Telecom News - אינטל בבשורה של מערכת תקשורת חדשה למיליוני משותקי גפיים בעולם

אינטל בבשורה של מערכת תקשורת חדשה למיליוני משותקי גפיים בעולם

דף הבית >> חידושים הכרזות >> אינטל בבשורה של מערכת תקשורת חדשה למיליוני משותקי גפיים בעולם
אינטל בבשורה חדשה למיליוני משותקי גפיים בעולם
מאת: חיים חביב, 3.12.14, 00:29פתרון לנכים

פריצת דרך מדעית: אינטל חשפה מערכת תקשורת חדשה, שפיתחה עבור הפיסיקאי המשותק פרופ' סטיבן הוקינג. עד ינואר 2015 תועמד המערכת בקוד פתוח לשימוש חוקרים ואנשי טכנולוגיה כפתרון בר התאמה אישית לכ-3 מיליון משותקי גפיים בעולם.

אינטל הדגימה הערב, לראשונה, יחד עם פרופ' סטיבן הוקינג, פלטפורמת תקשורת חדשה, שפיתחה עבורו ותחליף מערכת ישנה, ששימשה אותו עשרות שנים. המערכת החדשה משפרת את נוחות התקשורת של משותקי גפיים ותועמד כבר החל בחודש הבא בקוד פתוח לרשות קהילת המחקר הרפואי, כדי שיוכלו להתאימה לשימושם כ-3 מיליון משותקי גפיים החיים עמנו כיום בעולם.

על פיתוח המערכת החדש שקד במשך כ-3 שנים צוות רב תחומי של חוקרים ממעבדות אינטל, שחקר את הצרכים המיוחדים של הוקינג, שגרת יומו ומערך הכלים הנדרשים לו כדי לתקשר ולהמשיך בעבודתו חרף מגבלותיו. המערכת המתקדמת ACAT – ראשי תיבות של Assistive Context Aware Toolkit (ערכת כלי סיוע בעלי מוּדעוּת להקשר) תשמש את הפיסיקאי הוקינג, שסייע לתכנון באספקת משוב רצוף.
 
פרופ' הוקינג (בתמונה משמאל): "הרפואה לסטיבן הוקינגא הצליחה לרפא אותי ולכן אני יכול להסתמך על הטכנולוגיה בלבד כדי לתקשר ולחיות את חיי. אינטל תומכת בי כבר קרוב ל-20 שנה ומאפשרת לי לעשות את מה שאני אוהב מדי יום. פיתוח מערכת זו עשוי לשפר את חייהם של נכים ברחבי העולם והוא פורץ דרך מבחינת האינטראקציה האנושית והיכולת להתגבר על מכשולי התקשורת המסכלים אותה".

סטיבן הוקינג, מהפיזיקאים המפורסמים בעולם, סובל מ-MND כתוצאה ממחלת מחלת ניוון שרירים (ALS) כרונית ההולכת ומחמירה עם הזמן. הוא משותק כמעט לחלוטין ומתקשר באמצעות מערכת עזרים טכנולוגיים: חיישן המסייע לו לבחור תווים ולהקליד ומסנתז קול המאפשר לו לדבר.

שיפור במהירות, בדיוק ובקלות שימוש
עד היום, על מנת לערוך חיפש באינטרנט למשל, נדרש הוקינג לעבור רצף מייגע של צעדים, שכלל יציאה מחלון התקשורת שלו, הסטת העכבר כדי להפעיל את הדפדפן, הסטת העכבר עד לסרגל החיפוש ולסיום הקשת הטקסט לחיפוש. המערכת החדשה מבצעת את כל הצעדים הללו באופן רציף ואוטומטי ומספקת להוקינג תהליך חלק ומהיר.

בדומה לחלקי מנוע מכונית הפועלים בהרמוניה, ממשק המשתמש של התוכנה מאפשר לטכנולוגיות קיימות וחדשות לפעול ביעילות זו עם זו. כתוצאה, הוכפלה מהירות ההקלדה של הוקינג וחל שיפור פי 10 בביצוע מטלות שכיחות כגון דפדוף, עריכה, ניהול וניווט באינטרנט, בדוא"ל ובמסמכים, פתיחת מסמך חדש, שמירה, עריכה ומעבר בין מטלות, שכולן מהירות ומדויקות יותר כעת.

מתג אינפרה-אדום המורכב על משקפיו של הוקינג קולט את חיישן הלחי שלו ומסייע לו לבחור תו במחשב. שילוב של תוכנה מחברת SwiftKey הבריטית, שמפתחת טכנולוגיות שפה, סייע רבות בשיפור יכולתה של המערכות ללמוד מהוקינג ולנבא את התווים והמלים הבאות, שירצה להקליד. כך, שהוא נדרש להקליד פחות מ-20% מכל התווים. מידע זה נשלח למסנתז הקול הקיים של הוקינג כדי שיוכל לתקשר עם אנשים אחרים באמצעות מחשב נישא של לנובו עם מערכת ההפעלה Microsoft Windows.
 
וון-האן וונג, סגן נשיא ומנכ"ל מעבדות אינטל: "פרופ' הוקינג עושה שימוש ייחודי בטכנולוגיה כבר עשרות שנים כדי לתקשר עם העולם, אך את המערכת הישנה שלו אפשר להשוות לניסיון להשתמש באפליקציות ואתרי אינטרנט מודרניים ללא מקלדת או עכבר. יחד עמו הצלחנו ליצור חוויית תקשורת טובה יותר, שתתרום להמשך התפקוד העצמאי שלו ותפתח אפשרויות לעצמאות מוגברת בפני אנשים רבים נוספים".

תוכנה פתוחה, הניתנת להתאמה אישית
שיתוק ארבע גפיים ו-MND הן מחלות הפוגעות ב-3 מיליון בני אדם בעולם. מחלות אלה פוגעות בפעולות השרירים הרצוניות כגון דיבור, הליכה, בליעה ותנועות כללית של הגוף. אלו מחלות פרוגרסיבית הגורמות לנכות, שמחמירה והולכת עם השנים עד למוות.

ערכת הכלים החדשה ניתנת להתאמה אישית למשתמשים שונים. המערכת היא ממשק תוכנה מודרני המיועד לחוקרים ואנשי טכנולוגים, שרוצים ליצור פתרונות מותאמים אישית המופעלים במגע, מצמוצי עיניים, תנועות של הגבות או מנגנון תקשורת אחר, שהמשתמש מסוגל לבצע. באינטל הודיעו, שיעמידו את המערכת בקוד פתוח לרשותם של אנשי קהילת המחקר הרפואי החל מינואר 2015. באינטל מקווים, שקהילות המחקר והטכנולוגיה, לרבות אלו המתמחות בחיישנים, ניבוי טקסט, מודעות להקשר ותכנון ממשקי משתמש, תאמצנה את הפלטפורמה ותשקנה בסיועה פתרונות חדשים ומשופרים.
 
סרטון הדגמה של הוקינג - כאן.
הדגמה
.



 
 
Bookmark and Share