Telecom News - 60% מההידבקויות בתוכנות זדוניות ברשתות הניידות הן במכשירי אנדרואיד

60% מההידבקויות בתוכנות זדוניות ברשתות הניידות הן במכשירי אנדרואיד

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> 60% מההידבקויות בתוכנות זדוניות ברשתות הניידות הן במכשירי אנדרואיד
60% מההידבקויות בתוכנות זדוניות ברשתות הניידות הן במכשירי אנדרואיד
מאת: מערכת Telecom News, 9.9.14, 18:55

דו"ח Kindsight Security Labs מבית אלקטל לוסנט: זינוק חד באיומי האבטחה על מכשירים ניידים במחצית הראשונה של 2014. ההידבקויות של מכשירי אייפון ובלקברי מהוות פחות מ-1%. מחשבים ניידים בעלי מערכת ההפעלה 'חלונות' הם עדיין היעד המועדף על עברייני הסייבר המקצוענים. 15 מיליון מכשירים ניידים כבר 'מודבקים' בתוכנות זדוניות, עלייה לעומת 11.3 מיליון מכשירים בסוף 2013.
 
אלקטל לוסנט פירסמה נתונים חדשים מהם עולה, שבמחצית הראשונה של 2014 נרשם זינוק חד במספר איומי האבטחה על מכשירי תקשורת ניידים וביתיים. הדבר הציב את בעלי המכשירים בסיכון גובר של ריגול, גניבת מידע אישי או "הלם חיוב" (חיוב חסר פרופורציות לשימוש), כתוצאה משימוש פיראטי של האקרים.

מנתוני הדו"ח של מעבדות קינדסייט סקיוריטי (Kindsight Security Labs) מבית אלקטל לוסנט המתייחס למחצית הראשונה של 2014 עולה, שמספר התוכנות הזדוניות המשמשות האקרים כדי להשיג גישה למכשירים עולה ככל שגדל השימוש בפס רחב אולטרה מהיר.

הדו"ח מצא, שהיקף הדבקת המכשירים הניידים בתוכנות זדוניות גדל ב-17% במחצית הראשונה של 2014, שיעור כמעט כפול מקצב ההדבקה, שנמדד ב-2013 כולה. בדומה לכך, שיעור ההידבקות ברשתות התקשורת הנייחות למשתמשים הביתיים זינק בסוף יוני ל-18% לאחר שבדצמבר 2013 עמד על 9%.

במהלך תקופה זו, עמד קצב הדבקת המכשירים הניידים על 0.65%, לעומת 0.55% בסוף 2013. בהתבסס על נתונים אלה, מעריכות מעבדות קינדסייט סקיוריטי כי 15 מיליון מכשירים ניידים כבר 'מודבקים' בתוכנות זדוניות, עלייה לעומת 11.3 מיליון מכשירים בסוף 2013.

עוד עולה מהדו"ח, שמכשירי האנדרואיד אחראיים ל-60% מסך כל ההידבקויות ברשתות הניידות. 40% מהתוכנות הזדוניות המיועדות למכשירים ניידים מגיעות ממחשבים ניידים מבוססי 'חלונות' המחוברים לטלפון או מחוברים ישירות דרך USB נייד או מחוברים באמצעות מוקד MIFI. ההידבקויות של מכשירי אייפון ובלקברי מהוות פחות מ-1%.

הידבקויות ברשתות ניידות מגיעות לעיתים קרובות בצורת אפליקציות טרויאניות, שעל פני השטח נראות תקינות אך מכילות תוכנות זדוניות נסתרות. הן מאפשרות לגנוב מידע אישי השייך לבעל הטלפון, לשלוח הודעות SMS או לגלוש באינטרנט, לאחר שבעל טלפון האנדרואיד מוריד אפליקציות אלה מחנויות אפליקציה של צד שלישי, כמו חנות Google Play או באמצעות הונאת פישינג. 

העלייה בקצב ההדבקות במגזר הביתי ב-2014, מיוחסת בראש ובראשונה לאיום בדרגה בינונית, שנובע מתוכנות זדוניות הטמונות בתוכנות פרסום. אלו מהוות בעיקר מטרד עבור בעלי המכשירים, כמו למשל העלאת מודעות בלתי רצויות או הורדת ביצועי הטלפון אל מתחת לממוצע היכולת שלו.

עם זאת, גם האיומים בדרגה גבוהה מצד תוכנות זדוניות, כאלה שיכולים לגרום לנזק מהותי ע"י גניבת מידע אישי, סיסמאות ומידע על כרטיס אשראי, השיגו יתרון מסוים. 7% מלקוחות הפס הרחב במגזר הביתי הודבקו באיומים בדרגה גבוהה: זוהי עלייה לעומת 5% בסוף 2013.

הדו"ח כלל, בין השאר, את רשימת 20 האיומים הגדולים ביותר על משתמשים ביתיים ואינטרנט, שנרשמו ב-6 החודשים הראשונים של 2014, כמו גם את ניתוח התפתחות התוכנות הזדוניות, כולל זירואקסס, iBryt, Carberp, Uapush, קוגוס, נוטקומפטיבל SMS טראקר ואחרים.

איומים בדרגה גבוהה היוו 85% מכלל האיומים, שנמצאו ברשימת 20 האיומים הגדולים ביותר על מכשירי אנדרואיד, ש-4 מהם הן רוגלות במכשירים ניידים, שהתוקף משתמש בהן כדי לנטר ולעקוב מרחוק אחר מיקומו של בעל המכשיר, סוגי התקשורת בהם הוא משתמש והיסטוריית הגלישה שלו. 

5 מבין 7 התוכנות הזדוניות החדשות, שנכנסו לרשימת 20 האיומים הגדולים על המשתמשים הביתיים, הן איומים הנובעים מתוכנות פרסום: הן יכולות להסיט את הדפדפן של הקורבן ממטרתו המקורית, לכוונו לאתרים, שלא רצה בהם ולייצר מודעות קופצות בלתי רצויות.

קווין מקנאמי, ארכיטקט אבטחה ומנהל במעבדות קינדסייט סקיוריטי של אלקטל לוסנט: "הטלפונים החכמים מבוססי אנדרואיד הם המטרה הקלה ביותר לתוכנות זדוניות, אבל מחשבים ניידים בעלי מערכת ההפעלה 'חלונות' הם עדיין היעד המועדף על הלהוטים שבין עברייני הסייבר המקצוענים".

"האיכות והתחכום של רוב התוכנות הזדוניות המיועדות לאנדרואיד, נמצאים עדיין בפיגור אחרי מבחר התוכנות הזדוניות הבשלות המיועדות למחשבים הנייחים מבוססי 'חלונות'. התוכנות הזדוניות המיועדות לאנדרואיד לא משקיעות מאמצים רציניים להסוות את עצמן ומסתמכות על משתמשים שאינם חשדניים ומוכנים להתקין אפליקציה מודבקת.

ההגנה הטובה ביותר נגד הדבקה היא גילוי תוכנות זדוניות מבוסס רשת. לעיתים תכופות, אנשים לא נוקטים באמצעי הזהירות האבטחתיים הראויים עבור המכשירים שלהם וגם כאשר הם כן עושים זאת, אפליקציה זדונית יכולה בקלות לחמוק מגילויה ע"י אנטי וירוס מבוסס מכשיר. לעומת זאת, אנטי וירוס מבוסס רשת, שנטוע ברשת של המפעיל, לא ניתן לנטרול ע"י עבריין סייבר. הוא תמיד פועל ומעודכן".  
 
אלקטל לוסנט



 
 
Bookmark and Share