Telecom News - חשיפת העתיד של עולם התקשורת היישר מ- Bell Labs

חשיפת העתיד של עולם התקשורת היישר מ- Bell Labs

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> חשיפת העתיד של עולם התקשורת היישר מ- Bell Labs
תקשורת ורוחב פס לפי דרישה בסלולר, באלחוט, בחוטי הנחושת, בסיבים וב-Data Center, הכל נשלט בקלות באפליקציה סלולרית, שמבטלת ומחליפה את כל מערכות ה-ICT הקיימות, עם זיהוי מלא של העובד ממידע הנאסף מסנסורים על גופו.
מאת: אבי וייס, 12.11.14, 06:00נשיא מעבדות בל וולדון

בלעדי: הביקור אמש בקומפלקס מעבדות בל (Bell Labs) מקבוצת אלקטל-לוסנט, מתקן ענק השוכן בניו-ג'רסי ארה"ב, הייתה חוויה יוצאת דופן עבורי. קומפלקס הבניינים הענק (לטענת העובדים בו הוא גדול יותר מהקומפלקס של הפטנגון בוושינגטון), מכיל כמות אדירה של מעבדות מחקר וחוקרים, בכל עולמות ה-ICT.

נאסר עלי להכניס מצלמה או כל מכשיר אלקטרוני אחר למתחם (די ברור למה), אבל לא נאסר עלי לרשום, כך שאני יכול לדווח מה ראיתי ובמה התנסיתי. בקצרה: זה העתיד של עולם ה-ICT, שכבר פועל במסגרת מעבדות בל. אגב, למעבדות בל יש שלוחת פיתוח בישראל

מרקוס וולדון (בתמונה), נשיא מעבדות בל וה-CTO של אלקטל-לוסנט: "מעבדות בל נמצאות בחזית הפיתוח בעולם. אך לאחרונה קיבלנו פרס נובל שמיני בהיסטוריה שלנו. עד היום רשמנו 32,906 פטנטים. זכינו באין ספור פרסים בכל תחום, לרבות פרסי אמי בתחום הקולנוע.  

המעבדות מתרכזות כיום בפתרון בעיות מעשיות לסביבת העבודה של עסקים וארגונים. בנינו כאן את סביבת העבודה העתידית ואנו מיישמים זאת קודם כל על עצמנו. למדנו מהילדים שלנו, שהם עברו מזמן להיות ניידים ומדברים ביניהם במסרים מידיים. כל משתמש פרטי הפך, למעשה, להיות נייד. אולם, יש בעיה להעביר את הסביבה הארגונית להיות ניידת. 

לכן, בנינו את כל המערכת על בסיס פרסונליזציה. המטרה: להפעיל את כל מה שיש בארגון, את כל מה שמשמש את העובד, באופן אוטומטי ובצורה קלה, כאפליקצייה סלולרית על הסמארטפון או הטאבלט של העובד והמנהל. הפרסונליזציה מושגת באמצעות סנסורים על האנשים. הסנסורים שולחים ומקבלים מידע דרך הסלולר. אנו משתמשים ב-LTE כרשת המרכזית שלנו וסביבה עוד כמה סוגי רשתות מכל הסוגים. 

הרשת הופכת למרכז התפעול של העסק, משום שנאסף ברשת המון מידע על כל אדם בעבודתו וניתן להפיק מזה המון תובנות. הדגש שלנו הוא על החוכמה הקיימת ברשת. זה לא רק ביג-דאטה. זה דבר אחר לגמרי. זו מערכת המספקת יכולות לאדם, יכולות  שלא היו קודם. המערכת מרגישה מה האדם עושה ומה הוא צריך ומביאה לו את המידע, הכלים והיכולות, הכל באופן אוטומטי ושקוף. 

אצלנו, אנשים הפסיקו כמעט לדבר בטלפון. אין תא קולי ואין אצלנו יותר דואר אלקטרוני. נפטרנו מזה. לעבוד בלי דואר אלקטרוני זה הרבה יותר פרודוקטיבי. גם אין פקסים, אין ניירת, אין שרתי אאוטלוק ואין שרתי יישומים ארגוניים. הכל נכנס לאפליקציה סלולרית אחת. הבסיס שלה הוא מסרים מידיים. זה נראה במבט ראשון כמו צ'ט, אבל מייד רואים שזה משהו אחר. אתה עושה צ'ט עם כל דבר, גם עם המדפסת, השרת, הנתב, עם כל דבר, אם אתה צריך אותו. זה העולם החדש, שאנו כבר חיים אותו אצלנו ב-Bell Labs". 

האפליקציה האולטימטיבית נקראת ALU WireAPP, (ר"ת: Alcatel Lucent), בגרסאות לאנדרואיד ולאייפון. בשלב זה היא נמצאת בשימוש פנימי בלבד בידי כל עובדי מעבדות בל. קל מאוד לתפעל את האפליקציה, היא מאוד ידידותית, והיא מספקת אין ספור כלים שימושיים, מעבר ליכולות הנוגעות לרשת, שמיד נפרט אותם. בין היכולות: המערכת מנתחת באופן שוטף את כל הצ'טים בין העובדים, המנהלים, שותפים וכיו"ב, ובונה מזה באופן אוטומטי עצי קבלת החלטות ולוחות זמנים לביצוע ההחלטות, עם מעקב שוטף אחרי הביצוע.

האפליקציה כוללת גם אופציה לצ'ט אנונימי, כדי לאפשר לעובדים להתבטא בחופשיות בקבוצות העבודה. הצ'ט האנונימי צבוע בצבע שחור והוא מנותח מול הקונצנזוס של שאר חברי הקבוצה ונכנס לשיקול המנהלים בעץ קבלת ההחלטות שלהם. 

האפליקציה מאפשרת תקשורת עם כל הציוד והמכשור הקיים בארגון, מכל סוג, ומספקת גם משוב וגם אוטומציה להשגת ביצועים מיטביים מכל טכנולוגיה. כל טכנולוגיה נשלטת באופן מלא מתוך אותה אפליקציה סלולרית. הכל נעשה אוטומטית בגישה של "לפי דרישה" (On Demand). 

יש כמה טכנולוגיות, שהוצגו בפני באופן מפורט עם הדגמות, ויש כמה טכנולוגיות, שרק תוארו בע"פ בצורה כללית, למשל מחשוב קוונטי, מערכות תוכנה על בסיס יוניקס, טכנולוגיות וידיאו וטלוויזיה, מערכות לוויינים ועוד. 

הפיתוחים החדישים ביותר שנחשפו בפני בסיור:

א. הדור הבא של Small Cells. המטרה: הגדלת הקיבולת ורוחבי הפס של תאי השידור הקטנים, שהם העתיד של עולם הסלולר. משתמשים בכמה שיטות במקביל כדי להגדיל את הקיבולת של כל תא סלולרי, בין היתר, בשימוש ב-Share Spectrum, שאלה תדרים המשמשים את הממשלה וגופי הביטחון וניתן להשתמש בהם בתנאים מסויימים. הטכנולוגיה מאפשרת לאחד (בענן) כמה שיטות ביחד מול כל מכשיר קצה. כל מכשיר נייד יכול לקלוט שידורים בלפחות 4 סוגי תקשורת בו זמנית: סלולר בלפחות 2 דורות, WiFi, שידורי אלחוט בתדרים שונים. הייחוד של הפתרון הוא, שמכשיר הקצה יקלוט תשדורות בכמה סוגים ובכמה תדרים ויאחד אותם לרוחב פס גדול יותר ממה שניתן לקבל משימוש בטכנולוגיה ניידת אחת. 

המערכת, שנשלטת כאמור לעיל, באפליקצייה WireAPP, יכולה לבצע Boost (האצה) לרוחב הפס לפי דרישה, וניתן אף לספק את השירות הזה בתמחור לפי רוחבי פס לזמנים קצובים, גם אם זה לזמנים מאוד קצרים. ניתן להגיע לקצבים של עד 500 מגה באוויר כבר בטכנולוגיות הסלולר והאלחוט הקיימות כיום, וזה כמובן יגיע לקצבים של עד פי 10 ויותר, עם המעבר לדור 5 בסלולר, עליו כבר עובדים במרץ.

ב. עד 10 ג'יגה על חוטי הנחושת בטכנולוגיית XG-FAST. זו טכנולוגיית ההמשך ל- G.fast ול-Vectoring. המטרה: לספק מולטי-ג'יגה על חוטי הנחושת הישנים של חברות הבזק. זאת, כדי לחסוך בעלויות היקרות של פריסת סיב ממש עד לתוך כל בית. ניתן להגיע עם סיב עד לקרן הרחוב ומשם להמשיך ולהשתמש בחוטי הנחושת הוותיקים בני יותר מ-100 שנה. באפליקציה הסלולרית ניתן לשלוט באיזה רוחב פס יקבל כל בית ומה הטכנולוגיה, שתופעל על החוטים. זה עניין דינמי לפי הדרישה הרגעית של צריכת ה-Data בכל בית. 

ג. פתרונות SDN ובמרכזן: SDN Controller. המטרה: לנהל את ה-SDN ישירות על הרמה הפיזית של הסיבים באופן דינמי. כך, ניתן לספק רוחבי פס גמישים ועל פי דרישה ועומסים רגעיים. זאת, גם בין Data Centers מרוחקים. למעשה נוצרת כאן מערכת של BoD (ר"ת: Bandwidth on Demand): רוחב הפס מסופק עפ"י דרישה ומנוהל ע"י האפליקציה הסלולרית (WireAPP).

כך, האפליקציה החברתית הזו שולטת על הכל. כל מה שיש בארגון מנוהל בצורה קלה וכמעט לגמרי אוטומטית באפליקציה סלולרית אחת, פרסונלית, שהופכת את כל עולמות התקשורת לקלים לתפעול, אוטומטיים ולפי הדרישה לעומסים מהאפליקציות שיש על הרשת, בכל תווך (סלולרי, אלחוטי, סיבים, חוטי נחושת), ובאופן שקוף. פשוט דבר מדהים.

הכותב היה אורח אלקטל-לוסנט בניו-ג'רסי.   
לוגו אלקטל-וסנט



 
 
Bookmark and Share