Telecom News - הטלוויזיה שלא הולכת לשום מקום הגיוני, גרסת ד"ר יפעת בן-חי-שגב

הטלוויזיה שלא הולכת לשום מקום הגיוני, גרסת ד"ר יפעת בן-חי-שגב

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> הטלוויזיה שלא הולכת לשום מקום הגיוני, גרסת ד"ר יפעת בן-חי-שגב
ניתוח: במקום לקדם את הטלוויזיה לכיוון הנכון, ממשיכה היו"ר החדש של מועצת הכבלים והלוויין להתעסק בשטויות וברגולציה של המאה הקודמת. כך, 2 הגופים, שאמורים לעסוק בעתיד: "ועדת שכטר" ומועצת הכבלים והלוויין, מתבוססים בבוץ. 
מאת: אבי וייס, 8.11.14, 22:30ד"ר יפעת בן-חישגב

לפני מספר ימים (ב-4.11.14) פרסמה מועצת הכבלים והלוויין (כאן) מסמך מבולבל וחסר כיוון, שאיש לא שמע עליו, שבסופו יש שימוע מאוד חשוב, מנקודת המבט של היו"ר החדש של מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, (בתמונה משמאל). הכותרת של השימוע היא כזו: "הזמנה להצגת עמדות בנושא: תיקון החלטות המועצה בעניין רישיונות מיוחדים והחלת החלטות המועצה על בעל הרישיון לשידורי לוויין".

גם אם תקראו את המסמך מתחילתו עד סופו, או מהסוף להתחלה, או מהאמצע ל-2 הצדדים, לא תוכלו להבין את המסמך ומה קרה כאן, שצריך לפתע להקדיש זמן, כוח אדם ומאמצים, להתעסק בסוגיה הזו, שלא מעניינת איש, מלבד אלו שחיים בעבר, במקום לחיות בהווה ולתכנן את העתיד, כנדרש מתפקידם ומהשכר הנאה (שלא להזכיר רכב ונהג צמוד ועוד כמה צ'ופרים), שהם מקבלים מקופת הציבור.  

כך, מועצת הכבלים והלוויין (גוף, שמזמן היה צריך להיעלם לתוך גוף מאוחד עם הרשות השנייה, מה שמכונה "ברית המועצות"), גוף קטן וקטנוני בראשותה של ד"ר יפעת בן-חי-שגב, שהצטרפה ל"ועדת שכטר", שאותה ניתחנו כאן, ועדה מבולבלת ומנותקת מהמציאות עוד יותר ממועצת הכבלים והלוויין. ואני כרגע מתעלם מהפיאסקו של תהליך המינוי המוזר של ד"ר יפעת בן-חי-שגב לתפקיד, כפי שחשפנו כאן

בזמן שהרגולטורים הללו, שנתקעו בטיסת החלל שלהם בלי כיוון מוגדר, גורמים לכריתת עצים מתמשכת ביערות העד באמזונס כדי להדפיס על הניירות הללו את אוסף ההגיגים חסרי המשמעות שלהם, שממילא יגיעו למגרסת הנייר (של שמילה), עולם הטלוויזיה מתפתח יפה ומהר, בלי לשאול אותםבלי שום רגולציה.

כך, לאחר ש-Yes יצאה בשירות yesGO באינטרנט הנייד והנייח, בשירותים מלאים של VoD וערוצים רבים לרבות ערוצים לינאריים ("ערוצים חיים" בלוח השידורים), בלי שום רגולציה, הצטרפה אליה (בדיוק כמו שחזינו) חברת פרטנר, בשירות Orange 4GTV, שירות זהה ומתחרה, שמחירו 19.90 ש"ח לחודש, מול ה-24.90 ש"ח לחודש של שירות yesGO.

בשוק כבר קיימים עוד ספקים מתחרים רבים ברשתות האינטרנט הנייד והנייח, ואמנה כאן רק את אלה, שיש להם אלפי לקוחות עד עשרות אלפי לקוחות משלמים: "קרטינה טיוי", עם שירותי טלוויזיה עשירים ומקיפים לדוברי הרוסית, ו-SmartVOD, שירותי ה-VOD של סמסונג. זאת, בנוסף לשירותי הטלוויזיה וה-VOD, שהם חלק מפורטלים דוגמת: וואלה!, מאקו, YNET, ערוץ 10, ערוץ הילדים ועוד. בקרוב נראה ספקים ישראליים נוספים נכנסים לתחום הזה בשירותי טלוויזיה מתקדמים על האינטרנט הנייח והנייד.

במקביל, מתחילה להתפשט תופעה משולבת גם של "טלוויזיות חכמות" עם חיבור לאינטרנט מובנה בהן, וגם סטרימרים זולים ההופכים כל טלוויזיה טיפשה ל"טלוויזיה חכמה". הסטירמר המצליח ביותר בשוק הוא ה-Chromecast, כשלשוק הזה נכנסים עשרות מוצרים סיניים זולים וגם ייכנסו מוצרים יותר איכותיים דוגמת: Matchstick של פיירפוקס, Apple TV ,Intel Meegopad והמוצר החדש של מיקרוסופט: MWDA (שעלותו 60 דולרים, כמעט כפליים ממחיר ה-Chromecast). 

כל הפעילות הנ"ל, מתבצעת מחוץ למסגרת של איזו רגולציה, בלי לשאול איש ובלי שימועים וקישקושים רגולטוריים הזויים, שכותבים אנשים שיושבים במרומי מגדל שלום בת"א. אז למה מתעסקים במועצת הכבלים והלוויין בבעיות שוליות של ערוצים עם "רישיונות מיוחדים", שאיש לא רוצה בכלל להפיק? גם הערוצים הייעודיים הקיימים עם "רישיונות מיוחדים" (הערוצים 9, 20, 30 ו-24), בקושי מתקיימים וייתכן שחלקם ייסגר בשנה הקרובה מחוסר כדאיות כלכלית.

כך, "הגבינה זזה" ויו"ר מועצת הכבלים והלוויין לא שמעה על זה. 

בנוסף, סדרת רפורמות חשובות יותר וחשובות פחות, שיזם השר היוצא גלעד ארדן, נשארו "יתומות" עם לכתו של גלעד ארדן למשרד הפנים. את הטיפול ברשות השידור השאיר ראש הממשלה בידיים של גלעד ארדן, אבל כל השאר נזנח מאחור. בינתיים, כל החברים של גלעד ארדן ממשיכים לקבל כסף ב"פטורים ממכרזים", למשל חברת הייעוץ של רם בלינקוב, שקיבלה עוד 1.5 מיליון ש"ח לייעוץ (בפטור ממכרז) בתחום השידור הציבורי (רשות השידור) ויש עוד כמה פטורים חדשים ליועצי תקשורת בתחום רשות השידור, יועצים חדשים שמצטרפים לרשימה הארוכה של המתפרנסים מכספי הציבור ב"פטורים ממכרזים", מעשי ידיו של גלעד ארדן.

למה זה קורה? הכל נעשה כדי להסיח את דעת הציבור מכך ש: רשות השידור לא באמת בוטלה (רק כמה ראשים עפו והוכנסו במקומם מקורבים של גלעד ארדן והמפלגה), האגרה לא באמת בוטלה וכך הלאה. "ישראבלוף טיפוסי". לעומת זאת, היוצרים יחלו לקבל בוחטות של כסף מרשות השידור (דהיינו: מהכיס שלנו). נדמה שכל הרפורמה המדומה ברשות השידור נועדה לתכלית אחת עליה שומר בקנאות גלעד ארדן, גם כשהוא כבר שר הפנים: להגדיל את הכנסות היוצרים, כפי שחשפנו בהרחבה כאן

ומה עושה הממונה על הנושאים החשובים של עולם הטלוויזיה במועצת הכבלים והלוויין בזמן הזה, אחרי לכתו של גלעד ארדן? מאיימת בעוד סנקציות על הוט. כאילו לא די לה להוט בנטישת הלקוחות, שפוקדת אותה, בגלל פרסומים שליליים. היא פשוט "מוסיפה עוד שמן למדורה" ללא כל צורך, במקום לעסוק בעתיד הטלוויזיה בישראל, ובמיוחד ברפורמה החשובה של הרחבת עידן + לאינטרנט. לעניות דעתי, זה הנושא אולי היחיד, שהיא צריכה לקדם אותו במרץ במועצת הכבלים והלוויין ולא להשקיע את הזמן והמשאבים המצומצמים בשטויות.

את שאר הרפורמות (דוגמת פיצול ערוץ 2 והקמת ערוץ חדשות נוסף), אפשר לזרוק למגרסה של שמילה. במקום זאת, צריך לאפשר וכמה שיותר מהר ל-i24News "לעלות לאוויר" בערוצי השידור של HOT ו-YES. אין סיבה לצפות בערוץ החדשות המצוין הזה רק באינטרנט בגלל רגולציה עקומה, מנותקת מכל מציאות וחסרת הגיון, עם אוסף של טפילים, "שתולים" ורגולטורים, שמובילים ישירות ליוקר המחייה, יוצרים נזק כלכלי אדיר לציבור, והם האחראים לפיגור הטכנולוגי של עולם התקשורת הקיים בישראל. 
רגולציה על הטלוויזיה
Bookmark and Share