Telecom News - האם כדאי לרכוש חבילת טלוויזיה, טלפוניה ואינטרנט כעת?

האם כדאי לרכוש חבילת טלוויזיה, טלפוניה ואינטרנט כעת?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> האם כדאי לרכוש חבילת טלוויזיה, טלפוניה ואינטרנט כעת?
האם כדאי לרכוש חבילת טלוויזיה, טלפוניה ואינטרנט כעת?
מאת: מיכאל פנחס, 17.9.14, 19:00מיכאל פנחס
 
חבילות "טריפל" הן כרגע נחלת קבוצת הוט, אך בקרוב זה ישתנה. האם כדאי לרכוש חבילות משולבות טלוויזיה ושירותי תקשורת נוספים יחד? מתי תהיינה חבילות "מרובעות" הכוללות גם סלולר? מה עושים בינתיים?
 
מי שמשלם בנפרד על כל שירות (תשתית, טלפוניה, אינטרנט), משלם כיום ביוקר. מדובר בעיקר בלקוחות בזק, משום שבגלל תנאי הרגולציה (מה שמכונה "הפרדה מבנית") היא אינה יכולה להציע ללקוחותיה שירותי טלוויזיה (של YES), ביחד עם שירותי הטלפוניה והפס הרחב לאינטרנט שלה.
 
אין כל סיבה לשלם היום על כל שירות בנפרד. אולם, כרגע רק קבוצת הוט מציעה "טריפל" (טלוויזיה, טלפוניה ותשתית פס רחב לאינטרנט). חבילה משולבת חוסכת לצרכן כ-600 ₪ לפחות לשנה, לעומת רכישה נפרדת של כל שירות.
 
חשוב להזכיר, שברכישת חבילות "טריפל" כולל מרכיב הפס הרחב לאינטרנט רק את התשתית. שירותי האינטרנט במקרה זה אמורים להירכש בנפרד מספק האינטרנט (ISP). מול זה, יש הצעות רבות של חבילות משולבות של תשתית אינטרנט + שירותי אינטרנט (לעיתים משולב בשירותי טלפוניה), חבילות שגם הן מביאות לחיסכון שנתי משמעותי, מול רכישה של כל רכיב תקשורת בנפרד. אולם, בגלל תנאי הרגולציה הקיימים בישראל, אין חבילות משותפות של כל מרכיבי התקשורת גם יחד.
 
לכן, ההחלטה הראשונה, שכל צרכן אמור לקבל היא: האם להעדיף שירותי תקשורת משולבים עם טלוויזיה - אבל בלי שירותי אינטרנט (אותם יש לרכוש בנפרד), או להעדיף שירותים משולבים תשתית אינטרנט ושירותי אינטרנט - אבל בלי שירותי טלוויזיה (אותם צריך לרכוש בנפרד).
 
ההחלטה הראשונית הזו מובילה לתוצאות שונות לחלוטין במענה לשאלה: ממי כדאי לרכוש את חבילות התקשורת המשולבות.

חבילות של תשתית אינטרנט + שירות אינטרנט (ולעיתים גם טלפוניה) יש תחרות בין מספר לא קטן של ספקי שירות והשונות במחירים בין הספקים היא גדולה ויש כאן כל הזמן תחרות על הלקוחות. לעומת זאת, בחבילות של טלוויזיה עם תשתית אינטרנט וטלפוניה יש רק שחקן אחד בשוק (הוט).
 
מה מציעה הוט?
הצעות של הוט מתחלקות בין הצעות ללקוחות חדשים לבין הצעות ללקוחות קיימים (המקבלים הצעה בהתאם לחבילה, שהיו בה עד מועד הבקשה למעבר לטריפל).

החבילות הקיימות ללקוחות חדשים של הוט הן:
החבילה המחיר לחודש טלוויזיה אינטרנט טלפוניה הטבות
טריפל 200 מגה 200 ₪ ל-3 חוד' אח"כ 399 ₪ 168 ערוצים 200 מגה Unlimited התקנה חינם, ממיר מתקדם
טריפל iTOP 352 ₪ 162 ערוצים 100 מגה Unlimited התקנה וחודש ראשון חינם
טריפל iLight 282 ₪ 92 ערוצים 30 מגה 60 דקות התקנה וחודש ראשון חינם
טריפל iCompact 199 ₪ 24 ערוצים 30 מגה 60 דקות התקנה וחודש ראשון חינם
טריפל iClassic 302 ₪ 99 ערוצים 30 מגה 500 דקות התקנה וחודש ראשון חינם
 
חלופות לחבילות שירותי הטלוויזיה ב"טריפל"
יש מספר חלופות לשירותי הטריפל של הוט:
א. לא לקחת חבילה של טריפל מהוט, אבל לקחת חבילה משולבת של אינטרנט (תשתית + שירות) וטלפוניה, או רק תשתית + שירות אינטרנט, מספק מועדף. את שירותי הטלוויזיה לרכוש מ-YES.
 
החלופה הזו מתאימה למי שהתשתית שלו היא של בזק. ל-YES יש מגוון שירותי טלוויזיה שאין להוט דוגמת: yesGO (שירותי טלוויזיה משולבים בסמארטפון, במחשב ובטאבלט), yesMultiroom (התחלת צפייה בתכנית בטלוויזיה בחדר אחד והמשך הצפייה בטלוויזיה אחרת בחדר שני, ללא קטיעה במעבר בין החדרים והטלוויזיות), yeStreamer (צפייה בתכנים על המחשב), MyTV (המלצות לצפייה אישית והפיכת התכנים לאישיים). אולם, השירותים של YES אינם זולים מאלו של הוט.
 
ב. לא לרכוש שירותי טלוויזיה מהוט או מ-YES. יש כאן כמה חלופות כיצד ניתן לקבל שירותי טלוויזיה בבית (או בעסק):

1. שירותי טלוויזיה חינמיים מהאוויר (מה שמכונה "עידן +"). יש כאן צורך לרכוש ממיר (שמחירו מאוד זול, סביב ה-100 ₪ לממיר סביר), עבור כל טלוויזיה שרוצים לצפות בה בשידורי "עידן +". כמות הערוצים ב"עידן +" עתידה להתרחב ולהשתדרג ל-HD. לכן, אם רוכשים ממיר חדש מומלץ לרכוש ממיר התומך ב-HD. לעיתים, יש צורך לרכוש "מגבר קליטה" בכמה עשרות ₪ כתוספת לממיר, בגלל הכיסוי הלא מספק של שירותי "עידן +" לכל הארץ וקושי בקליטה בחדרים מסוימים בבית (למשל בממ"ד).
 
2. לרכוש "טלוויזיה חכמה" – SmartTV. יש כיום בשוק כמות די נכבדה של ספקים, שמייבאים טלוויזיה חכמות המתחברות לאינטרנט, לרוב עם מערכת הפעלה אנדרואיד. מומלץ לבדוק טרם הרכישה, שהטלוויזיה החכמה תומכת במערכת הפעלה בעברית ויש בה יכולת לקלוט ולהציג ערוצים בכמות סבירה ומתאימה לצרכים מהאינטרנט. יש ספקי טלוויזיות (למשל סמסונג), שבמחיר די סמלי מספקים שירותי VOD לטלוויזיות החכמות עם מבחר די נאה של ערוצים. לאחרונה גם LG נכנסה לתחום
 
3. לרכוש "מזרים מדיה". מכשיר מזרים מדיה הוא מכשיר המחובר לאינטרנט ומזרים שידורי טלוויזיה מהאינטרנט אל המסך של טלוויזיה רגילה לגמרי (שאינה SmartTV). המכשיר הנפוץ ביותר בשוק כיום הוא Chromecast של גוגל, שעולה בחו"ל כ-35 דולרים ובישראל מחירו כ-200 ₪. לאחרונה גוגל שדרגה את התוכנה של המוצר הזעיר הזה והוא מאפשר להעביר לטלוויזיה גם תכנים אחרים המוצגים על מסך הסמארטפון כמו תמונות, מצגות, מסמכים ועוד. תכונה זו אפשרית עבור טלפונים כמו נקסוס וכמה דגמים פופולריים של סמסונג, LG, סוני, HTC ועוד. אולם, התכונה הזו אינה נתמכת בטלפונים של אפל, בהם ניתן להשתמש ב-AirPlay וב-ApplleTV בלבד. למשתמשי אנדרואיד מדובר כמובן בקפיצת מדרגה מאוד אטרקטיבית.
 
המכשיר הקטן, המתקדם והקומפקטי הזה הופך כל "טלוויזיה טיפשה" ל"טלוויזיה חכמה" בלי להחליף את הטלוויזיה. יש בשוק מכשירים מתחרים רבים ל-Chromecast וחשוב לבדוק אם הם תומכים בעברית ומה היכולות שלהם מבחינת מגוון השידורים, שהם יכולים להעביר לטלוויזיה.
 
4. לצפות בטלוויזיה במחשב, בסמארטפון או בטאבלט. יש כאן מגוון רחב של אפשרויות, כולל אפשרות להירשם לשירותי טלוויזיה על האינטרנט בחו"ל או לשירותי טלוויזיה של ספקים המכוונים עצמם לאוכלוסיות ספציפיות בישראל (דוגמת "קרטינה טי.וי." המספקת שירותי טלוויזיה על האינטרנט בהצלחה יפה בעיקר לדוברי הרוסית). 
 
ג. להמתין לשירותי הטלוויזיה על הרשת של Unlimited. באתר Unlimited יש כבר רשימה של ספקים המתכננים לספק שירותי טלוויזיה על הרשת של הסיבים עד הבית מ-Unlimited: גולן טלקום, יופון, קרטינה טי.וי. ומארס 019. הרשימה הזו תתרחב בהמשך כשתחל התחרות. בשלב זה אין רגולציה מתאימה לשירות הזה (יש תהליכי חקיקה הנמצאים בתחילת דרכם). כך, שעדיין אין מועד ברור מתי השירותים הללו יוצעו לציבור. כ"כ, שלבי הפריסה של Unlimited טרם פורסמו. מכאן, שמדובר בהמתנה היכולה לקחת שנים.
 
בנוסף, אין עדיין בישראל רגולציה המאפשרת לספק "חבילות מרובעות" (שכוללות גם סלולר, בנוסף לטלוויזיה, טלפוניה ואינטרנט) כמו שיש בכל העולם. אין מועד ברור מתי זה יקרה. אולם, סביר להניח, שבמהלך 2015, עם ההתפתחות של התחרות בשוק ושינויי החקיקה הנדרשים, זה יהיה אפשרי.
 
חשוב לזכור, שמעבר בין ספקי התשתיות עצמם (למשל בין בזק והוט ובעתיד -Unlimited) מחייב ביקור טכנאי בבית או בעסק, החלפת ציוד, החלפת חיבורים וכבלים, מהלך שאינו מהיר, קל או זול. לכן, הבחירה בספק התשתיות קודמת לבחירה בספק השירותים והחלפת ספק תשתיות תיעשה רק במקרים קיצוניים לאחר שיקול דעת כלכלי וצרכני, כדי לחסוך בהוצאות התקשורת.
 
בחירה נכונה של החבילה המשולבת יכולה לחסוך המון כסף לצרכן כל שנה. בכל מקרה, אין להתחייב לספק ליותר משנה, בגלל התפתחות התחרות בשוק והשינויים המהירים גם בהרכב החבילות המוצעות וגם במחיריהן.
  
 
מאת: מיכאל פנחס, ספטמבר 2014.
מהנדס תקשורת – ומחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
צפייה בטלוויזיה



 
 
Bookmark and Share