Telecom News - תקן Docsis 3.1 יוצא לדרך עם 10 ג'יגה בערוץ היורד ועד 2 ג'יגה בערוץ העולה

תקן Docsis 3.1 יוצא לדרך עם 10 ג'יגה בערוץ היורד ועד 2 ג'יגה בערוץ העולה

דף הבית >> תקנים חדשים >> תקן Docsis 3.1 יוצא לדרך עם 10 ג'יגה בערוץ היורד ועד 2 ג'יגה בערוץ העולה
מבחני תאימות לציוד פס רחב חדש לחברות הכבלים בתקן Docsis 3.1 יצאו לדרך בדצמבר 2014 ואישורים ליצרני הציוד יינתנו ב- Q2 2015. כך, הכריזו אתמול ראשי CableLabs, שפיתחו את הגרסה החדשה של טכנולוגיית פס רחב לחברות הכבלים בעולם. 
מאת: מערכת Telecom News, 25.9.14, 18:30Docsis Logo

חברת הוט הכריזה כבר במאי (כאן) על שירות של 200 מגה סל"ש בערוץ היורד בחיבורי הפס הרחב שלה עם קופסת HOT FiberBox. אולם, כניסת Unlimited (כאן) לפריסה בבאר-שבע ואח"כ בשאר ערי ישראל, ברוחבי פס של עד 1 ג'יגה סימטרי, שינתה את כללי התחרות בשוק הפס הרחב בישראל.

הוט ובזק החלו מזמן (כפי שחשפנו כאן), בפריסת סיבים לבתים ברחבי הארץ במהלך, שנועד לבלום את Unlimited. אולם, שתיהן מצויות בנקודת החלטה לא פשוטה: האם לספק ללקוחות פתרונות בטכנולוגיה שהיא המשך של הטכנולוגיה הקיימת כבר אצלן, או לבצע שינוי טכנולוגי ולעבור לטכנולוגיות סימטריות דוגמת אלו ש-Unlimited משתמשת בהן (טכנולוגיות סיבים).

מHOT FIBERבחינת קבוצת הוט, השאלה היא האם לשדרג את הרשת שלה מ-Docsis 3.0, שזו הטכנולוגיה הנוכחית שלה, שמסוגלת לספק עד לכ-300 מגה לא סימטרי, לגרסת הטכנולוגיה הבאה: Docsis 3.1 החדשה, או לעבור לטכנולוגיות סימטריות דוגמת אלו של Unlimited ולזנוח את טכנולוגיית Docsis. כרגע נראה, שההתפתחות של הוט תהיה לכיוון של Docsis 3.1, אלא אם הוט תתחיל להרגיש לחץ חזק מכוון של נטישת לקוחות לטובת Unlimited. בכל מקרה, גם המעבר ל- Docsis 3.1 דורש השקעות עתק בשדרוגי ציוד גם ברשת עצמה, במוקדים של הוט וגם בציוד הקצה המצוי בבתי הלקוחות. 

את תקן Docsis 3.1 פיתח ואישר ארגון CableLabs, שמושבו בקולורדו ארה"ב, ארגון הקובע את תקני עולם חברות הכבלים. תקן Docsis 3.1 כבר מצוי בשוק (הוכרז ב-2013), עם ציוד של יצרני ציוד, שהזדרזו להציג ציוד תואם (לטענת היצרנים) לתקן חדש זה. אולם, אישורי תאימות רשמיים יסופקו ליצרני הציוד רק ב-Q2 2015, כפי שהכריזו ראשי CableLabs.

התקן החדש תומך בעד 10 ג'יגה בערוץ היורד ועד 1 או 2 ג'יגה בערוץ העולה. בהחלט קפיצת מדרגה חשובה ברוחבי הפס של רשת חברות הכבלים. אולם, לאור הלו"ז, שהוכרז לאישורי הציוד, התקנות של רשתות Docsis 3.1 תהיינה בפועל רק במהלך 2015, ונשאלת השאלה אם הוט תמתין עד לגמר כל תהליכי האישורים הרשמיים של הציוד, בזמן ש-Unlimited יכולה "לסחוב" ממנה לקוחות, עם הצעות לרוחבי פס סימטריים טובים בהרבה ממה שהיא מציעה כעת: הוט מציעה לכל היותר 200 מגה בערוץ היורד ו-5 מגה בערוץ העולה, בעוד ש-Unlimited מציעה עד 1 ג'יגה סמטרי, כלומר: 1 ג'יגה בערוץ העולה ו-1 ג'יגה בערוץ היורד.

במקביל, רק כדי להמחיש את מהירות ההתפתחות של רוחבי הפס בעולם הכבלים והטלוויזיה, ארגון חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית ביפן הודיע על התכנית החדשה שלו הכוללת: יישום טלוויזיה ברמת 4K עד 2016 בכל החברות המספקות שירותי טלוויזיה ביפן, ויישום טלוויזיה ברמת 8K עד שנת 2020. כך, שלגבי המשחקים האולימפיים, שיהיו בטוקיו ב-2020, תהיה אפשרות לשדר ולצפות בהם ב-8K. 

כיום, כל ערוץ של 4K דורש 35 מגה סל"ש רוחב פס לערוץ ולכן אפשר להעביר ערוצים כאלה על רשתות בטכנולוגיית Docsis 3.0. אולם, שידורי 8K ידרשו כ-100 מגה עד 105 מגה לכל ערוץ, מה שטכנולוגיית Docsis 3.0 הקיימת לא מסוגלת לספק. לכן, די ברור, שגם מנקודת המבט של שירותי הטלוויזיה, השדרוג של רשתות הכבלים הוא מהלך נחוץ והכרחי.

אגב, בישראל אין כל מועד לתחילת שידורי ערוצים ב- 4K.... ​בנוסף, בישראל אין להוט רשת HotSpots (לפס רחב ציבורי ב- WiFi), כמו שיש בעולם לחברות כבלים. בארה"ב (לשם השוואה), עד תחילת 2015 ספקיות הכבלים שם תעבורנה את הרף של 10 מיליון Hotspots, כאשר חברת כבלים אחת: Comcast כבר פרסה ברחבי ארה"ב מעל ל- 4.6 מיליון Hotspots. עד סוף 2015 יהיו בארה"ב כ- 20 מיליון בסיסי שידור של חברות הכבלים ועד סוף 2017 יהיו מעל ל- 50 מיליון בסיסי שידור. רוב בסיסי השידור תומכים ב- dual-SSID - כדי לאפשר שירותים משולבים, גם למגזר הפרטי וגם לעסקי, ליישומים מגוונים.  

על הצורך לספק שידורי 4K ובעתיד 8K, נוסף הצורך להתחרות בפס הרחב לאינטרנט מול ספקי שירותי התקשורת החדשים בפס רחב בסיבים (FTTH/FTTC), שמשתמשים בטכנולוגיות חדישות מעולם הסיבים דוגמת GPON, או Ethernet Point-to-Point (שזו השיטה הטכנולוגית של Unlimited, עם יכולת שדרוג מדהימה). 

אגב, עפ"י המפרט של הנתב החדש יחסית של הוט - הוטבוקס 2 (מתוצרת צרפתהמפרט באתר הוט כאן), הוא יכול לתמוך בעד 400 מגה בערוץ היורד ועד 140 מגה בערוץ העולה בטכנולוגיית Docsis 3.0 (עוד לפני השדרוג ל-Docsis 3.1, תקן שיספק ביצועים טובים פי כמה, אבל זה דורש החלפת הקופסה הזו לקופסה מדגם מתקדם יותר, שתתמוך ב- Docsis 3.1). לא ברור מדוע הוט הגבילה את הערוץ העולה בחבילת ה-200 מגה שלה לרוחב פס של 5 מגה (בלבד) לערוץ זה. בעולם חברות הכבלים, אין לזה שום מקבילה בשום מקום בעולם, שרוחב הפס בערוץ העולה הוא כל כך צר. זאת, למרות שאין כל בעיה טכנית שיהיה רחב הרבה יותר, מה שיספק ללקוחות יכולות רבות (למשל במשחקים קבוצתיים, בהעברת קבצים, בגיבויים לענן, בשירותי אתרים וכיו"ב). סביר להניח שהתפתחות התחרות מכיוון Unlimited תסיים את האנומליה הזו. 

גרף תחזית התפתחות שידורי הטלוויזיה בכבלים ביפן:
גרף של יפן


 
HOT FIBERBOX
HOT FIBERBOX



 
 
Bookmark and Share