Telecom News - אפליקציות לסלולר: שוק גדול ומבטיח או "בור שחור" ליזמים ומפתחים?

אפליקציות לסלולר: שוק גדול ומבטיח או "בור שחור" ליזמים ומפתחים?

דף הבית >> לגיקים >> חדשות עולם האפליקציות >> אפליקציות לסלולר: שוק גדול ומבטיח או "בור שחור" ליזמים ומפתחים?
כנס המונטיזציה (יצירת רווחים) הענק סיפק תשובות מנוגדות לשאלה: מה עושים כל כך הרבה יזמים, משקיעים, מפתחים, משווקים, יועצים ומתווכים, בשוק האפליקציות בסלולר. האם זה שוק ענק ובעל פוטנציאל צמיחה ורווחים, או שזה שוק מונופוליסטי סגור, שאין בו בכלל מקום ליזמים קטנים?
מאת: אבי וייס, 8.12.14, 17:40ג'רום גרטו

כנס Mobile Monetization Summit 2014, שנערך ביום 2.12.14 במתחם "יס פלאנט" בראשון לציון ביוזמתו של אופיר לייטנר, בהשתתפות אלפי מפתחים, יזמים, משקיעים, יועצים ומומחים, עם עשרות רבות של דוכנים, בהיקף שלא נראה עד היום בתחום פיתוח ויצירת רווחים בעולם האפליקציות לסלולר, חידד את השאלה: איך עושים כסף מאפליקציות בסלולר והאם זה בכלל אפשרי? בסיומו של הכנס נבחרו המיזמים המובילים לשנת 2014 בתחום המונטיזציה (כמפורט כאן). 

 ג'רום גרטו (Jerome Grateau), (בתמונה), מנהל שותפים עסקיים, גוגל SEEMEA: "יזמים רבים בכל העולם מפתחים אפליקציות לסלולר. רבים מהם נתקלים באותן בעיות בדיוק:
א. מחסור בפלטפורמות של 'המשרד האחורי', שתתמוכנה ביכולת של מונטיזציה.
ב. היעדר מודלים עסקיים עובדים ומצליחים למונטיזציה.

בלי פתרון של 2 המרכיבים הללו, אין שום יכולת ליצור מודל עסקי לאפליקציה. הפיכת אפליקציה סלולרית לאפליקציה עסקית מרוויחה היא מטלה לא פשוטה הדורשת שותפים כדי להתקדם ולהצליח בדרך הזו. 

חברת גוגל מספקת את כל הכלים כדי ללכת בנתיב הזה. זה מוריד את כל כאב הראש מהמפתחים, שיכולים להתרכז בפיתוח האפליקציות שלהם.

יש כיום יותר מ-1.1 מיליארד אפליציות בכל אחת מהחנויות הגדולות (של אפל וגוגל). משתמש מצוי משתמש בכ-20 אפליקציות לכל היותר על המכשיר שלו. לכן, יש ירידה מתמשכת בכמות ההורדות לכל משתמש. מכאן, רוב האפליקציות לא תיזכנה לתשומת לב מצד המשתמשים. 

מכאן, שיש צורך בכלים חדשים כדי להגיע ללקוחות, כדי שישתמשו באפליקציה חדשה. פעילות משלימה היא ניתוח של פעילות המשתמשים: מיהם, מה הם צריכים, איך הם משתמשים באפליקציה, האם ניתן להפוך משתמש חינמי למשתמש משלם?

מילת המפתח בתחום הזה היא: Engage. משתמש ממוצע לא ישתמש ביותר מ-5 אפליקציות ביום. זה הכל. היות וכמעט כולם משתמשים בדוא"ל, בדפדפן ובאפליקציית מסרים מיידיים אחת לפחות, אין הרבה מקום לתמרון. דהיינו: הסיכויים לתפוס תשומת לב של המשתמשים היא קטנה מאוד ב-2 מתוך 5 האפליקציות, שהמשתמש מפעיל בממוצע ביום. גם אם המשתמש פותח אפליקציה, שהוא נתקל בה או שהמליצו לו עליה, יש 80% סיכוי, שהוא ישתמש בה רק פעם אחת ויזנח אותה. 

לכן, חשוב קודם כל לבנות קהילת אנשים, שמעוניינים באפליקציה ובשירות המסוים אותו מפתחים. יש לספק לקהל הזה את כל הכלים, שמעניינים אותו, כולל סרטונים ביוטיוב, סביבת שיח קהילתי, הבנת צרכי הקהילה הזו, התערבות בשיח של הקהילה. 

אסור לסמוך על גישה עסקית אחת בעניין האפליקציות, דוגמת פרסומות או IAP (רכישה בתוך האפליקציה). במשחקים, עפ"י המחקר שלנו, 5% מהמשתמשים יוצרים 95% של הרכישות בשיטת ה-IAP. כך, שמאוד חשוב לזהות מי הוא הלקוח ואיך מגיעים אליו ולא לבזבז מאמצים על כאלה שלא ירכשו מאומה בשום מקרה והם 95% מהמשתמשים במשחקים. 

יש לנו סיפורי הצלחה רבים, של מפתחים, שהשתמשו בכלים שלנו ושילבו יחדיו כמה שיטות של מכירה וקידום במקביל".

גבי זודיק, מעבדות המחקר, IBM ישרא
הכל בענןל: "המובייל משפיע על כל השווקים גם על ארגונים גדולים. שווקים רבים משתנים ממש מול העיניים שלנו. דוגמה בולטת: תחום ההיסעים במוניות עובר מהפך דרמטי כשאלפי נהגים בכל העולם זונחים את התחנות שלהם ועוברים לעבוד עבור Uber או Get-Taxi. בנוסף, מאות אלפי מפתחים ומתכנתים עברו לעבוד אחרת, משכירים בחברות מסודרות לעצמאים במסגרת חברות Crowd Sourcing והם עובדים מהבית.

המחויבות של אנשים בכל תחום עוברת למובייל. גם הארכיטקטורה הפנימית של מערכות המיחשוב בארגונים משתנה, כי שילוב אפליקציות משנה את כל צורת העבודה המוכרת לנו מהעבר.

צורת השימוש והפעלת מידע משתנה בעסקים ובארגונים. תחומים ראשונים, שעברו לענן ולמובייל הם תחומי ה: HR, CRM, ERP וכיום גם תחום ה-DB הבסיסי. 

במבט עתידי, ייכנסו לארגונים שימושים ניידים חדשים דוגמת ה-IoT, מחשוב לביש, סנסורים לכל מטרה ועוד. זה קורה ומתרחש בכל תעשייה החל מתעשיות הביטחון וכלה בפיננסים, רפואה, תחבורה ועוד.

בעתיד, רוב המידע יהיה על המכשיר הנייד והענן יבוזר למכשירים הניידים. לא ניתן יהיה לשמור את כל המידע במרכזי המיחשוב. יש לנו כבר פלטפורמה ראשונה המתמודדת עם השינוי הזה ושמה BlueMix.

הגבולות בין B2B, B2C לבין B2E נעלמים. יש אתגרים רבים בשילוב הזה החל מאבטחה ופרטיות וכלה בניהול ואנליטיקה.

הפתרונות נמצאים כבר בפתח. אנו משלבים כוחות עם שחקנים רבים, לדוגמה עם אפל, כדי להגיע לפתרונות מתאימים לשוק ובזמן". 

מול העמדות של הענקים, היו רבים בין המרצים וגם בקרב המשתתפים, שטענו, שהמחסום העיקרי להצלחה בשוק האפליקציות הוא: שוק זה נשלט למעשה ע"י 2 ענקים: אפל וגוגל ובשוליים גם ע"י פייסבוק. הם הקובעים את כל הכללים, החוקים, השיטות והדרכים, שבהם ניתן לעשות כסף (אם בכלל). כל שינוי של הכללים על ידן יכול להרוס מודלים עסקיים של חברות רבות. מדובר בענקים, שיצאו משליטה ולכן יש לטפל בהן ע"י הרגולטורים, כמו שהרגולטורים באירופה נוהגים כעת כלפי גוגל. 

בנוסף, העובדות הן, ש-42% מכלל תקציבי הפרסום העולמיים הולכים לעולם הטלוויזיה הישן, 18% הולך לעולם העיתונות המודפסת, עוד כמה אחוזים לרדיו הישן, ולשוק המקוון מגיעים אחוזים בודדים של תקציבי הפרסום. מזה, למובייל מגיעים ממש שברי אחוזים. לכן, המעבר של הפרסום למובייל הוא תהליך איטי הנמשך ככבר כמה שנים ומתפתח מאוד לאט. 

בגלל שאין מספיק כסף בעולם התוכן במובייל, שחקנים רבים נקנים די בזול ורבים נעלמים די מהר. השורה התחתונה: אין מספיק כסף כדי לקיים את כל ה-ecosystem שיש בתחום המובייל.

בנוסף, השוק התמלא במתווכים, רובם לא נותנים כל ערך. רק מעטים דוגמת Smaato, שזו הבורסה הגדולה ביותר לעולם הפרסום הנייד, יכולה להביא ערך למפתחים בהיקף מסוים. בורסה זו מספקת שירות בכ-150 מדינות ל-80 אלף מפרסמים עם כ-480 מיליון משתמשי קצה וכ-300 מיליארד לחיצות - Impressions לשנה.

היות והלקוחות נמצאים יותר ויותר בסלולר, ההערכה היא, שהמפרסמים הגדולים יעזבו בהדרגה את הטלוויזיה ואת הפרסום בעיתונות מודפסת ויעברו למובייל. הם צריכים גם לעזוב את האתרים של מחשבים נייחים, כי הפלטפורמות הניידות ועולם האפליקציות שונה לחלוטין במאפייניו מאתרים נייחים באינטרנט. אולם, די ברור, שהלקוחות נמצאים שם בנייד והם יימצאו שם בעתיד במספרים הולכים וגדלים. מתי יהיה מהפך בתקציבי הפרסום? כל התחזיות עד כה התבדו.

במקביל, יתפתחו תהליכים, שיחברו בין פלטפורמות, למשל בין הסלולר לטלוויזיה. זה דבר, שהחל וזה יתפוס חלק קטן מהשוק הראשי הנייד, שיהיה שוק ענקי מבחינה עסקית ומבחינת עולם הפרסום, כנראה רק אחרי שנת 2020. 

 
סלולר



 
 
Bookmark and Share