Telecom News - הפער בביצועים בדור רביעי (LTE) הולך וגדל בין המתחרים. מי מוביל? מי נפל?

הפער בביצועים בדור רביעי (LTE) הולך וגדל בין המתחרים. מי מוביל? מי נפל?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> הפער בביצועים בדור רביעי (LTE) הולך וגדל בין המתחרים. מי מוביל? מי נפל?
הפער בביצועים בין חברות הסלולר הולך וגדל כתוצאה ישירה מכניסת שירותי דור רביעי (LTE) לשוק. יש ספק אחד, שגם מנסה "ליישר" את הנתונים, אבל זה לא עוזר לו. פלאפון חזרה למקום, שבו הייתה כל השנים האחרונות: מקום שלישי. 
מאת: אבי וייס, 1.10.14, 10:30OOKLA LOGO

בלעדי: כמי שעוקב בעשורים האחרונים אחרי ביצועי חברות התקשורת (ובשנים האחרונות עם התמקדות לביצועי חברות הסלולר), לא הייתי מופתע מהנתונים העדכניים, שאספה חברת Ookla האמריקאית על ביצועי חברות הסלולר הישראליות, עם דגש על השפעת כניסת שירותי רשת דור רביעי - LTE לשוק, הגם שמדובר בשיפור ממש לא דרמטי, כפי שחשפתי וניתחתי כאן

הנתונים המעודכנים של Ookla כוללים הפעם ניתוח מעמיק של צורת הבדיקה וכיצד היא הגיעה לתוצאות. הדבר המפתיע: כנראה כתוצאה מכך, שעיתון נוסף (גלובס) החל לפרסם מידי חודש את ביצועי הרשתות הסלולריות, כפי שנמדד ע"י Ookla (למשל כאן), זה הכניס (ככל הנראה) מתחרה אחת ללחץ.

אחרת, אין לי הסבר מדוע כשני שליש מהבדיקות ברשת סלקום נעשים ע"י רובוטים ולא ע"י משתמשי קצה אנושיים. חברת Ookla מזהה די בקלות מתי מדידות נעשות ע"י משתמשי קצה רגילים ומתי זה מתבצע ע"י רובוטים. אגב, כל חברת סלולר משתמשת ברובוטים כדי לבצע מדידות ביצועים עבור עצמה. לכן, מי שמשתמש לפתע ברובוטים בקצב של אלפי בדיקות ביום, ברור שמדובר באיזה רצון להשפיע על התוצאות. אולם, בשורה התחתונה, המדידות הללו ע"י רובוטים לא השפיעו באופן משמעותי על התוצאות. סלקום הייתה ונשארה במקום שני בפער הולך וגדל אחרי פרטנר, ופלאפון ירדה למקום שלישי בו הייתה כל השנים האחרונות (אחרי שעלתה למקום שני, בחודשים יוני-יולי 2014).

למה פרטנר מובילה בביצועי הרשת והפער בינה לבין מתחרותיה ברמת הביצועים הולך וגדל? ניתחתי זאת כבר בהרחבה כאן ואין צורך לחזור על ההסברים. מה שהתחדש מהניתוח הקודם הוא היקף פריסת האנטנות של פרטנר ב-LTE. עפ"י המדידות של Ookla, נכון להיום, בפרטנר מופעלים כ-2,100 סקטורים של אנטנות עם שירות של LTE. זה פי 2 מהיקף הסקטורים באנטנות של סלקום ופי יותר מ-4 מאלו של פלאפון (וזו גם הסיבה, שפלאפון ירדה למקום שלישי).

כך עולה ממפת המדידות של Ookla, שפרטנר כבר מכסה ב-LTE כמעט את כל הערים במדינת ישראל, לרבות ערי הפריפיה בדרום ובצפון, בעוד שסלקום מכסה חלקית בלבד את ערי ישראל, ופלאפון מכסה בקושי את גבעתיים (שם מצויים משרדי פלאפון). סביר להניח, שבחודשים הקרובים הפריסה של פלאפון (וגם של סלקום) תתרחב, ונדווח על התוצאות בעוד כמה חודשים, לראות האם הרחבת הפריסה של כל החברות תשפיע על התוצאה הסופית של רמת הביצועים. 

תופעה מוזרה נוספת (מעבר לשימוש הציני ברובוטים ע"י ספק סלולר אחד), תופעה העולה מהמפות של Ookla היא: אין LTE באיזורי יו"ש (יהודה ושומרון). סוגיה מטרידה, שנעסוק בה בנפרד.

סיכום התוצאות הממוצעות של המדידות נכון להיום (במגה סיביות לשניה):
1. ביצועי הערוץ היורד:
פרטנר: 9.86 מגה
סלקום: 8.14 מגה
פלאפון: 7.68 מגה
מירס (הוט מובייל): 4.87 מגה
גולן טלקום: 4.12 מגה.

2. ביצועי הערוץ העולה:
פרטנר: 3.98 מגה
סלקום:2.85 מגה
פלאפון: 2.21 מגה
מירס (הוט מובייל): 1.31 מגה
גולן טלקום: 1.24 מגה.

שורה תחתונה: יש שיפור בביצועי רשתות הסלולר לאחר כניסת ה-LTE, אך השיפור ממש לא דרמטי (עלייה של כ-1 מגה בממוצע, בכל הערוצים בכל החברות), כאשר מה שבולט הוא הפער ההולך ומתרחב בין פרטנר למתחרותיה. בהוט מובייל ובגולן טלקום, שאין להן עדיין LTE, הפער בביצועים בינן לבין 3 הספקים הגדולים - גדל משמעותית
 
ookla speedtest
דור 5 - לא יהיה בישראל בעשור הקרוב



 
 
Bookmark and Share