Telecom News - איך משרד התקשורת לא מאפשר גלישה במקומות ציבוריים ב- WiFi

איך משרד התקשורת לא מאפשר גלישה במקומות ציבוריים ב- WiFi

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> איך משרד התקשורת לא מאפשר גלישה במקומות ציבוריים ב- WiFi
ניתוח: שר התקשורת גלעד ארדן מסתמך על האמנזיה הטבעית של הציבור והעיתונאים ולכן יכול להרשות לעצמו לפרסם הודעה על "גלישה אלחוטית במקומות ציבוריים", בזמן שאין שום היתר לגלישה במקומות ציבוריים (דהיינו: במרחב הציבורי). ההיתר לגלישה במקומות סגורים (ופרטיים) נשאר כמו שהיה, ללא שינוי. כך "עובדים על הציבור" ובגדול.
מאת: אבי וייס, 6.8.14, 18:30גלעד ארדן

שר התקשורת גלעד ארדןלא בפעם הראשונה) מסתמך על האמנזיה (שכחה) הטבעית של הציבור לרבות ציבור העיתונאים, ולכן מפעם לפעם הוא משחרר הודעות על חידושים כביכול שהוא יצר, שלא היו ולא נבראו, אלא בעולם הפייסבוק בו הוא מצוי.

כך התרחש היום (6.8.14), כאשר שר התקשורת שחרר הודעה לציבור (כאן) תחת הכותרת: "משרד התקשורת יאפשר מתן גלישה אלחוטית בטכנולוגיית WIFI במקומות ציבוריים". כל כלי התקשורת העתיקו הודעה זו כלשונה בלי לבדוק אותה ומה האמת שיש מאחוריה.

האמת מסתתרת בנוסח של הצו (מצוי כאן, בעמוד האחרון, בחתימת השר), שבו השר, למעשה, ממחזר את ההחלטה מ-1982 המצויה כאן. או בעברית פשוטה: מ-1982 (וגיבוש סופי של המצב היה ב-2003) ועד היום לא השתנה דבר.

ההיתר הכללי להשתמש ב-WiFi במקומות סגורים קיים מזה שנים רבות והעדכונים הקטנים הקיימים בו לא השתנו, גם לא בהחלטה מהיום. פשוט "עבודה בעיניים" על הציבור. עדיין השימוש ב-WiFi במרחב הציבורי בתדרים ובעוצמות הנדרשים לשידורים במרחב הציבורי - אסור, דהיינו: פריסת רשתות Offload בגישת ה- HetNet ו-Wireless mesh אסורה, התדרים המוגבלים של ה-WiFi בתחום ה-2.4 ג'יגהרץ נשארו ללא שינוי, התדרים המוגבלים מאוד של ה-5 ג'יגהרץ נשארו ללא שינוי, העוצמות של השידורים נשארו ללא שינוי (דהיינו: אסור לשדר מחוץ למבנים בגישות ה- WiFi המודרניות), בקיצור: לא השתנה דבר ברגולציית ה-WiFi בישראל. משרד התקשורת רוצה לאלץ את השוק להישאר עם תקני ה- WiFi הישנים, מלפני 20-30 שנה, גם במרחב הציבורי. זה בדיוק מה שנעשה כאן. 

בנוסף, אפילו מגה אחד של ספקטרום לא שוחרר בישראל לטובת ה-WiFi, בניגוד לנעשה בעולם הרחב. בעולם הרחב ואפילו באפריקה, רשתות WiFi ציבוריות במרחב הציבורי מופעלות ע"י כל חברות התקשורת, לרבות חברות סלולר וכבלים.  

מכאן: הרשתות העירוניות ב-WiFi במרחבים הציבוריים בישראל היו ונשארו נכות. לכן, גם ה-LTE יישאר "נכה". מאומה לא התחדש

אז למה השר גלעד ארדן פרסם פתאום היום הודעה הממחזרת מצב הקיים שנים רבות?
התשובה נעוצה בזיגזג שהשר נקט מאז שנכנס לתפקידו. שר התקשורת גלעד ארדן החליט לשנות (ולהרוס) כל מה שקודמו בתפקיד (משה כחלון) קידם. במסגרת זו החל להתנכל לחברות הסלולר והקווי, ובין היתר, יצא בשימוע האוסר על חברות ההתקשורת להפעיל WiFi. את המהלך ההזוי הזה ניתחתי בהרחבה כאן לפני יותר משנה. השימוע הזה פורסם לראשונה באוקטובר 2012, שימוע שנועד להרחיק את חברות התקשורת מה-WiFi.

בניתוח ציינתי אז, בין היתר: "כנראה שהשר גלעד ארדן החליט ללכת בדרך של רחבעם. דרך של כפייה בכוח של מהלכים לא הגיוניים וכואבים בשוק התקשורת. הסוף של הסרט הזה ידוע. חבל שכך מתנהג שר בממשלת ישראל".

לאחר שהייתה התנגדות רבתית לרעיון הזה של השר, בוצע שימוע נוסף באותו נושא בסוף 2013, שנותח כאן, ואני מביא את עיקרי הניתוח השני שלי שוב כאן:

**************************************
"כמה הערות לשימוע הנוסף הזה בעניין ה-WiFi:
1) ישראל היא המדינה היחידה בעולם העושה שימועים לתחום התדרים, שאמורים להיות חופשיים לציבור (חופשיים מרישיונות, הגבלות ורגולציות, למעט עניין עוצמות השידור). 
2) ישראל היא המדינה היחידה בעולם, שמי שמייבא אליה ציוד ל-WiFi צריך לעבור מבחנים, לשלם אגרות ולקבל אישורים ממשרד התקשורת. בלי זה אי אפשר לייבא ולהפעיל ציוד WiFi בישראל. 
3) ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה שימוש ב-WiFi ב-Outdoor (מחוץ לבית) מוגבל ומסורס (גם בתדרים, גם בעוצמות וגם בתצורת פריסת הרשת).
4) ישראל היא היחידה בעולם בה לא מוספים תדרים חופשיים לציבור כחיזוק למגמת השימוש ב-WiFi!
5) ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה אין מדיניות סדורה והקצאת תדרים ל-Offload עבור חברות הסלולר".
*****************************************

ואכן, אחרי כמעט שנתיים, החליט השר גלעד ארדן, לאור ההתנגדות הגורפת, שקיבל מכל הכיוונים, למה שכתוב בנייר השימוע שלו מ-2013, לוותר על הרעיון ההזוי הזה, שלו עצמו. זה הכל. דהיינו: הרעיון היה מתחילת הדרך רעיון נפל, שכעת נפל סופית ונגנז.

השינוי היחיד שקרה כעת הוא: על חברות התקשורת נאסר לגבות כסף מהלקוחות על גלישה ב-WiFi ונאסר לחייב את הלקוחות על השימוש ב- WiFi כחלק מהחבילה הסלולרית. זה היה אסור גם קודם (ושום חברת תקשורת, לרבות בזק, לא גבתה כסף על השימוש ב- WiFi לגלישה), אבל האיסור הזה לא היה באותו נייר. כעת, זה אוחד לאותו נייר (השר החליף צו ישן בצו חדש, שיהיה בחתימתו...), נייר המונע פיתוח תכניות שיווקיות חדשות בחברות התקשורת לגבי שילו ה- WiFi, כמו שהתפתח בכל העולם. גופים פרטיים שמספקים WiFi בתחום הפרטי שלהם, יכולים להמשיך ולגבות כסף מהלקוחות על הגלישה, או לספק זאת בחינם, גם זה ללא כל שינוי. כך שגם כאן בנקודה זו (של העלות למשתמשי הקצה), לא חל כל שינוי רגולטורי בהחלטת השר.

מה שהשתנה לרעה: שנשלל כל מודל עסקי עבור חברות התקשורת ובמיוחד חברות הסלולר בשימוש ב- WiFi, כך שהרצון שלהן לפרוס רשתות כאלו (בחינם) הוא כעת יהיה קרוב לאפס. מי שירוויח מזה לטווח הזמן הקרוב זו בזק, שממילא פרסה רשת של כ- 300 אלף נקודות גישה פרטיות וחופשיות ב- WiFi. ההחלטה הזו מחזקת את היכולת של בזק לספק חבילות ביחד עם פלאפון ולאפשר גלישה ברשת בזק במקום בדור 4 -LTE, בכל מקום שיש Hotspot של לקוחות בזק. 

הניתוח שלי (הכפול, ב-2 השימועים) מ-2013, שהרעיון הזה (של שר התקשורת מ- 2013) ייפול, היה מדויק. זה בדיוק מה שקרה היום. הרגולציה והחקיקה עצמן היו ונשארו, ללא כל שינוי. הודעת השר מהיום היא רק נסיגה מהרעיון של עצמו ותו לא, עם הרעה של הנתאים כלכליים לפריסת WiFi. אין בה שום חידוש בתחום רגולציית ה-WiFi, שהייתה מותרת במקומות סגורים (ופרטיים) מזה שנים רבות, ואסורה במקומות ציבוריים ופתוחים, בהתאם לתקנים החדשים של ה- WiFi, מזה שנים רבות

למי שהגיע במאמר עד הלום ולא מאמין שהיינו ונשארנו עם אותה רגולציה בדיוק על ה-WiFi, אני מזמין אותו לעיין שוב (כאן), בנייר של משרד התקשורת עצמו מ-2003, בו עוגנה סופית כל הרגולציה של תחום ה-WiFi (רגולציה שהחלה להתגבש בצו מ-1982) וזה המצב החוקי מאז עד היום, ללא כל שינוי. יתרה מכך, חברות התקשורת הגדולות (בעלות רישיון מפ"א) צריכות להגיש בקשה למתן שירותים ב- WiFi, מה שנשאר בתוקפו, מאז 2003 ועד היום. ככה "עובדים" מידי יום על הציבור ובגדול. 
עבודה בעיניים



 
 
Bookmark and Share