Telecom News - הכנסת: חסימת אתרי אינטרנט היא צנזורה וראוי שתתבצע ע"י צו בית משפט

הכנסת: חסימת אתרי אינטרנט היא צנזורה וראוי שתתבצע ע"י צו בית משפט

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> הכנסת: חסימת אתרי אינטרנט היא צנזורה וראוי שתתבצע ע"י צו בית משפט
הכנסת: חסימת אתרי אינטרנט היא צנזורה וראוי שתתבצע ע"י צו בית משפט
מאת: מערכת Telecom News, 19.11.14, 15:17חסימת אתרים

בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט נקבע, שיש להתייחס באופן שונה לחסימת מקום פיזי מאשר לחסימת גישה לאתרי אינטרנט, שכן בחסימת אתרי אינטרנט יש משום צנזורה. כמו כן יומלץ, שצו לחסימת אתרים יינתן רק ע"י בית משפט.

הבוקר התקיים בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דיון לקראת קריאה שניה ושלישית בהצעת חוק של משרד המשפטים בנושא 'הגבלת השימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות', שעברה בקריאה ראשונה ומבקשת להקנות לקצין משטרה בכיר (מפקד מחוז או מפקד יחידה ארצית במשטרת ישראל שהוא בדרגת תת-ניצב ומעלה) את הסמכות לחסום את הגישה לאתרי אינטרנט באמצעות מתן צו לספקי גישה לאינטרנט ובמקרים מסוימים גם מנועי חיפוש.

בדיון הוועדה הובעו התנגדות להצעת החוק של משרד המשפטים ואזהרה מפני מתן סמכויות מוגזמות לרשויות חוק, שתיתנה להם כוח בלתי מוגבל להפעלת צנזורה כלפי ציבור משתמשי האינטרנט בישראל. התקבלה המלצת איגוד האינטרנט, שיוצג בוועדה ע"י עו"ד חיים רביה והמנכ"לית המשותפת מי-טל גרייבר שורץ, שיש להתייחס באופן שונה לחסימת מקום פיזי מאשר לחסימת הגישה לאתרי אינטרנט, שכן בחסימת אתרי אינטרנט יש משום צנזורה. גם עו"ד סיגל קוגוט, היועצת המשפטית של הוועדה הסכימה וקבעה: "חסימת אתרי אינטרנט היא צנזורה ולכן ראוי שתהיה בחוק נפרד, שיישקל בקפידה".
 
לטענת איגוד האינטרנט, הצעת החוק של משרד המשפטים אינה פותרת את הבעיה אלא רק מנסה להעלים את קיומה מהציבור כמעין בת יענה, בעוד שהעבירות תמשכנה להתקיים באתרים מאחורי חומות החסימה. חסימת אתרים אינה יעילה וישנן דרכים קלות וזמינות לעקוף חסימות אלו.
 
יתרה מכך, חסימת גישה לאתר לא-חוקי אחד עלולה לחסום גישה לאלפי אתרים לגיטימיים אחרים היושבים על אותה כתובת כפי שהוכח במדינות, שאימצו חוקים דומים. זאת, כשלמעשה מרבית המסחר בחומרים פדופילים או בסמים כלל אינו מתבצע כיום ב-Web הגלוי, אותו מבקש משרד המשפטים לחסום, אלא ברשת האפלה. וכמובן שקיים החשש, שהסמכות הניתנת  לחסימת גישה לאתרים מסוג אחד תדרדר במהרה לחסימת אתרים מסוגים נוספים.
 
לכן, הופרדו הצעות החוק ויערכו עליהם דיונים נפרדים. כמו כן, לפי המסתמן, תדרוש הוועדה, שצו לחסימת אתרים יינתן ע"י בית משפט בלבד ושוטר לא יוכל לתת את הצו ללא אישור שופט.
 
 חסימת אתרים



 
 
Bookmark and Share