Telecom News - IoT מגיע לעולם הדלתות: פתרון מהפכני לשליטה על הדלת בסמארטפון

IoT מגיע לעולם הדלתות: פתרון מהפכני לשליטה על הדלת בסמארטפון

דף הבית >> חידושים הכרזות >> IoT מגיע לעולם הדלתות: פתרון מהפכני לשליטה על הדלת בסמארטפון
IoT מגיע לעולם הדלתות: פתרון מהפכני לשליטה על הדלת בסמארטפון
מאת: אבי וייס, 13.10.14, 14:30
נפתלי סדן
 
סטארטאפ מנהריה מביא פתרון ייחודי ומאובטח לעולם הדלתות האלקטרוניות: ניהול ושליטה על הדלת מרחוק בסמארטפון דרך הענן עם אפליקציות לאנדרואיד ולאייפון עבור בתים פרטיים, חדרים להשכרה, בתי מלון, עסקים, מפעלים ומערכות ביטחוניות, ומחפש השקעה לפריצה לשוק הבינ"ל.
 
"יש התעניינות רבה בכל העולם לגבי פתרונות IoT ואנו מציבים את עצמנו בחזית הטכנולוגיה עם פתרון מלא לדלת הכניסה. זה משתלב היטב ברעיון של 'בית חכם' ולכן אנו צופים עלייה בביקוש לפתרון הזה", מתאר נפתלי סדן, מייסד שותף, וסמנכ"ל פיתוח עסקי, שיווק ומכירות SDS. "אנו לא פוגעים במבנה הדלת אלא מוסיפים עליה 'שכבה חכמה' המספקת פתרון כולל למשתמשים בה".
 
קיימתי ראיון בלעדי עם נפתלי סדן (בתמונה), כדי לשמוע על מימוש הרעיון של IoT (ר"ת: Internet of Things) בעולם החדש של ה-Home Automation Security. הפתרון החדשני של חברת SDS מנהריה הופך כל דלת כניסה "טיפשה" לבית, ל"דלת חכמה" המחוברת לענן ברשת האינטרנט והנשלטת ע"י בעליה מרחוק מהסמארטפון באמצעות פתרון בשם ADIOS Lock.
 
שאלה: מהיכן צמח הרעיון של "דלת חכמה"?
נפתלי סדן: "אנו 3 שותפים, שאחד מהם כבר לפני 16 שנה פיתח והמציא פתרון כניסה לבית, אך זה לא הצליח להתרומם. הפתרון אז נועד לפתור את הבעיה עבור כל מי שיש לו צורך בכניסה לבית ללא מנעול, בעיקר אנשים עם מוגבלויות ובעיקר מוגבלויות בידיים. זה היה מיועד לאנשים הדורשים הנגשה, למשל נכים, שלא יכולים להשתמש במפתח.
 
לפני כ-6 שנים הצעתי ליצור מהרעיון הזה מוצר חדש, שהוא מערכת הפעלה לדלת ללא מפתח, מוצר המבוסס על אותם עקרונות, אך עם השילוב של העולם החדש: סמארטפונים, ביומטרי וענן. כך, נכנסנו לעולם ה-IoT. לקח זמן עד שהגענו למימוש של הרעיון הזה וכעת אנו יוצאים אתו לשוק.
 
הרעיון שלנו שונה ממה שיש בשוק. מזה שנים רבות יש מנעולים אלקטרוניים רבים בעולם במגוון רחב של פתרונות. אולם, הם דורשים החלפת המנגנון הקיים בדלת ומספקים פתרון לא מספיק אמין ולא מספיק פשוט להפעלה. זו הסיבה, שרוב המנעולים האלקטרוניים הקיימים בשוק העולמי - נכשלו.
 
אנו אומרים: ממילא יש בדלת מנגנון נעילה ופתיחה טוב, למה להחליף אותו? אפשר להפעיל אותו במערכת אלקטרונית חכמה. זה הייחוד שלנו.
 
במציאות של עולם הפריצות ראינו, שרוב הפריצות לבתים (לא דרך החלונות או המרפסות) נעשות היום ע"י צילום המפתח הקיים בידי האנשים. מצלמים את המפתח בסמארטפון, ואז אפשר לשכפל את המפתח ולהיכנס חופשי לכל בית, לא חשוב איזה מנעול יש לו".
 
שאלה: ממה
המנעול לדלת מורכב הפתרון שלכם?
תשובה: "זו מערכת המורכבת מעל למערכת הקיימת (ראה סרטון למטה). היא דואגת, שהדלת כל הזמן תהיה במצב נעול, מה שמונע את השכחה של נעילת הדלת גם שנמצאים בבית. זו מערכת שכמעט בלתי ניתן לפרוץ אותה והיא בוודאי ברמת אבטחה הרבה יותר גבוהה מכל הפתרונות האחרים הקיימים בשוק.
 
את המערכת כולה פיתחנו אצלנו בנהריה במחלקת הפיתוח שלנו. זו מחלקה המורכבת ממהנדסים, שעבדו ברפא"ל ובמקומות דומים על מוצרי ביטחון. הידע והניסיון שלנו בשוק הביטחוני עזר לנו לפתח מוצרים המתאימים גם לשוק האזרחי.
 
המערכת כוללת מנוע זעיר ומערכת הפעלה, חיבור אלחוטי ומערכת זיהוי. הלקוח יכול לבחור במגוון פתרונות של זיהוי וחיבור. אנו מציעים כרמה הבסיסית חיבור RFID עם קודן מאובטח. הקודן מדבר עם האפליקציה ופותח או סוגר את הדלת. הזיהוי יכול להיות לפי בחירת הלקוח: ביומטרי, זיהוי פנים, טביעת אצבע או כל שיטה אחרת.
 
הפתרון ברמה יותר מתקדמת הוא של אפליקציה סלולרית. המערכת מקבלת את האישור מהסמארטפון. זה יכול להיות משולב כהגנה כפולה עם מערכת טביעת האצבע הקיימת כבר באייפון 5 ו-6 או במכשירי אנדרואיד דוגמת סמסונג גלקסי 5.
 
מכאן, שאנו מתאימים את הפתרון לכל צורך של הלקוחות וכל אפשרות של גישה, עם שילוב מלא במערכת המיגון הקיימת כבר בדלת מבלי לפגוע בה, ומוסיפים מעליה שכבת מיגון חכמה בכמה תצורות".  
 
שאלה: האם אין פתרונות כאלה בעולם?
תשובה: "תתפלא שאין. זה מוצר ייחודי בשוק ולכן הוא התקבל בהתלהבות גם בארץ וגם באירופה. המשתמשים מקבלים כאן פתרון המשלב כמה תכונות יחד: מתאים לכל דלת, נעילת בריחים שלמה, אין תלות ביצרן הדלתות, אין תלות בסוג הדלת וסוג המנעול. כל זאת, במערכת חכמה החסינה לפריצות.
 
השוק הביתי קלט מיד את היתרונות בפתרון הזה. יצאנו לאחרונה לשוק עם אפליקציות לאנדרואיד ולאייפון, גם למחשב מרוחק. בנוסף, הגענו למסקנה, שהפתרון הזה מתאים גם לשווקים חדשים, שכלל לא היינו בהם קודם. למשל, שוק המלונאות המבוזרת".
 
שאלה: איך מיושם הפתרון הזה לשוק המלונאות המבוזרת?
תשובה: "שוק המלונאות המבוזרת הוא שוק בצמיחה אדירה בכל העולם וגם בישראל. התופעה הבולטת ביותר היא הצמיחה המטאורית של אתרים דוגמת Airbnb או בוקינגדוטקום. מדובר באתרים בהם יש ממאות אלפי עד מיליוני יחידות דיור. זה החל באירופה והתפשט לכל העולם. זה שוק של עשרות מיליוני דירות להשכרה על בסיס יומי או חודשי.
 
יש בעיה חמורה לנהל דירות להשכרה בדרך הזו. במיוחד אם אתה בעל הדירות והדירות שלך מבוזרות. כל החלפת דייר מחייבת החלפת מפתחות. איך תחליף מפתחות כל כמה שעות או כל כמה ימים בכל דירה? מה תעשה עם אבדן מפתחות? יש כאן בעיה קשה של ניהול ושליטה.
 
הבעיה היותר חמורה היא בעיית 'זליגת הרווחים'. דהיינו: הונאות וגנבות חדרים. מתברר, שיש שיטות הונאה רבות, למשל מהשכרת חדרים ע"י עובדים של הרשת, שיודעים מתי הדירה פנויה, מה שיוצר סיכוני ביטוח וסיכנוני מס לבעלים, שלא יודעים על ההשכרות הפירטיות הללו. בנוסף, האורחים הלא מאושרים יוצרים סיכון משל עצמם בשימוש בדירה, עם נזקים אפשריים ובלאי.
 
מה שאנו מספקים לבעלי הדירות זו מערכת לשליטה מרחוק על הדלתות. אין יותר מפתחות. הבעלים יכול לשלוט על כל מי שנכנס ויוצא מהסמארטפון שלו, כשהוא נמצא בכל מקום בעולם, מתוך מערכת הנמצאת בענן. התוכנה שוכנת בענן והוא יכול לנהל את השכרת הדירות בקלות בלי כל סיכונים. הבעלים יכול לתכנת כל דבר, כולל שעת כניסה ויציאה של כל שוכר. הוא רואה את מצב הכניסה והיציאה בכל דלת ב-Online. הדלת מקושרת לאינטרנט כל הזמן".  
 
שאלה: מה שיטת החיבור של הדלתות לאינטרנט?
תשובה: "לאחר מחקר ארוך בחרנו בגישת ה-ZigBee. כל  פתרון אחר לרבות מודם סלולרי היה גומר את הסוללה במערכת מאוד מהר. מודם סלולרי או אפילו רכיב WiFi יגמור את הסוללה. הם צורכים המון זרם, יחסית לפתרון של ZigBee. בנוסף, למודם סלולר יש בעיות של כשלי הפעלה ובעיות של כיסוי סלולרי ונפילת רשת סלולרית. אנו מונעים את הצרות הללו.
 
כך, המערכת בדלת מחוברת באלחוט בגישת ה-ZigBee ליחידת בקר קטנה הנמצאת בתוך הבית. יחידה זו מחוברת בחיבור רשת או ב-WiFi לרשת האינטרנט הקווית הקיימת בבית.
 
כך, הרכיב של ה-ZigBee בדלת מדבר עם הבקר, שזו ממש קופסה קטנה, שמתקינים אותה ליד הנתב הביתי. הבקר יכול לדבר עם כמה דלתות במקביל. כך, שבעל בית, שיש לו כמה דירות, יכול להתקין בקר אחד על עד 10 דירות. כך ניתן לנהל מבקר אחד עד 10 דלתות במקביל.
 
במערכת שלנו, הסוללה מחזיקה מעמד כחודשיים עד שלושה, תלוי בהיקף השימוש בדלת. הסוללות הן סוללות נטענות. כך, שניתן להחליף בקלות סוללה קיימת בסוללה רזרבית הנמצאת בטעינה.
 
בחודש הבא נרחיב את הפתרון הזה לפתרון, שאנו קוראים לו: 'מלון ללא דלפק קבלה'. ניתן יהיה לנהל מלון שלם בלי פקיד קבלה, שמחלק מפתחות ומקבל מפתחות מהאורחים. הכל ינוהל בענן מהסמארטפון של בעל המלון. זה פתרון ייחודי בענף המלונאות ומתאים לכל סוגי המלונאות, לא רק למלונאות המבוזרת".
 
שאלה: למה שבעלי בתי מלון או דירות להשכרה ייקחו את הפתרון שלכם?
תשובה: "הסיבה מאוד פשוטה: כסף. הפתרון שלנו מונע זליגת הכסף מתעשיית המלונאות. עפ"י מחקרים, 7% עד 8% מהמחזור של המלונאות המסורתית זולג, שזה נזק כבד יותר לענף המלונאות. אין מחקרים על המלונאות המבוזרת. אולם, מההערכות שלנו ושל אחרים, הזליגה של הכסף במלונאות המבוזרת היא לפחות כפולה מהזליגה במלונאות המסורתית. דהיינו: כ-15% מההכנסות זולגים בהונאות ותרמיות מכל הסוגים.
 
בנוסף, הפתרון שלנו משנה את כל הגישה של השכרת דירות וחדרים. במערכת שלנו אפשר להשכיר לפי שעות עם מעקב Online אחרי כל משכיר. הפתרון שלנו מתאים לעולם ההשכרה ולעולם המלונאות והוא טוב יותר מכל פתרון אחר הקיים בשוק, כולל פתרונות פרימיטיביים של השארת המפתח מתחת לשטיח בכניסה או בעציץ ליד הכניסה. גניבת מפתחות ושכפולם הן עובדה קיימת ואנו מבטלים אותן לגמרי ומונעים את כל שאר סוגי ההונאות".
 
שאלה: מה עלות הפתרון שלכם?
תשובה: "המערכת עם ההרכבה עולה סביב ה-2,200 ₪ לבית. לעסקים אנו מספקים את המערכת בליסינג תפעולי, כשהעסק משלם רק על ההתקנה באופן חד פעמי ומשלם דמי שימוש של כ-90 ₪ לחודש, כולל האפליקציות והשירות בענן לחודש בגישת ה-SaaS".
 
שאלה: לאן אתם מתפתחים?
תשובה: "נכנסנו לענף הנמצא בצמיחה, ענף ה-IoT. אנו תואמים את תקני ה- IoT הקיימים. נכנסו לכמה שווקים והתאמנו את המוצר לתקינה ולרגולציה המקומית.
 
אחת הבעיות, שאנו עוסקים בפתרונה, זו בעיית התקנת המערכת. כרגע אנו זקוקים לאינטגרטור מקומי לצורך ההתקנה על כל דלת. אנו סבורים שנוכל להגיע למערכת עם התקנה עצמית ללא צורך במומחה מתקין.
 
בנוסף, ביצענו התאמה של המערכת עבור כוחות הביטחון. יש שם צורך בשליטה על דלתות ואנו מספקים פתרון הנמצא במערכות הביטחון הכי רגישות בארץ ובעולם. זה עומד בקריטריונים הכי רגישים ונוקשים של אמינות ובטיחות. אנו מספקים ביטחון לבעל הדלת שהוא שולט בה ב-100% כל הזמן.
 
אנו מתפתחים למערכות יותר קטנות, עם מראה חזותי קטן ויפה יותר. כ"כ, אנו עובדים על שיפור הזיהוי הביומטרי ושיפור של האפליקציות.
 
אנו מעוניינים לספק מענה לצרכים רחבים יותר ומסובכים יותר בהתאם לדרישות, שאנו מקבלים מהלקוחות שלנו. כ"כ, אנו מבצעים התאמה של הפתרון לשווקים ורטיקאליים לפי צרכים הקיימים במדינות השונות.
 
אנו עובדים כעת לשלב בענן את המערכת שלנו למערכות מקבילות, בראש וראשונה למערכות גבייה – Billing. כך, שהלקוח שלנו יקבל בענן יכולת לא רק לשלוט על הדלתות מבחינת כניסה ויציאה אלא גם יכולת באותו ענן לבצע את הטרנזקציות הכספיות מול הלקוחות. כך, יהיה לו פתרון מלא של השכרת חדרים או דירות במערכת אחת".
 
שאלה: מה ה
לוגו SDSחלום המקצועי שלך?
נפתלי סדן: "גודל השוק כפי שהוגדר ע"י חברות מחקר, שבדקו את שוק הדלתות האלקטרוניות, הוא בסביבות 35 מיליארד יורו בשנה. זה כולל בתי מלון, בתים פרטיים, מפעלים, מערכת הביטחון וכיו"ב. זה שוק המשנה מהר את אופיו. יש בו קצב גידול דו ספרתי. הצפי הוא, שעד 2020 מעל ל-70% מהדלתות המותקנות באירופה תהיינה דלתות אלקטרוניות. תזכור, שאך לפני כ-30 שנה לא היה דבר כזה. דלתות נעלו רק במפתח.
 
בהתחלה, דלתות אלקטרוניות היו נחלת אנשים עשירים ומערכת הביטחון. אבל, כיום זה כבר לא נכון. יש דלתות אלקטרוניות בכל מקום. להערכתי, נעילה חשמלית תהפוך לסטנדרט בשוק העולמי כי הכל הולך למוצרים אלקטרוניים המחוברים לאינטרנט. אני מאמין, שנוכל להתאים את עצמנו לשוק המתפתח הזה.
 
החזון שלנו, שנהיה חברה מובילה, חברה עולמית המנהלת דלתות. זה עולם חדש הנמצא בפני צמיחה. אנו מקווים ומאמינים, שהשוק העולמי יקבל אותנו בשמחה. אנו בשלבים ראשונים להגשים את החלום שלנו.
 
השקענו מיליוני ש"ח ב'הוכחת היתכנות'. חלק מהכסף בא מכיסנו וחלק ממענקי המדען הראשי במשרד הכלכלה. כיום, אנו מחפשים השקעות כדי לבצע פריצת דרך לשוק העולמי. בעיקר בתחום השיווק. התחלנו במגעים להשקעות של כ-15 מיליון ₪, שרובם יושקע בשיווק והמשך פיתוח וייעול הייצור. אני מקווה ומאמין, שנוכל להשיג את היעדים השאפתניים, שהצבנו לעצמנו".
 



 
 
Bookmark and Share