Telecom News - האם להחליף את הסמארטפון שלי למכשיר תומך דור רביעי (LTE)?

האם להחליף את הסמארטפון שלי למכשיר תומך דור רביעי (LTE)?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> האם להחליף את הסמארטפון שלי למכשיר תומך דור רביעי (LTE)?
האם להחליף את הסמארטפון שלי למכשיר תומך דור רביעי (LTE)?
מאת: מיכאל פנחס, 27.9.14, 19:20מיכאל פנחס
 
פרטנר, סלקום ופלאפון כבר החלו לספק שירותי דור רביעי (LTE). האם כדאי ורצוי כעת להחליף למכשיר סלולר תומך ב-LTE?
 
במחצית יולי 2014 החלה חברת הסלולר פרטנר (לרבות "מותג הבית" 012Mobile) לספק שירותי דור רביעי (LTE) ללקוחותיה בעלי מכשירים מתאימים. בתחילת אוגוסט 2014 החלה גם סלקום לספק שירותיLTE  ומיד אחריה גם חברת פלאפון.
 
השירותים הללו אינם מוצעים עדיין ללקוחות הוט מובייל וגולן טלקום, שכן המערכות הפנימיות של החברות אלו זקוקות לשדרוג. כ"כ, לקוחות חברות ה-MVNO (יופון, רמי לוי, הום סלולר) יקבלו את השירות הזה בהדרגה, בהתאם להתפתחות ההסכמים בין החברות והמערכות התומכות הפנימיות בחברות הללו.
 
רשימת מכשירי הסלולר התומכים ב-LTE היא די מצומצמת וכוללת רק את הדגמים החדשים והמתקדמים ביותר מהרשימה הבאה: סמסונג גלקסי, נוקיה לומיה, סוני אקספיריה, LG ואפל. לכן, נשאלת השאלה: האם זה הזמן להחליף את מכשיר הסלולר שלי (שאינו תומך ב-LTE), למכשיר חדש ומשוכלל שכן תומך ב-LTE?
 
התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית והיא תלויה באופי השימוש במכשיר הסלולר. בשלב זה, המעבר ל-LTE אינו דורש תוספת כספית בחשבון החודשי. שכן משרד התקשורת התנה את פתיחת השירות החדש ל-3 חברות הסלולר הגדולות באי העלאת מחירים.

כאן, שכרגע השיקול לרכישת מכשיר תלוי רק בהשקעה בשדרוג המכשיר, בתועלות ובשימושיות של השירות החדש ללקוח. אין להחלטה זו כרגע כל השפעה על המחיר של חבילת הסלולר אותה משלם הלקוח מידי חודש לחברת הסלולר.
 
די ברור, שמי שמחזיק בידו מכשיר סלולר בן יותר מ-5 שנים, ממילא שוקל להחליף המכשיר, ואז רצוי, שההחלפה תהיה למכשיר התומך ב-LTE. אך עדיין יש מיליוני לקוחות בישראל, שיש בידם מכשיר סלולרי בן פחות מ-5 שנים, וכעת הם מתלבטים האם זה הזמן להחליף למכשיר תומך ב-LTE.
 
מה היתרונות והמגבלות במעבר לדור רביעי (LTE)?
כשעוברים לשימוש ב-LTE מצפים לחוויית משתמש ולרמת ביצועיים לגמרי אחרת. אולם, המציאות בישראל שונה לגמרי מהסיבות הבאות:
 
א. משרד התקשורת אישר ל-3 חברות הסלולר להשתמש רק ברצועת תדרים ברוחב של 5 מגהרץ בתחום ה-1,800 מגהרץ. המשמעות המעשית של החלטה זו: הלקוחות של ה-LTE יקבלו בין 20 ל-30 מגה סל"ש לכל היותר בערוץ היורד, רמת ביצועים, שהייתה בתחילת הדרך לדור 3 הקיים של חברות הסלולר. גם ביצועים אלו הם לזמן מוגבל. ככל שיהיו יותר לקוחות על רשת ה-LTE, הביצועים ירדו.

עפ"י ניסיון, שנצבר בארה"ב ובמדינות רבות אחרות בעולם, שהלכו במסלול הזה של התפתחות ה-LTE, תוך זמן די קצר הביצועים הידרדרו הרבה מתחת ל-10 מגה בערוץ היורד, ויש רשתות רבות, שאף נסתמו ונפלו (הדוגמה הבולטת היא זו של נפילת רשת AT&T, ספק הסלולר האמריקאי הגדול בעולם, נפילה קשה, שבאה כתוצאה מהעומס של הסמארטפונים, שהתחברו לרשת ה-LTE של החברה).
 
ב. משרד התקשורת לא אישר לחברות הסלולר להפעיל Offload. המונח הזה משמעו: הסטת עומסים מאנטנות הסלולר הגדולות, לאנטנות מקומיות ובמיוחד לרשתות WiFi מקומיות של חברות הסלולר, כדי לקלוט את הדרישה לרוחבי פס מהסמארטפונים. המשמעות של אי האישור הזה: הביצועים וחוויית המשתמש ברשת הסלולר לא תהיה טובה מחיבור הסמארטפון לרשתWiFi  פרטית או ציבורית (לרבות הרשת של בזק), שאינה של חברת הסלולר. אין בארץ רשתות WiFi של חברות הסלולר ולא ידוע מתי תהיינה רשתות כאלו (אם בכלל).
 
ג. בניגוד להתפתחות ה-LTE בעולם, בישראל רשת ה-LTE משמשת ותשמש בשנים הקרובות רק לחיבור לאינטרנט. דהיינו: תעבורת הקול והמסרונים תמשיך להתבצע על רשתות דור 3 הוותיקות של חברות הסלולר.
 
מסקנות והמלצות:
א. מי שעיקר השימוש שלו במכשיר הסלולר הוא בשיחות ומסרונים – אין כל צורך בשדרג למכשיר תומך ב-LTE, כי זה לא ישנה עבורו במאומה. ה-LTE אינו מספק שירות לשיחות ולמסרונים.
 
ב. מי שעיקר השימוש שלו בגלישה באינטרנט הסלולרי היא לצרכי דואר אלקטרוני ומסרים מידיים (דוגמת ווטסאפ, טוקבקים ופוסטים קצרים בפייסבוק ובאתרי חדשות טקסטואליים וכיו"ב), הוא לא ירגיש בשיפור משמעותי במעבר ל-LTE. הרשת הוותיקה של דור 3 מספיקה בהחלט לצרכים הללו.
 
ג. המעבר לשימוש ב-LTE יספק ערך רק למי שמשתמש הרבה במולטימדיה: שולח ומקבל תמונות באיכות גבוהה, צופה בסרטונים ובתכניות טלוויזיה, מקליט ושולח וידיאו ממכשיר הסלולר, גולש באתרים בהם המולטימדיה היא העיקר באתר, משחק משחקים מקוונים העשירים במולטימדיה, שולח ומקבל קבצים כבדים וכיו"ב.
  
גם ללקוחות כאלה, השיפור במעבר ל-LTE הוא עדיין די מוגבל:
1) הוא תלוי ברשתות של ספקי הסלולר ובקצב הפריסה שלהם. כרגע, החברות מספקות LTE באזורים מצומצמים. כך, שמי שאינו גר או נמצא באותו אזור כיסוי, ממילא לא יקבל שירות LTE. כיסוי ארצי של LTE ייקח בין שנתיים לשלוש.
2) בנוסף, בגלל רוחבי הפס המשופרים ב-LTE באזורי הכיסוי, החבילה הסלולרית יכולה להיגמר חיש מהר. גם המכשיר יחזיק מעט זמן בין הטעינות (בגלל חולשת הסוללות שבמכשירים, בעת שמשתמשים בשירותי LTE) ויש לקחת זאת בחשבון.
 
שורה תחתונה: הבחירה כעת במהלך של החלפת מכשיר סלולר, שאינו תומך ב-LTE למכשיר חדש התומך ב-LTE היא בחירה נבונה רק למי שזקוק לשירותי מולטימדיה כבדים על רשת האינטרנט הסלולרי. לכל השאר: אפשר להירגע, להמשיך ולהשתמש במכשיר הסלולר הקיים ולהמתין ששירות ה-LTE יבשיל וייתן ערכים נוספים למשתמשים, עם כיסוי ארצי מלא וטוב ויציב בכל רחבי הארץ.
 
 
מאת: מיכאל פנחס, ספטמבר 2014.
מהנדס תקשורת – ומחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
LTE



 
 
Bookmark and Share