Telecom News - התקשורת בכלים בלתי מאוישים - המפתח המרכזי להצלחה בשדה המערכה

התקשורת בכלים בלתי מאוישים - המפתח המרכזי להצלחה בשדה המערכה

דף הבית >> בקהילה >> קריירה >> התקשורת בכלים בלתי מאוישים - המפתח המרכזי להצלחה בשדה המערכה
התקשורת בכלים בלתי מאוישים  - המפתח המרכזי להצלחה בשדה המערכה
מאת: דב לחמן, 4.11.14, 18:00ASU&R 2014
 
חשיפת טכנולוגיות התקשורת, שמאחורי כלי הטייס והרובוטיקה הבלתי מאוישים והלקחים, שנלמדו מהפעלת התקשורת במבצע "צוק איתן", בכנס ייחודי ומרתק, שיוקדש לנושא זה.
 
מל"טים (ר"ת: מטוסים ללא טייס) מכל הגדלים הטסים מעל שדה הקרב, כלי רכב בלתי מאוישים המתגברים על מכשולים קרקעיים קשים או כלי שיט בלתי מאוישים השטים בים סוער הם מחזה נפוץ. אולם, הם חייבים ל"דבר" באופן רציף עם כוחות הקרקע, הכוחות הימיים או עם כלים בלתי מאוישים אחרים ולהעביר להם נתונים וחוזי בצורה בהירה ובזמן אמת. בישראל פותחו מערכות העושות את המשימה הזו בהצלחה מרשימה.
 
במבצעים צבאיים מיוחדים, בביטחון שוטף או בפעולות סיוע בעת אסונות טבע, באוויר בים או ביבשה, תופסים הכלים הבלתי מאוישים מקום הולך וגדל. בצורך בהם ובהכרח בשיתופם כמעט בכל אירוע צבאי, ביטחוני או מודיעיני - כבר אין צורך לשכנע אף מפקד או לוחם בשטח.
 
אין תחליף לחוזי (וידיאו) בזמן אמת וברזולוציה גבוהה אותו משדר כלי טיס בלתי מאויש ישירות למסופון של קצין המודיעין החטיבתי או הגדודי לפני כל פעולה או בעת שהייה במגנן. התמונה המגיעה מגובה רב ומזוויות שונות ביום ובלילה כמעט בכל תנאי מזג אוויר ובסיכון מינימלי לכוחות הלוחמים, מספקת שכבת הגנה נוספת ומידע, שכמעט בלתי ניתן היה להשיגו בלעדי התוצר המגיע מכלי הטיס הבלתי מאויש.
 
במבצע "צוק איתן" הופעלו כטב"מים (ר"ת: כלי טיס בלתי מאוישים) רבים מסוגים שונים למגוון מטרות, פעולות ומתארים מבצעיים ייחודיים וסיפקו מודיעין איכותי בזמן אמת. היכולת "לראות מעבר לגבעה" – חלומו של כל קצין מודיעין, הפך לממשי וסיפק יתרון מהותי לכוחות,שפעלו ברצועת עזה, בעיקר עקב סוג הלחימה הייחודי – צבא סדיר מול ארגון טרור.
 
בעיראק ובאפגניסטן, בסוריה ואל מול דאע"ש מפעילה ארה"ב מערכים מורכבים וענפים של כלים בלתי מאוישים למגוון משימות החל ממודיעיניות וכלה בהתקפיות ע"י שימוש במל"טים כנושאי חימוש רב ומגוון.
 
המשותף לכל מתארי ההפעלה המבצעיים ולכל הכלים הבלתי מאוישים, בין אם הם מופעלים באוויר בים או ביבשה, במזה"ת או בהודו, למטרות מחקר או ביטחון הוא אחד: תקשורת.
 
בלי תווך תקשורתי בעזרתו נשלטים, מפוקדים ומבוקרים הכלים הבלתי מאוישים דומה, שאין בהם כל תועלת: הם לא יוכלו להמריא או לנחות, לקבל הנחיות טיסה או להעביר חיוויים בזמן אמת למפעילם בקרון הפיקוד על הקרקע.
 
דומה, שהקריטיות של 'דומיין' התקשורת בכלים הבלתי מאוישים עולה מדרגה כל העת,. צרכני הכלים מחד דורשים יכולות טובות יותר ויצרניהם מפתיעים מאידך, חדשות לבקרים, בשכלולים שונים ומעניינים של התקשורת הדרושה לשליטה בכלים.
 
בתערוכת AUSR2014 הקרובה, ניתן יהיה לראות את המקום הנכבד השמור לעולם התקשורת בכלים הבלתי מאוישים והרובוטים.

על קצה המזלג, אלה הם החידושים האחרונים בתחום:
  • תקשורת רחבת פס: דרישה הולכת וגדלה להגדלת רוחב הפס (Down Link), בעיקר לטובת העברת חוזי On-Line ובאיכות HD.
  • שיהוי (Latency) מינימלי של הערוץ: למשמעות העברת תמונה בזמן אמת לכוחות לוחמים בשטח או לתיאום ארטילריה יש חשיבות עצומה. העברת מידע בעיכוב (אחרי שניות) יכולה לעלות מחיר כבד בחיי אדם. הקטנת השיהוי קריטית גם לניהוג ופיקוד כלי הטיס (Up + Down Link).
  • רציפות ערוץ התקשורת ומניעת קטיעתו ולו לזמן קצר. תכונה זו מושגת גם באמצעות התקנים פיזיים לעקיבה אחרי כלי טיס בלתי מאויש.
  • הצפנה: הצורך לשמור על המידע ולהגן עליו קריטית.
  • מיגון ערוץ התקשורת מפני אמצעי ל"א (ר"ת: לוחמה אלקטרונית) – באמצעות דולגים ושיטות אחרות.
  • תמיכה בתקנים מרובים: פיקוד, שליטה ובקרה, חוזי, תעופה.
 
מפגן אווירי ויבשתי מרשים: תערוכת ותצוגת הכלים הבלתי מאוישים, AUSR 2014 - המקצועית והגדולה מסוגה בישראל, תתקיים השנה ב- 26 בנובמבר, באמפי-פארק החדש בראשון לציון.
 
 דב לחמן
מאת: דב לחמן, נובמבר 2014
iHLS - Managing Editor
 



 
 
Bookmark and Share