליוצאים לחו"ל להחליף את הסים, בסים המסופק על ידן. הפתרונות דומים לאלה של ספקיות הסלולר הגדולות. אולם, הם בד"כ יותר זולים מהחבילות של ספקיות הסלולר הגדולות. המתחרות המרכזיות כאן הן: בזק בינלאומי, 012-סמייל, נטוויז'ן-013, 018-אקספון, הלו-015, 019-טלזר, יופון ועוד.
 
כיום, יש חבילות מאוד אטרקטיביות עם סים זר ומספר ישראלי נוסף עליו מכמה ספקים ישראליים. החבילות האטרקטיביות ביותר, נכון ליולי 2014, הן מהום סלולר ומרמי לוי תקשורת. בנוסף, יש כמה ספקים עצמאיים המספקים סים זר עם מספר נוסף ישראלי, ספקים דוגמת: Simzol, SIMLESS, OMNISIM, World8, Bezecom, TelAway ועוד. מומלץ לבצע "סקר צרכני" בטרם בוחרים באחת מהחברות הללו.
 
טיפים
מאחר שיש כמות רבה של ספקי סימים לנודדים בחו"ל, מומלץ כאמור לבצע "השוואה צרכנית" בטרם בוחרים בפתרון מסוים. הנקודה המרכזית, שיש לבדוק בהשוואה הצרכנית זו (מעבר למחיר לדקת שיחה נכנסת ויוצאת \ מסרון נכנס ויוצא \ מגה גלישה באינטרנט והאם יש מספר ישראלי בנוסף למספר הזר על הסים): מה קורה עם היתרה הבלתי מנוצלת של כסף הטעונה על הסים, בסיום הנסיעה לחו"ל. מומלץ לא לבחור בספק, שאינו מאפשר ניצול היתרה בנסיעות הבאות, או שאינו מאפשר להעביר את הסים לאדם אחר, שינצל את היתרה, שנשארה על הסים.
 
ללקוחות בזק: אפליקציית Bphone היא שלוחה של קו הטלפון הביתי או העסקי ומאפשרת להתקשר מכל מקום בחיבור לאינטרנט אלחוטי (WiFi) או סלולרי (G3) בהתאם לתעריף הקו הביתי / עסקי של המנוי. כך, לא מפספסים שיחות: קבלת שיחות נכנסות לקו הטלפון הביתי דרך האפליקציה. מתקשרים לכל יעד בישראל ללא צורך בהתקנת האפליקציה בצד השני. בנוסף, כל עסק קטן או משפחה מדברים וחוסכים (כמובן כאשר יש WiFi חופשי, אחרת יש להוסיף את מחיר ה-WiFi או הסלולר) - ניתן להתקין את האפליקציה על עד 4 מכשירים המחוברים באפליקציה על אותו קו טלפון יחיד (רק השלוחה הראשית מאפשרת קבלת שיחות נכנסות). תשומת לב, שבזק חתמה על הסכם נדידה לחו"ל עם חברת iPass עבור מנוייה המשתמשים בשירות: Bezeq Free WiFi, הסכם המאפשר גלישה במעל מיליון נקודות אלחוטיות ציבוריות ברחבי העולם, שהם חלק מרשת אינטרנט אלחוטית גלובלית. מכאן, שהשימוש ב-Bphone היא חלופה מומלצת ללקוחות בזק בעת היותם בחו"ל, בכל מקום בו יש WiFi (מומלץ לחפש WiFi חופשי). לחילופין ניתן להשתמש ב-Bphone על רשת האינטרנט הנייח או הנייד בחו"ל, אם יש חיבור חופשי או זול זמין בסביבה.
 
לבעלי עסקים מומלץ מאוד לעבור לניהול הוצאות התקשורת (WEM) בענן. המשמעות: אפשרות של מעקב צמוד אחרי כל מכשיר היכן הוא נמצא דרך הענן ושליטה על גובה ההוצאות הנעשות עם המכשיר. חברות רבות בתחום ניהול מכשירי הסלולר מרחוק (MDM) מספקות אפשרות כזו דרך הענן שלהן. יש כאן חברות רבות והתחרות, שנוצרה בשוק, מאפשרת לתחר בניהן ולהשיג מחירים אטרקטיביים לשירותים הללו. מומלץ לבחון ולהתנסות, שאכן חברת ה-MDM מספקת יכולות WEM לניהול ולשליטה על ההוצאות של מכשירי הסלולר מרחוק ואכן שולטת בכל סוגי המכשירים הקיימים בשוק ובכל מדינה בה הם מופעלים.
 
לעסקים וארגונים, שיש להם הסכם בתוקף עם ספק סלולר, מומלץ לקיים מו"מ ספציפי לגבי השימוש במכשירי הסלולר העסקיים של המנהלים והעובדים בעת שהם יוצאים לחו"ל. אין צורך (אם לא מגיעים להסכם ספציפי לגבי מחירי חו"ל), להשתמש בשירות ספק הסלולר הוותיק. התעריפים של ספקי הסלולר הוותיקים לרוב אינם אטרקטיביים ללקוחות העסקיים בעת שהם יוצאים לחו"ל.
  
 
מאת: מיכאל פנחס, אוגוסט 2014.
מהנדס תקשורת ומחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
 
שיחות בחו"ל



 
 
Bookmark and Share