Telecom News - אם יש חברים, לא צריך פרוטקציה. ככה עובד איגוד האינטרנט הישראלי

אם יש חברים, לא צריך פרוטקציה. ככה עובד איגוד האינטרנט הישראלי

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> אם יש חברים, לא צריך פרוטקציה. ככה עובד איגוד האינטרנט הישראלי
כל עובדי וספקי השירותים של איגוד האינטרנט הישראלי נבחרו ללא כל הליך של מכרז, או אפילו "פטור ממכרז" מתועד. העסק התפוצץ כעת, כשאחד מחברי הוועד ביקש לבדוק למה זורקים עוד כספים על שירות וספק חדש בלי כל הליך מכרזי. פרק ראשון בחשיפות על הנעשה מאחורי הקלעים של איגוד האינטרנט הישראלי.
מאת: אבי וייס, 4.10.14, 20:15איגוד האינטרנט הישראלי

לאיגוד האינטרנט הישראלי, שניזון מכספי כל מי שמחובר או פועל באינטרנט בישראל, יש כמות לא גדולה של עובדים וספקים. בעקבות פניה של חבר ועד (כאן), רועי שלומי, לבדוק למה שופכים כסף על שירות חדש וספק חדש בלי כל הליך של מכרז או איזה הליך תקין של בחירת ספק ושירות, התברר, שפנייתו מתקבלת בהתנגדות מצד אלה המעוניינים, "שהחגיגה תימשך" בלי כל תיעוד, שקיפות ודיווח. כך, "מרחו אותו" ובגדול. 

כבר חשפנו כאן, שיש חברי ועד ומקורבים להם, במספר די מבהיל (9 אלף איש), שלא משלמים מזה שנים רבות בעד הדומיינים הקיימים ברשותם. כך, כל הפראיירים האחרים, שמשלמים על הדומיינים באינטנט הישראלי מחירים מופקעים, כולל כותב שורות אלו, מממנים מכיסם את כל המתחמקים הללו מתשלום. אגב, למרות החשיפה ולמרות הדרישות לתיקון המחדל מצד חברים רבים מהאיגוד (שחלקם עזב את האיגוד בעקבות הכתבה. חשפנו כאן את תהליך בריחת חברים מהאיגוד, כך שכיום הוא מונה פחות מ-400 חברים), המחדל המדהים הזה לא תוקן עד רגע זה. די ברור למה. 

כעת מתברר, שהמנגנון של עקיפת כל נורמה הוא רחב יותר מהסיפור של התחמקות מתשלום על דומיינים למקורבים. כדי להימנע מהתנגשות ב"חוק העמותות" האוסר "חלוקת רווחים" של העמותה לחבריה במישרין או בעקיפין (צילום הקטע בחוק מצוי כאן), מצאו באיגוד האינטרנט בישראלי שיטה מתוחכמת: הכסף מהרווחים העצומים מועבר לאנשים המקורבים באמצעות בחירתם לספקים של האיגוד (ו\או כעובדים שכירים של האיגוד, לתפקידים חסרי תוכן ומהות), ללא כל הליך מכרזי מתועד. זו, אגב בין היתר, הסיבה, שיש חקירה כנגד התנהלות האיגוד, כפי שחשפנו כאן. עפ"י מה שידוע לנו, החקירה תסתיים רק במהלך 2015.

לאור מה שהתגלה בבקשה הקטנה של חבר הועד, שניסה להבין למה מחליטים להוציא כסף על ספק חדש בלי כל הליך מסודר ולאור העובדה, שבמקביל לו, חבר ועד אחר, לביא שיפמן, חשף בבלוג האישי שלו באינטרנט, עוד פרק מסדרת התעלולים של "אם יש חברים לא צריך פרוטקציה" - כאן, וחשף את הקלות הבלתי נתפסת של "זריקת כספים ציבוריים באוויר"), פניתי להנהלת העמותה בשאלה הבאה:
"מדוע בעלי תפקידים מרכזיים המספקים שירותים לאיגוד האינטרנט נבחרו ונבחרים ללא כל מכרז או איזה הליך חוקי \ פרוצדורלי אחר?
בין היתר כוונתי ל:
AB
CD".

השמות האמיתיים הושמטו כאן והוחלפו בקודים סתמיים, מהסיבה הפשוטה, שהם הוצגו רק לצורך ההדגמה של הבעיה. AB הוא ספק ותיק מאוד של האיגוד ו-CD הוא ספק חדש של האיגוד. שמותיהם הובאו רק להדגמה של בחירת ספקים ללא כל הליך מסודר. השמות לא חשובים. חשוב לטפל בתופעה, בשיטה שהולידה את המצב הזה.

להפתעתי, קיבלתי את התשובה הבאה, מד"ר אלון הסגל, נשיא איגוד האינטרנט הישראלון הסגלאלי (בתמונה משמאל): "מנהלות העמותה תצורנה איתך קשר על מנת להסביר לך את נוהל הרכש שלנו מול הספקים, לרבות מקרים ספציפיים בהם אישר הוועד באופן ייחודי, ספק יחיד. חשוב להבהיר, ש-AB הינו\ה חבר\ת הועד המנהל ואינו\ה ספק\ית של האיגוד." 

התשבה הזו הפתיעה אותי מכמה סיבות:
1. אני לא זקוק להסברים איך עובדים תהליכי רכש, מכרז, פטור ממכרז, ספק יחיד וכיו"ב. אני עוסק בתחום הזה ומקרוב, שנים רבות.... האתר מלא בכתבות שלי בתחום הזה...
2. שום מנהלת לא הציגה לי איזה נייר מסודר של החלטות של "הפטורים ממכרזים", שהיו באיגוד מאז הקמתו ועד היום. להיפך, נטען באזני, שאין ניירות ולא נמצאו ניירות מסודרים של אישורים ל"פטורים ממכרז" או "ספק יחיד", לשום ספק של האיגוד, בשום מקרה. 
3. ההכחשה לגבי AB הייתה בעיני תמוהה ביותר. כי ידוע, ש- AB היה\הייתה שנים לא מעטות ספק של האיגוד. אני עצמי ראיתי זאת בשנים, שהייתי חבר האיגוד. נדמה מהתשובה שקיבלתי, שד"ר אלון הסגל החליט "שקל לעבוד עלי", בתשובה "מצוצה מהאצבע". 

לכן חזרתי ושאלתי את נשיא איגוד האינטרנט שאלה מאוד קצרה:
"AB לא קיבל\ה מעולם כסף מהאיגוד כספק\ית?"

בעקבות שאלה נוקבת זו, קיבלתי תשובה אחרת לחלוטין, מד"ר אלון הסגל, נשיא איגוד האינטרנט:
"מר וייס שלום רב.
1. בקשתך למידע הועברה למנהלות העמותה. הן בוחנות את השאלה ויעבירו אליך תשובה מפורטת בהקדם.
2. אגב, בתקופה זאת, AB הינו\ה חבר\ת הועד המנהל ואינו\ה ספק\ית ולכן לא ברורה לי שאלתך לגביו\יה.
האם כוונתך לשאול כיצד בחר האיגוד את הספקים שלו לפני כ-5-6  שנים? (שהרי רק אז נבחר\ה AB כספק\ית של האיגוד). שאם כן, כאמור יש צורך בבירור מעמיק יותר שלאחריו תוכל המנהלת להעביר את תגובתינו אליך.
3. לגבי היועצים המשפטיים של האיגוד, שמלווים את האיגוד באופן מקצועי מספר רב של שנים, אלו נבחנו לא פעם באופן מקיף על ידי מנהלי ומנהלות העמותה בעבר ובהווה על פני קריטריונים של איכות, עלות וזמינות, ומתברר שמבחינת האיגוד הם עולים על מתחריהם.
וכאן אבקשך לחדד יותר את שאלתך. האם אתה מתכוון לבחירת ספק זה כיועץ משפטי בשוטף של האיגוד או בחירתו לפירויקטים ספציפיים הנדרשים לפעילות ייחודית?
כשתחדד את שאלתך, יוכלו המנהלות לתת לך פירוט ברור יותר של תהליך בחירת ספקים הרבים על ידי האיגוד בכללתו.
ד"ר אלון הסגל
​נשיא איגוד האינטרנט הישראלי."

טוב, עכשיו הכל מובן לי...

זו כל התשובה, אם מישהו לא הבין. אין מעבר לזה מאומה וגם לא יהיה מאומה. שום פירוט שכביכול איזה מנהלת תעביר לי, אי שם בעתיד, אם אחדד את שאלותי... אין יותר, כי כבר בדקתי וחידדתי... בקצרה: כלום. הכאוס בתחום בחירת הספקים היה ונשאר. אמנם קיבלתי הבטחה שבעתיד "יהיה בסדר", אבל את ההבטחות הללו אני מכיר היטב, מנסיוני רב השנים בהתנהלות של איגוד האינטרנט הישראלי. שורה תחתונה: תשובה של התחמקות אלגנטית ויפה מהבעיה... כרגיל, "מרחו אותי".... כמו ש"מרחו" את חברי הוועד המוזכרים בתחילת הכתבה. 


בפרק הבא בסדרת החשיפות, נחשוף את כל הסכומים (סה"כ כ-11 מיליון ש"ח), מהיכן הם מגיעים ולאן הם הולכים. נחשוף איך הכסף שלי ושל שאר הפרייארים (למעשה כל תושבי ישראל שמשתמשים באינטרנט) "זורם" באיגוד האינטרנט הישראלי ולמי. יהיה מעניין...
 
לאן הולך הכסף?



 
 
Bookmark and Share