Telecom News - אתגרים והזדמנויות ברשתות ענן

אתגרים והזדמנויות ברשתות ענן

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> אתגרים והזדמנויות ברשתות ענן
אתגרים והזדמנויות ברשתות ענן         
מאת: חיים חביב, 7.12.14, 13:51מרקוס וולדון

מאז הקמתן, לפני כמעט 100 שנה, התמקדו מעבדות בל בדרכי חשיבה יצירתיות: מחוץ לקופסא, עם חזון פורץ דרכים ומרחיק ראות ותוך הפעלת דמיון ללא גבולות. הפעם גם בשלוחה החדשה של המעבדות בישראל.

בשבוע שעבר חגגה חברת אלקטל לוסנט בטקס בכפר סבא את השקת מעבדות בל ישראל, Bell Labs, בראשות פרופ' דני רז מהטכניון. את האירוע כיבדו בנוכחותם בכירים באקדמיה, בתעשייה ובמשק ונשיא מעבדות בל, מרקוס וולדן (Marcus Weldon), שמחזיק גם בתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות של ענקית התקשורת אלקטל-לוסנט.

מעבדות בל נמנות מזה עשרות שנים על מרכזי המחקר והפיתוח המובילים בעולם עם היסטוריה מפוארת ורצופת הישגים של 90 שנה. המעבדות, שנוסדו בארה"ב, נושאות את שמו של גרהם בל, ממציא הטלפון, צברו מוניטין טכנולוגי ומדעי רב. תחום התמחותן כולל, בין היתר: מתמטיקה, פיסיקה, תורת החומרים, מדעי ההתנהגות, מדעי המחשב ועוד. ברשימת התגליות המפורסמות ביותר של המעבדות תמצאו את: המצאת רכיב הטרנזיסטור (1947), ששינה את עולמנו וזיכה את ממציאיו בפרס נובל לפיסיקה, פיתוח תורת האינפורמציה ע"י שאנון בשנת 1948, פיתוח מערכת ההפעלה UNIX ושפות התכנות C ו++C, פיתוח אב-טיפוס ראשון למערכת טלפון סלולרי בשנת 1979 ועוד.

בסמוך להשקת שלוחת מעבדות בל בישראל ערכה החברה סדנת עבודה, שהוקדשה למעבר הרשתות המוכרות לרשתות מסוג all-IP ולפוטנציאל העסקי הטמון בשילוב טכנולוגיות SDN ו-NFV. מקצת ההרצאות נשאו אופי עיוני טהור (ניתנו ע"י חוקרים באקדמיה הישראלית: הטכניון, האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת תל אביב ומדענים מהמעבדות). בחרנו להביא בפניכם את עיקרי דבריו של וולדון מרקוס בנושא עתיד הרשת -  The Next Things Of Networks

מרקוס: "רשתות תקשורת נועדו בראש וראשונה לענות על צרכים ורצונות אנושיים. מה שנדרש מאתנו הוא לזהות צרכים אלה ולייצר פתרונות, שיאפשרו מענה לצרכים אלה. הדור הנוכחי של רשתות ומערכות התקשורת כבר הגיע לקצה גבול היכולת הפיסיקלית.

הארכיטקטורה הקיימת כבר אינה מתאימה לצרכים ומהווה מגבלה על פיתוח פתרונות חדשים. אנו נמצאים כיום בנקודת זמן חשובה, נקודת מפנה להתפתחות רשתות ולהזדמנויות  חדשות וגם ציפיות גבוהות לקבלת שירותי רשת טובים וכלכליים יותר. כל אלה מובילים אותנו לקראת עידן חדש עם אתגרים טכנולוגיים גבוהים.

כבר אמרנו, שרשתות תקשורת נועדו לענות על צרכים אנושיים, ואם בסולם של מסלו הכרנו 5 רמות של צרכים אנושים, הרי שבעולם הרשתות אנו מזהים 8 רמות של צרכים ביולוגיים ופיזיולוגיים, בהם: Live,   Security, Control & Colaborate, Status & Respect, Konwledge & Wisdom, Achieve status, Time to Appriate, ו-Help Other. ובקצרה: החל מהצורך הבסיסי לחיות עבור מילוי הצרכים האישיים ועד עזרה לזולת.

מסקירת הכיוונים, בהם צעדנו בעבר במטרה לענות על צרכי תקשורת אנושית, ניתן גם להשליך על הצרכים העתידיים שלנו. התחלנו עםהטלגרף והטלפון, אפשרנו ניידות מינימלית בשימוש בטלפון ביתי אלחוטי, אפשרנו גישה לרשת האינטרנט, הרחבנו את הגישה הניידת לאינטרנט (ע"י רשתות סלולריות), העצמנו את יכולת המחשוב הנייח, העצמנו את יכולות המחשוב הנייד (לפטופ + קישור WiFi), הטמענו יותר ויותר יישומים לבקרת חיים (Life Control) ולאיכות חיים, כמו: Waze, שליטה מרחוק, IoT וכ"ו.

שימו לב, כי על אף הגברת כוח החישוב של מחשב נייח על פני מחשב נייד, עדיין הרצון האנושי מעדיף ניידות על פני ביצועים.
אנו חיים בעידן של התרחבות עצומה בדיגיטליזציה:
  • ב-2014 נמכרו M 320 לפטופים (הרבה יותר מאשר טאבלטים+ נייחים),
  • ב-2017 יהיו  3.9 מיליארד אנשים מחוברים לאינטרנט,
  • בשנים 2017-2012 צפוי גידול של 440% בתעבורת נתונים תוך שימוש בענן,
  • ב-2020 יהיו מעל ל-70 מיליארד פריטים (IoT) מקושרים ביניהם.
המספרים העצומים הללו מצביעים על כך,שרשתות התקשורת, שתידרשנה לחבר את כל אלה ולאפשר את דרישות התעבורה העתידיות הן בעצם הדבר הבא.

דוגמה ליישום עתידי: כיום התעבורה ברשתות התקשורת היא דיגיטלית. לכן, ניתן בקלות רבה להעביר ברשת האינטרנט מידע דיגיטלי למדפסת 3D, שתייצר עבורנו כל פריט מבוקש. כך לדוגמה, במקום לשנע במכולות על פני ימים צעצועים או פריטים דומים מהמזרח הרחוק לארה"ב (ולשוקי יעד אחרים), ניתן יהיה לשלוח לינק עם מידע להדפסת 3D בבית (או במרכזי הדפסה קרובים) וכך נעבור מהעולם הפיזי לעולם הדיגיטלי (Digital Delivery). הדבר יהיה נכון גם לגבי הדפסת פריטים מחומרים שונים כמו עץ, פלסטיק, מתכת וכו'. אם נבחן מקרוב ניווכח, שמרבית המוצרים הנמכרים כיום ברשתות הקמעונאיות, דוגמת WALL MART, הם כאלה הניתנים להדפסה ב-3D.

זו רק דוגמה לרשתות העונות על צרכים לגבי שימוש, שעד לאחרונה לא ממש האמינו בקיומו. סביר מאוד, שמדפסות 3D, שמחירן הולך ופוחת, תמצאנה בקרוב בכל בית ואף תחלפנה את הריצה לסמארטפונים, שיהפכו לקומודיטי ולמוצר הרגיל ביותר שיש.

BELL חשבה מאז ומעולם רחוק והפליגה בחזונה אל העתיד. גם הפעם.

מה נדרש מרשתות העתיד: ביצועים גבוהים, מחיר נמוך לשינוע סיבית ברשת, רשת מותאמת לרצון המשתמשים.

לכן, אם נדע לאבחן את התנהגות וצרכי המשתמשים הסופיים (כמו בדוגמת מדפסת ה-3D) נוכל לספק פתרונות ע"י רשתות המתאימות לצרכים האנושיים.

כך לדוגמא, רשתות בארכיטקטורת SDN, NFV הן המימוש הנכון ובגלל מגבלות פיסיקליות הן גם היחידות לכך: רשת גמישה, שבקלות ניתן לשנות בה פרמטרים ולהתאימה בכל עת לצרכים ולמקומות שונים, בהתאמה לצרכים ולעומסי תעבורה דינמיים למיליוני אנשים.

המסקנה מכך: רשתות ענן הולכות לחולל את המהפכה הבאה בעולם התקשורת, רשתות, שתחברנה את כולם עם כולם (אנשים ומכונות) מקצה לקצה, ותאפשרנה להם להעביר את עומסי התעבורה האדירים העונים על צורכיהם".

רשתות ענן
 
 



 
 
Bookmark and Share