Telecom News - רישיון אחוד (מה זה?) יביא לפריצת דרך ענקית בשוק התקשורת

רישיון אחוד (מה זה?) יביא לפריצת דרך ענקית בשוק התקשורת

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> רישיון אחוד (מה זה?) יביא לפריצת דרך ענקית בשוק התקשורת
הפלונטר המרכזי בעולם התקשורת מסתתר בהחלטה מנהלית התקועה כבר כמעט שנתיים: החלפת ה"ערב רב" של רישיונות, שחלקם מאוד יקרים, ל"רישיון אחוד" עבור כל השירותים, מה שיאפשר לחברות תקשורת רבות ובמיוחד חברות קטנות לספק שירותי Triple ו-Quadruple (שירותים משולשים ומרובעים), שכוללים את כל מגוון הטכנולוגיות הקוויות והניידות, תחת מעטפת טכנולוגית ושיווקית אחת (One Stop Shop).
מאת: אבי וייס, 2.9.14, 19:00אבי ברגר

"אנו, כמו כל שאר השחקנים הקטנים והבינוניים בשוק, ממתינים בקוצר רוח להחלטה על 'רישיון אחוד' לספקי התקשורת", מתאר אבנר פורת, מנכ"ל חברת Cellact, ספק MVNO קטן ובלתי מוכר בשוק. "אנו מעוניינים לספק מגוון של שירותים חדשים ומשולבים. אולם, להוציא רישיון לכל שירות בנפרד זה יקר ובלתי משתלם עבורנו.

יש לנו הצלחה יפה בתחום המסרים המיידיים לארגונים גדולים ולספקי תקשורת בארץ ובעולם. אולם, כדי להגיע לעסקים קטנים ולמסות של לקוחות, המודל העסקי הקיים של MVNO הוא בעייתי בשבילנו. אנו גם תולים תקווה, שהשימוע על מחירי המעבר של ספק MVNO על רשת חברות סלולר הוותיקות יסתיים". 

"אנו מעוניינים להיות שחקן נישה עם מגוון שירותים. אולם, בשוק הנוכחי אי אפשר להתחרות במחירי הסימים וברמת המחירים שיש בשוק" ממשיך אבנר פורת. "יש לנו מתג תקשורת של Genband, שיושב ב-Med-1 ויש לנו את כל הידע והיכולת הטכנולוגית לפתח מעל המתג את שכבת שירותי הסלולר וכל שירותי התקשורת האחרים, כולל שירותי קווי ואינטרנטי. מה שחסר לנו זה 'רישיון אחוד', שיאפשר לנו לצאת לדרך.

אני מאמין, שמשרד התקשורת יתקן את האנומליה, שמפעיל MVNO משלם לספק הסלולר עמו הוא קשור מחיר יותר יקר לדקת שיחה ולשאר השירותים ממה שמשלם לקוח עסקי רגיל לאותו ספק סלולר. אם הרגולטור מעוניין לשמר את התחרות בשוק לטווח ארוך, הוא אמור להתערב לטובת המתחרים הקטנים ולהסדיר את השוק הזה.

כדי להגיע לשוק עם שירותים מגוונים ולהוציא את הלקוחות מהתלות המוחלטת בספקים הגדולים והוותיקים, אנו זקוקים לכלי הזה הקרוי "רישיון אחוד". כל עסק, כמו גם כל לקוח פרטי, לא רוצה רק שירות תקשורת אחד. כל לקוח צריך מגוון שירותים: טלפוניה קווית וסלולרית, חיוג לחו"ל, אינטרנט, שירותי ערך מוסף כמו: מסרים מידיים ושירותי מרכזיה ועוד. זה לא סביר, שכל שירות יהיה מספק אחר ברישיון אחר. גם בעולם זה נעלם מזמן. אני מעוניין לספק ללקוח את כל השירותים, שהוא זקוק להם בעולם התקשורת. חלק מהשירותים אני אספק בעצמי עם המתג שלי וחלק בשת"פ עם אחרים. אבל, מול הלקוח יהיה ספק תקשורת אחד (One Stop Shop).

אנו בעידן הענן ואין סיבה, שהלקוח לא ינהל את השירותים שלו, ממש את כל השירותים, בפורטל אחד בדפדפן, בענן. זה אמור להיות אחיד, פשוט, זול וקל".

העמדה הזו, שמביא אבנר פורת, אינה ייחודית ל-Cellact. הבאנו כאן את עמדתו של רמי נחום, מנכ"ל Triple C, וכאן את עמדתם של רמי לוי (הבעלים והמנכ"ל של רמי לוי תקשורת) ואריאל שרייבר מנכ"ל יופון (YouPhone). זו גם העמדה של חברות נוספות דוגמת גולן טלקום, הלו-015, טלזר-019 ועוד, שנמצאות על רשת Unlimited בלי רישיון מתאים (כפי שחשפנו כאן) ובלי כל יכולת רגולטורית לספק את השירותים המתוכננים על ידן. 

ניתוח: למה "הרישיון האחוד" תקוע?
אין לכך סיבה אחת, אלא אוסף של סיבות. הסיבה העיקרית לעניות דעת מערכת Telecom News: מנכ"ל משרד התקשורת, אבי ברגר (בתמונה למעלה), שאמור "להוציא את העגלה מהבוץ", עסוק "עד מעל לראש" במגוון רחב של נושאים שוליים, דמיוניים ומיותרים (דוגמאות כאן וכאן), שנועדו לתכלית אחת בלבד: לפאר את שמו של שר התקשורת גלעד ארדן. מי שבפועל אמור להכין את הניירת המתאימה ל"רישיון אחוד", עוזי לוי, ממלא מקום סמנכ"ל הנדסה ורישוי במשרד התקשורת, עסוק גם הוא באותם נושאים מיותרים, וכנראה אינו פנוי לטפל בקידום "הרישיון האחוד". 

השימוע של "רישיון אחוד" פורסם כאן לפני יותר משנה. הרעיון עצמו נולד בקדנציה של שר התקשורת הקודם (משה כחלון) - כאן, וייתכן שזו סיבה נוספת לעיכוב. כי השר הנוכחי (גלעד ארדן) ניסה לייחס לעצמו את הרעיון של "רישיון אחוד", אך כשחשפנו כאן, שזה פשוט בלוף, כנראה ההתלהבות של השר לקדם נושא, שיזם קודמו בתפקיד - פגה.

בשלהי הקדנציה של משה כחלון (במרץ 2013) נעשה נסיון לסיים את המלאכה סביב נושא "הרישיון האחוד", כפי שחשפנו כאן. אולם, זה לא התממש. במעבר בין השרים, הנושא "נפל בין הכיסאות", בין היתר, משום שגלעד ארדן אסר על כל הסובבים אותו להשמיע באזניו את צמד המילים: "משה כחלון"...

האם עד סוף השנה (2014) נראה "רישיון אחוד" בשוק התקשורת? לטובת שוק התקשורת - נקווה שכן
 
גלעד ארדן
משה כחלון
שרי התקשורת: גלעד ארדן (מימין) ומשה כחלון (משמאל)



 
 
Bookmark and Share