Telecom News - מכרז ה- LTE נכנס "לישורת האחרונה" - כמעט כל הערעורים נדחו

מכרז ה- LTE נכנס "לישורת האחרונה" - כמעט כל הערעורים נדחו

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> מכרז ה- LTE נכנס "לישורת האחרונה" - כמעט כל הערעורים נדחו
מכרז לתדרי דור רביעי - LTE נכנס "לישורת האחרונה" לפני פרסום המכרז עצמו, לאחר שב"קובץ הבהרות מס' 6", שפרסמה ועדת המכרזים (בראשותו של מנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר), נדחו הערעורים וההשגות על נוסח המכרז ומתכונתו.
מאת: אבי וייס, 30.9.14, 08:45
אבי ברגר

בהמשך לחשיפה שלנו כאן, מהשבוע שעבר, על התסבוכות הטריות של מכרז ה-LTE (לרבות דחיית מועדים), סיימההשבוע  ועדת המכרזים ל-LTE בראשותו של המנכ"ל אבי ברגר (בתמונה), את ההתייחסות שלה לכל שלל הערעורים, הבקשות וההשגות על המכרז ותנאיו, מצד כל המתמודדים הפוטנציאליים במרכז.

ההחלטות פורסמו כאן, ב"קובץ הבהרות מס' 6", שכולל מספר מסמכים (למעשה 3), שהעיקרי בהם מצוי כאן. מי שיקרא את המסמכים, יאבד את דרכו בסבך המלל ההזוי וחסר המשמעות הקיים במסמכים אלה (כל המכרז על כל שלל מסמכיו, מיומו הראשון, הוא אוסף הזוי של מסמכים ארוכים, מלאי תחמונים והמצאות, והעיקר: מבולבלים, בלי שום כיוון וחזון. אגב, זה נעשה בכוונה, כפי שחשפנו זה מכבר).

למי שמעוניין להבין את ההחלטות האחרונות הללו, אתמצת אותן כאן בקצרה ובעברית קלה:

א.כמעט כל הערעורים וההשגות נדחו. מה שנתקבל ותוקן במסמכי המכרז אלה ניסוחים של כל מיני טפסים שוליים וסעיפים משניים לא חשובים, שרק עורכי דין יכולים להבין אותם (זו הסיבה שכל הצדדים מעסיקים עורכי דין, בהיקף גדול, סביב המכרז ומסמכיו).

כך, יש פרנסה ובשפע לעודף עורכי הדין הקיים בישראל, וכך יש הצדקה להעסקתם לקראת מכרז ה-LTE. למשל, עורכי הדין מצאו טעות בסעיף 13י"ג(ד)(18) תת סעיף 16(ג)(3), סעיף משנה י"ג(3)(ט"ו) במילה השלישית מהסוף.... אגב, מי שיחפש, אין סעיף כזה. זה מוצג כאן רק לצורך ההמחשה של צורת התיקונים, שנעשו ופורסמו ב"קובץ הבהרות מס' 6". 

ב. התרגיל של גולן טלקום וסלקום בעניין הסכם "שת"פ האנטנות" נדחה והצדדים להסכם (גולן טלקום וסלקום) יצטרכו לתקן את ההסכם, לאור ההחלטה (בסעיף
19.2ג, על כל תת סעיפיו, למי שמתעניין בדקויות). או בעברית יותר ברורה להבנה: גולן טלקום תצטרך להשקיע לפחות 50% (בכסף) בשת"פ האנטנות עם סלקום, מה שלא התכוונה לעשות בהסכם, שהגישה לאישור, עם כוונה להפוך למעשה ל-MVNO. 

במקביל, ניתנה הקלה מסוימת במכרז הדור הרביעי שנועדו לתמוך בגולן טלקום, הוט מובייל ובאקספון (חזי בצלאל, אם ייגש למכרז). משרד התקשורת הודיע על שינוי המתייחס לדרישה לאחזקת שליש מהאתרים ברשת סלולרית משותפת, כך שבמקום שהמפעיל הקטן יצטרך להיות בעלים של שליש מהרשת, הוא יוכל להציג זכות שימוש שווה ברשת המשותפת.

שורה תחתונה:
המכרז נמצא "בישורת האחרונה" לפני פרסומו, מה שצפוי להתרחש בחודש הבא, אם לא יוגש איזה בג"ץ נגדו, או יצוץ דבר חדש ובלתי צפוי (החלפת שר, למשל).

עדכון 2.10.14: משרד התקשורת פרסם היום את רשימת הניגשים למכרז: סלקום, פלאפון, פרטנר, הוט מובייל, גולן טלקום ומרתון 018 אקספון (חזי בצלאל). סה"כ 6 מתמודדים (על 65 מגהרץ, שחלקם אלו רצועות תדרים שכבר יש בידי פרטנר וסלקום, 10 מגהרץ ו- 17 מגהרץ בהתאמה). 

כך, המכרז ל-LTE יוצא לדרך עם כל הפגמים שהיו בו מתחילת דרכו ובכלל זה:

א.
The sky's the limit עבור עלות התדרים למתמודדים במכרז. דהיינו "מס המחסור הדמיוני בתדרים" יוצא לדרך ללא כל שינוי והמתמודדים ישלמו סכומים דמיוניים (מאות מיליוני ש"ח ואולי אף מיליארדי ש"ח), עבור כל רצועת תדרים בתחום ה-1,800 מגהרץ. שר האוצר יכול להיות מרוצה מההכנסה הצפויה הזו, שתגיע לקופתו ממס עקיף, שיוטל על כל תושבי ישראל. 

ב. תדרי ה-2,500\2,600 מגהרץ ו\או התדרים מתחת ל-1 ג'יגהרץ לא יהיו במכרז. המשמעות: לא יהיה LTE-Advanced בישראל, לא מחר ולא בשנה הבאה. גם אם חברת סלקום תצליח לצבור 20 מגהרץ (יחד עם חברת גולן טלקום) במכרז, זה עדיין לא יהיה LTE-Advanced

ג. כל נושא פריסת האנטנות ורישוי אנטנות לא קיבל פתרון.

ד. אין כל פתרון לנושאי ה-Offload ו-Small Cells. 

ה. כל אחד יכול לגשת למכרז (אם הוא עונה על תנאי הבסיס), מה שיגביר את הלחץ להעלות את מחירי רצועות התדרים במכרז. זאת, כי עבור החברות הסלולריות הקיימות, זכייה בתדרים ל-LTE היא בבחינת "להמשיך בהתפתחות או לחדול מלהתקיים". 
 

 ו. אין כל טיפול בממשקים הנדרשים בין פריסת הסיבים הארצית (של Unlimited), לפריסת תשתיות דור רביעי ברחבי הארץ.

לסיכום: המכרז ל-LTE הוא פשוט חובבנות רגולטורית מדהימה ומקוממת, שכל אזרחי ישראל ישלמו (מכיסם) על אוסף המחדלים המבהיל הזה. 

 
LTE LOGO



 
 
Bookmark and Share