Telecom News - תנועת הטלפוניה בעולם עברה מהפך: ההשפעה הגדולה ביותר - של המוסלמים

תנועת הטלפוניה בעולם עברה מהפך: ההשפעה הגדולה ביותר - של המוסלמים

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> תנועת הטלפוניה בעולם עברה מהפך: ההשפעה הגדולה ביותר - של המוסלמים
אריק קליין, יועץ וחוקר בכיר גרינפילדטק: "חל שינוי משמעותי בחודשים האחרונים בהתנהגות המשתמשים ברשתות הטלפוניה בעולם. התבנית של חגי הנוצרים נעלמה והוחלפה בתבנית התלויה בחגי המוסלמים, שמקורה בארצות המערב. יש צורך לשנות את כל מודלי התמחור של הטלפוניה בעולם ולבטל את התעריפים השונים והיקרים לשיחות לחו"ל". 
מאת: אבי וייס, 7.11.14, 12:30ניר סמיונוביץ

במפגש פורום VoIP On Tap, מיוזמתו של ניר סמיונוביץ (בתמונה משמאל), מנכ"ל גרינפילדטק, שנערך ביום 5.11.14, במשרדי גרינפילטק בנתניה, נחשפו נתונים מדהימים על השינויים בתעבורה הטלפוניה בעולם בשנה האחרונה ובדגש על החודשים האחרונים.

השינויים הללו משליכים על כל משטר התשלומים עבור שיחות טלפוניה במדינות העולם. פרטים בהמשך הכתבה. 

ניר סמיונוביץ, מנכ"ל גרינפילטק: "היום נציג 3 נושאים חדשים סביב עולם ה-VoIP והאסטריסק. נעסוק בניטור, נדווח תוצאות מפתיעות של ניתוח תנועת הטלפוניה הבינלאומית ונעסוק בהצפנה בטלפוניה.

במפגש הבא בדצמבר 2014 נעסוק בחידושים של האסטריסק גרסה 13, שכבר יצאה, ואסטריסק גרסה 14, שתצא בקרוב ותעשה מהפכה בעולם התקשורת. גרסה 14 זו גרסה של טלפוניה הנמצאת באופן מלא בענן. זה לא Hosted, לא VPS. זה שירות מלא בענן. זה ענן אמיתי ולא ענן מתחזה, כמו שספקי טלפוניה ושירותי תקשורת לא מעטים, גם בארץ, נוהגים לספר ללקוחות, שכאילו הטלפוניה שלהם בענן, מה שלא נכון עובדתית".

אריק קליין, יועץ בכיר וחוקר, גרינפילדטק (בתמונה משמאל)
אריק קליין: "אני חוקר מזה שנים את השינויים בהתנהגות עולם התקשורת ומזהה מגמות בתנועת הטלפוניה של מאות מיליוני לקוחות המשתמשים ברשתות חברות התקשורת ברחבי העולם.

את בסיס הנתונים אני אוסף מכמה מקורות, כשהמקור המרכזי היא תנועת הטלפוניה בשירות Humbug, שירות אותו אנו מתחזקים, בתנועת שיחות המבוצעת דרך עשרות אלפי שרתים בעולם (בעיקר בעולם המערבי, מעל ל-20 אלף שרתים) וכן ברשתות של חברות טלפוניה בעולם. מכאן, שבהיקף הנתונים, שאני מנתח, אם חלים שינויים בגרפים, שאני מנתח, הם מאפיינים את כלל תעבורת הטלפוניה בעולם, לרבות בישראל. המספרים, שאני בודק, הם מספיק גדולים כדי להיות מדגם מייצג של כלל התעבורה הטלפונית בעולם.

מאז שהומצאה הטלפוניה הקווית במאה ה-19 והחלו לגבות כסף על שיחות, התבנית של הגבייה התבססה על הלוח הנוצרי. דהיינו: ההתנהגות של האנשים החיים בעולם הנוצרי. המשמעות: התעריפים נמוכים יותר בשעות הלילה, בשבתות, ימי א' ובחגים ותעריפים גבוהים יותר בשעות היום ובערבי חגים. זה היה מאז המאה ה-19, בדיוק תואם את רמות הביקוש של הטלפוניה בעולם הנוצרי. 

מה שמצאתי, שחל שינוי מאוד משמעותי בשנה האחרונה (2014). התהליך הזה החל לפני כמה שנים והתחזק ב-2013, אבל השנה זה הפך למהפך של ממש. עד השנים האחרונות, עומסים ברשתות הטלפוניה, דהיינו: קפיצות בכמות השיחות של כלל הלקוחות ברשתות הטלפוניה בעולם, היו בערבי חג, בעיקר בקריסמס וראש השנה הנוצרי, וגם בשאר החגים הנוצריים. בישראל, זה היה בערבי חגים של היהודים בישראל. לעומת זאת, בימי שישי בערב עד יום ראשון (אצלנו בישראל) ובשבת בערב עד יום שני (בכל העולם), היה שפל של שיחות טלפוניה.

כך גם נקבעו תעריפי הטלפוניה במדינות העולם גם בישראל בתעריפי בזק, ואח"כ בסלולר, עד שעברו בסלולר אצל חלק מהספקים בעולם ל- Flat-Rate. דהיינו: עד היום, ברוב חברות התקשורת בעולם, התעריפים גבוהים יותר בשעות ובימי שיא בביקוש לשיחות ונמוכים יותר בשעות וימי שפל בביקוש לשיחות. כ"כ, תעריפי השיחות הבינלאומיות גבוהים יותר משיחות מקומיות. ככה פועלת הרגולציה של הטלפוניה עד היום. 

בשנה שעברה התחלתי לראות קפיצות בתעבורה, שלא קשורות בכלל לחגים הנוצריים. חלק מהקפיצות היו קשורות לאירועים ביטחוניים, פוליטיים ועוד, מסוגים שונים, שזיהיתי שהיו באותם ימי קפיצה בתעבורה.

אולם, השנה חל המהפך והושלם באופן מלא: התעבורה של הטלפוניה הפכה להיות שווה כמעט בכל ימות השבוע (כמעט שטוחה באופן מלא). קפיצות יש בימים מיוחדים, אבל לא בימים ובכיוון שאתם חושבים. זיהיתי השפעה חזקה, הולכת וגדלה בצורה אקספוננציאלית, של החגים המוסלמיים.

אפשר לראות זאת בגרף הבא (לחיצה על הגרף מגדילה אותו):

גרף ראשון

מהגרף רואים, שביום תחילת הרמדאן השנה, הייתה קפיצה ליותר מ- 1.2 מיליון דקות בשעה, באותו היום. בחג עיד-אל-פיטר הייתה קפיצה לכ-734 אלף דקות שיחה בשעה. מדובר כאן בשינוי משמעותי, שמעולם לא נתקלתי בו בתעבורת הטלפוניה העולמית.

יודגש, שזו לא מדידה של רשתות הטלפוניה של ארצות העולם המוסלמי. זו מדידה של רשתות התקשורת של העולם המערבי

מצאתי בניתוח שלי, שזה תהליך, שהתרחש כמעט במקביל בכל מדינות העולם המערבי וגם בישראל. יש לי כמה הסברים לזה, אבל ההסברים הללו הם חלקיים בלבד ואני ממשיך לנתח את הנתונים המפתיעים הללו:

א. העולם עובר במהירות ל-VoIP ולכן אין יותר משמעות לדקות השיחה, שנהיו זולות מאוד. בנוסף, יש ספקים קוויים רבים (למשל אצלנו הוט, 012, 013), שמספקים תעריפי טלפוניה בלתי תלויים בשעות היום ובימי השבוע, בגישת ה-Flat Rate. לכן העולם עבר לתבנית אחרת של טלפוניה, כפי שניתן לראות בגרף הבא (לחיצה על הגרף מגדילה אותו):
גרף שני

ב. האוכלוסייה המוסלמית, שגרה במדינות המערב, גילתה את היתרונות של ה-VoIP וה-Flat Rate והחלה לדבר בכמויות, ממש בכמויות, במיוחד שיחות בינלאומיות לבני משפחה, ידידים וקרובים, לרבות למדינות מהם היגרו המוסלמים הללו למערב. כמובן, שהם מקיימים יותר שיחות בחגים המוסלמים וערבי חגים מוסלמיים. החגים המוסלמים שונים גם בתבנית ההתנהגות שלהם, כי יש אצלם חגים, שהעיקר של החג מתקיים למעשה בערב ובלילה. 

ג. היקף האוכלוסייה המוסלמית במערב הפך כנראה להיות משמעותי כל כך, עד שהוא שינה לגמרי את תבניות השימוש בטלפוניה. אין יותר תבנית שיחות טלפוניה לפי הלוח הנוצרי, התבנית הופכת מעתה והלאה להיות לפי לוח השנה המוסלמי

הממצאים שאני מציג וחושף כאן, דורשים, לעניות דעתי, שינויי חשיבה ורגולציה חדשה בתחום עולם הטלפוניה. הנושאים, שאני חושב, שאמורים לעבור שינוי:

א. אין יוVoIPתר משמעות לדקות שיחה ותעריפים משתנים לפי ימות השבוע ו\או שעות היממה, כי העולם עבר ל-VoIP. גם חברות הטלפוניה עברו ל-VoIP. דהיינו: המחיר של הטלפוניה חייב להיות לפי היקף התעבורה והשימוש המצטבר ולא לפי דקות.

ב. הגישה של Flat Rate אמורה להיות הסטנדרט החדש של עולם הטלפוניה, מה שלא קיים היום בישראל בתעריפי בזק. כך זה במדינות רבות בעולם. אין מנוס מביטול שיטת התעריפים הקיימת בעולם הטלפוניה והתאמתה למציאות. 

ג. יש לבטל את התלות של התעריפים בלוח השנה הנוצרי (או היהודי אצלנו). צריך לשקול, אם כבר משאירים לוח תעריפים לפי חגים, לעבור לתעריפים לפי הלוח המוסלמי, כי הוא מכתיב את ההיקף התעבורה בעולם המערבי.  

ד. עפ"י הממצאים שלי, הקו המפריד בין שיחות מקומיות לבינלאומיות - נעלם. הלקוחות עוברים יותר ויותר לשיחות בענן, והעננים נמצאים בכל מקום בעולם, והשירות נע בין העננים בעולם לפי עומסים. כך, שאין כל משמעות למיקום הטריטוריאלי של המשוחחים. דהיינו: יש לבטל את התעריפים השונים והיקרים יותר לשיחות לחו"ל. זה לא שונה משיחות מקומיות, לא בעלויות לספקים ולא בשיטת התפעול וההעברה של השיחות. העולם הפך להיות גלובלי והרגלי השימוש בטלפוניה משתנים כעת מהר. מאוד מהר.

לכן, הרגולציה הישנה חייבת להתאים עצמה להתפתחות הזו. העולם עובר למובייל ול-VoIP. הכללים הישנים של הטלפוניה הישנה - מתו. הרגולציה חייבת לבטל את הכללים הוותיקים והישנים מאוד, לאור ההתפתחויות הללו. זה שינוי דרמטי, שאמור להפוך את כל סדרי הרגולציה בעולם הטלפוניה". 

המצגת של אריק קליין מצויה להורדה כאן

כ"כ, הרצו במפגש דוד בורסלביץ על השימוש ב-Icinga לניטור רשתות תקשורת ושרתים, בשילוב עם מערכת Nagios (הכל בקוד פתוח), ולאוניד נוטיק, על תחום החלפת מפתחות הצפנה במערכות תקשורת, השימוש בעקרונות פרוטוקולי דיפי-הלמן והיתרונות בשימוש בהצפנת TLS, מול הצפנת התעבורה ב-SSL, שמאוד מקובלת ברשתות האינטרנט. 
שיחת טלפון של ערבי



 
 
Bookmark and Share