Telecom News - מתחמני המספרים במשרד התקשורת הוציאו שימוע (שלא דווח עליו) לבזק ולהוט

מתחמני המספרים במשרד התקשורת הוציאו שימוע (שלא דווח עליו) לבזק ולהוט

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> מתחמני המספרים במשרד התקשורת הוציאו שימוע (שלא דווח עליו) לבזק ולהוט
בעקבות החלטת מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים (כנגד בזק) ובעקבות המחטף של שר התקשורת היוצא בעניין "השוק הסיטונאי", הוציא אמש (בהחבא) מנכ"ל משרד התקשרות (אבי ברגר) שימוע לבזק ולהוט בתחום הנקרא "צמצום מרווחים". 
מאת: אבי וייס, 18.11.14, 18:00הרן לבאות

במקביל לכל המהומה, שהייתה אמש, ביום סיום תפקידו של שר התקשורת היוצא גלעד ארדן, הוחבא בצד עוד "קלף", שלא פורסם, וקוראים לו "שימוע לקביעת מתכונת לבחינת צמצום מרווחים ע"י בעלי תשתית תקשורת נייחת בפס רחב". השימוע הזה מופנה רק לבעלי העניין ולא לציבור או לנציגיו (ובעלי העניין הראשונים ולמעשה היחידים הם בזק והוט) והוא מצוי כאן

למי מהקוראים שלנו, שיצליח לקרוא את המסמך הזה מתחילתו ועד סופו וגם להבין מה כתוב בו - יוענק פרס מיוחד מטעם האתר. אין לי ספק, שיש כאן מקום לקיים האקתון של מפתחים, שיצליחו לשבור את הצופן המסתתר בין דפי המסמך חסר הפשר הזה. 

למי שלא קרא אציין, שמדובר במסמך מלא מלל מאוד מוזר ומבולבל (ולא במקרה), שנוסח ע"י עורכי דין (ליתר דיוק, עורכות דין, שנתייחס אליהן מייד בנפרד), וע"י אדם אחד, ששמו הרן לבאות (בתמונה למעלה), שמשמש כסמנכ"ל בכיר לכלכלה במשרד התקשורת.

אולם, על המסמך הזה חתום מנכ"ל משרד התקשורת ומהיום השר בפועל (כי לראש הממשלה יש בוודאי נושאים יותר חשובים להתעסק בהם, מאשר תיחמוני משרד התקשורת), הוא אבי ברגר. יש לי ספק רב, אם אבי ברגר בכלל הבין את המסמך בן 16 העמודים, שהוא חתום עליו  

מדובר באחד השימועים ההזויים והתחמניים ביותר, שהיו בישראל בשנים האחרונות. אולם מסתבר, שמטרת השימוע הזה פשוטה ביותר אחרי שמקלפים את כל המלל חסר הפשר והנוסחאות המתמטיות המופרכות הקיימים ב-16 עמודי המסמך: המסמך בא למנוע מבזק והוט לצאת במבצעים צרכניים, אפילו מבצעים זמניים וקצרים, מעתה והלאה, מפחד שמא מבצעים אלה יפגעו במתחרים של בזק והוט. 

מהיכן צמח הרעיון האווילי, חסר האחריות, האנטי-צרכני וההזוי הזה?
מ-3 מקורות מרכזיים:
א. מקור ראשון: מהחלטת ד"ר אסף אילת, (בתמונהד"ר אסף אילת משמאל), מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים משלשום (מנותחת כאן), שקבע, שבזק ניצלה לרעה את מעמדה כמונופול לחסימת מתחרים, וזאת, על בסיס ניתוח של מבצע קצר, שבזק ביצעה לפני כ-4 שנים, מבצע, שקיבל בזמנו אישור של משרד התקשורת.

כך יצא, שמשרד התקשורת הוא האשם (אם בכלל יש מישהו אשם) בחסימת המתחרים עפ"י הניתוח החסר בסיס של ד"ר אסף אילת. לכן, משרד התקשורת "לא יפול יותר בפח" של בזק והוט, והוא לא יאשר להן, אלא במקרים יוצאי דופן לאחר בדיקה יסודית, את כל מבצעי ההנחות הצרכניות העתידיוים של 2 החברות הללו.  

או בעברית מאוד פשוטה: בזק והוט יכולות רק להעלות מחירים, לא להוריד מחירים ולא לבצע הוזלות לצרכנים. זו ממש בשורה מעודדת ומרנינה לשוק התקשורת הישראלי. כל הכבוד למשרד התקשורת על התחמון המבריק הזה... 

ב. מקור שני: מההחלטה על "השוק הסיטונאי". היות ו"השוק הסיטונאי" יצא לדרכו אמש ע"י שר התקשורת (מנותח כאן), יש צורך לשמור בקפדנות, כך עפ"י הרן לבאות ואבי ברגר, שבזק והוט לא תוכלנה להתחרות במתחרים החדשים, המתחרים "חסרי האונים, חסרי האמצעים והחלשים", דוגמת הקבוצות סלקום ופרטנר, ע"י מבצעים לצרכנים (מצד בזק והוט), שיחסמו חו"ח את הצלחת קבוצות סלקום ופרטנר, בתכניות העתידיות שלהן.

לא פלא שוועד עובדי בזק הכריז היום על "סכסוך עבודה", כשהחל להבין את המשמעות הכלכלית של שני המסמכים החדשים הללו על חברת בזק (אם הם בכלל ייושמו אי פעם על בזק).

ג. מקור שלישי: הכנה של הכלים להתערבות עתידית אם השוק הסיטונאי לא יצא לדרך כמתוכנן, כפי שחזיתי לא אחת. הכלי הכי חזק שיש כבר בנייר השימוע הזה, הוא קביעת "מחיר ייחוס" של "חבילת טריפל" והוא 173.6 ש"ח לפני מע"מ (לחבילה של 24 ערוצי טלוויזיה, אינטרנט גישה + גלישה של 30 מגה, 60 דקות טלפוניה, התקנה חינם, 2 ממירי HD).

דהיינו: כל חבילה של בזק או הוט לצרכנים, שתהיה יותר זולה מ"נקודת הייחוס" הזו, ככלל לא תאושר. אפילו לא לפרק זמן קצר. כ"כ, חבילות מבצעים של בזק או הוט בהרכבים שונים של מפרט ורכיבים, יתמחרו יחסית לבסיס הזה. דהיינו: בזק והוט יכולות מעתה רק לייקר מחירים ביחס לבסיס ולא לרדת ממנו כי זה ייחשב "צמצום מרווחים" (Margin Squeeze). 

מהן הבעיות בהחלטות החדשות הללו?
1. הם נוסחו ע"י אותם אנשים בדיוק, שתחמנו את כל המספרים והנוסחאות של "השוק הסיטונאי". זה שבתי המשפט (העליון והמחוזי בירושלים), דחו את בזק, שניסתה להגיע למסמכים המקורים ולא המפוברקים, זה עדיין לא אומר דבר לגבי המציאות. זה רק אומר, שלמשרד התקשורת יש עורכי דין טובים וממולחים יותר מעורכי הדין של בזק. את התחמון חשפתי בהרחבה כאן, והתחמון הזה גלוי לעין כל. לא צריך שופטים ועורכי דין כדי לראות אותו... 

למה הרן לבאות ואבי ברגר ממשיכים בקו הזה של תחמונים והמצאות של רגולציה מהשרוול, שעטופה במלל, שלא מובן לאיש? מפני שיש להם את ההגנה של היועצת המשפטית של משרד התקשורת עו"ד דנה נויפלד. למי ששכח, עו"ד דנה נויפלד שייכת ל"קליקת הפרקליטים", שהראש של הקליקה הזו מגיע בשרשור עד לעו"ד מאוד מפורסם, שמככב לאחרונה בכותרות...  

עו"ד דנה נויפלד התמחתה לא רק בהגנה על תחמוני מספרים ונוסחאות מתמטיות של הרן לבאות והגנה עליו בבתי המשפט מפני בזק, אלא בהגנה (ודי מוצלחת, עד כה) על עבריינים (לכאורה) של ממש, במה שמכונה על ידי "הפרשה הסודית". זו פרשה, שעדיין בזכות התחמונים הללו, היא סודית. אולם, כבר חשפתי את מקומה של עו"ד דנה נויפלד בעלילה הזו ובהרחבה כאן. שכן, החיסיון לא חל על מה שהיא עשתה (או לא עשתה) בפרשה זו. 

2. כל הרגולציה החדשה, שהמציא הרן לבאות, סותרת את כללי הרגולציה, שהמציא הממונה על ההגבלים העסקיים (מפורט כאן) בתנאים שהכתיב לבזק בעניין מיזוג בזק עם YES. מדובר ב"בלגן רגולטורי" בין 2 גופי הרגולציה המתחרים זה בזה: מי יוציא תחת ידו ניירות יותר הזויים מהשני. זה נושא, שכבר עסקתי בו כמה פעמים, למשל כאן וכאן, ואין צורך להרחיב שוב, מה שיתרום לכשלון ודאי של "השוק הסיטונאי". 

3. כל הבסיס המשפטי והכלכלי של השימוע הזה מתבסס רק על מסמך אחד מבריטניה, ששם רוצים לבצע רגולציה די דומה. הבעיה: כבר פרסמתי וניתחתי בהרחבה כאן, שכבר בתחילת 2014, ב-26 מדינות מתוך ה-33 מדינות, שנסקרו ב- EU, הופעלו מודלים כלכליים לגמרי שונים ממה שהרן לבאות מציג (בחתימת אבי ברגר) בשימוע החדש.

4. יתרה מכך, לאחר פרסום הדו"ח של ה- EU בעניין המודלים הכלכליים השכיחים באירופה בתחום הפס הרחב הקווי, נכון לתחילת 2014, הלך ה-EU צעד אחד חשוב ביותר נוסף וביטל אך לאחרונה לחלוטין את עקרונות "השוק הסיטונאי" ב-EU, כפי שפרסמתי כאן.

כל העובדות הללו לא מבלבלות את הרן לבאות, שממשיך בדרכו "כאילו כלום לא קרה". מה אכפת לו בכלל, שכל התיאוריות הכלכליות שלו מזמן התמוטטו ובוטלו באירופה. מבחינתו, הוא יכול להמשיך ולתחמן את כולם בלי שום חשבון. יש לו את ההגנה המשפטית של עו"ד דנה נויפלד (עד שתוכל "לתקוע לו סכין בגב", כמו שהחברה הטובה שלה לקליקה, היועצת המשפטית הקודמת של משרד התקשורת, עשתה, לקודמו בתפקיד, בנסיבות דומות).

בינתיים, מדובר כאן בתרגיל אנטי-צרכני, שיפגע בכל תושבי ישראל. במקום לעסוק בקידום Unlimited, שזה ייצור וידחוף את העתיד של הפס הרחב וטכנולוגיות העתיד בישראל בליווי שקיפות תעריפים וחבילות, הרן לבאות ואבי ברגר עושים הכל, בכל כיוון, כדי למנוע מ-Unlimited להצליח ומתעסקים כל היום וכל הלילה עם בזק והוט ברגולציה, שמזמן בוטלה בכל העולם וגם באירופה, כי היא כשלה.  
                      אבי ברגר                                                                עו"ד דנה נויפלד



 
 
Bookmark and Share