Telecom News - איך לבחור ספק שירותי טלוויזיה: HOT או YES או חלופות אחרות?

איך לבחור ספק שירותי טלוויזיה: HOT או YES או חלופות אחרות?

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> איך לבחור ספק שירותי טלוויזיה: HOT או YES או חלופות אחרות?
איך לבחור ספק שירותי טלוויזיה: HOT או YES או חלופות אחרות?
מאת: מיכאל פנחס, 4.10.14, 20:30מיכאל פנחס
 
התחרות בתחום שירותי הטלוויזיה מתמקדת עד היום בין הוט ל-YES אבל הן לא  היחידות בשוק. איך בוחרים בפתרון שירותי הטלוויזיה הנכון והמתאים ביותר לצרכים שלי?
 
בשנים האחרונות הביאה התחרות בעולם שירותי הטלוויזיה בין החברות הוט (מקבוצת הוט) ו-YES (מקבוצת בזק) ל"שיוויון" כוחות ולדמיון מדהים במחירים. למעשה, התחרות עברה ממחירי חבילות הטלוויזיה לתחומים אחרים לגמרי, דוגמת: שירותים משלימים, שירותי ערך מוסף (בעיקר ברשת האינטרנט) ובחבילות טריפל המשלבות את שירות הטלוויזיה עם שירותים אחרים דוגמת טלפוניה ושירותי אינטרנט (תשתית + ספק). 
 
לפני כחצי שנה כפה משרד התקשורת על החברות הוט ויס לשנות את "החבילה הצרה" שלהן, שלא זכתה לפופולריות, לחבילה בשם אחר ("חבילת יסוד"), עם יותר ערוצים ובמחיר של כ-120 ₪ לחודש, בתקווה, שתוספת הערוצים תוביל ליותר לקוחות, מה שלא קרה (עדיין).  
 
מהן החלופות הקיימות למי שמבקש לראות טלוויזיה אצלו בבית (או במשרד)?
המחשבה, שקיימת בציבור, שהוט ו-YES הן החלופות היחידות בשוק הטלוויזיה היא מוטעית. בפני כל אחד עומדות כמה חלופות ובמהלך השנה הבאה תהיינה עוד חלופות:
 
א. לקבל שירותי טלוויזיה על רשת האינטרנט. כרגע שירות כזה מסופק בישראל ע"י כמה ספקים מחו"ל. כיום, השירות המבוקש ביותר בשוק הישראלי הוא של קרטינה טיוי (Kartina TV), שירות מאוד פופולרי בקבוצות אוכלוסייה מסוימות (בעיקר דוברי רוסית), עם עשרות אלפי לקוחות ישראליים משלמים. קרטינה טיוי תומכת בכמה סוגים של מזרימי מדיה וממירים וזה אחד היתרונות של שירות זה, שאפשר לקבל אותו לא רק על מסכי הטלוויזיה, אלא גם על כל מחשב נייד או נייח, טאבלט או סמארטפון באמצעות אפליקציה של החברה.
 
בשנה הקרובה נראה לפחות ספק אחד גדול נוסף על רשת הפס הרחב של בזק (קבוצת סלקום) ועוד כמה ספקים על רשת Unlimited, במקומות שתפרוס סיבים (ואלה הספקים, שכבר מתכננים לספק שירות על רשת Unlimited: גולן טלקום, יופון, קרטינה טי.וי, ומארס 019). ככל הנראה, ספקים נוספים וגדולים ייכנסו לשוק הישראלי דוגמת Hulu ו-Netflix, שפופולריים בארה"ב ובמערב אירופה. רמת המחירים של ספקי שירותי הטלוויזיה על האינטרנט היא כעשירית עד שליש ממחירי החבילות של הוט ויס.
 
בלרכוש "טלוויזיה חכמה". יש בשוק מבחר די יפה של "טלוויזיות חכמות". ההבדלים ביניהן מצויים בעיקר ביכולות של הטלוויזיה: מסך ותפריטים בעברית, קלות ההפעלה, היקף התכנים המסופקים, מהות מכשירי קצה נתמכים ועוד. עד לאחרונה הובילה את התחום הזה חברת סמסונג, כשלאחרונה נכנסה לתחום בישראל חברת LG עם קו חדש של טלוויזיות Smart TV הכולל מסכי 4K, מסכי Full HD ומסכי OLED קעורים ושטוחים, בהתבסס על פלטפורמת WebOS החדשה שלה. מחיר טלוויזיה חכמה יקר יותר בכ-30% ומעלה ממחיר טלוויזיה רגילה, וכדי לצפות במגוון תכנים רחב יותר מהחבילה הבסיסית החינמית, יש לשלם עוד דמי מנוי חודשיים ליצרן הטלוויזיה (בד"כ דמי מנוי די סמליים, בסביבות ה-10 דולרים לחודש).
 
ג. למי שאין תקציב להחליף את "הטלוויזיות הטיפשות" הקיימות אצלו בבית או במשרד ל"טלוויזיות חכמות", הדרך המהירה והקלה להפוך טלוויזיה רגילה ל"טלוויזיה חכמה" היא ע"י רכישת "מזרים מדיה". השוק מוצף ב"מזרימי מדיה" ובמחירים מאוד אטרקטיביים. "מזרים המדיה" הפופולרי ביותר בישראל הוא ה- .Google Chromecastהמוצר הזה עולה 35 דולרים בארה"ב או כ-200 ש"ח עד 220 ש"ח בחנויות רבות בישראל. לאחרונה, עברה המערכת של ה-Chromecast שדרוג משמעותי. כבר הופיעו בשוק מתחרים רבים לChromecast-, לרבות מחברת מיקרוסופט, אך יש יתרון בבחירת המוצר הזה, שכן מאחוריו נמצאת גוגל, שתדאג לשדרג כל הזמן את המערכת ולספק לה יכולות ותמיכה, מה שחסר בד"כ במזרימי המדיה הזולים, שמביאים לארץ בכמויות מסין ומטאיוואן.
 
ד. שידורי "עידן +". לאחר רכישת ממיר במחיר חד פעמי של כ-100 ₪, אפשר לקלוט את שידורי הטלוויזיה בחינם מהאוויר. כיום, רצוי לרכוש ממיר HD, שמחירו כ-150 עד 200 ₪, משום שבקרוב היקף ערוצי "עידן +" יעלה מ-6 עד ל-18 ערוצים וחלקם הגדול ישודר ב-HD. לכן, יש צורך בממירHD  כדי לקלוט את השידורים באיכות המשופרת. בנוסף, יש ב"עידן +" מגוון רחב של ערוצי רדיו באיכות HD. לעיתים, יש צורך לרכוש "מגבר קליטה" בכמה עשרות ₪ כתוספת לממיר, בגלל הכיסוי הלא מספק של שירותי "עידן +" לכל הארץ וקושי בקליטה בחדרים מסוימים בבית (למשל בממ"ד).
 
מה עם "החבילות הצרות" במודל החדש?
מדובר ברפורמה, שהכריז עליה שר התקשורת גלעד ארדן, שנועדה לספק שירותי טלוויזיה במחיר זול (יחסית) לציבור. זה כולל:
 
א. חברת YES מציעה חבילה, ששמה "חבילת יסוד", עם 3 מסלולים לבחירה (כל מסלול הוא ב-119.90 ש"ח, 10 אגורות פחות מהוט), כשבכל מסלול 23 ערוצים עם ממיר אחד מהסוג הישן של YES וניתן להוסיף על זה עוד ערוצים ויכולות בתשלום נפרד לכל תוספת.
 
כידוע, ל-YES יש הרבה יכולות ושירותים נוספים, כשהשירות החדיש ביותר קרוי YesGO, שלא נמצא בכלל באפשרויות ההרחבה של YES, מעל ל"חבילת היסוד" הללו. זו אולי הסיבה שאין ביקוש לחבילות הללו ב-YES.
 
ב. חברת HOT יצאה בחבילה דומה ששמה Compact עם 3 מסלולים לבחירה. 2 מהמסלולים הם ב-120 ש"ח לחודש עבור: 1) 23 ערוצים ב-Compact + ספורט ו- 2) 24 ערוצים ב-Compact + ילדים ונוער, חודש ראשון בחינם, ומסלול נוסף הוא ב-119 ש"ח עם חודש ראשון חינם והתקנה חינם, כולל 23 ערוצים, אינטרנט 30 מגה וטלפוניה עם 60 דקות חינם לכל יעד (נראה קצת לא הגיוני לבחור באחת מ2- החבילות ב-120 ש"ח, כשב-119 ש"ח מקבלים "טריפל" עם אינטרנט וטלפוניה, עם חודש ראשון חינם והתקנה חינם. זה תרגיל שקוף של הוט ללקוחות הפוטנציאליים, אם בכלל יש כאלו, לא לקחת את החבילות ב-120 ש"ח). גם כאן, ניתן להוסיף עוד ערוצים ויכולות מהמגוון הרחב שיש ל-HOT, בתשלום נפרד.
 
אז במי לבחור?
כפי שצוין, אין הבדלים במחירים בין הוט ליס. ההבדלים במגוון הערוצים הוא מינימלי, וזה עניין של טעם אישי, אם יש עניין בערוץ טלוויזיה מסוים, שקיים רק בהוט ולא קיים ב-YES ולהיפך.
 
מכאן, שהשיקול המרכזי בבחירה מצוי בכלל במקום אחר והוא בהרגלי הצריכה של כלל שירותי התקשורת. לכן, יש לקחת כאן בחשבון את ההבדלים בין הוט ל-YES שהם:
 
א. YES הקדימה את הוט במתן שירותים על רשת האינטרנט הנייח והנייד. ל-YES יש מגוון שירותי טלוויזיה שאין להוט דוגמת: YesGO (שירותי טלוויזיה משולבים בסמארטפון, במחשב ובטאבלט, על כל רשת אינטרנט כולל האינטרנט הסלולרי), YesMultiroom (התחלת צפייה בתכנית בטלוויזיה בחדר אחד והמשך הצפייה בטלוויזיה אחרת בחדר שני, ללא קטיעה במעבר בין החדרים והטלוויזיות), YeStreamer (צפייה בתכנים על המחשב), MyTV (המלצות לצפייה אישית והפיכת התכנים לאישיים). אולם, כאמור לעיל, השירותים של YES אינם זולים מאלה של הוט, הם פשוט כוללים יותר יכולות נלוות.
 
ב. הוט מקדימה את YES מזה מספר שנים בכך, שהיא מציעה "שירותי טריפל" ללקוחותיה (ורוב לקוחות הם אכן במסלולי הטריפל). להוט פס רחב עד 200 מגה עם קופסת FiberBox ורוחב פס שאין בבזק. מי שמשלם בנפרד על כל שירות (תשתית, טלפוניה, אינטרנט), משלם כיום ביוקר. מדובר בעיקר בלקוחות בזק, משום שבגלל תנאי הרגולציה (מה שמכונה "הפרדה מבנית") היא אינה יכולה להציע ללקוחותיה שירותי טלוויזיה (של YES) ביחד עם שירותי הטלפוניה והפס הרחב לאינטרנט שלה.
 
חשוב להזכיר, שברכישת חבילות "טריפל" כולל מרכיב הפס הרחב לאינטרנט רק את התשתית. שירותי האינטרנט במקרה זה אמורים להירכש בנפרד מספק האינטרנט (ISP). מול זה, יש הצעות רבות של חבילות משולבות של תשתית אינטרנט + שירותי אינטרנט (לעיתים משולב בשירותי טלפוניה), חבילות, שגם הן מביאות לחיסכון שנתי משמעותי מול רכישה של כל רכיב תקשורת בנפרד. אולם, בגלל תנאי הרגולציה הקיימים בישראל אין חבילות משותפות של כל מרכיבי התקשורת גם יחד.
 
לכן, ההחלטה הראשונה, שכל צרכן אמור לקבל היא: האם להעדיף שירותי תקשורת משולבים עם טלוויזיה אבל בלי שירותי אינטרנט (אותם יש לרכוש בנפרד), או להעדיף שירותים משולבים תשתית אינטרנט ושירותי אינטרנט אבל בלי שירותי טלוויזיה (אותם צריך לרכוש בנפרד). בכל מקרה, תשומת לב, שרכישת שירותי תקשורת נפרדים בבזק אינה כדאית ויש לחפש בבזק רק מבצעים שמשלבים כמה שירותים.
 
ההחלטה הראשונית הזו מובילה לתוצאות שונות לחלוטין במענה לשאלה: ממי כדאי לרכוש את חבילות התקשורת המשולבות. בחבילות של תשתית אינטרנט + שירות אינטרנט (ולעיתים גם טלפוניה) יש תחרות בין מספר לא קטן של ספקי שירות והשונות במחירים בין הספקים היא גדולה ויש כאן כל הזמן תחרות על הלקוחות. לעומת זאת, בחבילות של טלוויזיה עם תשתית אינטרנט וטלפוניה יש רק שחקן אחד בשוק (הוט).
 
שורה תחתונה:
"צרכנות נבונה" היא שם המשחק ויש לדבוק בה. הכוח אמור להיות בידי הצרכן ואין כל סיבה, שהוא ייפול ב"מלכודות הדבש" הקיימות עדיין בעולם התקשורת.
  
מאת: מיכאל פנחס, אוקטובר 2014.
מהנדס תקשורת ומחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
שירותי טלוויזיה



 
 
Bookmark and Share