Telecom News - תגובה להצעה לטיפוח השחקנים הקטנים והחדשניים ע"י שר התקשורת הבא

תגובה להצעה לטיפוח השחקנים הקטנים והחדשניים ע"י שר התקשורת הבא

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> תגובה להצעה לטיפוח השחקנים הקטנים והחדשניים ע"י שר התקשורת הבא
תגובה להצעה לטיפוח השחקנים הקטנים והחדשניים ע"י שר התקשורת הבא
מאת: ערן יעקובי, 6.12.14, 17:45ערן יעקובי
 
איך אפשר לבנות מודל עסקי בתנאי רגולציה סותרים, מבלבלים וללא חזון ועתיד? האם יש היום חברות קטנות וחדשניות המצליחות להרוויח כאן כסף? בדוק את מצבן של המפעילות הווירטואליות, שהתפתו להיכנס לשוק על סמך הבטחות משרד התקשורת. הבעיה של Unlimited היא לא רק ניהול כושל. ניהול גם מהסוג הטוב ביותר היה נדון לכישלון מראש לפי תנאי הרישיון של המיזם. בינתיים אתה ואני שופכים כסף מכיסינו על הניסיון הזה והמדינה מעבירה כסף מכיס אחד שלה לכיס אחר, שרק מעטים נהנים ממנו (=חברת חשמל).
 
ראשית, ארצה להודות למערכתTelecom News  על הבמה הנוחה והפתוחה לדיונים מהסוג הזה. שנית, אני מבקש להודות לאותו בכיר בשוק התקשורת, שבחר להישאר בצל, על ההזדמנות לשפוך אור על עבודת האנליזה שלי תחת הכותרת: "הצעות לשר התקשורת הבא לפתרון הפלונטר בו מצוי שוק התקשורת", ועל האתגר שהציב כאן.
 
אני חייב להודות, שאיני נוהג להגיב לטוקבקים מהטעם הפשוט, שכל אחד יכול להעלות בטוקבק כל העולה על רוחו מבלי להיחשף וכשכך לעיתים אין גם גבול לרוע ולבורות. אני בחרתי להשמיע דעתי בפומבי עם שמי, הטייטל שלי ושם החברה בה אני עובד. התגובה של בכיר בשוק מבחינתי דומה לכל טוקבק אחר, שכאמור איני נוהג להגיב אליהם. אולם, אם המערכת החליטה להעלות את תגובה זו, אני סומך עליה, ולכן אגיב בפירוט לכל הטענות, גם לסגנון, להאשמות וגם למהות התוכן שפרסמתי.
 
העובדה, שאני אנליסט בשוק ההון, גלויה לחלוטין ושקופה. לכן, מי שרוצה להיות זהיר יכול לבחור כך, כי כתבתי מי אני. "בכיר בשוק התקשורת" זו הצהרה, שאין מאחוריה כלום, גם אם רוצים להיזהר, לא יודעים ממה. את מי אתה מייצג ומה האינטרסים שלך, רק אתה יודע. בכלל אני מציע לך לא לקבל את דעתו של אף אחד בעולם "כתורה מסיני".
 
עכשיו קצת אור על עבודת האנליזה: תפקידי הוא לנתח את כל המגמות, התהליכים והאירועים המתרחשים בסקטור אותו אני מסקר (אגב כבר מעל 10 שנים). אני משרת כ-80% מהשוק המוסדי המנהל גם את הפנסיות שלך בשוק ההון המקומי. כאן המקום להדגיש – אין לי כלום מלבד המוניטין שלי. להשקיע בניירות ערך אסור לי, תחת חוקי הרגולציה הישראליים בכלל ואלו של מקום העבודה שלי בפרט. כך, שאיני נמצא בניגוד עניינים (ואם כן, אני מחויב להצהיר על כך עפ"י הרגולציה בשוק ההון), כפי שטוקבקיסטים לא פעם כותבים על המלצות אנליסטים (אמרתי לעיתים אין גבול לרוע ולבורות). לא פעם אני טועה כי מעולם לא הבטיחו לי מונופול על השכל.
 
עם זאת, אני מקפיד להיות מקצוען, ללמוד בלי סוף על המתרחש מעבר לים, לנסות להשליך מהידע הנצבר על המתרחש כאן וכך לנתח לעומק את הסקטור עליו אני מופקד. לאחר 10 שנים בשוק התקשורת אני יכול לספר עם מלוא הצניעות הנדרשת, כי לא פעם אני מתבקש לסייע ולייעץ לפעילים בשוק ההון כדי לקבל החלטות השקעה על סמך הידע שצברתי. אם הייתי מונע מצרות אינטרסים הייתי יכול המשיך ולפרסם את הגיגיי בערך רק לעצמי. כאמור, אין לי כלום מלבד המוניטין שלי. לכן, לא היית צריך להדגיש היכן אני עובד, כתבתי בעצמי.
 
עוד קצת על האינטרסים שלי: השנים האחרונות בשוק התקשורת לא היטיבו עם האנליסטים המכסים אותו. מדוע? כי אנליסט המופקד על סקטור עשיר, עתיר בחברות ועניין, שפתאום כל כולו מתכווץ ל-3 חברות בלבד (בזק, סלקום ופרטנר הנסחרות בבורסה), חווה חוויה לא נעימה ומודאג מעתידו כאנליסט מומחה. היה לי הרבה יותר כיף ומעניין כאשר שוק התקשורת המקומי מנה כ-8 חברות נסחרות (כולל HOT, נטוויז'ן, סמייל, וואלה ותפוז) והתקווה שלי הייתה, שגם גולן טלקום תהפוך לבורסאית יום אחד ואפילו מיזם Unlimited יגיע לבורסה.

אני מקווה, שהעברתי את הנקודה שלי, שכאנליסט עדיף שתהיה רמת תחרות גבוהה, הרבה חברות מכל הגדלים והסוגים ולא מעט בעלי הון. אין לי על מה להתרפס בפניהם (תוכל לשאול חלק מהם על עצמאות דעותיי, גם כשהייתה מופנית כנגד החברה שלהם). בקיצור, הלוואי ועוד חברות תקשורת תגענה לבורסה, יהיה לי יותר עניין, יותר הזדמנויות לייצר עסקאות עבור לקוחותיי ויותר הגיגים לכתוב עליהם מאמרים.
 
עכשיו תגובה עניינית לכתוב במאמר שבעילום שם: אם התחרות בקווי/טלוויזיה מספקת כדבריך, מדוע עוסקים במדינה במיזם חדש ובשוק סיטונאי? בכלל איך אפשר להגיד, שיש תחרות מספקת, אם צרכן הבוחר באיכות המקודשת אינו יכול לקבל שירות טריפל פליי אמיתיים. למעשה, אין לו בחירה. ברור לך, שהצרכן היה מעדיף לשלם פחות על שירות מלא ואיכותי יותר מהמוצע היום, ואת הבחירה הזו אין לו כרגע. אם הוא רגיש למחיר, הוא לא יכול לבחור בשירות איכותי/סביר, כי אין תחרות מלאה. במצב של תחרות אמיתית, המחירים יירדו והתחרות תהיה גם על שירות איכותי, אחרת חברות כמו HOT פשוט תיעלמנה אם לא תשתפרנה.
 
לגבי התחרות בסלולר, זו פשוט בדיחה. היא החלה לא רע אך גם עם לא מעט ביקורת (כולל שלי והתוצאות נראות היום לעין). תחרות ראויה היא מבורכת. אולם, היא לא יכולה להיות הוגנת אם חברות, שהשקיעו כאן מיליארדי שקלים, לא יכולות להתחרות בשחקנים חדשים המקבלים פרסים על "השקעת חסר" בחסות המדינה. העידוד הנובע מכך הוא להשקיע כמה שפחות ולדרדר את השירות לרמת מינימום על מנת לשרוד. כאן חשוב לזכור, כי אנו מצפים מאותן חברות המנסות לשרוד ולייצר תחרות בקווי/טלוויזיה, אבל זה יהפוך לבלתי אפשרי.

אף שחקן בענף הזה, כולל , שבה אתה בכיר, אם יש כזאת, אינו מלכ"ר. כלומר, כל שחקן רוצה לראות תשואה סבירה על ההון המושקע ואת זה הוא יכול לעשות רק אם ישקיע וירוץ קדימה בתנאים ברורים והוגנים. כולנו נהנה מכך. אני סבור, שהרווחיות הצפויה לחברות הסלולר בשנת 2015 תהיה כל כך נמוכה, עד שחלק מהמפעילים עלולים לקרוס ואז נצפה במגמה של מיזוגים ורכישות ושוב נחזור למעט שחקנים פעילים בענף. טוב לצרכן? אולי בטווח הקצר בלבד.
 
מה שהצעתי, הוא בדיוק מה שאתה מבקש. קשה להאמין, שבמצב הנוכחי אתה רואה עתיד כלשהו לחברות קטנות וחדשניות. איך אפשר לבנות מודל עסקי בתנאי רגולציה סותרים, מבלבלים וללא חזון ועתיד? האם יש היום חברות קטנות וחדשניות המצליחות להרוויח כאן כסף? בדוק את מצבן של המפעילות הווירטואליות, שהתפתו להיכנס לשוק על סמך הבטחות משרד התקשורת, לפני שאתה עונה.
 
בהתייחס להתערבות הרגולטור וההלאמה, שאתה מדבר עליהן, הרי הצעתי את ההיפך. הצעתי לקבוע מראש תנאים ברורים ומסגרת רגולטורית תחרותית ידועה מראש לכולם, על מנת שגם חברות קטנות וחדשניות, אם יש להן מה להציע, תוכלנה לכלכל את עתידן בזהירות. הצעתי, שלאחר קביעת תנאים אלה, ימשוך הרגולטור את ידיו החוצה (דה-רגולציה בענף תחרותי יותר מכפי שהוא היום). אז הרגולטור יצטרך רק לפקח על תהליכים הוגנים ולא על מחירים, אסטרטגיות, תלונות הציבור, תוכן וכד'.
 
דוגמא טובה לכך יכולה להיות בדמות סוג של נטפליקס ישראלית. אבל דוגמא זו תתאפשר רק אם התנאים יהיו ברורים גם כאשר רק 4 חברות תשתית פעילות בשוק זה.
 
הבעיה של Unlimited היא לא רק ניהול כושל. ניהול גם מהסוג הטוב ביותר היה נדון לכישלון מראש לפי תנאי הרישיון של המיזם. בינתיים אתה ואני שופכים כסף מכיסינו על הניסיון הזה והמדינה מעבירה כסף מכיס אחד שלה לכיס אחר, שרק מעטים נהנים ממנו (חברת חשמל).
 
בחרת להתייחס רק לגזר שהצעתי מתוך האינטרס הצר שלך. הדגשתי במאמר את חשיבות המקלות, את הדרך להשתמש בהם ואת העלויות הנמוכות יותר של מנגנונים כאלה, לעומת הבזבוז המשווע, שאנו רואים כעת ורק מוביל לבעיות נוספות. תאמין לי, שכתבתי את מה שכתבתי לאחר התבוננות עמוקה ומעמיקה בשוקי המערב. היתרון שלי כאנליסט ישראלי הוא, שהמדינה שלי נמצאת בפיגור טכנולוגי ורגולטורי אחרי המערב, כך שהכישלון כאן לאור השטויות של המשרד, שאתה אפילו מציין, ידוע מראש.

את המאמר שכתבתי, כתבתי מתוך אכפתיות נטו. לא משלמים לי עליו והוא לא משיג כלום עבורי, מלבד מוניטין כאמור, וכמובן הניסיון לעזור לשנות כאן דברים. קיבלתי תגובות רציניות ולא בעילום שם. איך אני יודע שהמאמר מאוזן והוגן? חלק מהאינטרסנטים בענף שיבחו אותו, אבל כל אחד מהם הדגיש, שאני טועה בנקודה הכואבת לו. גם אתה יכולת לעשות כך במקום לתקוף.
 
מעולם לא סירבתי להיפגש עם אף דמות משוק התקשורת גם כאשר היו לי ויכוחים עם חלקן. נהפוך הוא, מכל ויכוח אני לומד כי הרי אמרתי, שאין לי מונופול על השכל. מהתגובה שלך אני לא למד כלום למעט העובדה, שבחרת מטעמיך להישאר בצל. שוב מודה למערכת ולך על שהכנסתם עניין לסוף השבוע שלי וכמובן, שגם במקרה זה לא אסרב לפגישה לצורך לימוד שלי וחשיבה מחדש.

אנליזה



 
 
Bookmark and Share